Başbakanlıktan:
Konu:
Tasarruf Tedbirleri
GENELGE
2007/3
Kamu kurum ve
kuruluşlarının giderlerinden tasarruf sağlanması, bürokratik işlemlerin
azaltılması ve resmi taşıtların etkin kullanımına ilişkin olarak aşağıdaki
tedbirlerin alınması gerekli görülmüştür.
KAPSAM
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve
Kontrol Kanunu eki (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetveller kapsamındaki kurum
ve kuruluşlar ile kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları,
özelleştirme kapsam ve programına alınmış hisselerinin yarısından fazlası
kamuya ait olan özel hukuk hükümlerine tabi kuruluşlar, fonlar, döner
sermayeler, 4603 sayılı Kanuna tabi olanlar dışındaki kamu bankaları ve
diğer tüm kamu kurum ve kuruluşları (Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği
ile TBMM Genel Sekreterliği hariç) kendi bütçeleri veya tasarruflarındaki
diğer kaynaklardan yapacakları yurt içi ve yurt dışı harcamaları ile resmi taşıtların
kullanılmasında aşağıdaki tedbirlere uyacaklardır.
Belediyeler ile il özel idareleri ve
bunların kurdukları birlik, müessese ve işletmeler ise bu genelgenin
gayrimenkul edinilmesi ve kiralanması ile ilgili bölümüne tabidirler.
Doğal afetler, orman yangınları, ziraat
ve hayvancılıkta acil olarak yapılması gereken mücadele ve müdahaleler, iç
ve dış güvenlik ile istihbarat hizmetlerinin gerektirdiği zorunlu olan
harcamalar, karayolu trafik güvenliği ve sekiz yıllık kesintisiz zorunlu
ilköğretim ile ilgili harcamalar bu genelgenin kapsamı dışındadır.
GAYRİMENKUL
EDİNİLMESİ VE KİRALANMASI
Kamu kurum ve kuruluşları tarafından
yurt içinde ve yurt dışında hiçbir surette hizmet binası, lojman, her ne
adla olursa olsun memur evi, kamp, kreş, eğitim, dinlenme ve benzeri sosyal
tesis ve bunlarla ilgili arsa ve arazi satın alınmayacak,
kamulaştırılmayacak, kiralanmayacak ve yeni inşaat yapılmayacaktır.
Ancak; sadece kesinleşmiş mahkeme
kararı ile gayrimenkulün tahliyesi gibi kanuni
zorunluluk halinde, o hizmet için tahsis edilebilecek Hazineye ait gayrimenkulün bulunmadığının tevsik edilmesinden sonra
hizmet yeri ihtiyacının karşılanması amacıyla gayrimenkul
kiralanabilecektir.
RESMİ
TAŞITLARIN KULLANIMI
Resmi taşıtların kullanımında aşağıda
belirtilen hükümler çerçevesinde hareket edilecektir.
237 sayılı Taşıt Kanununa ekli (1)
sayılı cetvel uyarınca emir ve zatlarına, (2) sayılı cetvel uyarınca makam
hizmetlerine ve koruma altına alınanlara tahsis edilen taşıtlar dışında hiç
bir makama taşıt tahsis edilmeyecektir.
Genelge kapsamındaki kurum ve
kuruluşların sadece hizmet ihtiyaçlarında kullanılmak amacıyla; merkez
teşkilatlarında bulundurabilecekleri her türlü binek ve station-wagon türü taşıtların sayısı;
Merkez teşkilatında fiilen çalışan her
statüdeki toplam personel sayısı (akademik personel, hakim ve savcılar
dahil) 1000’e kadar olanlarda en fazla (15), 2500’e kadar olanlarda en
fazla (25), 2500’den daha fazla olanlarda ise en fazla (40) adet olacaktır.
Başbakanlıkta oluşturulacak havuza her bir Devlet Bakanlığı için en fazla
4’er adet araç ilave edilecektir.
Bakanlıklarda havuzdaki taşıtlardan en
fazla 3 adedi bakanlar tarafından belirlenecek esaslar çerçevesinde makam
hizmetlerinde kullanılabilecektir. Mevcut binek ve station-wagon sayısı (15) adetten az olan kurum ve kuruluşların
bu taşıtlarının tamamı hizmet amacıyla kullanılmak üzere havuza alınacak,
söz konusu hizmet taşıtlarının yönetimi tek elden yürütülecektir.
Ayrıca, 237 sayılı Taşıt Kanunu
hükümlerinin izin verdiği haller hariç, hiçbir makama arazi binek, jeep gibi taşıtlar ile yabancı menşeli taşıt, makam
aracı olarak tahsis edilmeyecektir.
Genelge kapsamına dahil kurum, kurul ve
kuruluşlar ile bağlı ve ilgili/ilişkili kuruluşların başkanları, müsteşar
yardımcıları, genel müdürleri, üst kurul üyeleri ile kurumların merkez
teşkilatlarında bulunan kurul başkanları, strateji geliştirme başkanları,
DPT Genel Sekreteri ile Avrupa Birliği Genel Sekreteri ikametgahları ile
görev yerleri arasındaki sadece sabah-akşam geliş ve gidişleri, hizmet
aracı olarak kurumların mevcutlarında bulunan binek veya station-wagon tipi taşıtlarla
sağlanacaktır.
Taşra teşkilatlarında; 237 sayılı Taşıt
Kanununa ekli (1) sayılı cetvel uyarınca emir ve zatlarına, (2) sayılı
cetvel uyarınca makam hizmetlerine tahsis edilenler dışında kalan binek ve station-wagon tipi
taşıtlardan il valilerince ilgili kurumların (2802 sayılı Kanuna tabi
olarak görev yapanlar hariç) hizmet özelliklerine göre sayıları
belirlenerek her bir kurum için oluşturulacak havuzlara alınması uygun
görülenlerden, bakanlıklar il müdürü (her bakanlığa bir adet olmak üzere),
defterdar, vergi dairesi başkanı, emniyet müdürü, kuruluşların bölge
müdürleri; istemeleri ve kurumların imkanları dahilinde ikametgahları ile
görev yerleri arasındaki sabah-akşam geliş ve gidişlerinde daimi
hizmetlerde kullanılan mevcut hizmet araçlarından servis aracı olarak
yararlanabileceklerdir.
Emir ve zata veya makam hizmetlerine
tahsis edilen taşıtlar dışında kalan ve hizmet aracı olarak havuzda yer
alan taşıtlar aynı kurumun birimleri arasında ayrım yapılmaksızın,
münhasıran resmi hizmetlerin yerine getirilmesi amacıyla kullanılacaktır.
Bu taşıtlar; özel işlerde, tatil günlerinde ve personel servis aracı olarak
kullanılmayacak, hiçbir makam, birim ve şahsın kullanımına tahsis edilmeyecektir.
Hiçbir kamu taşıtına “resmi plaka”
dışında başka bir plaka takılmayacaktır. Ancak, sadece 237 sayılı Kanuna
ekli (1) sayılı cetvel uyarınca emir ve zatlarına ve (2) sayılı cetvel
uyarınca makam hizmetlerine tahsis edilmiş olan kamu taşıtlarına, resmi plaka
yerine, güvenlik gerekçesi ile sivil plaka (beyaz zemin üzerine siyah
rakamlardan oluşan) takılmasının gerekli görülmesi halinde; ilgili kamu
kurum ve kuruluşunun en üst amirinin onayı alınmak kaydıyla sivil plaka
takılacak aracın tahsis edildiği makamda bulunan kişinin adı ve soyadı,
unvanı ve sivil plaka verilmesini gerektiren sebepleri de gösteren listeler
halinde ve makamdan alınan onayları da eklenmek suretiyle İçişleri
Bakanlığına (Emniyet Genel Müdürlüğü) gönderilecektir.
Memuriyet mahalli dışındaki görevlere
(şehirlerarası, merkezden taşraya ve taşradan merkeze v.b.) resmi taşıtla
gidilmemesi hususunda ilgililer azami özen ve dikkati göstereceklerdir.
Ayrıca, memuriyet mahalli dışındaki görevlere başka ulaşım araçları ile
gidilmesi halinde, aynı yere ilgilinin görevinde kullanılmak üzere taşıt
gönderilmeyecek, gidilen yerdeki resmi hizmet araçlarından istifade
edilecektir.
Kamuda gereksiz harcamaların önüne geçilmesi ve kaynakların en rasyonel şekilde
kullanılması amacıyla taşıtların kullanımının denetimi ve uygulamanın
takibi merkezde bizzat bakanlar, illerde valiler tarafından yerine
getirilecektir. Merkezde bakanın görevlendireceği yetkililer ve illerde
bütün kamu taşıtları açısından valiler, taşıtların 237 sayılı Taşıt Kanunu
ve bu Genelge hükümlerine uygun olarak kullanılmasından doğrudan sorumlu
olacaklardır.
İdareler, akaryakıt sarfiyatının asgari
düzeyde tutulması amacıyla, mevcutlarında bulunan taşıtlar için aylık ve
yıllık bazda azami limitler belirleyerek tasarruf sağlayıcı düzenlemeleri
yapacaklardır.
Kamu taşıtlarının resmi görev dışında
kullanılmasının önlenmesi amacıyla, görevin sona ermesinden sonra bütün
taşıtların resmi garaj veya parka çekilmesi hususlarında idareler gerekli
tedbirleri alacaklardır.
Yüksek Yargı Organları, Genelkurmay
Başkanlığı, Milli Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil
Güvenlik Komutanlığı, Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı ile Emniyet
Genel Müdürlüğünde; güvenlik, asayiş, trafik ve istihbarat hizmet
ihtiyaçları dikkate alınarak havuzda yer alacak taşıt sayıları ile bu
taşıtların kullanımına ilişkin tasarruf önlemleri söz konusu kurumlarca
belirlenecektir. Üniversite taşıt havuzunun oluşturulmasında, rektörlüğün
bulunduğu yer esas alınacak, üniversitenin kampusu dışında bulunan eğitim-
öğretim birimlerinin taşıt havuzundan yararlandırılmasına ilişkin esaslar,
söz konusu birimlerin rektörlüğün bulunduğu yere uzaklığı da dikkate
alınarak rektörlerce belirlenecektir.
Oluşturulan taşıt havuzlarından,
makamca, günlük çalışma saati dışında ve tatil günlerinde görevde
bulunmasına ihtiyaç duyulan personelin işyerine geliş ve gidişleri için
birbirine yakın güzergahta bulunanların aynı araçtan yararlanmaları
sağlanmak suretiyle servis aracı tahsis edilecektir.
Yurt dışından gelen resmi konuklarının
karşılanması, bu konuklar için düzenlenen resmi toplantı, görüşme ve
etkinliklerde kullanılması amacıyla, Başbakanlık ve Dışişleri Bakanlığında
15’er adet hizmet aracının bulunacağı birer protokol araç havuzu
oluşturulacaktır.
Karayolları Trafik Yönetmeliğinin “Geçiş Üstünlüğüne Sahip Araçlar” başlıklı bölümünde
belirtilen araçlar dışında hiçbir kamu aracına “ışıklı” veya “sesli” uyarı
işareti veren cihazlar takılmayacak, belirtilenin aksine takılmış olanlar
da sökülecektir.
Taşıt tahsisleri ve kullanımı
idarelerce hassasiyetle izlenecek ve aksine hareket edenler hakkında, 237
sayılı Kanunun 16’ncı maddesine göre işlem yapılacaktır.
HABERLEŞME
GİDERLERİ
Kurum ve kuruluşların harcama
yetkilileri, bütçelerinde haberleşme giderleri için ayrılan ödeneklerin
aşılmaması hususunda parasal tutar veya süre kısıtlamaları da dahil gerekli
her türlü tedbiri alacaklardır.
Telefon faturaları her defasında
harcama yetkilileri tarafından aylar itibariyle bizzat kontrol edilerek,
özel görüşme bedellerinin ilgililerden tahsil edilmesi sağlanacaktır.
Hangi makamlara ait telefonların
milletlerarası görüşmelere açık olabileceği EK-I sayılı cetvelde
gösterilmiştir. Zorunlu hallerde bu cetvelin dışında milletlerarası
görüşmelere açılacak telefonlar ile şehirlerarası görüşmelere açılacak
telefonlar, bağlı veya ilgili/ilişkili Bakan tarafından belirlenecektir.
Cep telefonları sadece EK-II cetvelin
1’inci sırasında belirtilen makam ve hizmetler ile 2’nci sırasında yer alan
makamlar için tahsis edilebilecektir. Ancak, II sayılı cetvelin 2 nci sırasındaki makamlar dışında, zorunlu görülen
hizmetler için cep telefonu tahsisi bağlı veya ilgili/ilişkili Bakan onayı
ile yapılabilecektir.
Yıllık cep telefonu görüşme ücreti
limitleri, anılan cetvelin 1'inci sırasındaki makamlar için limitsiz; 2'nci
sırasındaki makamlar için ise, ilgili makama atanan kişiye, içinde
bulunulan yılın ocak ayında ödenen net maaş tutarı kadar olacaktır.
Telefonların 900'lü hatlara kapalı
tutulmasına devam edilecektir.
YURTDIŞI
GEÇİCİ GÖREVLENDİRMELER
Yurt dışı geçici görevlendirmeler
zorunlu hallerde yapılacak, görevin süresi ve görevli sayısı en az seviyede
tutulacaktır. Görevlendirmeler; bakanlıklar ile bağlı, ilgili veya ilişkili
kurum, kurul/üst kurul ve kuruluşlarda (MİT Müsteşarlığı ile T.C. Merkez
Bankası ve YÖK Başkanlığı hariç) Bakan, üniversitelerde rektör onayı ile
yapılacaktır.
Lisansüstü eğitim, inceleme ve
araştırma yapmak veya bilgi görgü artırma amacıyla gönderilenlerin
katıldıkları programlar ile ilgili seyahat sonuç raporları üç ay içerisinde
kurumlarına ve Devlet Personel Başkanlığına verilecektir. Bunun dışındaki
yurt dışı geçici görevlendirmelere ilişkin yurt dışı seyahat sonuç
raporları kurumuna teslim edilecektir.
BASIN
VE YAYIN GİDERLERİ
Bakan, müsteşar, müsteşar yardımcısı,
yüksek yargı organlarının başkan, başkan vekili ve genel sekreterleri,
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı, Danıştay Başsavcısı, Askeri Yargıtay
Başsavcısı, il valisi, genel müdür, kurum, kurul/üst kurul ve kuruluş
başkanları, rektörler, dekanlar ve kaymakamlar dışındaki makamlar için
(kamu kurum ve kuruluşlarının basını izleme ile ilgili birimleri ve
kütüphane dokümantasyon merkezleri hariç) hiçbir şekilde günlük gazete
alımı yapılmayacaktır.
Bunun dışında kuruluşun görev konuları
ile ilgili yayınlara abone olunabilecektir. KİT'lerin periyodik faaliyet
raporları hariç, bedeli hangi kaynaktan karşılanırsa karşılansın, bilimsel
niteliği olmayan, daha çok kurum ve personelini tanıtmaya yönelik kitap,
dergi, bülten ve benzeri yayınların basım ve yayımı yapılmayacaktır.
TEMSİL,
TÖREN, AĞIRLAMA VE TANITIM GİDERLERİ
Uluslararası toplantılar ile milli
bayramlar hariç, açılış, konferans, seminer, yıldönümü ve benzeri kutlama
ve organizasyonlara ilişkin faaliyetler nedeniyle gezi, kokteyl, yemek ve
benzeri davetler düzenlenmeyecek, hediye ve diğer adlar altında ödeme
yapılmayacaktır.
Yılbaşı ve bayram dönemlerinde kamu
görevlileri tarafından gönderilecek tebrik, telgraf ve benzeri posta
hizmetlerine ilişkin kağıt, baskı, posta ve benzeri giderler hiçbir şekilde
kurum ve kuruluş bütçesinden ödenmeyecek, mevzuat gerekleri dışında, kurum
ve kuruluşların tasarrufları altında bulunan kaynaklardan plaket, hatıra,
hediye, eşantiyon türü işler yaptırılmayacaktır.
Kamu kurum ve kuruluşlarınca mevzuattan
kaynaklanan zorunluluklar gereği yapılan veya kurum faaliyetleri ile
doğrudan ilgili olan tanıtım giderleri hariç olmak üzere basın ve yayın
organlarına ilan-reklam verilmeyecektir.
DİĞER
HUSUSLAR
Kamu kurum ve kuruluşları kendi kuruluş
mevzuatında belirtilen faaliyet alanları ile doğrudan ilgili olmayan
herhangi bir harcama veya taahhütte bulunmayacaktır.
Bedeli kurum ve kuruluşlarca
karşılanmak suretiyle satın alınan mal veya hizmetler karşılığında tahakkuk
eden her türlü ayni veya nakdi menfaatin (örneğin, havayolu şirketlerince
sağlanan uçuş milleri), şahıslarca tasarruf edilmesi önlenecek, kurum ve
kuruluşlar tarafından iktisap edilmesi sağlanacaktır.
Mevzuattan kaynaklanan zorunluluklar dışında,
mesleki kuruluş veya derneklere üye olunmayacaktır.
Bu genelgenin uygulanmasında ortaya
çıkabilecek tereddütlerin giderilmesi ve genelgede belirtilen hükümler
hilafına ortaya çıkabilecek zorunlu ihtiyaçların karşılanabilmesi için
Başbakanlıktan izin alınacaktır.
Bu Genelgenin uygulanması ile ilgili
olarak tüm kamu kurum ve kuruluşları tarafından gereken tedbirler alınacak,
her kademedeki yönetici tasarruf ilkelerinin uygulanmasından sorumlu
olacaktır.
Genelgenin yayımından önce yürürlükte
bulunan mevzuat çerçevesinde, münferit olarak izin alınmış iş ve işlemler
için yeniden izin alınmayacaktır.
1/5/2001 tarihli ve 2001/23 sayılı,
4/6/2001 tarihli ve 2001/29 sayılı, 26/6/2003 tarihli ve 2003/39 sayılı,
1/8/2005 tarihli ve 2005/19 sayılı Genelgeler yürürlükten kaldırılmıştır.
Bu Genelge yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Bilgilerini ve gereğini
rica ederim.
Recep
Tayyip ERDOĞAN
Başbakan
EK-I
MİLLETLERARASI GÖRÜŞMEYE
AÇILABİLECEK TELEFONLAR
Güvenlik, istihbarat ve askeri maksatlı
telefonlar ile yüksek yargı organları başkanları, başkan vekilleri ve genel
sekreterleri, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı, Danıştay Başsavcısı, Askeri
Yargıtay Başsavcısı, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Başsavcısı, müsteşarlar
ve müsteşar yardımcıları, YÖK Başkanı, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek
Kurumu Başkanı, Diyanet İşleri Başkanı, Avrupa Birliği Genel Sekreteri,
valiler, Kurum ve Kurul/Üst Kurul başkanları, genel müdürler, strateji
geliştirme başkanları, rektörler, bakan özel kalem müdürleri.
EK-II
CEP VE ARAÇ TELEFONU TAHSİS CETVELİ
1 – CEP VE ARAÇ TELEFONU TAHSİS EDİLEBİLECEK MAKAM
VE HİZMETLER
Başbakan, Genelkurmay Başkanı, Yüksek
Yargı Organları Başkanları, Bakanlar, Kara, Deniz, Hava Kuvvetleri
Komutanları, Jandarma Genel Komutanı, Başbakanlık Müsteşarı.
2 – CEP TELEFONU TAHSİS EDİLEBİLECEK MAKAMLAR
YÖK Başkanı, Atatürk Kültür, Dil ve
Tarih Yüksek Kurumu Başkanı, Diyanet İşleri Başkanı, yüksek yargı organları
başkan vekilleri ile genel sekreterleri, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı,
Danıştay Başsavcısı, Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Başkan Vekili,
Askeri Yargıtay Başsavcısı, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Başsavcısı,
Genelkurmay II. Başkanı ve (J) Başkanları, kuvvet komutanlıkları kurmay
başkanları, ordu, kolordu, tümen, donanma, hava kuvvetleri ve yurtiçi bölge
komutanları, general veya amiral rütbesiyle fiilen bulunulan diğer bütün
makamlar, müsteşarlar ve müsteşar yardımcıları, kurum ve kurul/üst kurul başkanları,
Başbakan başmüşavirleri, genel müdürler, strateji
geliştirme başkanları, il valileri, yurt dışında bulundukları sürece
diplomatik ve konsolosluk misyon şefleri, daimi askeri temsilcilik
başkanları, Danıştay Başkanı Sözcüsü, YÖK Başkan Vekili, rektörler, kamu
kurum ve kuruluşları merkez teşkilatı I.hukuk müşaviri ile İMİD başkanı,
müstakil başkanlar, Özelleştirme İdaresi başkan yardımcıları, Cumhuriyet
Başsavcıları, bölge idare mahkemesi başkanları, il emniyet müdürleri, il
jandarma alay komutanları, DPT, YÖK, ÖSYM ve MPM genel sekreterleri, KİT
genel müdür yardımcıları, genel bütçe kapsamındaki idareler, özel bütçeli
idareler ile KİT’lerin başmüdür ve bölge müdürleri ile Ankara, İstanbul ve
İzmir illerindeki il müdürleri, kaymakamlar, bakanlık özel kalem müdürleri
ve basın müşavirleri.
|