Maliye Bakanlığından: MERKEZÎ
YÖNETİM HARCAMA BELGELERİ HAKKINDA GENEL
TEBLİĞ (SAYI: 2007/1) 1.
Giriş
(1) 10/12/2003 tarihli ve 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 33 üncü maddesine dayanılarak
hazırlanan Merkezî Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliği (Bundan böyle
“Yönetmelik” olarak anılacaktır.) 31/12/2005 tarihli ve 26040 üçüncü mükerrer
sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak 1/1/2006 tarihinden itibaren yürürlüğe
girmiştir. (2) Yönetmeliğin uygulanmasında kamu idarelerinde
oluşan tereddütlerin giderilmesi, uygulama birliğinin sağlanması ve mevzuat değişiklikleri
nedeniyle aşağıdaki açıklamaların yapılması uygun görülmüştür. 2. Harcama talimatı, ihale onay belgesi ve onay
belgesi (1) 5018 sayılı Kanunun 32
nci maddesi hükmüne göre kamu idarelerince bütçeden bir giderin yapılabilmesi
harcama yetkilisinin harcama talimatı vermesiyle mümkündür. Harcama
talimatlarında hizmet gerekçesi, yapılacak işin konusu ve tutarı, süresi,
kullanılabilir ödeneği, bütçe tertibi ile gerçekleştirme usulü ve
gerçekleştirmeyle görevli olanlara ilişkin bilgiler yer alır. Kamu ihale
mevzuatına göre düzenlenmesi öngörülen ihale onay belgesi ile onay belgesinde
de harcama talimatındaki bilgiler yer almakta ve ihale yetkilisi olarak
harcama yetkilileri bu belgeleri imzalamaktadır. Daha açık bir ifade ile 5018
sayılı Kanuna göre harcama yetkilisi tarafından verilen harcama talimatı,
kamu ihale mevzuatına göre ihale yetkilisi tarafından imzalanan ihale onay
belgesi ya da onay belgesi özellikleri itibarıyla aynı nitelikte belgelerdir.
(2) Bu nedenle bütçeden yapılacak bir giderin
ödenmesinde gider çeşidine ve alım şekline göre Yönetmeliğin ilgili
maddelerinde belirtildiği şekilde harcama talimatı, ihale onay belgesi ya da
onay belgesinden yalnızca birinin düzenlenmesi yeterlidir. (3) Buna göre; a) Kamu ihale mevzuatı gereğince ihale
usulleri uygulanmak suretiyle yapılacak mal ve hizmet alımları ile yapım
işlerinde ilgili uygulama yönetmeliklerinin ekinde standart form olarak
belirlenen ihale onay belgesi1, b) Kamu ihale mevzuatı gereğince doğrudan
temin usulüyle yapılacak veya 4734 sayılı Kamu
İhale Kanununun 3 üncü maddesinde bu Kanuna tabi olmadığı belirtilen işlerde onay belgesi2, c) İlgili mevzuata göre
ödenmesi gereken görevden uzaklaştırılmış olanların açıkta kaldıkları
sürelere ait aylıkları, kıdem tazminatı,
huzur ücreti, konferans ücreti, kaçak
olarak yakalanan eşya, uyuşturucu, silah ve mühimmatlar için verilecek
ikramiyeler ile diğer ikramiye ve teşvik primleri ve benzeri ödemelerde ise Yönetmeliğin 4 üncü maddesinde
tanımlanan harcama talimatı (Ek-1), ödeme belgesine bağlanır. (4) Ayrıca, sınai, teknolojik, malî ve benzeri
zorunluluklar nedeniyle yaklaşık maliyetin tespit edilemediği haller dışında,
yaklaşık maliyet hesap cetveli veya yaklaşık bedelin tespitine ilişkin
belgeler de yukarıda belirtilen ihale onay belgesi veya onay belgesi ile
birlikte ödeme belgesine bağlanacaktır. (5) Mevzuatı gereğince,
Yönetmelikte bazı giderlerin (şehitlik tazminatı, yabancı dil tazminatı, 657
sayılı Kanun gereğince devlet memurlarına verilecek ödüller, kurs ve
toplantılara katılma giderleri, siyasi
partilere yapılacak ödemeler gibi.) ödenmesinde
“başbakan”, “ilgili bakan”, “üst yönetici”, “atamaya yetkili amir” ve benzeri
yetkililerden alınan onay veya yazının ödeme belgesine bağlanması hususuna
yer verilmiştir. Anılan makamlardan alınan onay ve yazılar da harcama
talimatında belirtilmesi gereken bilgilere yer verilerek düzenlenir. Bu
durumda söz konusu ödemelerin yapılmasında ayrıca harcama talimatı aranmaz. 3. Fatura
(1)
Yönetmeliğin 4 üncü maddesinde tanımlanan “Faturaya” ilişkin açıklamalara aşağıda yer verilmiştir. a) Fatura ve fatura yerine geçen
belgeler ile düzenlenme şekilleri, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 229-237
nci maddelerinde açıklanmıştır. Söz konusu maddeler gereğince fatura yerine
geçen belgeler olarak kabul edilen belgelerden perakende satış vesikası ile
ödeme kaydedici cihazlara (yazar kasa) ait satış fişinde mal veya hizmeti
alan ya da mal veya hizmetin teslim edildiği kişi veya idarenin adına ilişkin
bilgilere yer verilmediğinden, Yönetmeliğin 4 üncü maddesinde yapılan fatura
tanımında söz konusu belgeler sayılmamıştır. Ancak, personelin bağlı
bulunduğu kurumca tayin edilen bir personel veya ailesi ya da yakınları
tarafından kaldırılan cenazeye ilişkin giderler ile belediye hudutları
dışında taksi ile yapılan seyahat giderleri ve yabancı konuk ve heyetlerin
ağırlanması için görevlendirilen personel veya mihmandarlar tarafından
yapılan temsil ve ağırlama giderlerinin ödenmesinde perakende satış fişi veya
ödeme kaydedici cihazlara ait satış fişi fatura yerine kabul edilebilecektir. Akaryakıt
istasyonlarından yapılan akaryakıt alımlarında, Bakanlığımız Gelir İdaresi
Başkanlığının 7/9/2006 tarihli ve 26282 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 68
Seri No'lu Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları
Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanunla İlgili Genel Tebliğindeki
açıklamalar çerçevesinde akaryakıt pompalarına bağlı ödeme kaydedici cihazlar
kullanılarak verilen fişler “fatura yerine geçen belge” olarak kabul
edilecektir. Ancak, aynı Tebliğde yapılan açıklamalara göre fatura
düzenlenmesi gereken hallerde “fatura”nın aranması zorunludur. Ayrıca, kanunen fatura
veya fatura yerine geçen belgeleri düzenlemek zorunda olmayanlardan yapılan
alımlarda, idarelerce Yönetmelik eki 1 örnek numaralı Harcama Pusulası
düzenlenerek ödeme belgesi ekine bağlanır. Fatura düzenlemek zorunda olmayan
kamu idarelerinden yapılan alımlarda ise her ne adla düzenlenmiş olursa
olsun, yapılan alım karşılığında 31/12/2005 tarihli ve 26040 üçüncü mükerrer
sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Muhasebe Yetkilisi Mutemetlerinin
Görevlendirilmeleri, Yetkileri, Denetimi ve Çalışma Usul ve Esasları Hakkında
Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirlenen asgarî bilgileri taşıyan alındı,
ödeme belgesi ekine bağlanacaktır. Diğer taraftan, yurtdışından veya
yurtdışında yapılan alım bedellerinin ödenmesinde, yerel teamüle uygun olarak
düzenlenen fatura veya benzeri belgelerin, birim amiri veya ilgili
mevzuatında belirtilen misyon şefi, ataşe, eğitim müşavirliği, ihtisas birimi
yöneticisi ve benzeri yetkililerce onaylanmış tercümeleri ile birlikte ödeme
belgesi ekine bağlanması gerekir. Alım şekli
veya tutarı ne olursa olsun, düzenlenen faturanın ihale komisyonu veya
mevzuatları gereğince bu maksatla görevlendirilmiş kurullarca onaylanması
gerekmez.
b) Yönetmeliğin 5 inci maddesi gereğince, ödeme belgesine kanıtlayıcı
belgelerin aslı veya yasal bir sebeple aslı temin edilemeyenlerin onaylı
suretlerinin bağlanması gerekmektedir. Ancak, kamu idarelerinin yurtdışı
teşkilatının bulunduğu ülkenin mevzuatı gereğince asılları vergi iadesinde
kullanılan faturalara ilişkin giderlerin ödenmesinde, ilgili dış
temsilciliğin veya yurtdışı teşkilatının yetkilisi tarafından onaylanan
fatura örneklerine göre işlem yapılması uygun görülmüştür. Ayrıca, Yönetmeliğin
5 inci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak; kaybolma,
yırtılma, yanma gibi mücbir sebeplerle aslının temin edilemediği hallerde,
aşağıda belirtilen esaslara göre düzenlenen faturanın onaylı suretleri ödeme
belgesine bağlanmak suretiyle ödeme yapılması uygun görülmüştür. 1) Kamu idareleri tarafından düzenlenen ve kaybolduğu
anlaşılan faturalar, bunları düzenleyen idarelerde bulunan dip koçanındaki
nüshasına uygun olarak suretleri çıkarılır ve ilgili kamu idarelerinin yetkililerince
onaylanır. 2) Özel kişiler tarafından düzenlenen faturaların
kaybolması halinde; aksine bir düzenleme yapılmadığı sürece tutarı
Bakanlığımızın (Muhasebat Genel Müdürlüğü) Parasal Sınırlar ve Oranlar
Hakkında Genel Tebliğ ekinde yer alan tabloda gösterilen tutara kadar olanlar
için, harcama birimine ibraz edilen dipkoçanındaki nüshasına uygun olarak
suretleri çıkarılır ve harcama yetkilisince veya harcama yetkilisinin
belirleyeceği görevli tarafından onaylanır. Ayrıca, dipkoçanının arkasına
suretinin çıkarıldığına ilişkin şerh düşülerek onaylanır. Belirtilen tutarı
geçen faturaların kaybolması halinde ise noterce onaylanan suretleri ödeme
belgesine bağlanır. 3) Onaylı suretlerin, onaylayan ilgili birim
yetkilisinin adı, soyadı, unvanı, imzası ve resmî mühür ile onay tarihini
taşıması gerekir. Ayrıca, onaylı fatura örneklerine dayanılarak yapılacak
giderlere ilişkin ödeme belgesi düzenlenmeden önce, borcun zamanaşımına
uğrayıp uğramadığı ve fatura bedelinin ödenmesi için daha önce ödeme belgesi
düzenlenip düzenlenmediği araştırılır. Söz konusu faturalar, muhasebe kayıt
ve işlemleri elektronik ortamda yapılan kamu idarelerinin muhasebe
yetkililerince de ödemeden önce sistemden sorgulanır. 4. Ödeme belgeleri (1) Merkezî yönetim kapsamındaki kamu idarelerince
bütçeden yapılacak giderlerin kesin olarak ödenmesinde ve ön ödemelerin
mahsubunda; 30 Aralık 2006 tarihli ve 26392 sayılı 3. Mükerrer Resmî Gazetede
yayımlanan Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği eki (1/A, 1/B) örnek numaralı
Ödeme Emri Belgesi, bu idarelerin
bütçe içi veya bütçe dışı avans veya kredi şeklinde yapacakları ön ödemelerde
ise anılan Yönetmelik eki 2 örnek numaralı Muhasebe İşlem Fişi ödeme belgesi
olarak düzenlenecektir. (2) Ödeme belgeleri harcama yetkililerince
belirlenen gerçekleştirme görevlisi tarafından düzenlenir ve ekine giderin
çeşidine veya ön ödemenin şekline göre Yönetmelikte belirlenmiş olan
gerçekleştirme belgeleri bağlanır. 5. Ortak veri tabanı bilgilerine dayanılarak
yapılacak ödemeler
(1) 5018 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinin üçüncü
fıkrasında “Elektronik ortamda oluşturulan ortak bir veri tabanından
yararlanmak suretiyle yapılacak harcamalarda, veri giriş işlemleri
gerçekleştirme görevi sayılır. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin esas ve
usuller Maliye Bakanlığınca belirlenir” hükümlerine yer verilmiştir. Ayrıca,
Yönetmeliğin 5 inci maddesinin dördüncü fıkrasında “Elektronik ortamda
oluşturulan ortak bir veri tabanından yararlanmak suretiyle yapılacak
harcamalarda, veri giriş işlemleri gerçekleştirme görevi sayıldığından, ödeme
belgesine ayrıca bu verileri kanıtlayan belge bağlanmaz.” denilmiş olup,
madde hükmünün uygulanmasına ilişkin usul ve esasların Bakanlıkça
belirleneceği öngörülmüştür. (2) Yukarıda belirtilen Kanun ve Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde, ödemeleri Bakanlığımız Muhasebat Genel Müdürlüğüne bağlı
muhasebe birimlerince yapılan harcama birimlerinde istihdam edilen memurların
aylıklarının say2000i sisteminde oluşturulan merkezi veri tabanındaki
bilgilerden yararlanmak suretiyle ödenmesinde Bakanlığımızca (Muhasebat Genel
Müdürlüğü) düzenlenen usul ve esaslara uyulacaktır. 6.
Taahhüt dosyasında bulunması gereken belgeler
(1) Kamu idarelerince bütçeden yapılacak giderler
için ilgili mevzuatında düzenlenmesi, aranması ve alınması öngörülen
belgelerin düzenlenmesi, aranması ve alınması zorunludur. Kamu ihale
mevzuatına göre hazırlanan ihale işlem dosyasında, ihale sürecinde düzenlenen
tüm belgeler bulunur. Taahhüt dosyasında ise yalnızca ödeme belgesine bağlanması öngörülen belgelere yer
verilmiştir. Bu nedenle, ilgili mevzuatına göre istenen belgelerden
Yönetmelikte ve bu Tebliğde sayılmayanlar ödeme belgesine bağlanmayacak, iç
ve dış denetim sırasında ilgililere ibraz edilmek üzere harcama birimlerinde
muhafaza edilecektir. (2) Yönetmeliğin 6 ncı maddesi ve diğer ilgili
maddeleri gereğince, taahhüt dosyasında bulunması öngörülen belgeler ile
Bakanlığımızca taahhüt dosyasında bulunması gerekli görülen diğer belgeler
aşağıda belirtilmiştir. a) İhale usulüyle yapılacak her türlü mal ve
hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin ödemelerde, -İhale onay belgesi, -İhale komisyonu kararı, -Sözleşme, -İlanın
yapıldığına ilişkin tutanak, -Kesin teminatın alındığına ilişkin alındının örneği, -Damga vergisinin yatırıldığına ilişkin alındının
onaylı örneği veya tahsil edildiğine ilişkin harcama birimince onaylı yazı, -Yapım işlerinde, sözleşmede öngörülmeyen iş artışının zorunlu hale gelmesi ve bu
artışın yüklenicisine yaptırılması halinde buna ilişkin onay belgesi ve ek
kesin teminata ilişkin belge, -Sözleşmelerin devri halinde devir sözleşmesi, -Süre uzatımı verilmesi halinde, buna ilişkin karar ve
onay, -Başbakanlığın veya Bakanların iznine tabi alımlarda
izin yazısı, -Malî hizmetler
biriminin ön mali kontrolüne tabi olan hallerde, uygun görüş verildiğine
yahut verilmediğine ilişkin görüş yazısı. b) 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 22 nci
maddesinin (d) bendi dışındaki bentlerine göre doğrudan temin usulüyle
yapılan alımlarda; -Yönetmelikte belirtilen bilgileri içerecek şekilde
düzenlenmiş ve harcama yetkilisi tarafından imzalanmış onay belgesi, -Komisyon kurulmuş ise komisyon kararı, komisyon
kurulmadan yapılan alımlarda piyasa fiyat araştırması tutanağı; 22 nci
maddenin a, b ve c bentleri kapsamında tek kaynaktan yapılan alımlarda ise
kamu ihale mevzuatında bu alımlara ilişkin olarak düzenlenmesi öngörülen
standart form, -Yukarıdaki (a) bendinde sayılanlardan düzenlenmesi
gereken diğer belgeler. c) Kamu
İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (c) bendine göre uluslararası anlaşmalar
gereğince sağlanan dış finansman ile yaptırılacak olan ve finansman
anlaşmasında farklı ihale usul ve esaslarının uygulanacağı belirtilen mal ve
hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin giderlerin ödenmesinde, gider
türleri itibarıyla Yönetmeliğin ilgili maddelerinde belirtilen belgelerin
ödeme belgesine bağlanması esastır. Bu belgelerden yabancı dilde düzenlenmiş
olanların idarelerince onaylı Türkçe tercümeleri fatura aslı ile birlikte
ödeme belgesine bağlanır, diğer belgelerin asılları ise iç ve dış denetim
sırasında ilgililere ibraz edilmek üzere harcama birimlerince saklanır. Sağlanan dış finansmanla yaptırılacak mal ve hizmet
alımları ile yapım işlerine ilişkin olarak düzenlenen taahhüt dosyasına onay
belgesi yerine harcama talimatı ile birlikte; -Şartnameler
(teknik şartname hariç), -İlanın
yapıldığına ilişkin tutanak, -Kredi
anlaşmasında öngörülmüş ise kreditör onay belgesi, -Kesin teminata ilişkin alındının onaylı
örneği, -Damga vergisi alındısı, -Ayrıca, kullanılan dış
finansmanın bütçeleştirildiğine ilişkin 11/07/2002 tarihli ve 24812 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan Dış Proje Kredileri Dış Borç Kaydı,
Bütçeleştirilmesi ve Muhasebeleştirilmesine İlişkin Esas ve Usuller Hakkında
Yönetmelik uyarınca düzenlenen bildirim formları, bağlanır. (3) Yukarıdaki fıkralarda belirtildiği şekilde hazırlanan
taahhüt dosyasının aslı, ödeme belgesinin
Sayıştaya gönderilecek nüshasına bağlanır. Taahhüt olunan işin
bedelinin bir defadan fazla ödeme belgesi düzenlenmek suretiyle tahakkuk
ettirilerek ödenmesinin söz konusu olduğu hallerde, taahhüt dosyasının
harcama yetkilisi veya harcama yetkilisinin belirleyeceği görevli tarafından
Yönetmeliğin 5 inci maddesine uygun olarak onaylanmış bir nüshası da ayrıca muhasebe birimine
gönderilir. 7. Ödeme
yapılacak kişiler (1) Yönetmeliğin
ödemenin kimlere yapılacağına ilişkin maddesinde açıklanması gereken hususlar
aşağıda belirtilmiştir. a) 1136 sayılı Avukatlık Kanununun 56 ncı maddesi
hükmü gereğince avukatlar belgeleri onaylama yetkisine sahip olduklarından,
bunlara vekaletname ile yapılacak ödemelerde, noterce düzenlenmiş
vekaletnamelerin avukat tarafından onaylanmış örnekleri kabul edilecektir. b) Tüzel kişilerin alacaklarının kanuni
temsilcilerine ödenmesinde, noterce onaylı imza sirküleri ile ilgilinin
tahsile yetkili olduğunu gösteren belge, bunların tayin ettikleri vekile
yapılacak ödemelerde ise sadece noterce düzenlenmiş vekaletname aranacaktır. Uygulamada, noterlerce düzenlenen imza sirkülerinde
aynı zamanda ilgili kişi veya kişilerin tüzel kişiliği “temsil ve ilzam”a
yetkili oldukları belirtilmesine rağmen, ayrıca yetki belgesi istenildiği,
yetki belgesi istenilen kişinin noterde bir başkasına vekalet vererek
alacağın vekile ödenmesinin sağlandığı Bakanlığımıza intikal eden bilgilerden
anlaşılmaktadır. 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine
göre şirket tüzel kişiliğini ortaklara ve üçüncü şahıslara karşı temsil
salahiyet ve yetkisi anonim şirketlerde idare meclislerine, diğerlerinde ise
şirket ana sözleşmesinde aksine bir hüküm olmadıkça ortakların çoğunluğu ile
ortaklardan birine veya birkaçına verilebilmektedir. Şirketi temsile
salahiyetli olan kimse, şirketin gayesine dahil olan her nevi iş ve hukuki
muameleleri şirket namına yapmak ve şirket tüzel kişiliğinin unvanını
kullanmak yetkisine sahiptir. Bu yetkiyi sınırlandıran her şart, hüsnüniyetle
hareket eden üçüncü şahıslara karşı hükümsüzdür. Bu nedenle, noterde
düzenlenen imza sirkülerine ilişkin belgede ilgili kişi veya kişilerin, tüzel
kişiliği birlikte veya münferiden “temsil ve ilzam”a yetkili olduklarının
belirtilmiş olması halinde, bu kişi veya kişilere yapılacak ödemelerde
ayrıca, tahsile yetkili olduğuna dair belge istenilmesine gerek
bulunmamaktadır. 8. Ödül ve ikramiyeler (1) 26/12/1931 tarihli ve 1905 sayılı Menkul ve
Gayrimenkul Emval ile Bunların İntifa Haklarının ve Daimi Vergilerin
Mektumlarını Haber Verenlere Verilecek İkramiye Hakkında Kanun uyarınca kamu
personeli olmayan kişilere yapılacak ikramiye ödemelerinde Maliye Bakanı
onayı yerine harcama yetkilisinden alınan harcama talimatının ödeme emri
belgesine bağlanması uygun görülmüştür. Anılan Kanuna göre kamu personeline
yapılacak ikramiye ödemelerinde ise Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirtildiği
gibi Maliye Bakanı onayının aranacağı tabidir. 9. Tedavi giderlerinde aranılacak belgeler a) Tedavi giderlerinin ödenmesinde aranacak
belgeler arasında sayılan hastanın sevkine ilişkin belge ihtiyaca göre bir,
iki ya da üç nüsha olarak düzenlenir. Zorunlu durumlarda Yönetmeliğin 5 inci
maddesinde öngörüldüğü şekilde onaylanmış fotokopileri de kabul edilir.
Ayrıca, cezaevlerindeki mahkum ve tutuklular ile kamu idarelerine ait
esirgeme kurumlarında veya sığınma evlerinde ya da terkedilmiş olmaları nedeniyle
karakollarda barındırılan çocuk ve yetişkinlerin tedavileri için düzenlenen
tutanak ve resmî yazılar hastanın sevkine ilişkin belge yerine kabul edilir. b) Yönetmeliğin 20 nci maddesinde eczanelere
yapılacak ödemeler ile personel
tarafından karşılanan tedavi giderlerinin kendilerine ödenmesinde,
ilaç fiyat kupürlerinin ve barkod diyagramlarının yapıştırılmış olduğu
reçetenin ödeme belgesine bağlanması öngörülmüştür. İlaç kutuları üzerinde
hem fiyat kupürü hem de barkod diyagramının bulunması halinde her ikisinin de
reçeteye yapıştırılması gerekmektedir. Barkod diyagramı yoksa, fiyat
kupürünün reçeteye yapıştırılması yeterli olacaktır. Ayrıca, personele
ilişkin ilaç ihtiyaçları T.C. Emekli Sandığı Reçete Kontrol Sistemi üzerinden
kontrol edilerek karşılanan harcama birimlerince eczanelere yapılacak
ödemelerde, eczanelerce reçete kontrol sisteminden alınan java döküm
listesinin bir nüshasının ödeme belgesine bağlanması gerekmektedir. 10.Yolluk giderlerinin ödenmesinde
aranılacak belgeler (1) Yolluk giderlerinin
ödenmesinde Yönetmeliğin 22-27 nci maddelerinde belirtilen belgelerin ödeme
belgesine bağlanacağı hükmüne yer verilmiş olup diğer hususlar aşağıda
açıklanmıştır. a) Yabancı heyet ve
temsilcilerin ülkelerine dönüşlerinde uçak biletlerinin kendilerine verilmesi
halinde tutarı açıkça yazılan söz konusu giderlerin kurumca karşılandığını
belirten ve ilgili birim yetkilisince imzalanan belge ödeme belgesine
bağlanır. b) Yönetmeliğin 27
nci maddesinin (c) bendinde belediye hudutları dışına taksi ile yapılan
seyahatlerde, fatura veya perakende satış fişi veya ödeme kaydedici cihazlara
ait satış fişinin ödeme belgesine bağlanacağı belirtilmiştir. Belediye hudutları dışına
özel otomobil ile yapılan seyahatlerde
ise; - İşin gereği veya zorunluluk
nedeniyle mutat taşıt dışında bir
taşıtla yapılması gereken seyahatlerde, zorunlu hallere ilişkin yetkili
makamdan alınmış onay veya rapor ile yetkili mercilerden alınan taksi rayiç belgesi, - Mutat taşıt aracının
işlemediği yerlere yapılan seyahatlerde, yetkili mercilerden alınan ve mutat taşıt aracının işlemediğini
belirten taksi rayiç belgesi, Yönetmeliğin ilgili
maddelerinde belirtilen diğer kanıtlayıcı belgelerle birlikte ödeme belgesine
bağlanacaktır.Söz konusu taksi rayiç
belgesindeki rayiç tutarı, hiçbir zaman ticari taksiler için verilecek rayici
geçemez. Özel otomobil ile birden
fazla kişinin seyahat etmesi halinde ise, otomobil sahibi dışındaki
görevliler taksi rayiç belgesi yerine, kişi başına ödedikleri ücreti gösteren
ve özel otomobil sahibinin imzasını taşıyan
Yönetmelik eki 1 örnek numaralı
harcama pusulasını düzenleyeceklerdir. Belediye hudutları içinde
taksi veya özel otomobil ile yapılan
seyahatlerde taksi rayiç belgesi, fatura veya perakende satış fişi veya ödeme
kaydedici cihazlara ait satış fişi aranmaz. c) İlgililerce
yolculuk sırasında ödenen ve yolluk bildirimlerinde gösterilen otoyol ve
köprü geçiş ücretlerinin ödenmesinde geçiş ücretine ilişkin belge veya bilet
aranmaz. 11.Elektronik sayaçlara yükletilen doğalgaz ve su bedellerinin
ödenmesinde aranacak belgeler (1) Elektronik sayaçlara yükletilen kredi tutarında
tüketilen doğalgaz ve su bedelleri için, idarelerin ayrıntılı harcama
planları ve serbest bırakılan ödenekler dahilinde, ilgili kuruluşa kredi
şeklinde ön ödeme yapılır. Yapılacak ön ödemelerde Harcama Talimatı (Ek-1),
gereken hallerde kredi izin yazısı ödeme belgesine bağlanır. (2) Kredinin mahsubunda ödeme belgesine, fatura ve ön
ödemenin yapılması sırasında düzenlenen Harcama Talimatının (Ek-1) bir
nüshası bağlanır. 12. Avukatlara yapılacak vekalet ücreti ödemelerinde
aranacak belgeler (1) Yönetmeliğin 29 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendi ile 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi
gereğince, idare aleyhine sonuçlanan davalar ve ilama bağlı borçlar nedeniyle
karşı tarafın avukatına yapılacak vekalet ücreti ödemelerinde; ödemenin
doğrudan avukata yapılması halinde serbest meslek makbuzu ilgili maddede
sayılan diğer belgelerle birlikte ödeme belgesine bağlanacak, ödemenin
doğrudan icra dairesine yapılması halinde ise serbest meslek makbuzu
aranmayacaktır. 13.Taşıma Giderleri (1) Yönetmeliğin 44 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendinde tarifesi belli araçlarla yapılan taşıma giderlerinin ödenmesinde, onay belgesi
ile faturanın ödeme belgesine bağlanacağı hükmüne yer verilmiştir. (2) Ancak,
kamu idarelerinin makam ve diğer hizmetlerinde kullanılan araçlarının otoyol ve köprü geçişlerine ilişkin olarak otomatik geçiş veya kartlı geçiş sistemine
abonelik bedelleri için onay belgesi düzenlenmek suretiyle ön ödeme yapılır.
Ön ödemenin mahsubunda da ödeme belgesine fatura yerine aboneliğe ilişkin
banka dekontu ile ön ödemenin yapılması sırasında düzenlenen onay belgesinin
bir nüshası bağlanır. (3) Yolcu ve
yük taşımasına ilişkin olarak otoyol ve köprülerden münferit geçişlerde ise
fatura yerine, geçişi yapan görevlilerce düzenlenen geçiş tarihi, sayısı,
tutarını gösteren ve görevlendirme veya geçişlerden bilgisi olan amir
tarafından imzalanan bildirim ödeme belgesine bağlanır. 14.Taşınır işlem fişi
(1) 28/12/2006 tarihli ve 2006/11545 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Taşınır Mal Yönetmeliğinin
ilgili maddesinde taşınır işlem fişinin düzenlenmeyeceği belirtilen taşınır
alımlarında ödeme emri belgesine taşınır işlem fişi bağlanmayacaktır. 15. Diğer hususlar (1)
Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin diğer
hususlar aşağıda belirtilmiştir. a) Boş kamu konutlarına ait ısınma giderleri ile diğer
ortak giderlerin, kamu idarelerince ödenmesinde; -Giderlerin karşılanmasına ilişkin karar defterinin
ilgili sayfasının kamu konutu yöneticisi tarafından onaylanmış örnekleri, -Her daireye isabet eden ısınma giderinin hesabını
gösteren cetvel, -Isınma gideri ile diğer ortak giderler için yönetici
tarafından düzenlenen tahsilat makbuzu, ödeme emri belgesine bağlanır. b) Yönetmelik eki 2 örnek
numaralı Piyasa Fiyat Araştırması Tutanağının kişi veya firmalardan alınan
fiyat tekliflerine ilişkin sütunlarında alınacak malın miktarı, birim fiyatı ve
toplam fiyatı da gösterilir. Ayrıca, 25/A örnek numaralı Yurtdışı Öğrenci
Giderleri Bordrosunun “Aylık ödenek (yabancı para)” sütunu ile “Diğer
ödemeler” sütunundaki YTL ibaresi çıkarılarak tutarlar yabancı para cinsinden
gösterilecektir.
c) Yönetmelik eki bordro
ve benzeri belgeler üzerinde birim amiri için ayrılan bölüm, harcama
yetkililerince aksine bir görevlendirme yapılmadığı sürece; 1) Personelin aylık, ücret
ve diğer özlük haklarının ödenmesinde, ilgili harcama biriminin insan
kaynakları yetkililerince, 2) Diğer giderlerde ise
giderle ilgili hizmetin yapıldığından bilgisi olan yetkililerce, imzalanacaktır. d) Yönetmelik eki
belgeler, aynı bilgileri kapsamak koşuluyla, ebadına ve şekil şartına bağlı
kalmaksızın basılı olarak veya elektronik ortamda düzenlenebilir. 16.
Kaldırılan düzenlemeler ve yürürlük (1) 28/9/2006 tarihli ve 26303 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanan 2006/1 no.lu Merkezi Yönetim Harcama Belgeleri Hakkında Genel
Tebliğ yürürlükten kaldırılmıştır. (2) Bu Tebliğ, yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Tebliğ olunur. ––––––––––––––––––– 1 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümlerine
göre düzenlenen Yapım İşleri / Mal Alımı / Hizmet Alımı / Danışmanlık Hizmet
Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmelikleri ekinde bulunan standart (İhale Onay
Belgesi) formları. 2 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
uygulamalarına ilişkin çeşitli mevzuatta açıklandığı şekilde düzenlenen onay
belgesi. Eki İçin Tıklayınız |