MİLLİ EĞİTİM DERGİSİ

Sayı 157

Kış 2003


Bilişsel Gelişim ve Formal Operasyon Dönem Özelliklerine Göre ÖSS Fizik ve Lise Fizik Sorularının İncelenmesi

Salih ÇEPNİ*
Tuncay ÖZSEVGEÇ**
MuratGÖKDERE***

 

1. Giriş

Ülkemizde öğrenci başarısının ölçülmesi yerel ve merkezî olmak üzere iki başlık altında irdelenebilir.Bunlar, öğrencilerin formal eğitim aldıkları okullarda öğretmenleri tarafından değerlendirilmeleri (yerel değerlendirme) ve bunun sonucunda başarıya ulaşmış olan öğrencilerinÖSSsınavıyla yapılan (merkezî) değerlendirilmeleridir.

Fizik konularının, öğrenciler tarafından sevilmediği veya zor olarak algılandığı bilinmektedir.Bunun bir sonucu olarak da LGS(Liselere GirişSınavı) ve ÖSSfizik sorularındaki öğrenci başarıları oldukça düşüktür.Bu durum öğretmenlerin değerlendirme yaparken bilişsel düzey basamakları veya Formal operasyon döneminin(FOD)’nin özelliklerine uygun olarak soru sormamalarından kaynaklanabilir.Öğrenciler liselerde fizik derslerinden başarılı olsalar bile, sınavlarda zihinsel yeteneklerini geliştirebilecek sorularla çok fazla karşılaşmamaları nedeniyle (1)ÖSS de soru yapma şansları oldukça azalmaktadır(2).

Fizik öğretiminde kullanılan ölçme değerlendirme teknikleriyle bilgi ve kavrama gibi düşük seviyeli bilişsel hedefler ölçülmekte, analiz, sentez ve değerlendirme gibi yüksek seviyeli hedefler ise ölçülmediği vurgulanmaktadır(3). Piaget’e göre fen müfredatları öğrencilerin gelişim seviyeleriyle bağdaştırılarak öğretilmeli ve ölçme-değerlendirme de buna bağlı olarak yapılmalıdır (4, 5).ÖSSsınavına giren öğrenci Piaget’in hiyerarşinin en ileri seviyesi olan formal(soyut) dönem içerisinde yer alması gerekir.Bu dönemdeki öğrenciler bilim adamlarının sahip olduğu bilimsel süreç becerilerini sergileyecek düzeydedirler(6).FOD’ne ulaşan öğrenciler, hipotez kurma, kombinezonlarla düşünme, olasılıklı düşünme, değişkenleri belirleme, korelasyonel düşünme ve oranlı düşünme gibi kuramda yer alan zihinsel becerileri sergileyebilecek yetenektedir.FOD, ileri bilişsel seviyenin özelliklerini taşımakla birlikte, öğrencilerin soyut kavramları anlamalarını gerektirmektedir(7). FODözellikleri bilişsel gelişim basamaklarından uygulama, analiz, sentez ve değerlendirmeyle ilişkilendirilmiştir(8). Ayrıca, hem bilişsel gelişimde hem de zihinsel gelişim kuramında bir hiyerarşi söz konusudur.Öğrenci, bir dönemin özelliklerini göstermeden daha üst döneme geçememektedir(9).

Bilişsel gelişim evrelerinin öğretmenler tarafından bilinmesi öğrencilerin okuldaki fen başarılarının belirlenmesinde büyük rol oynayacağından, bütün etkili öğretmenlerin zihinsel gelişim evreleri ve her evrenin sahip olduğu özellikleri bilmesi gerekir(10, 11). Okullarda öğrencilerin bulundukları seviyelere göre yapılan değerlendirme, onların gerçek zihinsel becerilerini ve buna bağlı olarak da gerçek başarılarını ortaya çıkaracaktır.Bu yolla yapılan değerlendirmelerden elde edilen sonuçlar yardımıyla öğrencilerin ÖSSsınavında gösterebileceği maksimum veya minimum başarı performansı tahmin edilmiş olunacaktır.Bununla birlikte, mevcut durumda öğretmenlerin, öğrencilerinin zihinsel gelişim özelliklerine uygun değerlendirme yapmamaları nedeniyle, liselerde çok başarılı görülen bir çok öğrencinin üniversite sınavlarında başarısız oldukları bilinmektedir.Bu durum öğrencilerin orta öğretim boyunca elde etmiş oldukları başarı puanlarının onların gerçek başarılarını yansıtamayacağı hipotezini ortaya çıkarmaktadır.

Üniversite sınavlarında sorulan sorular genellikle yorum yapma, problem çözme ve analiz etmeye dayalı zihinsel beceriler gerektirdiğinden, öğrencilerin bu becerilere uygun eğitim sürecinden geçmeleri gerekmektedir.Bu bakımdan, liselerde fizik dersi sınavlarında sorulan sorular ile ÖSSFenBilimleri Testinde yer alan fizik soruları arasındaki ilişki bilişsel gelişim ve FOD’nin özellikleri dikkate alınarak karşılaştırılmalıdır.

2. Amaç

Bu çalışma, lise fizik derslerinde sorulan fizik soruları ile ÖSSFenBilimleri Testinde yer alan fizik sorularını Bilişsel gelişim ve FODözelliklerine göre analiz edip, aralarında bir ilişki olup olmadığını ortaya çıkarmak amacıyla plânlanmıştır.

3. Yöntem

Çalışmada içerik çözümlemesi ile belli bir metnin, belgenin, belli özelliklerini sayısallaştırarak incelenmesini sağlayan doküman incelemesi yöntemi kullanılmış (12) ve ilgili literatürden faydalanarak sorularınBilişsel gelişim ve FODözelliklerini tespit edebilecek ölçekler düzenlenmiştir.İstanbul, Trabzon,Çorum ve Kayseri illerindeki liselerde sorulmuş sorular arasında 515 fizik sorusu ile 1990-2000 yılları arasında ÖSSve ÖSYSsınavlarında 230 fizik sorusu bilişsel gelişim(bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme) (13) ve zihinsel gelişim kuramınınFODözelliklerine (hipotez kurma, kombinezonlarla düşünme, olasılıklı düşünme, korelasyonel düşünme, değişkenleri belirleme ve oranlı düşünme)(14) göre incelenmiş ve x2 uyum testiyle aradaki ilişki araştırılmıştır.Sorular inceleme aşamasında araştırmacılardan oluşan bir komisyon kurulmuş ve her bir soru etraflıca irdelenmiştir.Anlaşılmayan veya fikir birliğine varılmayan sorular incelemeden çıkarılmıştır.

Her bir soru her iki kuramın özelliklerine göre sınıflandırılmıştır. Daha sonra, bilişsel gelişim basamaklarının birine dahil edilen bir sorunun FOD’nin hangi basamağına girdiği tespit edilmiştir.Bilişsel gelişim ve FODözellikleri ile ilgili ölçekler ve her özellikle ilgili örnek sorularEk 1 ve Ek 2’de verilmiştir.

4. Bulgular

Çalışmadaki sorular üç aşamalı olarak incelenmiştir.İlk olarak illerdeki liselerde sorulan sorular bilişsel gelişim özelliklerine göre sınıflandırılmış ve sonrasında FOD’e göre incelenmiştir. İkinci aşamada ise Bilişsel gelişimin özelliklerine uyan bir sorununFOD’ne uygunluğu tespit edilmiştir.Aynı işlemlerÖSSfizik soruları içinde yapılmıştır.Son aşamada ise her iki soru grubunun arasındaki ilişkinin anlamlılığı araştırılmıştır.

1-1. Liselerde Sorulan Soruların Bilişsel Gelişime Göre İncelenmesi

Tablo 1:Lise fizik sorularınınBilişsel gelişim düzeylerine uygunluğu

İller

Bilgi

Kavrama

Uygulama

Analiz

Sentez

Değerlendirme

 

N

%

N

%

N

%

N

%

N

%

N

%

Toplam

İstanbul

14

16

8

10

54

64

8

10

0

0

0

0

 84

Kayseri

0

0

8

6

103

89

5

4

0

0

0

0

116

Çorum

6

3

40

21

131

68

16

8

0

0

0

0

193

Trabzon

11

9

14

11

90

74

7

6

0

0

0

0

122

TOPLAM

31

6

70

14

374

72

36

8

0

0

0

0

515

İllere göre liselerde sorulan sorular Bloom taksonomisine göre incelendiğinde, soruların % 72’sinin uygulama seviyesinde olduğu, değerlendirme ve sentez basamağında soru sorulmadığı görülmektedir.

1-2. Liselerde Sorulan Soruların FOD Özelliklerin Göre İncelenmesi

Tablo 2:Lise fizik sorularının formal dönem özelliklerine uygunluğu

İller

Hip-Kombi düşünme

Olasılıklı düşünme

Korelasyonel düşünme

Oranlı düşünme

Değişken belirleme

Toplam

N

%

N

%

N

%

N

%

N

%

N

%

İstanbul

1

1

0

0

1

1

8

9

0

0

10

11

Kayseri

0

0

0

0

4

3

15

13

6

5

25

22

Çorum

7

4

4

2

19

10

26

13

6

3

62

32

Trabzon

6

5

0

0

4

3

18

14

6

5

34

27

TOPLAM

14

3

4

1

28

5

67

13

18

4

131

26

İllerdeki liselerde sorulan fizik soruları FOD’ye göre incelendiğinde uygunlukları % 32 ile % 11 arasında değişmektedir.Tablo 2’denFOD’ye uyan soruların en fazla oranlı düşünme (% 13) basamağında olduğu görülmektedir.

2-1. ÖSS Fizik Sorularının Bilişsel Gelişime Göre İncelenmesi

Tablo 3:ÖSS fizik sorularının Bilişsel gelişim düzeylerine uygunluğu

Yıllar

Bilgi

Kavrama

Uygulama

Analiz

Sentez

Değerlendirme

N

%

N

%

N

%

N

%

N

%

N

%

Toplam

1990-1998

4

2

42

25

107

62

20

11

0

0

0

0

173

1999-2001

0

0

1

 2

35

62

18

31

3

5

0

0

 57

Her iki dönemde de sorulan soruların% 62’si uygulama basamağına girmektedir.Ayrıca dönemler arasında analiz seviyesindeki soruların sayısında % 20’lik artış söz konusudur.

2-2. ÖSS Fizik Sorularının FOD’ye Göre İncelenmesi

Tablo 4: ÖSS fizik sorularının formal döneme uygunluğu

Yıllar

Hip-Kombi düşünme

Olasılıklı düşünme

Korelasyonel düşünme

Oranlı düşünme

Değişken belirleme

Toplam

N (sayı)

%

N

%

N

%

N

%

N

%

N

%

1990-1998

17

19

11

12

20

22

17

19

25

28

90

52

1999-2001

10

23

2

5

14

32

4

10

13

30

43

75

1990-1998 yılları arasındaki ÖSSfizik sorularının% 52’si FOD’nin özelliklerine uygunluk gösterirken 1999-2001 yılları arasında tek basamaklı yapılanÖSYS’deki soruların uygunlu derecesi % 75 olarak görülmektedir.

3-1. Lise sorularının Bilişsel Gelişim-FOD ilişkilendirmesi

Tablo 5: Lise fizik sorularının Bilişsel gelişim düzeylerine-FOD özelliklerine uygunluğu

 

Hip-Kombi düşünme

Olasılıklı düşünme

Korelasyonel düşünme

Oranlı düşünme

Değişken belirleme

Toplam

N (sayı)

%

N

%

N

%

N

%

N

%

Uygulama

8

 6

4

3

28

21

67

51

16

12

123

Analiz

6

4,5

0

0

 0

 0

 0

 0

 2

1,5

 8

TOPLAM

14

10,5

4

3

28

21

67

51

18

13,5

131

Liselerde sorulan soruların% 51’i FOD özellikleri içerisinde oranlı düşünme basamağına girerken bu sorular, Bloom taksonomisinde uygulama seviyesinde olduğu gözlenmiştir.Şekil 1’de her iki kuramın karşılaştırılması verilmiştir.

Şekil 1.Lise Fizik Sorularının Bilişsel Gelişim-FOD uygunluğu

3-2.ÖSS Fizik Sorularının Bilişsel Gelişim-FOD’yle İlişkisi

Tablo 6: ÖSS fizik sorularının Bilişsel gelişim-FOD uygunluğu

1990-2001 yıllan arası sorulan ÖSS sorul arının dağılımı

Hip-Kombi düşünme

Olasılıklı düşünme

Korelasyonel düşünme

Oranlı düşünme

Değişken belirleme

Toplam

N (sayı)

%

N

%

N

%

N

%

N

%

Bilgi

 0

0

 0

 0

 0

 0

 0

 0

 0

 0

 0

Kavrama

 2

1

 0

 0

 0

 0

 0

 0

 0

 0

 2

Uygulama

11

5

11

 5

26

11

21

 9

29

13

 98

Analiz

14

6

 2

 1

 5

 2

 0

 0

 9

 4

 30

Sentez

 0

0

 0

 0

 3

 2

 0

 0

 0

 0

 3

Değerlendirme

 0

0

 0

 0

 0

 0

 0

 0

 0

 0

 0

TOPLAM

27

20

13

10

34

25

21

16

38

28

133

ÖSSfen bilimleri testinde yer alan fizik sorularının 133’ü (% 59) FOD ile uygunluk göstermiştir.Bu soruların% 75’i uygulama basamağındadır. Değişkenleri belirleme ve kontrol etme basamağına giren soruların% 28’i Bloom taksonomisinin uygulama seviyesinde olduğu gözlenmiştir.

Şekil 2. ÖSS Fizik Sorularının Bilişsel Gelişim-FOD uygunluğu

Şekil 2’den görüldüğü gibi FODbasamakları ile Bloom taksonomisinin korelasyonunda değişken belirleme ve kontrol etme birinci (%17) sırada yer alırken, olasılıklı düşünme son sırada yer almaktadır.Bloom taksonomisinin uygulama basamağı FODile en fazla ilişkilendirilen basamak olmaktadır.

4. ÖSS Fizik ve lise fizik sorularının FOD’ne uygunluğunun karşılaştırılması

Tablo 7: ÖSS’de ve liselerde sorulan soruların FOD uygunluğu

Yıllar

Liselerde sorulan sorular

Formal operasyon dönem özellikleri

Toplam

Hipotez-Kombi

Olasılıklı D.

Korelasyon D.

Oranlı D.

Değişken B.

14

(20,3)*

4

(8,4)

28

(30,7)

67

 (43,6)

18

(27,7)

131

ÖSS sınavlarında sorulan sorular

27

(20,6)

13

(8,5)

34

(31,2)

21

(44,3)

38

(28,2)

133

* :Parantez içerisindeki değerler beklenen değerlerdir.

Yapılan x2 testinde x2elde edilen = 40,6 > x2tablo değ = 3,35 olduğundan p<0,05 anlamlık düzeyinde “ÖSS sınav soruları ile liselerdeki sınav soruları arasında formal döneme göre bir ilişki yoktur”Ho hipotezi reddedilerek,“ÖSSsınav soruları ile liselerde sorulan sorular arasında FOD’ne göre anlamlı düzeyde bir fark vardır”olan H1 hipotezi kabul edilmiştir.

5. Sonuçlar ve Öneriler

• Olasılıklı düşünme basamağı öğrenme sürecinde FOD’nin en önemli basamağıdır.Bununla birlikte, ÖSSsorularının analizinden, değişkenleri tanımlama ve belirleme basamağı % 28,6 ile birinci sırada bulunurken, olasılıklı düşünme basamağı %9,8 ile son sırada yer almıştır.

• 1990-1998 ve 1999-2001 yılları arasında sorulanÖSSsorularının formal döneme uygunluğu karşılaştırıldığında (%52’den % 75’e doğru) bir artış olduğu görülmüştür.Bu sonuç son yıllarda ÖSS’de sorulan sorularda zihinsel gelişim basamaklarına daha fazla dikkat edildiği görüşü ile uyuşmaktadır (15).

• 1999-2001 yıllarına ait ÖSS fizik sorularının analizinde bu soruların % 62’sininBloomTaksonomisinin uygulama basamağına girdiği tespit edilmiştir.Uygulama basamağının taksonomideki hiyerarşinin ortasında yer alması öğrencilerin bilişsel becerilerinin orta düzeyde ölçüldüğünün bir göstergesidir.Bu basamakta sorulan sorularda çoğunlukla öğrencilerin düşünme yetenekleri yerine işlemsel becerileri ölçüldüğünden(16), öğrencilerin kavramları anlamadan ezberlemeye yönlendirildikleri söylenebilir.Bunun ise öğrencilerin zihinsel ve formal operasyon düşünme becerilerinin gelişimini engellediğine inanılmaktadır.

•Gerek ÖSSsoruları ve gerekse Lise fizik sorularının çoğunluğu, formal dönemde oranlı düşünmeye, Bloom taksonomisinde ise uygulama seviyesine karşılık gelmektedir.Bununla birlikte, oranlı düşünme ve uygulama basamağı genelde matematiksel beceri gerektiren bir basamaktır.

• ÖSS’de sorulan fizik sorularının % 64’ü formal dönem özelliklerine uygunluk gösterdiği tespit edilmiştir. FOD’ne uygun olan bir soru, genelde uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme seviyesinden birine girmektedir (17).

• Liselerdeki fizik sorularının seviyesinin düşük, belleğe dayalı ve işlemsel başarıyı ölçmesi, öğrencilerinÖSSfizik başarı ortalamalarının düşük olma sebeplerinden biri olarak gösterilebilir.

• 1990-2001 yıllarına ait ÖSS fizik soruları formal döneme göre incelendiğinde, korelasyonel düşünme basamağına ait soru sayısı artarken olasılıklı düşünme basamağına ait soru sayısının azaldığı görülmektedir.

• ÖSS’de sorulan sorular, liseler sorulan sorulara oranla FOD’ne göre daha uygun olduğu yapılan x2 testi sonucundan da anlaşılmaktadır.ÖSS’de sorulan sorular hazırlanırken uzmanların bilişsel basamakları daha fazla dikkate aldıkları söylenebilir.

• Öğretmenlere hizmet içi kurslar yardımıyla formal dönemin özellikleri, basamakları ve bu dönemin özelliklerine uygun nasıl soru hazırlanacağı ve tespit edileceği anlatılmalıdır.Bu durum öğretmenlere verilecek hizmet içi kurslarla desteklenmelidir.Bu çalışmanın bir benzeri diğer branşlar içinde yürütülmelidir.

Ek 1:Formal operasyon dönem özellikleri ve örnek sorular

1-Hipotetik Düşünme

Günlük hayatta veya eğitim öğretimde karşılaşılan bir sorunu çözmek için olası çözüm yolları geliştirip bunları belirli bir düzene göre yapmayı sağlayan düşünme sürecidir. Eğer .... ve .... olursa .... olur şeklinde genel bir cümle yapısıyla ifade edilir.

Örnek; Dünya üzerinde yapılan bir deneyde, bir taş ve tahta parçasını aynı yükseklikten havasız bir ortamda serbest bıraktığımızda ikisi de aynı anda yere düşmektedir.Eğer bu deney ay yüzeyinde yapılmış olsaydı, sonuç nasıl olurdu? Neden?

2-Oranlı Düşünme

Değişkenler arasındaki ilişkileri karşılaştırmada kullanılan zihinsel süreç becerisidir.

Örnek; Bir esnek cismin kütlesi sabit kalmak şartıyla hacmini iki kat artırdığımızda yoğunluğu nasıl değişir?

3-Değişkenleri Belirleme ve Tanımlama

Hipotez, olay veya kavramın test edilmesinde durumun sürekliliğini etkileyen bağımlı ve bağımsız etkenlerin belirlenerek tanımlama ve kontrol altına alınmasını içeren süreçtir.

Örnek; Bir sarkacın salınımını etkileyen en önemli faktörü belirlemek için neler yaparsınız?

4-Olasılıklı Düşünme

Bir olayın veya hipotezin başlangıcından sonuç evresine kadar olan bütün aşamalarda mümkün olan her türlü olasılıkları düşünebilme yeteneğidir.

Duran bir cisme üç kuvvet uygulanmakta ve cisim bu kuvvetlerin etkisiyle hareket etmektedir.Bu durumda aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

I-Kuvvetlerin ikisi aynı yönlü olabilir.

II-Kuvvetlerin hepsi aynı yönlü olabilir.

III-Bileşke kuvvet sıfırdır.

A)YalnızI  B)YalnızII C) YalnızIII D)I-II

5-Kombinezonlu Düşünme

Tanımlanmamış olsa bile olası bütün teorik veya deneysel ilişkileri sistematik bir şekilde göz önüne alan zihinsel beceridir.

Bir elektrik devresinde 1, 2, 3 ve 4 nolu anahtar ve bir tane lamba vardır. Anahtarların bir veya birkaçı kapatıldığında lamba yanmaktadır.Lambanın yanmasını sağlayacak anahtarların olası kombinezonları nelerdir?

6-Korelasyonel Düşünme

Değişen bir nesnenin başka bir değişken nesne ile ilişkilendirilmesidir.Korelasyonun olması için iki değişkene ihtiyaç vardır.Bunlar arasında herhangi bir ilişki yoksa korelasyon sıfırdır.İki değişkenin pozitif veya negatif korelasyonu neden-sonuç arasındaki durumu gösterir.

Aşağıda 10 kg’lık bir cismin denizden yüksekliği, yerçekimi ivmesi ve ağırlık değerleri verilmiştir.

Yükseklik Çekim ivmesi Ağırlık

10 metre 9.8 m/sn2 98 N

900 metre 9.6 m/sn 96 N

840 metre 9.7 m/sn 97 N

Bu verilenlere göre aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri doğrudur.

I-Yükseklik arttıkça ağırlık artar

II- Ağırlık, yerçekimi ivmesi ile ters orantılıdır

III- Yükseklik azaldıkça yerçekimi ivmesi artar

A)YalnızIII  B)Yalnız II C)I ve II D) II ve III

Ek-2. Bilişsel Basamakların Özellikleri ve Örnek Sorular

 

Özellikler

Özellikler

Özellikler

BİLGİ

  • Bilginin gözlenmesi ve hatırlanması
  • Tarihlerin, olayların ve yerlerin bilinmesi önemli fikirlerin bilinmesi
  • Konu alanında bilgili olma

soru davranış örnekleri: listele, tanımla, söyle, açıkla, göster, topla, incele, çizelge hâline getir, örnek ver, isimlendir, kim,

Aşağıdakilerden hangisi sadece katılar için ayırt edici özelliktir.

A) Kütle 
B) Hacim
C) Özkütle 
D) Esneklik katsayısı
E) Genleşme katsayısı

Burada belirtilen kavramın özellikleri geri istenmektedir ve bu nedenle bilgi seviyesinde bir sorudur.

KAVRAMA

  • bilgiyi kullanma
  • yöntemleri, kavramları ve teorileri yeni durumlarda kullanma
  • gerekli bilgi ve becerileri  kullanarak problemleri çözme

soru davranış örnekleri: uygula, göster, topta, tamamla, çöz, şeklini değiştir, incele, ilişki kur, değiştir, sınıflandır, deney yap, keşfet,

Katıların basıncı ile ilgili olarak;

I. Uygulanan düzey alan azaldıkça basınç artar.
II. Basınç, yüzeye dik uygulanan kuvvetle doğru orantılıdır.
III. Katılar uygulanan kuvveti her doğrultuda iletir.

yargılarından hangileri doğrudur.

A) I ve 11 
B)
I ve III 
C) II ve III
D) Yalnız
III 
E) Hepsi

Bu soruda, öğrencilerin katıların basıncı ve özelliklerini bilmesi gerekmektedir. Bu bilgileri zihinlerinde organize ederek, sonuca ulaşırlar.

UYGULAMA

  • örnekleri görme
  • parçalan düzenleme
  • gizli anlamlan hatırlama
  • değişkenleri tanımlama

soru davranış örnekleri: analiz et, ayırt et, bağlantı kur, düzenle, karşılaştır, sonuç çıkar

K ve L sıvı maddelerinin hacim-kütle grafiği şekilde verilmiştir. d2 ve d1 sıvıları eşit hacimde karıştıklarında yoğunluk ne olur?
A) d=1,1 gr/cm3
B) d=0,91 gr/cm3
C) d=x,1 gr/cm3
D) d=0,51 gr/cm3
E) d=3/4 gr/cm3


Bu soru öğrencinin bir maddenin yoğunluğunun diğer maddelerden farklı olduğunu bilmesini gerektirmektedir. Verilen bilgiler kullanılarak değişik durumlarda değişik değerlendirmeler yapmayı gerektiren bir sorudur. Bu soruda sıvı bir maddenin başka bir sıvı madde İle karışınca farklı bir yoğunluğu olacağı ve bunun hacim-kütle ilişkisine bağlı olduğunu görülmektedir. Gerekli bilgileri kavrama ve uygulamaya dayalı bir sorudur.

ANALİZ

  • Yeni fikirler üretmek için eskileri kullanma
  • verilen olaylardan genellemeye gitme
  • bir çok alandaki bilgiler arasında bağlan­tı kurma
  • sonuçlan tahmin etme ve sonuç çıkarma

soru davranış örnekleri: birleştir, şeklini değiştir, yeniden düzenle, yerine koy, plân­la, oluştur, düzenle, icat et, hazırla, genelle, yeniden yaz.

Aletli bir dalgıç, derine dalıp uzun sure kalırsa,havadaki azot gazı kanında fazlaca çözünür. Dalgıç hızla yukarıya çıkarsa, çözünmüş azot hızla gaz âline geçer ve damarlarda biriken gaz kabarcıklan kan dolaşımını engeller.

Vurgu denilen bu olay;

I. Bir sıvı içindeki kaldırma kuvveti, o sıvının özkütlesiyle orantılıdır.
II. Sıvı içindeki bir noktadaki basınç o noktanın derinliği ile orantılıdır.
III. Bir gazın, bir sıvıdaki çözünürlüğü, basınç arttıkça artar.

ilkelerinden hangileriyle ilgilidir?

A) Yalnız H 
B) Yalnız II 
C) I ve II
D) I ve III 
E) II ve III

Soruda kesin bir bilgi verilmekte ve bu­nun doğruluğunu  bu bilgi birikimini parçalarına ayırarak açıklanması isten­mektedir.

SENTEZ

  • fikirler arasında karşılaştırma yapma ve ayırım yapma
  • teorilerin ve sunumların önemini değer­lendirme 
  • savunulabilir tartışmalara dayalı olarak seçim yapma
  • delillerin değerini doğrulama  nesnelliği tanıma

soru davranış örnekleri: değerlendir, karar ver, yer ver, test et, ölç, tavsiye et, ikna et, yargıla, ayırım yap, destekle, katkı yap, karşılaştır

Aşağıdakilerden hangisi güç birimdir?

A)kg.m2/sn2
B)kg.m/sn2
C) volt.ohm/sn
D) kg.m.m/sn2
E) coloumb.sn.ohm/ volt

Bu soruda sentez kavramına göre belirlenmiş olan yol kullanılarak gerekli koşullar altında istenilen bir ürüne donöştürme işlemi gerçekleştirilir. Buradan yola çıkarak vurgun olayının sonucunda sıvı basıncı ve bağlı olduğu değişkenlerin elde edilmesi dolayısıyla sentez seviyesinde soru olarak kabul edilebilir.

DEĞERLENDİRME

  • fikirler arasında karşılaştırma yapma ve ayırım yapma
  • teorilerin ve sunumların önemini değerlendirme
  • savunulabilir tartışmalara dayalı olarak seçim yapma
  • delillerin değerini doğrulama
  • nesnelliği tanıma

soru davranış örnekleri: değerlendir, karar ver, yer ver, test et, ölç, tavsiye et, ikna et, yargıla, ayırım yap, destekle, katkı yap, karşılaştır

Ses iletimiyle içerisinde bulunduğu ortamın yoğunluğu doğru orantılıdır. Evlerde, duvarlar arasına başka bir katı madde konarak ses izole edilmektedir. Teoriye göre bu katı maddenin iletimi artırması gerekirken tam tersine azaltmaktadır. Bu durumu nasıl açıklarsınız.

Soruda öğrencinin verilen bilgiden faydalanarak bazı yargılarda bulunması ve au şekilde bunlardan bazılarının doğru olduklarını savunması istenmektedir. Savunduğu yargıdan hareketle ve gerekçelerini de sunarak çözüme ulaşması »eklenmektedir.

 


*Doç.Dr., KTÜ FatihEğitim Fakültesi,İlköğretim Bölümü,Fen Bilgisi Eğitimi Ana BilimDalı, 61335, Trabzon.

**Araş.Gör., KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi,İlköğretim Bölümü,FenBilgisi Eğitimi Ana BilimDalı, 61335, Trabzon.

***Araş.Gör., KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi,İlköğretim Bölümü,FenBilgisi Eğitimi Ana BilimDalı, 61335, Trabzon.

(1)Salih Çepni ve Ali Azar, “Lise Fizik Sınavlarında Sorulan Soruların Analizi”,III UlusalFenBilimleri Eğitimi Sempozyumu Kitapçığı,Ekim 1999, s.109-114.

(2)Anton E.Lawson and Floyd H.Nordland, “Conservation Reasoning Ability andPerformance onBSCS Blue VersionExaminations”,Journal of Reseacrh inScience Teaching Vol.14, No.1, 1977, s.69-75.

(3)Nevzat Kavcar, HalilÇallıca ve İlhanSıyal, “Türkiye’de Liselerde FizikEğitimine İlişkinBirAnketin Değerlendirilmesi”,III UlusalFen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Kitapçığı, Ekim 1999, s.126-127.

(4)Anton.E.Lawson, Formal Reasoning Achievement, And Intelligence:AnIssue of Importance,Science Education 66(1), 1982, s.77-83.

(5)Rowell,J.A. and Hoffmann. P.J. “Group Tests for Distinguishing Formal from Concrete Thinkers”,Journal of Reseacrh inScience Teaching, Vo.12, No.2, 1975, s.157-164.

(6)Rodger W.Bybee and Robert B.Sund, PiagetFor Educators, SecondEdition, Waveland Press, Inc, Illionois, 1990, s.133.

(7) George J.Pallrand and Victor Moretti,“Relationship of Cognitive Level to InstructionalPatterns of High Scholl Seniors”,Journal of Reseacrh inScience Teaching, Vol.17, No.3, 1980, s.185-190.

(8)Dr.JiinosHosseini, “Application of Bloom’s Taxonomy andPiagetModel of Cognitive Process to Teaching of ManagementInformation Systems Concepts”,Journal of Systems Education, September, V.5, N.3, 1993.

(9)Salih Çepni, TuncayÖzsevgeç, AhmetBacanak ve MuratGökdere, “LGSSorularının ve FenBilgisi ÖğretmenlerininSordukları Soruların Formal Operasyon Dönem Özellikleriyle İlişkilendirilmesi”,Yeni Bin Yılın Başında FenBilimleri Eğitimi SempozyumKitapçığı, Maltepe Üniversitesi, Eylül 2001, s.28-33.

(10) Anton.E.Lawson, Formal Reasoning,Achievement,AndIntelligence:AnIssue of Importance,Science Education 66(1), 1982, s.77-83.

(11) Steve Sayre andDaniel W.Ball, “Piagetian Cognitive Development andAchievement inScience”,Journal of Reseacrh inScience Teaching,Vol.12, No.2, 1975, s.165-174.

(12) Niyazi Karasar,Bilimsel Araştırma Yöntemi,(Dokuzuncu baskı),NobelYayınDağıtım, Ankara, 1999, s.184.

(13) Richard Kempa, Assessment inScience,Cambridge University Press,Cambridge, 1986, s.53.

(14)Jean Piaget, The Psychology of Intelligence, Great BritainPress, London, 1950, s.147-153.

(15) Çepni,Özsevgeç, Bacanak ve Gökdere, a.g.e., 2001.

(16)Çepni,S., Akdeniz,A.R. ve Ayvacı,H.Ş., Fizik Ders KitaplarınınDeğerlendirilmesi,III UlusalFenBilimleri Eğitimi Sempozyumu Kitapçığı, 129-136, Ankara,Ekim, 1999.

(17)Hosseini, a.g.e., 1993.

 

 

İçindekiler...

© T.C. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı
Teknikokullar, ANKARA
Tel. (312) 2128145
Fax (312) 2124668
med@meb.gov.tr

 

[ yukarı ]

Arşiv