| İlknur TUNÇDEMİR  | 
|---|
| ERCİYES ÜNİVERSİTESİ GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ MÜZİK SEMPOZYUMU | 
|---|
| 
 Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü'nün 10. kuruluş yılında düzenlenen “Müzik Sempozyumu”, 14-16 Nisan 2005 tarihinde Erciyes Üniversitesi Sabancı Kültür Sitesinde gerçekleştirildi. Müzik Sempozyumu, özellikle genel müzik sorunlarının ifadesi ve müzik icrasında yeni tekniklerin “uygulamalı” olarak sergilenmesi açısından önem taşıyordu. Müzik kültüründe, geçmişten günümüze yansıyan ve geleceğe yönelik değişime uğrayan geniş bir yelpaze ele alınarak incelendi. Bilimsel yaklaşımın yeni kuşaklara aktarımının ilke edinildiği akademik bir paylaşım ortaya konuldu. Müzik sempozyumunda müzikoloji, müzik teknolojisi, müzik teorisi ve müzik eğitimi alanlarında, 48 bildiri 8 ayrı oturumda sunuldu. Besteleme ve Seslendirme (yorumlama) alanlarında, 10 katılımcı; “Uygulamalar” bölümünde ( 9. oturum ) beste ve icra ( şan, piyano, bağlama, kanun, ritim, ney, kaval, gitar ) gibi müzik üretimleri ve çalışmaları sergilendi. Sempozyum, 14 Nisan 2005'te, saygı duruşu ve İstiklâl Marşı'nın ardından Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü Öğretim Elemanlarından Ayna İsababayeva (piyano) ve Cavid Asdov (Keman) birlikte sunduğu mini konser ile başladı. Sempozyumun açılış konuşmasını Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Sabri Yener ve Rektör Prof. Dr. Cengiz Utaş yaptı. Sunulan yerel ve geleneksel müzik türlerine dair kuramsal ve uygulamalı çalışmaların yanı sıra; müzik kültürü, müzik eğitimi alanlarında üniversitelerde yapılan akademik çalışmalar geniş kapsamlı ele alındı. Sempozyumun İlk oturumu, aynı zamanda oturum başkanı olan Prof. M. Salih Ergan'ın “Müzik Biliminde Bibliyografya ve Önemi” başlıklı konuşması ile başladı. Oturumun diğer katılımcılarından Prof. Dr. İnci Koçak “Türk Müziğinin Mehmet Ali Paşa ve Hidivler Dönemindeki Mısır Müziğine Etkisi”, Yrd. Doç. Dr Göktan Ay “Müzik Teorisi ve Terimler Üzerinde Bir Çalışma”, Yrd Doç. Dr. Fatma Adile Başer adına Arş. Gör. Ferdi Koç “Tetkik'u Tahkik Eserden Bazı 18. yy Türk Müziği Bestecilerine Dair Önemli Notlar”, Dr. Yapıncak Gürerk “Avantgarde Kuramı Bağlamında Bir Schoenberg İncelemesi”, Öğr. Gör. Sibel Paşaoğlu “Müzikal Kültürel Kimlik Olgusu”, Arş. Gör. Gülay Karamahmutoğlu “Müzikte Tarihsel Bilinç Olgusu” başlıklı bildirileri sundular. Birinci oturumun tartışma ve sonuç kısmında dinleyicilerden gelen sorular cevaplandırıldı. Sempozyumun İkinci oturum başkanı Prof. Dr. Salih Akkaş idi. Bu oturumda,Yrd. Doç. Dr. Serhat Yener “Müzik Eğitiminde Geleneksel Kültürü Etkileyen Popüler Kültür ve Kitle Kültürü”, Öğr. Gör. Sıtkı Bahadır Tutu “4'lü Armoninin Besteciye Sunduğu Olanakları”, Öğr. Gör. Zekeriya Kaptan “2000'li Yılların Sonuna Doğru Türkiye'de Kültür ve Müzik Politikalarından Geriye Kalanlar / Kalan Müzik”, Arş. Gör. Erkan Aydın “Türk Müziğinde Kullanılmış Olan Nota Yazılarının Eğitimdeki Rolü”, Nergiz Abdullayeva “Azerbaycan Müziğinde Doğu ve Batı Sentezi” başlıklı bildirilerini sundular. Sempozyumun Üçüncü oturumunda Prof. Dr. İlknur Okatan başkanlık görevini üstlendi. İlk sunum, Yrd. Doç. Dr. A. Metin Karkın'ın “Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında Yer Alan Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi Dersinin Konu İçerikleri ve İşlenişi Açısından Düz Lise ve A.G.S.L. Mezunu Öğrencilerinin Beklentileri ve Kaygıları” başlıklı bildirisi idi. Bunu Yrd. Doç. Dr. Bülent Halvaşi'nin “Müzik Öğretmeni Yetiştiren Lisans Programının Doğru Yorumlanmasının Önemi”, Öğr. Gör. ve İTÜ Konservatuvarı Mezunlar Derneği Başkanı Alp Özeren'in “Türk Çocuklarının Müzik Bilinci ve Müzik Eğitimi Konusunda Görüşler, Öneriler”, Öğr. Gör. Birsen Özakay'ın “ÖSS Puanının ve Ağırlıklı Orta Öğretim Başarı Puanının (AOBP) Özel Yetenek Sınavı Puanı (ÖYSP) Üzerindeki Etkileri ve Yerleşim Puanına (YP) Yansımaları”, Arş. Gör. Cengiz ?engül'ün “Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği A.B.D. 2004-2005 Giriş Yetenek Sınavlarına Müracaat Eden Adaylar Üzerine Bir İnceleme” başlıklı bildirileri izledi. Sempozyumun dördüncü oturumunun başkanlığını Prof. Dr. Filiz Kamacıoğlu yaptı. İlk olarak, Doç. Dr. Meral Töreyin “Güzel Sanatlar Liselerinde Ses Eğitimi ve Harcanan Sesler” başlıklı bildirisini, Doç. Dr. Agigat Maharramova “Piyano Eğitiminde Adele Serbestliği ve El Tekniği Meselesi”, Yrd. Doç. Dr. H. Seval Köse “Müzik Öğretmeni Adaylarının Koro Eğitimi Donanımı”, Öğr. Gör. İsmet Arıcı “Eğitim Fakültelerinin Sınıf Öğretmenliği A.B.D.'da Okutulan Müzik Derslerine Yönelik Sorunlar”, Öğr. Gör. Çolpan Erez “Müzik Öğretmeni Yetiştiren Eğitim Fakültelerinde Lisans Programında İşlenen Ses Eğitimi Dersinin İçerik Açısından İncelenmesi”, Arş. Gör. Damla Bulut “Müzik Eğitimi A.B.D. Başlangıç Piyano Eğitiminde Uygulanan Yöntem ve Teknikler” başlıklı bildiriler izledi. Sempozyumun ilk günü etkinlikleri Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Oda Orkestrası Konseri ile son buldu. Sempozyumun ikinci gününde gerçekleşen beşinci oturumun başkanı, Prof. Dr. İnci Koçak'tı. İlk sunum, Prof. Dr. Seçkin Gökbudak ve Arş. Gör. Ezgi Babacan'a ait “Müzik Öğretmeni Adaylarının Başlangıç Piyano Öğretiminde Uyguladıkları Yöntem ve Tekniklerin Değerlendirilmesi” başlıklı bildiri ile gerçekleşti. Bunu, Yrd. Doç. Dr. C. Hakan Çuhadar'ın “Suzuki Keman Öğretim Sistemi”, Yrd. Doç. Dr. Aylin Can'ın “Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi A.B.D. Lisans Programında Bireysel Çalgı Eğitimi Bünyesinde Yer Alan, Gitar Eğitiminin Müzik Öğretmenliği Uygulamasına Katkısı”, Öğr. Gör. Sibel Paşaoğlu'nun “Bulgaristan Macaristan ve Türkiye'de Okutulan İlköğretim Müzik Dersi Kitaplarında Halk Türkülerinin Yeri”, Öğr. Gör. Hicret Tevhide Çöl'ün “Hacettepe Üniversitesi Devlet Konservatuvarı İle Bakû Müzik Akademisindeki Keman Eğitiminin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi”, Arş. Gör. M. Kayhan Kurtuldu'nun “Bilgiyi İşleme Modeline Dayalı Öğrenmenin Piyano Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi” başlıklı bildirileri izledi. Sempozyumun Altıncı oturumu Doç. Dr. Ayşe Meral Töreyin başkanlığında gerçekleştirildi. İlk sunum Öğr. Gör. Emel ?enocak'ın “Müziğin İnsan Yaşamındaki İşlevleri” başlıklı bildirisi idi. Bunu, Öğr. Gör. Osman Öksüzoğlu'nun “?anlı Urfa Tarihinde Din ve Müzik Olgusu”, Funda Sevilay Erdal'ın “Sanat ve Müzikte İletişimin Önemi”, Ahmet Emre Çelik'in “Ses Sistemi Kavramının Tarihi ve Müzik Bilimindeki Önemi” başlıklı bildirileri izledi. Sempozyumun yedinci oturumu başlamadan önce; rahatsızlıklarından dolayı sempozyuma katılamayan Prof. Dr. Ali Uçan ve Prof. Dr.Yalçın Tura'nın göndermiş oldukları telgraflar okundu. Sempozyumun yedinci oturumu Yrd. Doç. Dr. Göktan Ay başkanlığında başladı. İlk olarak Yrd. Doç. Dr. Sibel Akıncı'nın “Üniversitelerin Çeşitli Fakültelerinde Müzik Öğrenimi Gören Öğrencilerin Çalgılarını Çalışma Tutum ve Alışkanlıklarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi” başlıklı bildirisi sunuldu. Bunu, Öğr. Gör. Gülşen Göksal Erdal'ın “Müzik Öğretim Yöntemlerinden Dalcroze Metodu ve Kullanımı”, Okt. Mehmet Kınık'ın “Bağlama Eğitiminde Etüdsel Çalışmaların Önemi, Bu Çalışmaların Çalgı Müziğinin Gelişmesine ve Toplu İcralarda Uyuma Olan Etkisi”, Arş. Gör. Alaattin Canbay'ın “A.G.S.L. ve Müzik Öğretmenliği A.B.D. Çalgı Eğitiminde Motivasyonun Önemi”, Arş. Gör. Atilla Özdek'in “Bağlamanın İlköğretim II. Kademe Müzik Eğitiminde Kullanımına Yönelik Bir Çalışma”, Kültür ve Turizm Bakanlığı ?anlı Urfa Devlet Türk Halk Müziği Koro ?ef Yardımcısı Nemci Kıran'ın “Kıranpoz Sisteminde Bağlama Pozisyonları” başlıklı bildirileri izledi. Tartışma ve sonuç kısmında dinleyicilerden gelen sorular cevaplandırıldı. Yedinci oturumun sonunda sempozyum katılımcıları, Okt. Talat Hakan Erdem eşliğinde, Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü'nü gezdiler. Fakültenin çalışma salonları ve derslikleri incelendi. Sempozyumun sekizinci oturumu Yrd. Doç. Dr. Serhat Yener başkanlığında başladı. İlk sunum Öğr. Gör. Emel Demirgen adına, Arş. Gör. Gülay Karamahmutoğlu tarafından “Bir Türk Mitolojisi Kaynağı Olarak Topkapı Sarayı Emanet Hazinesi Kitaplığı 2069 nolu Mecmua Hakkında” başlıklı bildiri ile yapıldı. Bunu, Öğr. Gör. Zeynep Barut'un “Türkiye'de Müzik Eleştirisi”, Kültür Bakanlığı Devlet Çoksesli Korosu Sanatçısı İlknur Tunçdemir'in “Romantik Dönem Müzik Sanatında Yaratıcı Erkeğin (Robert Schumann) Yanında Virtüöz Eş: Clara Wieck Schumann”, Öğr. Gör. Seyran Gafarov'un “Türk Soylu Halkların Dillerinde Aerofonları (Üflemeli Sazları) Teşhis Eden Kavram”, Yrd. Doç. Dr. M. Hilmi Bulut'un “Müzik Eserlerinin (İçerik Çözümlemesi) Yöntemi İle İrdelenmesi”, Arş. Gör. Ferdi Koç'un “Sultan III. Selim'in Eserlerinde Suz-i Dilara Makamı” başlıklı, son olarak da Arş Gör. Oktay Helvacı'nın “Reşat Aysu'nun Eserleri ve Besteci Kişiliği” başlıklı bildirileri izledi. Sempozyumun dokuzuncu oturumu, “Uygulamalar Oturumu” idi. Bu oturum Yrd. Doç. Dr. N. Oya Levendoğlu başkanlığında gerçekleştirildi. Bu oturumun katılımcıları, besteleme ve seslendirme(yorumlama) alanlarındaki çalışmalarını sundular. İlk sunum, Öğr. Gör. Emel ?enocak (?an) ve Yrd. Doç. Dr. Nurlu Eral (Piyano)'a aitti. Diğer sunumlar ise, Necmi Kıran (Bağlama) tarafından “Kıranpoz Sistemi” üzerine örnekler vererek gerçekleştirildi. Bu örnekler: Prof. Dr. İlknur Okatan (?an) ve Prof. Filiz Kamacıoğlu (Piyano); Arş. Gör. Oktay Helvacı (Kanun- Ritm), Arş. Gör. Cengiz ?engül (Ney-Kaval), Arş. Gör. Alaattin Canbay (Bağlama), Arş. Gör. Kayhan Kurtuldu (Gitar) tarafından yorumlanan enstrümantal eserler ile gerçekleştirildi. Sempozyuma “Poster Sunum” hazırlayarak katılan Arş. Gör. Meltem Erol'un konu başlığı,“Müzik Eğitiminde Öğretmenin Rolü” idi. Sempozyumun ‘Değerlendirme Oturumu'; Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü Baştanı Prof. Sabri Yener'in başkanlığında gerçekleştirildi. Sayın Yener'in “müzik”in sanat yönünü de vurgulayan duygu yüklü açılış konuşmasının ardından; Prof. Dr. İlknur Okatan, Prof. M. Salih Ergan, Prof. Dr. Salih Akkaş ve Yrd. Doç. Dr. Göktan Ay sempozyumun genel değerlendirmesini yaptılar. Yapılan değerlendirmeler sonucunda; müzik alanında uğraş veren akademisyenlerin her geçen gün daha çok bütünleştiği ve bu gibi sempozyumlarda sunulan çalışmaların bilimsellik düzeyinin gittikçe yükseldiği vurgulandı. Prof. Dr. İlknur Okatan'ın umutsuzluğa kapılmadan sorunlara birlikte çözüm aramak gereğini vurguladığı değerlendirme konuşmasının ardından, Prof. Salih Ergan bibliyografya konusunun önemini bir kez daha vurguladı. Prof. Salih Akkaş, Türkiye'de müzik eğitimi alanındaki sorunların, dönüp dolaşıp ulusal temele dayanmayan geçici çözümlerden kaynaklandığını ve önümüzdeki süreçte alınacak önlemlerin, çözüm arayışlarının mutlaka ulusal temele dayanması gerektiğini dile getirdi. Oturumun son konuşmacısı İstanbul Türk Müziği Günleri'nin başlatıcı ve yürütücüsü Yrd. Doç. Dr. Göktan Ay, müzik konusunda duyarlı insanların tek tek olduğu gibi “bütün” olarak da güçlü bir duruş sergilemesi gereğini vurgulayarak söze başladı. Farklılıklara saygı duyulmasının gerekliliğini belirtti. Farklılıkların yarattığı renklilik ve çeşitliliğin önemli olduğunu söyledi. Ülkenin çeşitli bölgelerinde görev yapan müzik severlerin/araştırmacılarının bir araya gelebilmesi için bu gibi sempozyumların çok önemli bir fırsat olduğunu ifade etti. Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü Başkanı Prof. Sabri Yener, sempozyum kapanış konuşmasında; Türkiye'de “Müzik Kültürü”nün her geçen gün bir bilim olarak daha fazla yer bulmaya başladığını belirtti. Ülkemizdeki müzik alanında çalışan akademisyenlerin, müzik bilimi alanındaki gelişmeleri, ulusal renklerimiz ile bütünleştirerek; Türk olduğumuzu unutmadan akademik çalışmalara hız kazandırmalarının gereğini bir kez daha vurguladı. Sempozyum; tüm katılımcıların sahnede yer alarak, “Dostluk” şarkısını hep birlikte seslendirmeleriyle son buldu. İki gün süren bilimsel oturumların ardından; üçüncü gün, yaşanan çok sıcak ilgi ve konukseverliğin son noktası olarak her köşesi “tarih” ile bezenmiş Kayseri'de başlayan ve Kapadokya'da son bulan bir çevre gezisi düzenlendi. “Müzik Sempozyumu” ile yurt çapında müzik alanındaki bilimsel toplantılara gelecekte özel bir yer ve anlam kazandıracak olan bir sempozyum daha eklenmiş oldu. ‘Müzik Sempozyumu' boyunca ele alınan akademik çalışmalarda; icra eğitimi, enstrüman öğretimi, örgün eğitimde müzik derslerine dair yeni düzenlemeler, popüler kültürün Türk ve dünya müziği üzerindeki olumlu olumsuz etkileri, İstiklâl Marşı'nın gereğince seslendirilemeyişi, okul öncesi müzik eğitiminin önemi, bibliyografya konusundaki çalışmalar gibi daha bir çok konuda sunulan bildiriler önemli yer edindi. Bildiriler sempozyum katılımcılarının da sorularıyla tekrar değerlendirildi. Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi öğretim elemanlarından kurulu ‘Oda Orkestrası'nın doyumsuz konseri sempozyuma renk kattı. İkinci gün yapılan ve müzik sempozyumları arasında bir ilk olarak anılacak “Uygulama Oturumu”nda çeşitli üniversitelerden gelen öğretim elemanlarının müzikâl sunumlarıyla taçlandı. 14-15 Nisan 2005 tarihleri arasında, sabah ve öğleden sonra olmak üzere Sabancı Kültür Sitesinin salonunda toplam 10 oturum olarak gerçekleştirilen Müzik Sempozyumu, müzik kültürünün ve müzik eğitimi alanında yapılan bilimsel çalışmaların buluştuğu geniş açılımlar ve uygulamalarla ülkemiz müzik kültürüne büyük bir katkıda bulunmuştur. Tadı damaklarda kalan bu güzel sempozyumun ardından; Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü'nde “Müzik Sempozyumu” için emeği geçen herkese teşekkür ediyor; “Müzik Sempozyumu”nun kitapçığı ve CD'sini, sabırsızlıkla beklediğimizi ifade ediyoruz. 
 |