T.C 24/01 /1995 SAYI : 8.08.0.İD8.0.28.01.00.183.95/190
1. Maliye Bakanlığı ilgili mevzuatın verdiği yetkiye
dayanarak, bilanço esasına göre defter tutan gerçek ve tüzel kişilere ait
teşebbüs ve işletmelerin faaliyet sonuçlarının sağlıklı ve güvenilir bir
biçimde muhasebeleştirilmesi, işletmelerde denetimin kolaylaştırılması, bu
konuda ülke genelinde birlik ve beraberliğin sağlanması ve benzeri amaçlarla;
01 /01 /1994 tarihinden itibaren Tekdü- zen
Muhasebe Sistemi ve Hesap Plânı uygulamasına geçileceğini, bu konuda uyulacak
esas ve usûlleri ilgi (a)Tebliğ ile yürürlüğe
koymuştur. Bakanlığımıza bağlı okul ve kurumların bünyesinde faaliyet
gösteren döner sermaye işletmeleri de bilanço esasına göre defter tuttuğundan
bu uygulamanın kapsamına alınmıştır. 2. Görevli personelin hizmet içi eğitimden geçirilerek yetiştirîlmesi, bazı eksikliklerin tamamlan-ması ve benzeri gerekçelerle; Bakanlığımız döner sermaye
işletmelerinde bu uygulamaya 01 /01 /1995 tarihinde geçilmesi talep edilmiş,
talebimiz Maliye Bakanlığınca uygun bulunduğundan, uygulama bir yıl
ertelenmiştir. Bu süre içerisinde gerekli hazırlıklar tamamlanmış ve tekdüzen
muhasebe sistemi uygulamasına 01 /01 /1995 tarihinden itibaren geçileceği
ilgi (b) genelge ile okul ve kurumlarımıza duyurulmuştur. 3. İlgi (a) tebliğ ile getirilen esaslar ve tekdüzen hesap
çerçevesi; ülke genelinde bilanço esa-sına göre
defter tutan gerçek ve tüzel kişilerin tamamını kapsadığından, doğal olarak
çok geniş kapsamlı ve detaylı hazırlanmıştır. Bakanlığımıza bağlı döner
sermayelerin faaliyet alanlarının özelliği, tahsis edilen sermayelerinin
küçüklüğü, iş ve işlem yoğunluğunun azlığı ve benzeri se-beplerden
dolayı; Milli Eğitim Bakanlığı Döner Sermaye İşletmeleri Tekdüzen Muhasebe
Sistemi Özel Hesap Plânı hazırlanmıştır. Ayrıca, Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğünün
koordinatörlüğünde, içinde Bakanlığı-mızın da
bulunduğu ilgili bakanlık ve kuruluşların temsilcilerinden oluşan bir
komisyon tarafından yürütülen; mevcut yönetmeliklerin muhasebe ile ilgili
bölümlerinin yerini alacak "Döner Serma-yeli
işletmeler Muhasebe Yönetmeliği" hazırlık çalışmaları devam etmektedir.
Yönetmelik yürür-lüğe girinceye kadar, mevcut
yönetmeliklerin muhasebe ile ilgili hükümlerinin yerini alacak esasların
belirlenmesi gerekmektedir. Milli Müdafaa Cad. No : 6 - 06440
Kızılay/ANKARA Tel: 418 64 02 - 419 14 61 - 417 14 61 Snt. : 417 50 70/177 T.C. 24/01 /1995
a) İlişikte sunulan "Milî
Eğitim Bakanlığı Döner Sermaye İşletmeleri Tekdüzen Muhasebe Sistemi Özel
Hesap Plânına" göre yürütülmesi ,
lüzumlu görülmekte ve uygun mütalâa
olunmaktadır. Makamlarınızca da uygun bulunması halinde gereğine
müsaadelerinizi arz ederim.
Nevzat AYAZ EK : 1- Uygulama Esasları Milli Müdafaa Cad. No : 6 - 06440
Kızılay/ANKARA Tel: 418 64 02 - 419 14 61 - 417 14 61 Snt. : 417 50 70/177
I -GENEL ESASLAR
2. Tekdüzen muhasebe sistemi ve hesap plânı ile ilgili esas ve
usûller; Maliye Bakanlığınca 26/12/1992
tarih ve 21447 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 1' Sıra Numaralı,
16/12/1993 tarih ve 21790 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 2 Sıra Numaralı,
18/09/1994 tarih ve 22055 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 3 Sıra Numaralı
Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerinde belirlenmiştir. Bu tebliğler,
bilanço esasına göre defter tutan gerçek ve tüzel kişilerin tamamını
kapsadığından çok geniş ve detaylı hazırlanmıştır. Bakanlığımıza bağlı döner
sermayelerin faaliyet alanlarının özelliği, iş ve işlem yoğunluğunun azlığı,
tahsis edilen sermaye ve yıllık cirolarının düşük olması ve benzeri
sebeplerden dolayı; Maliye Bakanlığınca belirlenen esaslara uygun ve çizilen
çerçevenin içinde kalınarak, "MEB Döner Sermaye İşletmeleri Tekdüzen
Muhasebe Sistemi Özel Hesap Plânı" hazırlanmıştır. Bünyesinde döner sermaye işletmesi bulunan okul ve
kurumlarımızın tamamı; döner sermaye işletmesinin muhasebesi ile ilgili iş ve
işlemlerini bu talimatın eki olarak yürürlüğe konulan özel hesap plânı ve bu
talimat ile belirlenen esaslara göre yürüteceklerdir. 3. Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğünün
koordinatörlüğünde, içinde Bakanlığımızın da bulunduğu ilgili Bakanlık ve
kuruluşların temsilcilerinden oluşan bir komisyon tarafından yürütülen;
mevcut yönetmeliklerin muhasebe ile ilgili bölümlerinin yerini alacak
"Döner Sermayeli İşletmeler Muhasebe Yönetmeliği" hazırlık
çalışmaları devam etmektedir. Yönetmelik yürürlüğe girinceye kadar, mevcut
yönetmeliklerin muhasebe ile ilgili hükümleri yerine bu esaslar
uygulanacaktır. 4. Bu uygulama esaslarının ekinde yürürlüğe konulan; MEB Döner
Sermaye İşletmeleri Tekdüzen Muhasebe Sistemi Özel Hesap Plânında yer alan
3'lü kod numaralı defteri kebir hesaplarını değiştirmeye, yeni hesap
açtırmaya, mevcutlardan uygun bulunmayanları kapatmaya, işletmelerin çeşidi
ve özelliği itibariyle ilâve hesaplar açtırmaya, muhasebede kullanılan defter
ve belgelerin muhtevasını ve şeklini belirlemeye, bunlar üzerinde gerekli
değişiklik, düzenleme, yorum ve açıklamaları yapmaya İşletmeler Dairesi
Başkanlığı yetkilidir. 1 II- ÖZEL HESAP PLÂNI I. Maliye Bakanlığı, bilanço usulünde defter tutan gerçek ve
tüzel kişilere ait teşebbüs ve işletmelerin faaliyet ve sonuçlarının sağlıklı
ve güvenilir bir biçimde muhasebeleştirilmesi, mali tablolar aracılığı ile
ilgililere sunulan bilgilerin tutarlılık ve mukayese edilebilirlik
niteliklerini koruyarak gerçek durumu yansıtmasının sağlanması, işletmelerde
denetimin kolaylaştırılması, bu konuda ülke genelinde birlik ve beraberliğin
sağlanması ve benzeri amaçlarla; 26/12/1992 tarih ve
21447 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 1 Sıra Numaralı
"Muhasebe Sistemi Uygulama Genel-Tebliği" ile tekdüzen muhasebe
sistemi ve hesap plânı uygulamasına 01 /01 /1994 tarihinden itibaren
geçileceğini, uyulacak esas ve usûlleri
yayınlayarak yürürlüğe koymuştur. Bu tebliğ ile getirilen esaslar ve hesap plânı; ülke genelinde
bilanço esasına göre defter tutan gerçek ve tüzel kişilerin tamamını
kapsadığından, doğal olarak çok geniş kapsamlı ve detaylı hazırlanmıştır.
Bakanlığımıza bağlı döner sermayelerin faaliyet alanlarının özelliği, tahsis
edilen sermayelerinin küçüklüğü, iş ve işlem yoğunluğunun azlığı ve benzeri
sebeplerden dolayı; Millî Eğitim Bakanlığı Döner Sermaye İşletmeleri Tekdüzen
Muhasebe Sistemi Özel Hesap Plânı hazırlanmıştır. (Ek : 1
- 2) Maliye Bakanlığınca hazırlanan Tekdüzen Hesap Çerçevesinde;
243 adedi tanımlanmış, 202 adedi de henüz tanımlanmamış olmak üzere toplam
445 adet ana hesap bulunmaktadır. Bakanlığımızca hazırlanan özel hesap
plânında bu sayı, 92 adede indirilmiştir. Okul ve kurumlarımızın özelliği ve
iş çeşidine göre, her işletmenin kullanacağı ana hesap adedi yaklaşık 40 ilâ
50 arasında kalacaktır. 2. Döner sermaye işletmelerimiz, 01 /01 /1995 tarihinden
itibaren muhasebe ile ilgili iş ve işlemlerini ilişikte gönderilen hesap
plânı ve açıklamaları ile bu esaslar çerçevesinde yürüteceklerdir. 3. Özel hesap plânında belirlenen 3'lü kod numaralı defteri
kebir hesaplarının dışında ana hesap açılmayacaktır. 4. Defteri kebir hesaplarının yardımcı (alt grup) hesapları,
ihtiyaca göre işletmelerce serbestçe açılıp - kapatılabilecektir.
1. Bakanlığımıza bağlı döner sermaye işletmelerinin tabi
oldukları yönetmelikler gereği, 31 /12/1994 tarihine kadar muhasebe ile
ilgili iş ve işlemleri; muhasebe literatüründe
Amerikan Sistemi olarak tanımlanan, yevmiye defteri kayıtları ile defteri
kebir kayıtlarının bir arada yürütüldüğü Esas Defteri (Amerikan Sistemi
Yevmiye) i!e mevcut yönetmeliklerde belirlenen
diğer defter, belge ve hesaplar ile yürütülmekte idi. Yeni getirilen bu uygulamada muhasebe ile ilgili iş ve işlemler ; muhasebe literatüründe İtalyan Sistemi olarak
tanımlanan, yevmiye defter kayıtları ile defteri kebir kayıtlarının ayrı ayrı
defterler ile özel hesap plânında belirlenen hesaplar, bu hesapların alt grup
(yardımcı) hesapları, bunların işlendiği yardımcı defterler ve ilgili
belgeler ile yürütülecektir.
Bu defterlerden ilk beşi zorunlu, yardımcı defterler ise
isteğe bağlı olarak tutulacaktır. a) Yevmiye Defteri Kayda geçirilmesi gereken işlemlerin tarih sırasıyla ve madde
halinde düzenli olarak yazıldığı defterdir. Yevmiye defterine kayıtların işleniş şekli, bu talimatın eki
olarak gönderilen örnek uygulamada gösterilmiştir. b) Defteri Kebir Yevmiye defterine tarih sırasıyla maddeler halinde geçirilmiş
olan işlemlerin buradan alınarak, usulüne göre hesaplara dağıtıldığı ve tasnifli olarak ilgili hesaplarda toplandığı defterdir. c) Günlük Kasa Defteri Günlük kasâ defteri, karşılıklı iki
sayfadan oluşur. Defterin giren (borç) tarafına bir önceki günden devredilen kasa
mevcudu ile gün içinde nakden yapılan tahsilatlar tarih ve sıra numarası ile
kaydedilir. Diğer tarafına ise, gün içinde kasadan yapılan ödemeler tarih
ve sıra numarası ile ayrıntılı olarak kaydedilir, Gün sonunda defterin her
iki sayfasının günlük toplamları alınır. Ertesi güne devredilen kasa mevcudu
tespit edildikten sonra her iki sayfanın denkliği sağlanarak, kasa
sorumlusunun yanısıra, sayman ve okul veya kurum
müdürü (ita amiri) tarafından imzalanır. d) Stok defterleri Döner sermaye işletmesinde bulunan ilk mâdde
ve malzeme., yarı mamûl ve mamûller ile ticari
malların detaylı olarak kayıt ve takip edildiği defterlerdir. Bu defterler dört ana grupta toplanmıştır. da) Merkez Ambar Defteri, Yeni uygulamada;, önceki yıllarda bu
maksatla kullanılan defterler kullanılabileceği gibi en az bu defterlerdeki
bilgileri taşıyan takip kartları da kullanılabilecektir. Mal üretimi yapmayan işletmeler; Yarı Mamûller Üretim Defteri
ile Mamûller Defterini kullanmayacaklardır. 3
Döner sermaye işletmesi ambar memurunun sorumluluğunda
bulunan; hammadde, yardımcı madde, işletme malzemesi, ambalaj malzemesi ve
diğer malzemeler ile ticari malların kayıt ve takibine mahsus defterdir. db) Bölüm veya Atölye Defterleri Bölüm veya Atölye şefinin sorumluluğunda bulunan; hammadde,
yardımcı madde, işletme malzemesi, ambalaj malzemesi ve diğer malzemeler ile
ticari malların kayıt ve takibine mahsus defterdir. dc) Yarı Mamûller - Üretim Defteri Henüz mamül haline gelmemiş ancak,
direkt ilk madde ve malzeme ile direkt işçilik ve genel üretim giderlerinden
belli oranlarda pay almış üretim aşamasındaki yarı mamûllerin kaydına ve
takibine mahsus ve dönem esasına göre işlem gören (mamûller defteri ile
benzer içeriğe sahip) defterdir. Bu defter, ilgili bölüm veya atölye şefleri
tarafından tutulabileceği gibi, yarı mamûller için belirlenmiş ambarın
bulunması halinde ambar memuru tarafından da tutulabilir. d)Mamûller Defteri Üretim çalışmaları sonunda elde edilen ve satışa hazır hale
gelmiş bulunan mamûllerin kaydına ve takibine mahsus defterdir. e) Duran Varlıklar Defteri Döner sermaye faaliyetlerinde kullanılmak üzere edinilen ve
yararlanma süresi bir yıldan fazla olan; tesis, makine ve cihazlar, taşıtlar,
demirbaşlar ile diğer duran varlıkların ve bunlarla ilgili birikmiş âmortismanların kayıt ve takibine mahsus defterdir. f)Yardımcı Defterler
1. Tekdüzen muhasebe sistemine göre tutulması zorunlu olan
defterler; şekil, muhteva, sayfa ve ebat büyüklüğü, kâğıt ve kapak kalitesi,
çizgileme ve renklendirme gibi özellikleri belirlenerek, Bakanlığımız Ders
Aletleri Yapım Merkezi (2. Akşam Sanat Okulu) döner sermayesi matbaasında
bastırılmıştır. 2. Zorunlu ve yardımcı defterler kullanılmaya başlanmadan
önce, defterin birinci sayfasına aşağıdaki bilgiler yazıldıktan sonra ita
amirince imzalanıp, mühürlenecektir. a) Döner sermayenin unvanı, Ayrıca, defterlerin özelliğine göre sayfaları numaralanacak ve
mühürlenecektir. Tasdik şerhi yazılıp, imzalanmayan, sayfaları numaralanıp,
mühürlenmeyen defterler kesinlikle kullanılmayacaktır. 3. Yevmiye defteri, defteri kebir, günlük kasa defteri ve
duran varlıklar defteri mutlak surette ciltli, stok defterleri ile yardımcı
defterler ise karton kapaklı olacaktır. 4. Muhasebe kayıtları öncelikle fişlere (mahsup,
tahsil, tediye işlenecek, daha sonra defterlere geçirilecektir. 5. Kayıtlar yapılırken mümkün olan özen gösterilecek, yazılar
ve rakamlar düzgün ve okunaklı bir şekilde yazılacak, hatasız kayıt yapmaya
özen gösterilecek, hatalı veya yanlış kayıt yapılması halinde muhasebe
ilkelerine göre düzeltilecektir. Yevmiye defterinde hiçbir şekilde silinti,
kazıntı, karalama olmayacak, boş satır veya sahife bırakılarak diğer satır ve
sahifelere geçilmeyecektir. 6. Defterlere kayıtlar mürekkepli (dolma) kalem ile yapılacak,
sene içerisinde kullanılan mürekkebin rengi ve yazı stilinin şekli
değiştirilmeyecek, yekünler aylık mizan çıkarılana
kadar kurşun kalemle alınacak, aylık mizan çıkarılıp, mutabakat sağlandıktan
sonra mürekkepli kalemle yazılacaktır. 7. Kasa defterine kayıtlar günü gününe yapılacaktır. 8. Diğer defter kayıtları da günü gününe yapılacak, ancak,
mümkün olmayan hallerde en geç 10 gün içerisinde defterlere işlenecek ve
kayıtlar hiçbir surette 10 günden fazla geciktirilmeyecektir. 5 V- MUHASEBEDE KULLANILACAK BELGELER Döner sermaye işletmelerinde muhasebe ve mali işlerde
kullanılacak belgeler; ödemelerde kullanılacak belgeler, tahsilatlarda
kullanılacak belgeler, muhasebe kayıtları ve iç bünyedeki işlemlerde
kullanılacak belgeler olmak üzere üç ana grupta toplanmıştır. 1. Ödemede Kullanılacak Belgeler Döner sermayeden yapılacak her türlü mal ve hizmet alımı
ödemelerinde, Vergi Usûl Kanunu hükümleri ile
belirlenen tevsik edici (ispatlayıcı) belgeler istenecek ve kullanılacaktır. Bu belgeler; a) Fatura, Bu belgelerin özellikleri ve her birinin özelliğine göre
kullanılabileceği yerler ilgili mevzuatında belirlenmiştir. Buna dikkat
edilecektir. İşletmeler, rasgele belge ile ödeme yapamazlar. Bu sebeple,
yukarıda belirtilen belgelerin dışındaki belgelere dayanılarak ödeme
yapılmayacaktır. 2. Tahsilatta Kullanılacak Belgeler Döner sermaye işletmesince üretilen mal, hizmet ve ticari
malların satışı ile müşterilerden tahsil edilen paralar karşılığında; a) Fatura, Ancak, Gider Makbuzu ve Müstahsil Makbuzu her ne kadar bize
mal ve hizmet satan kişilere ödeme yapılırken düzenlenmekte ise de; ilgili
mevzuat hükümleri gereğince, bu belgeleri işletmelerin bulundurması ve
ilgilisine ödeme yapılırken düzenlenip, imzalattırılarak bir nüshası
verildikten sonra, kalan nüshanın koçan ile birlikte işletmede muhafaza
edilmesi gerekmektedir. Döner sermaye işletmelerimiz bugüne kadar, "Vergi Usûl Kanunu Uyarınca Vergi Mükellefleri Tarafından
Kullanılan Belgelerin Basım ve Dağıtımı Hakkında Yönetmelik" gereği, Maliye
Bakanlığı ile anlaşmalı matbaalar dışındaki matbaalarda basımı yapılan fatura
veya perakende satış fişlerini kullanabilmekteydiler. 6
Ayrıca, müstahsilden satın alınan mallar için ödeme yapılırken
müstahsil makbuzu, götürü vergiye tabi esnaftan ma1 veya hizmet alımında,
nakliye ve hamaliye işleri karşılığında ödeme yapılırken gider makbuzu;
işletmelerimizce düzenleneceğinden, bu iki gider belgesi de fatura ve
perakende satış fişinin temin edildiği, anlaşmalı matbaalarından temin
edilerek kullanılacaktır. Daha sonra; bu belgelerle kasaya tahsilat yapılmışsa kasa
tahsil fişi ve makbuzu, bankaya para yatırılması sağlanmışsa (veya hesaben tahsilat ya da ödeme yapılmışsa) mahsup fişi,
kasa 'dan yapılan ödemeler de ise kasa tediye fişi
düzenlenecek. Bu fişler düzenlenmeden defterlere muhasebe kaydı
yapılmayacaktır. Birinci maddede sayılan ödeme belgelerine ve ikinci maddede
sayılan tahsilat belgelerine dayandırılmadan hiç bir şekilde muhasebe fişleri
(tahsil, tediye, mahsup) ile yevmiye defterine kayıt yapılmayacaktır. Fatura, perakende satış fişi ve ödeme kaydedici cihaz (yazar
kasa) fişinin uygun bir yerine; "Döner sermayemiz; Kurumlar Vergisi ve
Damga Vergisinden muaf olup, Vergi Usûl Kanunu
Yönetmelik hükümlerine de tâbi değildir." İfadesi yazdırılacaktır. 3. Muhasebe Kayıtları ve İç bünyede Kullanılacak Belgeler Muhasebe kayıtlarında kullanılan; Kasa Tahsil Fişi ve Makbuzu,
Kasa Tediye Fişi ve Mahsup Fişi'nin ebat; şekil ve
muhtevası tekdüzen muhasebe sistemine uyum sağlamak maksadıyla yeniden
düzenlenmiştir. İşletmelerimiz, 01 /01 /1995 tarihinden itibaren, muhasebe
kayıtlarında birer örneği ekte gönderilen fişleri kullanacaklardır. Bu fişler, hiç bir şekilde nihai ve tevsik edici belge
olmayıp, muhasebe kayıtlarının defterlere düzgün işlenmesine yardımcı olan
formlardır. Bu husus, muhasebe ile ilgili işlemlerde daima göz önünde
bulundurulacaktır. Fişler ve mizan yeni düzenlenen şekline göre 3'er nüsha ve
50'şerlik koçanlar halinde DAYM matbaasında bastırılmıştır. İç bünyede kullanılan diğer matbu form ve fişlerde şimdilik
bir değişiklik yapılmamıştır. Yeni yönetmelik yürürlüğe girinceye kadar,
mevcut form ve belgeler kullanılmaya devam edilecektir.
( Değişiklik
: 1997-935 sayılı genelge ile bazı düzenlemeler getirilmiştir.) Bakanlığımıza bağlı döner sermaye işletmelerinde maliyet ve
satış fiyatı hesaplamaları ile bunların muhasebe kayıtlarına yansıtılması,
birbirinden farklı 4 değişik yönetmelik ve talimat hükümlerine göre
yapılmaktadır. Maliyet hesaplama fişlerinde; ham madde, yardımcı madde,
işçilik, öğrenci hakkı v.b. gider kalemlerinin
yanında, kâr,. işletme ve idari masraflar karşılığı,
amortisman, elektrik v.b.
gider kalemleri de bulunmakta, bu kalemler muhasebe kayıtlarında ayrı ayrı
yer almakta ve giderler buna göre yapılmakta idi. Tekdüzen muhasebe sisteminde maliyet ve satış fiyatının
muhasebe kayıtlarına yansıtılması değişik bir yöntemle yapılmaktadır. Bunlar ve benzeri sebeplerle; 01 /01 /1 995 tarihinden itibaren
maliyet ve satış fiyatı hesaplaması, bunların muhasebe kayıtlarına
yansıtılması ve genel yönetim (genel giderler- işletme ve idari masraflar)
giderleri aşağıda belirlenen esas ve usûllere göre
yapılacaktır. 1. Kesinlikle maliyet fiyatının altında mal ve hizmet satışı
yapılmayacaktır. 2. Döner. sermayede üretilen ve
satılan her türlü mal, hizmet, ürün (tarımsal ürün) ve ticari malların satış
fiyatları; mevcut mevzuat hükümleri ile piyasa şart ve fiyatları göz önünde
bulundurularak (eskiden olduğu gibi) tespit edilecektir. Mevcut yönetmeliklerde yeni düzenlemeler yapılıncaya kadar imâlat maliyet fişleri eskiden olduğu gibi düzenlenecek,
ancak, üretim tamamlandığında muhasebe kayıtlarına; ilk madde ve malzeme,
işçilik ve öğrenci hakkı (üretim giderleri) kendi hesaplarıyla yansıtılacak,
işletme ve idari masraflar karşılığı, amortisman ve
kâr ise, satış fiyatını ve geliri belirleyen unsurlar olduğundan, satış
esnasında otomatikman satış ile ilgili hesaplara yansıyacaktır. 3. Tekdüzen muhasebe sisteminde, işletmenin genel yönetim
giderleri olarak tanımlanan ( İdari personelin fazla çalışma ücreti, ısıtma,
aydınlatma ve haberleşme giderleri, bakım - onarım ve akaryakıt giderleri -
döner sermayede kullanılan genel bütçe demir- başları dahil
- kırtasiye v.b. genel giderler ) giderler; Bütçe
kanunu ve tasarruf tedbirleri genelge hükümlerine uygun olmak şartıyla,
Bakanlıktan izin alınmadan döner sermaye ita amirinin oluru ile serbestçe
yapılabilecektir. Ancak, Döner sermaye işletmeleri; satış gelirleri toplamı (600
YURT İÇİ SATIŞLAR HESABI tutarı) ile bu satışlara esas mal, hizmet ve ticari
malların maliyet bedelleri (620, 621, 622 numaralı hesaplar) toplamları
arasındaki farkın % 50 sinden fazla GENEL YÖNETİM GİDERİ YAPAMAZLAR. Çok özellik arz eden durumlarda, İşletmeler Dairesi
Başkanlığının yazılı izni ile bu sınırın üzerinde. harcama
yapılabilir.
1. Bakanlığımız döner sermaye işletmelerinin muhasebe ile
ilgili iş ve işlemlerinin; bilgisayar ortamında ve bilgisayar aracılığı ile
yürütülmesi için Sayıştay Başkanlığı ve Maliye Bakanlığından gerekli izin
alınmış, tekdüzen muhasebe sistemi ve özel hesap plânı ile ilgili bilgisayar
programı da yazdırılmıştır. Durumu müsait olan okul ve kurumlarımıza,
muhasebe iş ve işlemlerinin bilgisayar ortamında ve bilgisayar aracılığı ile
yürütülmesine izin verilecektir. Bu konu ile îlgili
detaylı açıklamaları içeren genelge en kısa zamanda gönderilecektir. 2. Döner sermaye işletmeleri, 01 /01 /1995 tarihi itibariyle
tekdüzen muhasebe sis- temine göre düzenleyecekleri açılış bilançosunun bir
nüshasını, Şubat ayı sonuna kadar İşletmeler Dairesi Başkanlığına
göndereceklerdir. 3. Üretilen mal ve hizmetlerin satış fiyatı tespit edilirken,
Hazineye yatırılacak peşin gelir de göz önünde bulundurulacaktır. 4. Tekdüzen muhasebe sistemine göre mali yıl
sonunda düzenlenecek mali tablolar (bilanço, gelir tablosu, satışların
maliyeti tablosu) hakkında detaylı bilgiler, mali yıl sonunda duyurulacaktır.
9 |
Yazdır |