T.C.
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
İşletmeler Dairesi Başkanlığı
SAYI :B.OB.O.İDB.O.28.01.00.300.97/935 19/03/1997
KONU : DÖSE
işletmeleri Muhasebe Kayıt ve
İşlemlerinin
Bilgisayar ile Yürütülmesi
İLGİ : a) İşletmeler Dairesi Başkanlığının 13/03/1996 tarih
ve 96/810 sayılı Genelgesi.
b) Bakanlık Makamından alınan 14/03/1997
tarih ve 97/910 sayılı Onay.
Bilgisayar teknolojisinde son yıllarda yaşanan hızlı
gelişmeler ve paket programların kullanıcılara sağladığı olağanüstü
kolaylıklardan faydalanmak suretiyle işlerin daha süratli, sağlıklı ve az
personel ile yürütülmesine katkı sağlamak ve benzeri amaçlarla; ilgi (a)
genelge ile döner sermaye işletmelerimizden 920 adedinde 01/01/1996
tarihinden geçerli olmak üzere muhasebe kayıt ve işlemlerinin bilgisayar
ortamında ve bilgisayar aracılığı ile yürütülmesi uygulamasına geçilmişti.
920 döner sermaye işletmesinde bir yıldır uygulanan
muhasebe kayıt ve işlemlerinin bilgisayar ortamında ve bilgisayar ile
yürütülmesi çalışmalarının değerlendirilmesinde, olumlu neticelerin alındığı
tespit edilmiştir.
Bu sebeple, Bakanlığımıza bağlı okul ve kurumların
bünyesinde faaliyet gösteren döner sermaye işletmelerinin tamamında; 01/01/1997 tarihinden geçerli, başta muhasebe kayıt ve
işlemleri olmak üzere stok, personel ve müşteri takibi ile diğer iş ve
işlemlerin bilgisayar ortamında takip edilmesi ve bilgisayar aracılığı ile
yürütülmesi ilgi (b) onay ile uygun bulunmuş olup, gereği yapılmak üzere bir
nüshası ekte gönderilmiştir.
Bilgi edinilmesini ve gereğinin herhangi bir
aksaklığa meydan
verilmeden yapılmasını önemle rica ederim.
Mehmet
TEMEL
Bakan a.
Müsteşar
Yardımcısı
EK :1- İlgi (b) onay ve ekleri
Gereği : Bilgi :
* Döner Sermayeli Okul ve *
Sayıştay Başkanlığı
Kurum
Müdürlükleri *
Maliye Bakanlığı
(Muhasebat Genel Müdürlüğü)
*
Teftiş Kurulu Başkanlığı
*
İlgili Daireler
*
Valilikler
T.C.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLĞI
İşletmeler
Dairesi Başkanlığı
SAYI : B.08.0.İDB.0.28.01.00.150.0.97/910 14/03/1997
KONU : DÖSE İşletmeleri
Muhasebe Kayıt ve
İşlemlerinin Bilgisayar ile
Yürütülmesi
BAKANLIK MAKAMINA
İLGİ: a) İşlet.Dai.Bşk.’nın Bakanlık
Makamından aldığı 24/01/1995 tarih ve 95/190 sayılı onay.
b) İşlet.Dai.Bşk.’nın Bakanlık Makamından aldığı 13/03/1996 tarih ve
96/809 sayılı onay.
c) Sayıştay Başkanlığının 25/02/1993
tarih ve 448/368558 sayılı yazısı.
d) Maliye Bakanlığı Muhasebat Gen.Md.’nün 15/01/1993 tarih ve 1470 sayılı yazısı.
Bakanlığımıza bağlı okul ve
kurumların bünyesinde faaliyet gösteren döner sermaye işletmelerinin tamamında,
ilgi (a) onay ile 01/01/1995 tarihinden itibaren Tekdüzen Muhasebe Sistemi ve Özel Hesap Plânı uygulamasına geçilmiştir. Tekdüzen
muhasebe sisteminde hesap sayısının fazla olması, her hesaba ayrı kod numarası
verilmesi ve benzeri hususlar, muhasebe kayıt ve işlemlerinin klasik usûlle (elle) yürütülmesini zorlaştırmıştır.
Bilindiği üzere, bilgisayar teknolojisinde son yıllarda yaşanan hızlı gelişmeler ve paket programların kullanıcılara sağladığı olağanüstü kolaylıklar; bu cihazları yalnız büyük kuruluşlarda kullanılan lüks aletler olmaktan çıkarmakla kalmayıp, çok kısa bir süre içerisinde okullarımıza, evlerimize ve küçük iş yerlerimize kadar yerleşmesini de sağlamıştır. Ayrıca, bu gelişmeler bilgisayar kullanımını bir meslek olmaktan çıkarıp, herkesin bilmesi ve yapması gereken olağan bir iş haline getirmiştir.
İşletmeler Dairesi Başkanlığı
olarak; başta merkez olmak üzere döner sermaye işlet- melerimizde de bilgisayar
teknolojisinin getirdiği kolaylık, sürat ve yeniliklerden faydalanmak
maksadıyla, 1992 yılında “Döner Sermaye
Bilgisayar Sistemi (DÖNERSİS) Projesi” hazırlanarak uygulamaya konulmuştur.
Döner sermaye işletmelerimizde 1938 yılından beri uygulanan muhasebe sisteminin
ilgi (a) onay ile değiştirilerek, 01/01/1995 tarihinden itibaren Tekdüzen Muhasebe Sistemi ve Özel
Hesap Plânı’nın yürürlüğe konulması üzerine; başlangıçta, pilot olarak seçilen okul
ve kurumlarımızda uygulamaya konulan DÖNERSİS Projesi kapsamına, işlerin daha
süratli, sağlıklı ve az personel ile yürütülmesini sağlamak amacıyla, ilgi (b)
onay ile 1996 yılı başından itibaren durumu müsait olan 920 döner sermaye
işletmemiz daha alınmıştır.
BİLGEM ile ortaklaşa yürütülen
DÖNERSİS Projesi kapsamında; 1996 mali yılı genel bütçesine konulan ödenekle
Dairemizin, ilgi (b) onay ile de döner sermaye gelirlerinden alınmasına izin
verilen 920 döner sermaye işletmesinin bilgisayar donanım ve yazılım ihtiyacı
karşılanmıştır.
920 döner sermaye işletmesinde bir
yıldır uygulanan; muhasebe kayıt ve işlemlerinin bilgisayar ortamında ve
bilgisayar aracılığı ile yürütülmesi çalışmalarının değerlendirilmesinde çok
olumlu neticeler alınmıştır.
Ayrıca, 1996 yılı başında gönderilen
Tekdüzen Muhasebe Programının
uygulamada görülen aksaklıkları giderilerek geliştirilen versiyonu, çalışmaları
kolaylaştırmak amacıyla, üç yeni program eklenerek entegre
program haline getirilmiştir. Döner
Sermaye Bilgisayar Programı adı ile geliştirilen bu program;
* Tekdüzen Muhasebe Programı,
* Stok Programı,
* Personel
Takip Programı,
* Müşteri Takip Programı,
olmak üzere dört ana menüden meydana gelmektedir.
./..
T.C.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLĞI
İşletmeler
Dairesi Başkanlığı
SAYI : B.08.0.İDB.0.28.01.00.150.0.97/910 14/03/1997
KONU : DÖSE İşletmeleri
Muhasebe Kayıt ve
İşlemlerinin Bilgisayar ile
Yürütülmesi
Herkesin kullanabileceği kolaylıkta
ve kullanıcıları eğitici özellikte hazırlanan bu programdan beklenilen
faydanın; daha süratli ve en üst düzeyde gerçekleşmesine katkı sağlamak
amacıyla, detaylı bir şekilde hazırlanan Döner
Sermaye Bilgisayar Programı Kullanım Kılavuzu da döner
sermaye işletmelerimizin hizmetine sunulmuştur.
Yapılan bu çalışma ve uygulamaların
değerlendirilmesinde sonuçların olumlu çıkması nedeniyle, döner sermaye
işletmelerinin tamamında; 01/01/1997 tarihinden
geçerli, başta muhasebe kayıt ve işlemleri olmak üzere stok, personel ve
müşteri takibi ile diğer iş ve işlemlerin bilgisayar ortamında yürütülmesinin
uygun olacağı kanaatine varılmıştır.
Bunlar ve benzeri sebeplerle;
1)
Bakanlığımıza bağlı okul ve kurumların bünyesinde faaliyet gösteren döner
sermaye işletmelerinin tamamında; 01/01/1997
tarihinden geçerli, başta muhasebe kayıt ve işlemleri olmak üzere stok,
personel ve müşteri takibi ile diğer iş ve işlemlerin bilgisayar ortamında
takip edilmesi ve bilgisayar aracılığı ile yürütülmesi,
2)
Uygulama kapsamına yeni alınacak okullarımızın ihtiyacı olan bilgisayar ve
eklentilerinin bedelinin; bir kısmının döner sermayenin 1996 mali yılı bilanço kârının Fon‘a yatırılacak bölümünden, bir kısmının
ise 1997 ve 1998 yılı gelirlerinden karşılanmak suretiyle, okullar tarafından
satın alınması,
3)
Döner sermaye bilgisayar programı (paket program) bedelinin, döner sermayenin
1997 yılı gelirlerinden karşılanması,
4)
Bilgisayar ve eklentileri ile program alımı, kullanımı, muhasebe kayıt ve
işlemleri, stok, personel, müşteri takibi ile diğer iş ve işlemlerin bilgisayar
ortamında takibi ve bilgisayar ile yürütülmesi ve benzeri hususların ilişikte
sunulan (Ek:1) esas ve usûllere göre yürütülmesi,
5)
Bu konu ile ilgili ihtiyaç duyulacak düzenlemeleri yapma hususunda Dairemizin
yetkili ve görevli kılınması,
lüzumlu
görülmekte ve uygun mütalâa olunmaktadır.
Makamlarınızca da uygun bulunması
halinde, gereğine müsaadelerinizi arz ederim.
Recep
IŞIK
Daire
Başkanı
Ek
: 1- Dosya
Uygun Görüşle Arz Ederim.
14/03/1997
Bener CORDAN
Müsteşar
O L
U R
14/03/1997
Prof. Dr.
Mehmet SAĞLAM
Millî Eğitim
Bakanı
EK : 1
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞINA BAĞLI
DÖNER SERMAYE İŞLETMELERİNDE
MUHASEBE VE MALİ
KONULARLA İLGİLİ İŞ VE İŞLEMLERİN
BİLGİSAYAR
ORTAMINDA YÜRÜTÜLME ESAS VE USÛLLERİ
Millî Eğitim Bakanlığına bağlı
okul ve kurumların bünyesinde faaliyet gösteren döner sermaye işletmelerinin tamamında;
01/01/1997 tarihinden geçerli olmak üzere muhasebe
kayıt ve işlemleri, stok, personel ve müşteri takibi ile diğer iş ve işlemler
aşağıda belirtilen esas ve usûller çerçevesinde bilgisayar ortamında takip
edilecek ve bilgisayar aracılığı ile yürütülecektir.
1. BİLGİSAYAR
(PC) VE EKLENTİLERİNİN ALIMI
1.1. Döner sermaye işletmelerimizden,
ihtiyaca uygun veya hiç bilgisayarı bulunmayan- ların; ihtiyacı olan
bilgisayar (PC) ve eklentileri ile döner sermaye bilgisayar programı
alımına, bu onayla topluca izin verilmiştir.
1.2. Alınacak bilgisayar ve eklentilerinin teknik özelliklerini
belirleyen şartname hazırlanarak ilişikte (Ek : 2)
gönderilmiştir. Alınacak bilgisayar ve eklentilerinin bu teknik şartname ile belirlenen
asgari özellikleri taşıması zorunludur.
1.3. Alım, Döner Sermayeli Kuruluşlar İhale Yönetmeliği ve ilgili
mevzuat hükümlerine göre yapılacaktır.
1.4.
Bilgisayar ve eklentilerinin bedeli;
1.4.1. Durumu müsait
olan döner sermayelerde, 1996 mali yılı bilanço kârının
Fon’a gönderilecek kısmından,
1.4.2.
1996
mali yılı bilanço kârının Fon’a gönderilecek kısmı,
bilgisayar ve eklentilerinin tamamının bedelini karşılamaya yetmez ise yettiği
kadarı buradan, kalanı 1997 yılı gelirlerinden,
1.4.3.
1996
mali yılı bilanço
kârı çok yetersiz veya Fon’a gönderilmiş ise, 1997 ve 1998 yılı gelirlerinden,
karşılanacaktır.
1.5.
İsteyen okullarımız bilgisayar ve eklentilerini; teknik şartnamede belirlenen
asgari şartları taşımak kaydıyla, okul koruma derneği, kantin gelirleri, vakıf
veya benzeri kaynaklardan da temin edebilirler.
1.6. Döner sermaye kârının Fon’a
gönderilecek kısmından alınanlar genel
bütçe demirbaşına, döner sermaye gelirlerinden alınanlar ise döner sermaye demirbaşına kaydedilecek,
muhasebe ile ilgili diğer işlemler de buna göre yürütülecektir.
1.7. Bilgisayar ve eklentileri en geç
30 Haziran 1997 tarihine kadar temin edilecek, satın alma komisyonu kararı,
fatura ve ayniyat makbuzunun birer sureti, alımın yapıldığı tarihi takip eden
30 gün içerisinde İşletmeler Dairesi Başkanlığına gönderilecektir.
2. PROGRAM
TEMİNİ VE KULLANICI EĞİTİMİ
İşletmeler Dairesi Başkanlığının
gözetiminde, Ders Aletleri Yapım Merkezinin personel ve mali imkânları ile
hazırlanan Tekdüzen Muhasebe Programı;
uygulama kapsamına alınan 920 döner sermaye işletmesine, 1996 yılında
gönderilmişti.
1996 yılı içinde gönderilen Tekdüzen Muhasebe Programının uygulamada
görülen aksaklıkları giderilerek geliştirilen versiyonu, çalışmaları
kolaylaştırmak amacıyla, üç yeni program daha eklenerek entegre
program haline getirilmiştir. Döner
Sermaye Bilgisayar Programı adı ile geliştirilen bu program;
* Tekdüzen
Muhasebe Programı,
* Stok
Programı,
* Personel Takip Programı,
* Müşteri
Takip Programı,
olmak üzere dört
ana menüden meydana gelmektedir.
Herkesin kullanabileceği kolaylıkta
ve kullanıcıları eğitici özellikte hazırlanan bu programdan beklenilen
faydanın; daha süratli ve en üst düzeyde gerçekleşmesine katkı sağlamak amacıyla,
detaylı bir şekilde hazırlanan Döner Sermaye Bilgisayar Programı Kullanım
Kılavuzu da gönderilerek döner
sermaye işletmelerimizin hizmetine sunulmuştur.
2.1. Muhasebe kayıt ve işlemleri ile bu
işlemlerde kullanılacak defter, fiş ve belgelerde şekil ve muhteva yönünden
bütünlüğü, eğitim ve denetimde kolaylığı sağlamak, uygulamada döner sermayeler
arasında birliği temin etmek ve benzeri maksatlarla; program DAYM’den temin edilecek, DAYM’den alınan
programın dışında, kesinlikle başka program kullanılmayacaktır.
2.2. Bilgisayar
programları, tekdüzen muhasebe sisteminde Duran
Varlıklar grubunda yer almaktadır. Alınan bu program “267 Diğer Maddi Olmayan Duran Varlıklar
Hesabı”nda takip edilecek, muhasebe kayıt ve işlemleri de buna göre
yürütülecektir.
2.3. Dört değişik
konuyu kapsayan paket programın tamamının bedeli (eğitim dahil),
KDV hariç 12.000.000.-TL olarak belirlenmiştir.
2.4. Döner sermaye bilgisayar programı ve kullanım kılavuzu, DAYM
tarafından döner sermaye işletmelerinin tamamına gönderilecektir. Programın
bedeli döner sermaye gelirlerinden karşılanacak; bu meblâğ DAYM’nin
aşağıda belirtilen banka hesabına herhangi bir uyarıya gerek kalmadan
yatırılacak ve dekontun bir sureti DAYM’ne
gönderilecektir.
2.5. 1996 yılında
uygulama kapsamına alınan 920 döner sermaye işletmesinden, 1996 veya 1997 yılı
içinde bedelini ödeyerek program alan okul ve kurumlarımız; ikinci bir ödeme
yapmayacak, bunların adreslerine Döner Sermaye Bilgisayar Programı adı ile geliştirilen
yeni program ve kullanım kılavuzu DAYM tarafından gönderilecektir. Bu durumdaki
okullarımızdan eline program ve kullanım kılavuzu ulaşmayanlar, DAYM’den talep ederek temin edeceklerdir.
2.6. Programların kullanıcı eğitimi; il veya bölgeler
itibariyle, bir plân çerçevesinde DAYM personeli ve imkânları ile mahallinde
verilecektir.
3. MUHASEBE KAYIT VE İŞLEMLERİNDE UYULACAK
ESASLAR
Bilindiği
gibi, Bakanlığımıza bağlı döner sermaye işletmelerinde 01/01/1995
tarihinden geçerli olmak üzere tekdüzen muhasebe sistemine geçilmesi, bu sistem
ile ilgili yeni yönetmelik çıkarılıncaya kadar, yürürlükteki yönetmeliklerin
muhasebe ile ilgili hükümlerinin yerine geçmek üzere; İşletmeler Dairesi
Başkanlığının Bakanlık Makamından aldığı ve 95/191 sayılı genelge ekinde
gönderilen 24/01/1995 tarih ve 95/190 sayılı onay ile yürürlüğe konulan “MEB Döner Sermaye İşletmelerinde
Uygulanacak Tekdüzen Muhasebe Sistemi ve Özel Hesap Plânı Uygulama Esasları”
ile getirilen hükümlerde, bilgisayar ile muhasebe tutulmasına başlanılması
nedeniyle, bazı değişikliklerin yapılması ve bazı hükümlerin yeniden düzenlenmesi
lüzumlu görülmüştür.
3.1. Bakanlığımıza bağlı okul ve kurumların bünyesinde faaliyet
gösteren döner sermaye işletmelerinin tamamında; 01/01/1997
tarihinden geçerli olmak üzere muhasebe kayıt ve işlemleri, stok, personel ve
müşteri takibi ile diğer iş ve işlemler bilgisayar ortamında takip edilecek ve
bilgisayar ile yürütülecektir.
3.2. 95/190 sayılı onay ile yürürlüğe
konulan MEB Döner Sermaye İşletmeleri
Tekdüzen Muhasebe Sistemi Özel Hesap Plânına;
* Alacaklı Nazım Hesaplar,
* Borçlu Nazım Hesaplar,
* 190, 191, 360, 361, 362, 381, 385, 391, 500, 600, 710, 720, 730,
740, 760 ve
770 Numaralı Hesapların alt hesapları,
ilâve
edilmiştir.
3.3.
95/190 sayılı
onay ile yürürlüğe konulan “Uygulama
Esasları” II nci
bölümünün 4 ncü maddesinde; Büyük Defter alt hesaplarının
ihtiyaca göre döner sermaye
işletmelerince serbestçe açılıp - kapatılabileceği hüküm altına
alınmıştı. Döner sermaye işletmelerimizin tamamı ile ilgili bazı istatistiki bilgilerin, bilgisayar kanalı ile alınması plânlandığından;
döner sermaye bilgisayar programında yer alan özel hesap plânında açılmış olan
190, 191, 360, 361, 362, 381, 385, 391, 500, 600, 710, 720, 730, 740, 760 ve
770 Numaralı Hesapların alt hesapları
kesinlikle değiştirilmeyecektir.
Ancak,
ihtiyaç duyulması
halinde açılmış olan bu alt hesapların, daha ayrıntıyı gerektiren alt hesapları
açılabilecektir.
Yukarıda sayılanların dışındaki
hesapların alt hesapları, ihtiyaca göre döner sermaye işletmelerince serbestçe
açılıp - kapatılabilecektir.
3.4.
Döner sermaye işletmelerimizde muhasebe kayıtlarında kullanılan zorunlu ve
isteğe bağlı defterlerden, Günlük Kasa
Defteri ve Duran Varlıklar Defteri
dışındakiler ile muhasebe kayıtlarında kullanılan fişler ve bazı formlar;
mevzuata uygun olarak hazırlanıp, program içinde yer aldığından bilgisayar
ortamında tutulacak ve düzenlenecektir. Günlük Kasa Defteri ve Duran Varlıklar
Defteri ise, eskiden olduğu gibi klasik usûlle (elle)
tutulacaktır.
3.5. Alınan
ilk madde ve malzemeler ile ticari mallar; ilk önce stok programına kaydedilecek,
daha sonra muhasebe kayıtlarına (fiş ve defterlere) kaydedilecektir.
3.6. Bilgisayar ortamında saklanan bilgilerin; programın virüs
kapması, ani elektrik kesintileri, makinenin arızalanması ve benzeri
sebeplerle, silinme veya karışma ihtimalini önlemek maksadıyla;
3.6.1.
Kasa
Tahsil, Kasa Tediye ve Mahsup Fişleri; bilgisayar ortamında düzenlendikten hemen sonra yazıcıdan çıktıları
alınacak, ita amiri, tahakkuk memuru ve sayman tarafından imzalanıp,
mühürlendikten sonra ekleri ile birlikte ilgili dosyasına kaldırılacak,
3.6.2. Aylık mizan çıkarıldıktan sonra ve her ayın
son günü itibariyle, bilgisayarın hafızasındaki bilgiler bir diskete
kopyalanacak ve bu disket kasada muhafaza edilecek,
3.6.3. Aylık Mizan; bilgisayardan alınarak, süresi içerisinde
ilgili kurumlara gönderilecek,
3.6.4. Yevmiye Defterinin; işlemler denkleştirilip,
aylık mizan çıkarıldıktan sonra, ayın son günü itibariyle her ay dökümü alınacak ve alınan dökümlerin her sahifesi mühürlenecek,
ita amiri, tahakkuk memuru ve sayman tarafından imzalandıktan sonra ilgili
dosyasına kaldırılacak,
3.6.5. Büyük Defter ve
Yardımcı Defterlerin; kesin mizan ve bilanço
çıkarılıp, kapanış kaydı yapıldıktan sonra senede
bir defa dökümleri alınacak, alınan dökümlerin her sahifesi mühürlenecek,
ita amiri, tahakkuk memuru ve sayman tarafından imzalandıktan sonra ilgili dosyasına
kaldırılacaktır.
3.7.
Muhasebe ile ilgili belgelerin işlem tarihinden itibaren en az 5 yıl saklama
mecburiyeti bulunduğundan, üzerindeki bilgilerin ileriki yıllarda da kolaylıkla
okunabilmesi için;
3.7.1. Muhasebe ile ilgili her türlü defter ve belgenin yazıcıdan
çıktıları tek nüsha olarak alınacak, (İrsaliyeli Fatura ve Fatura hariç)
3.7.2. Yazıcı şeridi siyah renkte ve kaliteli olacak, sık sık değiştirilecek,
3.7.3. Karbonlu sürekli form kullanılmayacak,
3.7.4.
Fiş,
defter, tablo ve yazının büyüklüğüne uygun sürekli form kullanılacak,
3.7.5.
Yazıcıdan çıkan sürekli
formlar, palet deliklerinin
bulunduğu kısımlar alındıktan sonra
ilgili yerlere gönderilecektir.
3.8.
Defterlerin Kullanımında Uyulacak Esaslar
3.8.1. Döner sermaye
işletmelerimizde muhasebe kayıt ve işlemlerinde kullanılan zorunlu ve isteğe
bağlı defterler ile tevsik
edici (ıspatlayıcı) belgeler, fişler ve
bazı formlar; şekil ve muhteva yönünden ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak
döner sermaye bilgisayar programı içinde düzenlenmiştir. Kullanım kılavuzunda
açıklandığı gibi bilgiler girilip, yazıcıdan çizgisiz sürekli forma çıktı
alındığında; defter, fiş ve belgeler ilgili mevzuatta aranan asgari şartları
taşıyacak şekilde düzenlenmiş olacaktır.
3.8.2. Kayıtlar yapılırken mümkün
olan özen gösterilecek, hatalı veya yanlış kayıt yapılması halinde, muhasebe
ilkelerine göre düzeltilecektir. Başta Yevmiye Defteri olmak üzere, muhasebede
kullanılan defter, belge ve fişlerin bilgisayardan alınan çıktıları üzerinde;
hiç bir şekilde silinti, kazıntı, karalama veya elle yazma olmayacak, boş
satır, sahife veya yevmiye maddesi bırakılarak diğer satır, sahife veya maddelere
geçilmeyecektir. Ayrıca, mükerrer
yevmiye madde numarası, sahife, sıra veya cilt numarası kesinlikle kullanılmayacaktır.
3.8.3. Kasa Defterine kayıtlar günü gününe yapılacaktır.
3.8.4. Diğer muhasebe kayıtları
da günü gününe yapılacak, ancak,
mümkün olmayan hallerde en geç 10 gün içerisinde işlemler kayıtlara
geçirilecek, kayıtlar hiçbir surette 10 günden fazla geciktirilmeyecektir.
3.9. Mal veya
hizmet satışlarında kullanılacak belgelerden; İrsaliyeli Fatura, İrsaliye ve Fatura yeni düzenlemede stok
programı içinde yer almıştır. Bunların hangi hallerde nasıl düzenleneceği döner
sermaye bilgisayar programı kullanım kılavuzunda detaylıca belirtilmiştir.
3.9.1. Döner sermaye işletmeleri, bağlı bulunduğu vergi dairesinden
İrsaliyeli Fatura ve Fatura sürekli formu basımı için izin alacaklardır.
3.9.2. Vergi dairesinden alınacak bu izin yazısıyla Maliye
Bakanlığı ile anlaşmalı herhangi bir matbaada, İrsaliyeli Fatura ve Fatura sürekli formlarının üç kopyalı olarak basımı
sağlanacaktır. Bu sürekli formlarda; sadece döner sermaye işletmesinin adı ve
adresi, maliye tasdik amblemi, il kodu, İrsaliyeli Fatura veya Fatura ifadesi,
sıra ve seri numarası ve basımı yapan matbaa ile ilgili bilgiler yer alacak,
diğer bilgiler ise İrsaliyeli Fatura veya Faturanın düzenlenmesi sırasında
bilgisayar tarafından otomatik olarak formun üzerine işlenecektir.
Döner sermaye
işletmelerimiz, İrsaliyeli Fatura ve Faturayı; kâğıt israfını önlemek ve
kullanışlı olmasını sağlamak amacıyla, iş kapasitesi ve durumlarına göre sadece
küçük veya büyük boy
ya da her ikisini birlikte bastırabileceklerdir.
3.9.3. Mal sevki ve tesliminde kullanılan İrsaliyenin düzenlenmesinde ise, normal sürekli form
kullanılacaktır.
3.9.4. İrsaliyeli Fatura veya İrsaliye düzenlendiğinde, stok
kayıtlarından düşüm otomatik olarak yapılmış olacaktır.
3.9.5. Perakende Satış Fişi ve Yazar Kasa Fişi (ödeme kaydedici cihaz fişi)
eskiden olduğu gibi temin ve
kullanılmaya devam edilecek, bu belgelerle yapılan tahsilatın muhasebe kayıtlarına
yansıtılması günü gününe yapılacaktır.
Perakende Satış Fişi ve
Yazar Kasa Fişi bilgisayar ortamı dışında düzenlendiğinden; programın yapısı
gereği bu belgeler ile yapılan mamûl satışlarına
ilişkin mamûl stok düşümleri bilgisayar ortamında, döner sermayenin durumuna
göre haftalık veya aylık irsaliye düzenlemek suretiyle yapılacaktır. Bu
belgelerle satışı yapılan ticari
malların stoktan düşümü, bilgisayar ortamında maliyet düzenlenmesi
sırasında otomatik olarak yapıldığından,
ayrıca irsaliye düzenlenmeyecektir.
4. SATIŞ FİYATININ BELİRLENMESİ, MALİYET FİŞİNİN DÜZENLENMESİ,
GENEL
YÖNETİM GİDERLERİ VE KASADAN
YAPILACAK ÖDEME LİMİTİ
Bakanlığımıza bağlı döner sermaye
işletmelerinde maliyet ve satış fiyatı hesaplamaları ile bunların muhasebe
kayıtlarına yansıtılması, birbirinden farklı 4 değişik yönetmelik ve talimat hükümlerine
göre yapılmaktadır. Maliyet hesaplama fişlerinde; ham madde, yardımcı madde,
işçilik, öğrenci hakkı v.b. gider kalemlerinin yanında kâr, işletme ve idari
masraflar karşılığı, amortisman, elektrik v.b. kalemler de bulunmakta, bu
kalemler muhasebe
kayıtlarında ayrı ayrı yer almakta ve
giderler buna göre yapılmakta idi.
Tekdüzen
muhasebe sisteminde bu tür hesaplar bulunmadığından, maliyet ve satış fiyatının
muhasebe kayıtlarına yansıtılması değişik bir yöntemle yapılmaktadır. Ayrıca,
Bakanlığımız döner sermaye işletmelerinde uygulanan mevzuatta yer alan;
maliyet, maliyet fiyatı, satış fiyatı, gelir, kâr ve benzeri kavramlar,
tekdüzen muhasebe sisteminde farklı tanımlanmakta ve kullanılmaktadır.
Bunlar
ve benzeri sebeplerle; 01/01/1997 tarihinden itibaren
maliyet ve satış fiyatı hesaplaması, bunların muhasebe kayıtlarına yansıtılması
ve genel yönetim giderleri aşağıda belirlenen esas ve usûllere göre
yapılacaktır.
4.1. Kesinlikle, maliyet fiyatının altında mal ve hizmet satışı
yapılmayacaktır.
4.2. Döner sermayede üretilen ve satılan her türlü
mal, hizmet, ürün ve ticari malların satış fiyatı; mevcut
mevzuat hükümleri ile piyasa şart ve fiyatları gözönünde
bulundurularak (eskiden olduğu gibi) tespit edilecek ve bu işlemler sırasında
ekteki (Ek: 3,4,5) formlar kullanılacaktır. Ancak, Maliyet Fişi (imâlat maliyet) ve ekleri programda yer aldığı şekliyle
düzenlenecektir. Bu işlemlere ilişkin muhasebe kayıtları, tekdüzen muhasebe
sisteminin esas ve usûllerine göre yapılacaktır.
4.3. Tekdüzen muhasebe sistemi
gereğince; üretim bitiminde veya üretim tamamlan-
masa dahi (yarımamûl)
ay sonlarında malzeme, işçilik, öğrenci hakkı v.b. üretim giderlerinin ilgili
hesaplara intikal ettirilmesi zorunludur.
4.4. Tekdüzen muhasebe sisteminde, işletmenin genel yönetim giderleri olarak tanımlanan (idari personelin fazla çalışma
ücreti, ısıtma, aydınlatma, haberleşme, bakım - onarım, akaryakıt, kırtasiye, v.b.) giderler; Bütçe Kanunu ve tasarruf tedbirleri genelge
hükümlerine uygun olmak şartıyla, Bakanlıktan izin alınmadan döner sermaye ita
amirinin oluru ile yapılabilecektir.
Ancak, döner sermaye işletmeleri; satış gelirleri toplamı
(600 Yurt İçi Satışlar Hesabı tutarı) ile bu satışlara esas giderlerin (620, 621, 622, 631 numaralı hesaplar) toplamları
arasındaki farkın %60’ından fazla GENEL YÖNETİM GİDERİ YAPAMAZLAR.
Çok özellik
arz eden durumlarda, İşletmeler Dairesi Başkanlığının yazılı izni ile bu
sınırın üzerinde harcama yapılması mümkündür.
4.5. Ödemeler,
genellikle kişi ya da kurum adına yazılı çek veya ödeme emriyle bankadan
yapılacak, hiçbir şekilde hamiline
yazılı çek düzenlenmeyecektir.
Bütçe Kanunlarında mutemet eliyle alımlar için belirlenen
limite kadar olan ödemelerin, kasadan yapılması mümkündür.
5. DİĞER
HUSUSLAR
5.1. Döner sermaye
işletmelerimizin; iş
kapasitesinin azlığı, bilgisayar veya
personel yokluğu, döner
sermayenin çalışmaması gibi gerekçelerle bu uygulamanın dışında tutulmaları mümkün değildir. Bu konu ile
ilgili bir talepte de bulunulmayacaktır.
5.2. Uygulama kapsamına yeni alınan
döner sermayeler, bilgisayar ve
eklentilerini temin edene kadar;
durumu müsait olan ve kendilerine en yakın döner sermayeli veyahut döner sermayesi olmayan
okul ve kurumlarımızın birisinin
bilgisayarından faydalanarak
ihtiyaçlarını
karşılayacaklardır. Bu durumdaki döner
sermayelerimiz; işlemlerini, iş
yoğunluğuna göre 10 günü geçirmemek
şartıyla belli aralıklarla kayıtlara geçebilirler.
5.3.
Okulun, döner sermaye dışında herhangi bir kaynaktan alınan bilgisayarı var ise (idari işler,
eğitim v.b.), bu makineler aynı zamanda döner sermaye işlerinde de kullanılacaktır.
5.4. DÖNERSİS Projesi kapsamında yürütülen
faaliyetler;
* 1996 yılı başında 920 döner sermaye işletmesinin uygulama
kapsamına,
* 1997 yılı başında döner sermaye işletmelerinin tamamının kapsama,
* 1998 yılı başında, 1997 yılı bilanço ve eklerinin dosya yerine disket
ile,
* 1999 yılından
itibaren de bilgilerin İLSİS ve OKULSİS projeleri kapsamında
kurulacak iletişim hattından, alınmasını sağlayacak şekilde
plânlanmış olup, çalışmalar bu doğrultuda sürdürülmektedir.
Döner sermaye ita amirleri ve çalışanları; bu hususları da gözönünde bulundurarak, bilgisayar uygulamasının istenilen verimlilikte ve süratte yürütülmesi için her türlü gayreti ve özeni göstereceklerdir.
5.5. Döner sermaye işletmelerimiz;
Haziran ayı mizanını çıkardıktan sonra, bilgisayardaki döner sermaye muhasebe
iş ve işlemleri ile ilgili bilgilerin tamamını bir diskete kopyalayacak ve
Haziran ayı mizanı ile birlikte (en geç 5 Temmuz’a kadar) herhangi bir uyarıya
gerek kalmadan İşletmeler Dairesi Başkanlığına göndereceklerdir. Şifre,
disketin üzerinde (etiketinde) belirtilecektir.
5.6. Devlet Kitapları Döner Sermaye
İşletmesi Müdürlüğü, Millî Eğitim Basımevi Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü,
Ders Aletleri Yapım Merkezi (2.Akşam Sanat Okulu) Müdürlüğü ve Başkent Öğretmenevi ve Akşam Sanat Okulu Müdürlüğü Döner Sermaye
İşletmeleri; özelliği, personel sayılarının fazlalığı, iş kapasiteleri,
cirolarının yüksek olması ve benzeri sebeplerle, Tekdüzen Muhasebe Programı dışında
kalan programları istedikleri takdirde kendi bünyelerine uygun
yaptırabilirler.
Bu
durumda; alınacak veya yaptırılacak programlar için İşletmeler Dairesi
Başkanlığından yazılı izin alınacak, programların, Tekdüzen Muhasebe Programı
ile uyumlu çalışması hususu da gözönünde
bulundurulacaktır.
5.7.
Bu talimatla belirlenmeyen hususlarda; ilgili mevzuat, döner sermaye bilgisayar programı ve
kullanım kılavuzunda belirlenen
esas ve usûllere
göre işlem yapılacaktır.
5.8. 95/190 sayılı
onay ve ekleri ile 96/809 sayılı onay ve eki Uygulama Talimatının, bu onay ile
belirlenen esaslara aykırı hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır.
5.9. İşletmeler
Dairesi Başkanlığı; bu konu ile ilgili her türlü düzenlemeyi yapmaya, formları
geliştirmeye, belirlenen esaslarda yorum, ek ve değişiklikler yapmaya
yetkilidir.
5.10. Bu uygulama esasları,
01/01/1997 tarihinden geçerli olmak üzere 14/03/1997 tarihinde yürürlüğe girer.
N O T
: * Ders Aletleri Yapım Merkezi Döner Sermaye
İşletmesinin;
-
Hesap Numarası : T.C. Ziraat Bankası Gazi Mahallesi
Şubesi 30423/50064-4
- Adresi : Silahtar Cad. No:21 06560 Gazimahallesi
/ ANKARA
EK : 2
BİLGİSAYAR
VE EKLENTİLERİ
DONANIM
TEKNİK ŞARTNAMESİ
1. PC BİLGİSAYAR
1.1. Microprocessor (Mikroişlemci) : Pentium
olup, işlemci hızı
minimum 133 Mhz.
yada daha üstü
olmalıdır.
1.2. Main Memory (Ana Hafıza) : Minimum 16 Mb. ve 72
pin
şeklinde olmalıdır. 64 Mb.’a kadar
yükseltilebilmelidir. (2 adet 8 Mb.’lık SIMM olmalıdır)
1.3.
Cache Memory (Ön Bellek) :
L2 seviyesinde 256 Kb. olmalı ve 512 Kb.’a kadar çıkabilmelidir.
1.4. Data Bus : Minimum 32 bit PCI
olmalıdır.
1.5. Hard Disk : Minimum 1.2 GB. olmalı ve diske erişim süresi maximum
13 msn.
1.6. Floppy Driver
(Disket Sürücü) :
1.7. Video (Ekran) Kartı : Video kartı PCI
ve bellek minimum
1 Mb. olmalı, grafik
accelator
bulunmaktadır.
1.8. I/O Port (Giriş/Çıkış Ara
Birimi) :
2 Adet Seri, 1 Adet Paralel Port bulunmalıdır.
1.9. Expansion Slots
(Genişleme Yuvaları) : En az üç adet PCI ve en az üç adet ISA
genişleme
yuvası olmalı.
1.10. Monitör(Ekran) : Minimum
1024x768 çözünürlükte, 256 rengi
desteklemeli ve nokta boyu
Ekran MPR Il standartlarını sağlamalı ve bu özellik
belgelendirilmelidir.
1.11. Keyboard (Klavye) : Türkçe F
Klavye olup, TS
2117 standardına uygun
ve
Windows-95
104/105 tuş olmalıdır.
1.12. Pointing
Device (İşaretleme Cihazı) : Mouse ve Pad
verilmelidir.
1.13. Operating System (İşletim Sistemi) : Türkçe Windows’ 95 veya
daha yeni
versiyon işletim sistemi
yüklenmiş olmalıdır. İşletim sistemi; orijinal
yükleme
disketleri
ve kullanıcı kitapları ile birlikte verilmelidir.
2. YAZICI (PRINTER)
2.1. 10 CPI’de 136 kolon genişliğinde (minimum
2.2. RS -
2.3. Yazıcı kafası 24 iğneli olmalıdır.
2.4. Yazma
kafasının ömrü minimum 150 milyon karakter olmalıdır.
2.5. Letter Quality (LQ) yazabilmelidir.
2.6. 10 CPI ve Draft
modda yazım hızı minimum 300 cps
olmalıdır.
2.7. Türk Standartları Enstitüsü’nün TS 5881 (ISO/EC 8859-9) standartlarında belirtilen
karakter
kodları ile sorunsuz çalışmalıdır.
2.8. IBM, PPR ve EPSON emulasyonlarını
sağlamalıdır.
2.9. Teklif edilen
PC ve işletim
sistemine uygun Türkçe
fontları EPROM üzerinden
sağlanmalıdır.
2.10. Traktör ve A4 otomatik kağıt
besleyici olmalıdır.
2.11. 4 (1+3) kopyayı okunabilir şekilde yazmalıdır.
2.12. Gürültü seviyesi 60 db’li
geçmemelidir.
2.13. Her yazıcı için 4 adet orijinal ribon
şerit verilmelidir.
2.14. Yazıcı ile birlikte kullanım kitapları verilmelidir.
2.15. Yazıcı önerilen
işletim sisteminde en
yüksek verimlilikte çalışmalı, bunun için
gerekiyorsa ihtiyacı olan sürücü
yazılımları, donanımları ile
kullanım kitapları
sağlanmalıdır.
3. ÇALIŞTIRMA, EĞİTİM ve SATIŞ SONRASI HİZMETLER
3.1. Satıcı veya imalatçı firma bilgisayar
donanımı ve eklentilerini
çalışır durumda
teslim
edecektir.
3.2. Satıcı veya
imalatçı firma teknisyenleri
veya mühendisleri alıcıya yeterli teknik
desteği
vereceklerdir.
3.3. Bilgisayar ve eklentileri her
türlü hata ve arızalara karşı kesin kabul tarihinden itibaren BİR YIL süreyle
üretici (satıcı) firma
garantisi altında olacaktır. Garanti süresinin
uzunluğu tercih sebebidir.
3.4. Bilgisayar donanımı üzerinde iş güvenliği önlemleri alınmış
olacaktır.
3.5. Teklif dosyasına referans listesi konulacaktır.
3.6. Türkiye’de teknik servis hizmetlerinin yapılacağı taahhüt
edilecektir.
EK : 3
ÖN MALİYET VE SATIŞ
FİYATININ BELİRLENMESİ
( MAL ÜRETİMİ ) *
|
|
|
|
|
|
--- İlk Madde ve Malzeme |
|
XX |
|
|
--- İşçilik |
|
XX |
|
|
- İşçi Ücreti |
|
|
|
|
- Fazla
Çalışma Ücreti |
|
|
|
|
- Öğrenci
Hakkı (ücreti) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
--- Dışardan Sağlanan Fayda ve Hizmetler
|
|
XX |
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
|
XXX |
|
|
** Faaliyet Gideri %10
(en
az) |
|
XX |
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
|
XXX |
|
|
--- Kâr %5 (en az) |
|
XX |
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
|
XXX |
|
|
*** Peşin Gelir |
|
XX |
|
|
(Maliye Bakanlığınca belirlenen % ?+1) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SATIŞ FİYATI |
|
XXX + KDV |
|
..............................
Bölüm/Atölye Şefi
UYGUNDUR
.../.../199
.............................
Müdür (İta Amiri)
NOT : * Her türlü mal üretimi (fason üretim
hariç).
** Faaliyet
Gideri, bundan evvelki uygulamalarda
bulunan İşletme ve İdari
Masraflar Karşılığı veya
Giderler Hesabının yerine kullanılmıştır.
*** Peşin Gelir, bundan evvelki uygulamalarda bulunan Amortisman
Hesabının
yerine
kullanılmıştır.
EK : 4
TİCARİ MALLARIN SATIŞ FİYATININ BELİRLENMESİ
( TİCARİ MAL SATIŞI ) *
|
|
|
|
|
|
--- Ticari Mal |
|
XX |
|
|
(Ticari mal bedeli, nakliye v.b.) |
|
|
|
|
** Faaliyet Gideri %10
(en
az) |
|
XX |
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
|
XXX |
|
|
Pazarlama, Satış ve Dağıtım Giderleri |
|
XX |
|
|
|
|
|
|
|
--- İşçilik |
|
XX |
|
|
- İşçi Ücreti |
|
|
|
|
- Fazla
Çalışma Ücreti |
|
|
|
|
- Öğrenci
Hakkı (ücreti) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
--- İlk Madde ve Malzeme (Ambalaj v.b.) |
|
XX |
|
|
--- Dışardan Sağlanan Fayda ve
Hizmetler |
|
XX |
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
|
XXX |
|
|
--- Kâr %5 (en az) |
|
XX |
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
|
XXX |
|
|
*** Peşin Gelir |
|
XX |
|
|
(Maliye Bakanlığınca belirlenen % ?+1) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SATIŞ FİYATI |
|
XXX + KDV |
|
...............................
Bölüm/Atölye
Şefi
UYGUNDUR
.../.../199
.............................
Müdür (İta Amiri)
NOT : * Her türlü ticari mal satışı.
** Faaliyet Gideri,
bundan evvelki uygulamalarda bulunan İşletme ve
İdari
Masraflar Karşılığı veya
Giderler Hesabının yerine kullanılmıştır.
*** Peşin Gelir, bundan evvelki uygulamalarda bulunan Amortisman
Hesabının
yerine
kullanılmıştır.
EK : 5
ÖN MALİYET VE SATIŞ
FİYATININ BELİRLENMESİ
( HİZMET
ÜRETİMİ ) *
|
|
|
|
|
|
--- İlk Madde ve Malzeme |
|
XX |
|
|
--- İşçilik |
|
XX |
|
|
- İşçi Ücreti |
|
|
|
|
- Fazla
Çalışma Ücreti |
|
|
|
|
- Öğrenci
Hakkı (ücreti) |
|
|
|
|
--- Dışardan Sağlanan Fayda ve Hizmetler
|
|
XX |
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
|
XXX |
|
|
**
Faaliyet Gideri %10 (en az) |
|
XX |
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
|
XXX |
|
|
--- Kâr %5 (en az) |
|
XX |
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
|
XXX |
|
|
***Peşin Gelir |
|
XX |
|
|
(Maliye Bakanlığınca belirlenen % ?+1) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SATIŞ FİYATI |
|
XXX + KDV |
|
..............................
Bölüm/Atölye
Şefi
UYGUNDUR
.../.../199
.............................
Müdür (İta Amiri)
NOT : * Malzemesi müşteri tarafından getirilen işler
(fason üretim) ile otelcilik-turizm,
anaokulu,
eğitim-öğretim, tamir-bakım ve bunlara benzeyen her türlü hizmet
üretimi.
** Faaliyet Gideri, bundan evvelki uygulamalarda
bulunan İşletme ve
İdari
Masraflar Karşılığı veya
Giderler Hesabının yerine kullanılmıştır.
*** Peşin Gelir, bundan evvelki uygulamalarda bulunan Amortisman
Hesabının
yerine
kullanılmıştır.