T.C.

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI

İşletmeler Dairesi Başkanlığı

 

SAYI   :B.OB.O.İDB.O.28.01.00.300.97/935                                                             19/03/1997

KONU : DÖSE işletmeleri Muhasebe Kayıt ve

   İşlemlerinin Bilgisayar ile Yürütülmesi

 

 

 

 

İLGİ : a) İşletmeler Dairesi Başkanlığının 13/03/1996 tarih ve 96/810 sayılı Genelgesi.

b) Bakanlık Makamından alınan 14/03/1997 tarih ve 97/910 sayılı Onay.

 

Bilgisayar teknolojisinde son yıllarda yaşanan hızlı gelişmeler ve paket programların kullanıcılara sağladığı olağanüstü kolaylıklardan faydalanmak suretiyle işlerin daha süratli, sağlıklı ve az personel ile yürütülmesine katkı sağlamak ve benzeri amaçlarla; ilgi (a) genelge ile döner sermaye işletmelerimizden 920 adedinde 01/01/1996 tarihinden geçerli olmak üzere muhasebe kayıt ve işlemlerinin bilgisayar ortamında ve bilgisayar aracılığı ile yürütülmesi uygulamasına geçilmişti.

 

920 döner sermaye işletmesinde bir yıldır uygulanan muhasebe kayıt ve işlemlerinin bilgisayar ortamında ve bilgisayar ile yürütülmesi çalışmalarının değerlendirilmesinde, olumlu neticelerin alındığı tespit edilmiştir.

 

Bu sebeple, Bakanlığımıza bağlı okul ve kurumların bünyesinde faaliyet gösteren döner sermaye işletmelerinin tamamında; 01/01/1997 tarihinden geçerli, başta muhasebe kayıt ve işlemleri olmak üzere stok, personel ve müşteri takibi ile diğer iş ve işlemlerin bilgisayar ortamında takip edilmesi ve bilgisayar aracılığı ile yürütülmesi ilgi (b) onay ile uygun bulunmuş olup, gereği yapılmak üzere bir nüshası ekte gönderilmiştir.

 

Bilgi edinilmesini ve gereğinin herhangi bir aksaklığa meydan   verilmeden yapılmasını önemle rica ederim.

 

 

 

 

    

                                                                                                             Mehmet TEMEL

                                                                                                   Bakan a.

                                                                                                            Müsteşar Yardımcısı

 

 

EK :1- İlgi (b) onay ve ekleri

 

D A Ğ I T I M   :

Gereği                  :                                            Bilgi            :

* Döner Sermayeli Okul ve                                 * Sayıştay Başkanlığı

   Kurum Müdürlükleri                                        * Maliye Bakanlığı

                                  (Muhasebat Genel Müdürlüğü)  

                                 * Teftiş Kurulu Başkanlığı                                 

                                          * İlgili Daireler

                                                             * Valilikler

 

 

 

 

 

 

T.C.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLĞI

İşletmeler Dairesi Başkanlığı

 

SAYI    : B.08.0.İDB.0.28.01.00.150.0.97/910                                                                14/03/1997

KONU  : DÖSE İşletmeleri Muhasebe Kayıt ve

             İşlemlerinin Bilgisayar ile Yürütülmesi

 

 

 

BAKANLIK MAKAMINA

 

 

 

İLGİ:     a) İşlet.Dai.Bşk.’nın Bakanlık Makamından aldığı 24/01/1995 tarih ve 95/190 sayılı onay.

             b) İşlet.Dai.Bşk.’nın Bakanlık Makamından aldığı 13/03/1996 tarih ve 96/809 sayılı onay.                                 

             c) Sayıştay Başkanlığının 25/02/1993 tarih ve 448/368558 sayılı yazısı.

            d) Maliye Bakanlığı Muhasebat Gen.Md.’nün 15/01/1993 tarih ve 1470 sayılı yazısı.

 

            Bakanlığımıza bağlı okul ve kurumların bünyesinde faaliyet gösteren döner sermaye işletmelerinin tamamında, ilgi (a) onay ile 01/01/1995 tarihinden itibaren Tekdüzen Muhasebe Sistemi ve Özel Hesap Plânı uygulamasına geçilmiştir. Tekdüzen muhasebe sisteminde hesap sayısının fazla olması, her hesaba ayrı kod numarası verilmesi ve benzeri hususlar, muhasebe kayıt ve işlemlerinin klasik usûlle (elle) yürütülmesini zorlaştırmıştır.

 

            Bilindiği üzere, bilgisayar teknolojisinde son yıllarda yaşanan hızlı gelişmeler ve paket programların kullanıcılara sağladığı olağanüstü kolaylıklar; bu cihazları yalnız büyük kuruluşlarda kullanılan lüks aletler olmaktan çıkarmakla kalmayıp, çok kısa bir süre içerisinde okullarımıza, evlerimize ve küçük iş yerlerimize kadar yerleşmesini de sağlamıştır. Ayrıca, bu gelişmeler bilgisayar kullanımını bir meslek olmaktan çıkarıp, herkesin bilmesi ve yapması gereken olağan bir iş haline getirmiştir.

 

            İşletmeler Dairesi Başkanlığı olarak; başta merkez olmak üzere döner sermaye işlet- melerimizde de bilgisayar teknolojisinin getirdiği kolaylık, sürat ve yeniliklerden faydalanmak maksadıyla, 1992 yılında “Döner Sermaye Bilgisayar Sistemi (DÖNERSİS) Projesi” hazırlanarak uygulamaya konulmuştur. Döner sermaye işletmelerimizde 1938 yılından beri uygulanan muhasebe sisteminin ilgi (a) onay ile değiştirilerek, 01/01/1995 tarihinden itibaren Tekdüzen Muhasebe Sistemi ve Özel Hesap Plânı’nın yürürlüğe konulması üzerine; başlangıçta, pilot olarak  seçilen okul ve kurumlarımızda uygulamaya konulan DÖNERSİS Projesi kapsamına, işlerin daha süratli, sağlıklı ve az personel ile yürütülmesini sağlamak amacıyla, ilgi (b) onay ile 1996 yılı başından itibaren durumu müsait olan 920 döner sermaye işletmemiz daha alınmıştır.

 

            BİLGEM ile ortaklaşa yürütülen DÖNERSİS Projesi kapsamında; 1996 mali yılı genel bütçesine konulan ödenekle Dairemizin, ilgi (b) onay ile de döner sermaye gelirlerinden alınmasına izin verilen 920 döner sermaye işletmesinin bilgisayar donanım ve yazılım ihtiyacı karşılanmıştır.

 

            920 döner sermaye işletmesinde bir yıldır uygulanan; muhasebe kayıt ve işlemlerinin bilgisayar ortamında ve bilgisayar aracılığı ile yürütülmesi çalışmalarının değerlendirilmesinde çok olumlu neticeler alınmıştır.

 

            Ayrıca, 1996 yılı başında gönderilen Tekdüzen Muhasebe Programının uygulamada görülen aksaklıkları giderilerek geliştirilen versiyonu, çalışmaları kolaylaştırmak amacıyla, üç yeni program eklenerek entegre program haline getirilmiştir. Döner Sermaye Bilgisayar Programı adı ile geliştirilen bu program;

 

            * Tekdüzen Muhasebe Programı,

            * Stok Programı,

* Personel Takip Programı,

            * Müşteri Takip Programı,

 

olmak üzere dört ana menüden meydana gelmektedir.

 

./..

 

T.C.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLĞI

İşletmeler Dairesi Başkanlığı

 

SAYI    : B.08.0.İDB.0.28.01.00.150.0.97/910                                                              14/03/1997

KONU  : DÖSE İşletmeleri Muhasebe Kayıt ve

             İşlemlerinin Bilgisayar ile Yürütülmesi

           

 

            Herkesin kullanabileceği kolaylıkta ve kullanıcıları eğitici özellikte hazırlanan bu programdan beklenilen faydanın; daha süratli ve en üst düzeyde gerçekleşmesine katkı sağlamak amacıyla, detaylı bir şekilde hazırlanan Döner Sermaye Bilgisayar Programı Kullanım Kılavuzu da  döner sermaye işletmelerimizin hizmetine sunulmuştur.

 

            Yapılan bu çalışma ve uygulamaların değerlendirilmesinde sonuçların olumlu çıkması nedeniyle, döner sermaye işletmelerinin tamamında; 01/01/1997 tarihinden geçerli, başta muhasebe kayıt ve işlemleri olmak üzere stok, personel ve müşteri takibi ile diğer iş ve işlemlerin bilgisayar ortamında yürütülmesinin uygun olacağı kanaatine varılmıştır.

 

            Bunlar ve benzeri sebeplerle;

 

            1) Bakanlığımıza bağlı okul ve kurumların bünyesinde faaliyet gösteren döner sermaye işletmelerinin tamamında; 01/01/1997 tarihinden geçerli, başta muhasebe kayıt ve işlemleri olmak üzere stok, personel ve müşteri takibi ile diğer iş ve işlemlerin bilgisayar ortamında takip edilmesi ve bilgisayar aracılığı ile yürütülmesi,

 

            2) Uygulama kapsamına yeni alınacak okullarımızın ihtiyacı olan bilgisayar ve eklentilerinin bedelinin; bir kısmının döner sermayenin 1996 mali yılı bilanço kârının Fon‘a yatırılacak bölümünden, bir kısmının ise 1997 ve 1998 yılı gelirlerinden karşılanmak suretiyle, okullar tarafından satın alınması,

 

            3) Döner sermaye bilgisayar programı (paket program) bedelinin, döner sermayenin 1997 yılı gelirlerinden karşılanması,

 

            4) Bilgisayar ve eklentileri ile program alımı, kullanımı, muhasebe kayıt ve işlemleri, stok, personel, müşteri takibi ile diğer iş ve işlemlerin bilgisayar ortamında takibi ve bilgisayar ile yürütülmesi ve benzeri hususların ilişikte sunulan (Ek:1) esas ve usûllere göre yürütülmesi,

 

            5) Bu konu ile ilgili ihtiyaç duyulacak düzenlemeleri yapma hususunda Dairemizin yetkili ve görevli kılınması,

 

            lüzumlu görülmekte ve uygun mütalâa olunmaktadır.

 

            Makamlarınızca da uygun bulunması halinde, gereğine müsaadelerinizi arz ederim.

 

 

 

                                                                                                                                 Recep IŞIK

                                                                                                                                 Daire Başkanı

Ek : 1-  Dosya 

 

Uygun Görüşle Arz Ederim.

              14/03/1997

 

         Bener CORDAN

              Müsteşar

 

O  L  U  R

  14/03/1997

 

 

Prof. Dr. Mehmet SAĞLAM

Millî Eğitim Bakanı

 

 

 

EK : 1

 

MİLLΠ EĞİTİM  BAKANLIĞINA  BAĞLI  DÖNER  SERMAYE İŞLETMELERİNDE MUHASEBE  VE  MALİ  KONULARLA İLGİLİ İŞ VE İŞLEMLERİN

BİLGİSAYAR ORTAMINDA YÜRÜTÜLME ESAS VE USÛLLERİ

 

 

            Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okul ve kurumların bünyesinde faaliyet gösteren döner sermaye işletmelerinin tamamında; 01/01/1997 tarihinden geçerli olmak üzere muhasebe kayıt ve işlemleri, stok, personel ve müşteri takibi ile diğer iş ve işlemler aşağıda belirtilen esas ve usûller çerçevesinde bilgisayar ortamında takip edilecek ve bilgisayar aracılığı ile yürütülecektir.

 

1.         BİLGİSAYAR (PC) VE EKLENTİLERİNİN ALIMI

 

            1.1. Döner sermaye işletmelerimizden, ihtiyaca uygun veya hiç bilgisayarı bulunmayan- ların;  ihtiyacı  olan  bilgisayar (PC) ve eklentileri ile döner sermaye bilgisayar programı alımına, bu onayla topluca izin verilmiştir.

 

            1.2. Alınacak bilgisayar ve eklentilerinin teknik özelliklerini belirleyen şartname hazırlanarak ilişikte (Ek : 2) gönderilmiştir. Alınacak bilgisayar ve eklentilerinin bu teknik şartname ile belirlenen asgari özellikleri taşıması zorunludur.

 

            1.3. Alım, Döner Sermayeli Kuruluşlar İhale Yönetmeliği ve ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılacaktır.

 

            1.4.  Bilgisayar ve eklentilerinin bedeli;

 

          1.4.1. Durumu müsait olan döner sermayelerde, 1996 mali yılı bilanço kârının Fon’a gönderilecek kısmından,

                     1.4.2. 1996 mali yılı bilanço kârının Fon’a gönderilecek kısmı, bilgisayar ve eklentilerinin tamamının bedelini karşılamaya yetmez ise yettiği kadarı buradan, kalanı 1997 yılı gelirlerinden,

                     1.4.3. 1996 mali yılı bilanço kârı çok yetersiz veya Fon’a gönderilmiş ise, 1997 ve 1998 yılı gelirlerinden,

 

                     karşılanacaktır.

 

            1.5. İsteyen okullarımız bilgisayar ve eklentilerini; teknik şartnamede belirlenen asgari şartları taşımak kaydıyla, okul koruma derneği, kantin gelirleri, vakıf veya benzeri kaynaklardan da temin edebilirler.

 

            1.6. Döner sermaye kârının Fon’a gönderilecek kısmından alınanlar genel bütçe demirbaşına, döner sermaye gelirlerinden alınanlar ise döner sermaye demirbaşına kaydedilecek, muhasebe ile ilgili diğer işlemler de buna göre yürütülecektir.

 

            1.7. Bilgisayar ve eklentileri en geç 30 Haziran 1997 tarihine kadar temin edilecek, satın alma komisyonu kararı, fatura ve ayniyat makbuzunun birer sureti, alımın yapıldığı tarihi takip eden 30 gün içerisinde İşletmeler Dairesi Başkanlığına gönderilecektir.

           

2.         PROGRAM TEMİNİ VE KULLANICI EĞİTİMİ

 

            İşletmeler Dairesi Başkanlığının gözetiminde, Ders Aletleri Yapım Merkezinin personel ve mali imkânları ile hazırlanan Tekdüzen Muhasebe Programı; uygulama kapsamına alınan 920 döner sermaye işletmesine, 1996 yılında gönderilmişti.

 

            1996 yılı içinde gönderilen Tekdüzen Muhasebe Programının uygulamada görülen aksaklıkları giderilerek geliştirilen versiyonu, çalışmaları kolaylaştırmak amacıyla, üç yeni program daha eklenerek entegre program haline getirilmiştir. Döner Sermaye Bilgisayar Programı adı ile geliştirilen bu program;

 

            * Tekdüzen Muhasebe Programı,

            * Stok Programı,

* Personel Takip Programı,

            * Müşteri Takip Programı,

olmak üzere dört ana menüden meydana gelmektedir.

 

           

 

            Herkesin kullanabileceği kolaylıkta ve kullanıcıları eğitici özellikte hazırlanan bu programdan beklenilen faydanın; daha süratli ve en üst düzeyde gerçekleşmesine katkı sağlamak amacıyla, detaylı bir şekilde hazırlanan  Döner Sermaye Bilgisayar Programı Kullanım Kılavuzu da gönderilerek döner sermaye işletmelerimizin hizmetine sunulmuştur.

 

            2.1. Muhasebe kayıt ve işlemleri ile bu işlemlerde kullanılacak defter, fiş ve belgelerde şekil ve muhteva yönünden bütünlüğü, eğitim ve denetimde kolaylığı sağlamak, uygulamada döner sermayeler arasında birliği temin etmek ve benzeri maksatlarla; program DAYM’den temin edilecek, DAYM’den alınan programın dışında, kesinlikle başka program kullanılmayacaktır.

 

            2.2. Bilgisayar programları, tekdüzen muhasebe sisteminde Duran Varlıklar grubunda yer almaktadır. Alınan bu program “267 Diğer Maddi Olmayan Duran Varlıklar Hesabı”nda takip edilecek, muhasebe kayıt ve işlemleri de buna göre yürütülecektir.

 

            2.3. Dört değişik konuyu kapsayan paket programın tamamının bedeli (eğitim dahil), KDV hariç 12.000.000.-TL olarak belirlenmiştir.

 

2.4. Döner sermaye bilgisayar programı ve kullanım kılavuzu, DAYM tarafından döner sermaye işletmelerinin tamamına gönderilecektir. Programın bedeli döner sermaye gelirlerinden karşılanacak; bu meblâğ DAYM’nin aşağıda belirtilen banka hesabına herhangi bir uyarıya gerek kalmadan yatırılacak ve dekontun bir sureti DAYM’ne gönderilecektir.

 

2.5. 1996 yılında uygulama kapsamına alınan 920 döner sermaye işletmesinden, 1996 veya 1997 yılı içinde bedelini ödeyerek program alan okul ve kurumlarımız; ikinci bir ödeme yapmayacak, bunların adreslerine Döner Sermaye Bilgisayar Programı adı ile geliştirilen yeni program ve kullanım kılavuzu DAYM tarafından gönderilecektir. Bu durumdaki okullarımızdan eline program ve kullanım kılavuzu ulaşmayanlar, DAYM’den talep ederek temin edeceklerdir.

 

2.6. Programların kullanıcı eğitimi; il veya bölgeler itibariyle, bir plân çerçevesinde DAYM personeli ve imkânları ile mahallinde verilecektir.

 

3.         MUHASEBE KAYIT VE İŞLEMLERİNDE UYULACAK ESASLAR

 

            Bilindiği gibi, Bakanlığımıza bağlı döner sermaye işletmelerinde 01/01/1995 tarihinden geçerli olmak üzere tekdüzen muhasebe sistemine geçilmesi, bu sistem ile ilgili yeni yönetmelik çıkarılıncaya kadar, yürürlükteki yönetmeliklerin muhasebe ile ilgili hükümlerinin yerine geçmek üzere; İşletmeler Dairesi Başkanlığının Bakanlık Makamından aldığı ve 95/191 sayılı genelge ekinde gönderilen 24/01/1995 tarih ve 95/190 sayılı onay ile yürürlüğe konulan “MEB Döner Sermaye İşletmelerinde Uygulanacak Tekdüzen Muhasebe Sistemi ve Özel Hesap Plânı Uygulama Esasları” ile getirilen hükümlerde, bilgisayar ile muhasebe tutulmasına başlanılması nedeniyle, bazı değişikliklerin yapılması ve bazı hükümlerin yeniden düzenlenmesi lüzumlu görülmüştür.

 

3.1. Bakanlığımıza bağlı okul ve kurumların bünyesinde faaliyet gösteren döner sermaye işletmelerinin tamamında; 01/01/1997 tarihinden geçerli olmak üzere muhasebe kayıt ve işlemleri, stok, personel ve müşteri takibi ile diğer iş ve işlemler bilgisayar ortamında takip edilecek ve bilgisayar ile yürütülecektir.

 

            3.2. 95/190 sayılı onay ile yürürlüğe konulan MEB Döner Sermaye İşletmeleri Tekdüzen Muhasebe Sistemi Özel Hesap Plânına;

 

                     * Alacaklı Nazım Hesaplar,

                     * Borçlu Nazım Hesaplar,

                     * 190, 191, 360, 361, 362, 381, 385, 391, 500, 600, 710, 720, 730, 740, 760 ve

                        770 Numaralı Hesapların alt hesapları,

 

                     ilâve edilmiştir.

 

            3.3. 95/190  sayılı onay ile yürürlüğe  konulan  “Uygulama  Esasları”  II nci bölümünün 4 ncü maddesinde; Büyük Defter alt  hesaplarının  ihtiyaca  göre döner sermaye işletmelerince  serbestçe  açılıp - kapatılabileceği hüküm altına alınmıştı. Döner sermaye işletmelerimizin tamamı ile ilgili bazı istatistiki bilgilerin, bilgisayar kanalı ile alınması plânlandığından; döner sermaye bilgisayar programında yer alan özel hesap plânında açılmış olan 190, 191, 360, 361, 362, 381, 385, 391, 500, 600, 710, 720, 730, 740, 760 ve 770 Numaralı Hesapların alt hesapları kesinlikle değiştirilmeyecektir. Ancak,

 

 

ihtiyaç duyulması halinde açılmış olan bu alt hesapların, daha ayrıntıyı gerektiren alt hesapları açılabilecektir.

 

            Yukarıda sayılanların dışındaki hesapların alt hesapları, ihtiyaca göre döner sermaye işletmelerince serbestçe açılıp - kapatılabilecektir.

 

            3.4. Döner sermaye işletmelerimizde muhasebe kayıtlarında kullanılan zorunlu ve isteğe bağlı defterlerden, Günlük Kasa Defteri ve Duran Varlıklar Defteri dışındakiler ile muhasebe kayıtlarında kullanılan fişler ve bazı formlar; mevzuata uygun olarak hazırlanıp, program içinde yer aldığından bilgisayar ortamında tutulacak ve düzenlenecektir. Günlük Kasa Defteri ve Duran Varlıklar Defteri ise, eskiden olduğu gibi klasik usûlle (elle) tutulacaktır. 

 

            3.5. Alınan ilk madde ve malzemeler ile ticari mallar; ilk önce stok programına kaydedilecek, daha sonra muhasebe kayıtlarına (fiş ve defterlere) kaydedilecektir.

 

3.6. Bilgisayar ortamında saklanan bilgilerin; programın virüs kapması, ani elektrik kesintileri, makinenin arızalanması ve benzeri sebeplerle, silinme veya karışma ihtimalini önlemek maksadıyla;

 

                     3.6.1. Kasa Tahsil, Kasa Tediye ve Mahsup Fişleri; bilgisayar ortamında düzenlendikten hemen sonra yazıcıdan çıktıları alınacak, ita amiri, tahakkuk memuru ve sayman tarafından imzalanıp, mühürlendikten sonra ekleri ile birlikte ilgili dosyasına kaldırılacak,

 

                      3.6.2.  Aylık mizan çıkarıldıktan sonra ve her ayın son günü itibariyle, bilgisayarın hafızasındaki bilgiler bir diskete kopyalanacak ve bu disket kasada muhafaza edilecek,

 

                     3.6.3. Aylık Mizan; bilgisayardan alınarak, süresi içerisinde ilgili kurumlara gönderilecek,

 

                     3.6.4.  Yevmiye Defterinin; işlemler denkleştirilip, aylık mizan çıkarıldıktan sonra, ayın son günü itibariyle her ay dökümü alınacak ve alınan dökümlerin her sahifesi mühürlenecek, ita amiri, tahakkuk memuru ve sayman tarafından imzalandıktan sonra ilgili dosyasına kaldırılacak,

 

                     3.6.5.  Büyük Defter ve Yardımcı Defterlerin; kesin mizan ve bilanço çıkarılıp, kapanış kaydı yapıldıktan sonra senede bir defa dökümleri alınacak, alınan dökümlerin her sahifesi mühürlenecek, ita amiri, tahakkuk memuru ve sayman tarafından imzalandıktan sonra ilgili dosyasına kaldırılacaktır.

                    

            3.7. Muhasebe ile ilgili belgelerin işlem tarihinden itibaren en az 5 yıl saklama mecburiyeti bulunduğundan, üzerindeki bilgilerin ileriki yıllarda da kolaylıkla okunabilmesi için;

 

                     3.7.1. Muhasebe ile ilgili her türlü defter ve belgenin yazıcıdan çıktıları tek nüsha olarak alınacak, (İrsaliyeli Fatura ve Fatura hariç)

 

                     3.7.2. Yazıcı şeridi siyah renkte ve kaliteli olacak, sık sık değiştirilecek,

 

                     3.7.3. Karbonlu sürekli form kullanılmayacak,

 

                     3.7.4. Fiş, defter, tablo ve yazının büyüklüğüne uygun sürekli form kullanılacak,

 

                     3.7.5. Yazıcıdan  çıkan  sürekli  formlar,  palet  deliklerinin  bulunduğu  kısımlar alındıktan sonra ilgili yerlere gönderilecektir.

 

            3.8. Defterlerin Kullanımında Uyulacak Esaslar

 

                      3.8.1. Döner sermaye işletmelerimizde muhasebe kayıt ve işlemlerinde kullanılan zorunlu ve isteğe bağlı defterler ile tevsik  edici (ıspatlayıcı) belgeler, fişler ve bazı formlar; şekil ve muhteva yönünden ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak döner sermaye bilgisayar programı içinde düzenlenmiştir. Kullanım kılavuzunda açıklandığı gibi bilgiler girilip, yazıcıdan çizgisiz sürekli forma çıktı alındığında; defter, fiş ve belgeler ilgili mevzuatta aranan asgari şartları taşıyacak şekilde düzenlenmiş olacaktır.

 

                      3.8.2. Kayıtlar yapılırken mümkün olan özen gösterilecek, hatalı veya yanlış kayıt yapılması halinde, muhasebe ilkelerine göre düzeltilecektir. Başta Yevmiye Defteri olmak üzere, muhasebede kullanılan defter, belge ve fişlerin bilgisayardan alınan çıktıları üzerinde; hiç bir şekilde silinti, kazıntı, karalama veya elle yazma olmayacak, boş satır, sahife veya yevmiye maddesi bırakılarak diğer satır, sahife veya maddelere geçilmeyecektir. Ayrıca, mükerrer yevmiye madde numarası, sahife, sıra veya cilt numarası kesinlikle kullanılmayacaktır.

 

                     3.8.3. Kasa Defterine kayıtlar günü gününe yapılacaktır.    

 

                     3.8.4. Diğer  muhasebe  kayıtları  da  günü gününe  yapılacak,  ancak,  mümkün olmayan hallerde en geç 10 gün içerisinde işlemler kayıtlara geçirilecek, kayıtlar hiçbir surette 10 günden fazla geciktirilmeyecektir.

 

            3.9. Mal veya hizmet satışlarında kullanılacak belgelerden; İrsaliyeli Fatura, İrsaliye ve Fatura yeni düzenlemede stok programı içinde yer almıştır. Bunların hangi hallerde nasıl düzenleneceği döner sermaye bilgisayar programı kullanım kılavuzunda detaylıca belirtilmiştir.

 

                     3.9.1. Döner sermaye işletmeleri, bağlı bulunduğu vergi dairesinden İrsaliyeli Fatura ve Fatura sürekli formu basımı için izin alacaklardır.

 

                     3.9.2. Vergi dairesinden alınacak bu izin yazısıyla Maliye Bakanlığı ile anlaşmalı herhangi bir matbaada, İrsaliyeli Fatura ve Fatura sürekli formlarının üç kopyalı olarak basımı sağlanacaktır. Bu sürekli formlarda; sadece döner sermaye işletmesinin adı ve adresi, maliye tasdik amblemi, il kodu, İrsaliyeli Fatura veya Fatura ifadesi, sıra ve seri numarası ve basımı yapan matbaa ile ilgili bilgiler yer alacak, diğer bilgiler ise İrsaliyeli Fatura veya Faturanın düzenlenmesi sırasında bilgisayar tarafından otomatik olarak formun üzerine işlenecektir.

 

                     Döner sermaye işletmelerimiz, İrsaliyeli Fatura ve Faturayı; kâğıt israfını önlemek ve kullanışlı olmasını sağlamak amacıyla, iş kapasitesi ve durumlarına göre sadece küçük veya büyük boy  ya da her ikisini birlikte bastırabileceklerdir.

 

                     3.9.3. Mal sevki ve tesliminde kullanılan İrsaliyenin düzenlenmesinde ise, normal sürekli form kullanılacaktır.

 

                     3.9.4. İrsaliyeli Fatura veya İrsaliye düzenlendiğinde, stok kayıtlarından düşüm otomatik olarak yapılmış olacaktır.

 

                     3.9.5. Perakende Satış Fişi ve Yazar Kasa  Fişi (ödeme kaydedici cihaz fişi) eskiden olduğu gibi temin ve  kullanılmaya devam edilecek, bu belgelerle yapılan tahsilatın muhasebe kayıtlarına yansıtılması günü gününe yapılacaktır.

 

                     Perakende Satış Fişi ve Yazar Kasa Fişi bilgisayar ortamı dışında düzenlendiğinden; programın yapısı gereği bu belgeler ile yapılan mamûl satışlarına ilişkin mamûl stok düşümleri bilgisayar ortamında, döner sermayenin durumuna göre haftalık veya aylık irsaliye düzenlemek suretiyle yapılacaktır. Bu belgelerle satışı yapılan ticari malların stoktan düşümü, bilgisayar ortamında maliyet düzenlenmesi sırasında otomatik olarak yapıldığından, ayrıca irsaliye düzenlenmeyecektir.

 

4.         SATIŞ FİYATININ BELİRLENMESİ, MALİYET FİŞİNİN  DÜZENLENMESİ, GENEL

           YÖNETİM GİDERLERİ VE KASADAN YAPILACAK ÖDEME LİMİTİ

 

            Bakanlığımıza bağlı döner sermaye işletmelerinde maliyet ve satış fiyatı hesaplamaları ile bunların muhasebe kayıtlarına yansıtılması, birbirinden farklı 4 değişik yönetmelik ve talimat hükümlerine göre yapılmaktadır. Maliyet hesaplama fişlerinde; ham madde, yardımcı madde, işçilik, öğrenci hakkı v.b. gider kalemlerinin yanında kâr, işletme ve idari masraflar karşılığı, amortisman, elektrik v.b. kalemler de bulunmakta, bu kalemler muhasebe  kayıtlarında ayrı ayrı yer almakta ve giderler buna göre yapılmakta idi.

 

            Tekdüzen muhasebe sisteminde bu tür hesaplar bulunmadığından, maliyet ve satış fiyatının muhasebe kayıtlarına yansıtılması değişik bir yöntemle yapılmaktadır. Ayrıca, Bakanlığımız döner sermaye işletmelerinde uygulanan mevzuatta yer alan; maliyet, maliyet fiyatı, satış fiyatı, gelir, kâr ve benzeri kavramlar, tekdüzen muhasebe sisteminde farklı tanımlanmakta ve kullanılmaktadır.

 

            Bunlar ve benzeri sebeplerle; 01/01/1997 tarihinden itibaren maliyet ve satış fiyatı hesaplaması, bunların muhasebe kayıtlarına yansıtılması ve genel yönetim giderleri aşağıda belirlenen esas ve usûllere göre yapılacaktır.

 

 

 

 

 

4.1. Kesinlikle, maliyet fiyatının altında mal ve hizmet satışı yapılmayacaktır.

 

4.2. Döner sermayede üretilen   ve satılan her  türlü  mal,  hizmet,  ürün ve ticari malların satış fiyatı; mevcut mevzuat hükümleri ile piyasa şart ve fiyatları gözönünde bulundurularak (eskiden olduğu gibi) tespit edilecek ve bu işlemler sırasında ekteki (Ek: 3,4,5) formlar kullanılacaktır. Ancak, Maliyet Fişi (imâlat maliyet) ve ekleri programda yer aldığı şekliyle düzenlenecektir. Bu işlemlere ilişkin muhasebe kayıtları, tekdüzen muhasebe sisteminin esas ve usûllerine göre yapılacaktır.

 

            4.3. Tekdüzen muhasebe sistemi gereğince; üretim bitiminde veya üretim tamamlan- masa dahi (yarımamûl) ay sonlarında malzeme, işçilik, öğrenci hakkı v.b. üretim giderlerinin ilgili hesaplara intikal ettirilmesi zorunludur.

 

4.4. Tekdüzen muhasebe sisteminde, işletmenin genel yönetim giderleri  olarak  tanımlanan (idari personelin fazla çalışma ücreti, ısıtma, aydınlatma, haberleşme, bakım - onarım,  akaryakıt, kırtasiye, v.b.) giderler; Bütçe Kanunu ve tasarruf tedbirleri genelge hükümlerine uygun olmak şartıyla, Bakanlıktan izin alınmadan döner sermaye ita amirinin oluru ile yapılabilecektir.                                                

 

Ancak, döner sermaye işletmeleri; satış gelirleri toplamı (600 Yurt İçi Satışlar Hesabı tutarı) ile bu satışlara esas giderlerin  (620, 621, 622, 631 numaralı hesaplar) toplamları arasındaki farkın %60’ından fazla GENEL YÖNETİM GİDERİ YAPAMAZLAR.

 

Çok özellik arz eden durumlarda, İşletmeler Dairesi Başkanlığının yazılı izni ile bu sınırın üzerinde harcama yapılması mümkündür.

 

            4.5. Ödemeler, genellikle kişi ya da kurum adına yazılı çek veya ödeme emriyle bankadan yapılacak, hiçbir şekilde hamiline yazılı çek düzenlenmeyecektir.

 

            Bütçe Kanunlarında mutemet eliyle alımlar için belirlenen limite kadar olan ödemelerin, kasadan yapılması mümkündür.

 

5.         DİĞER HUSUSLAR

 

            5.1. Döner  sermaye  işletmelerimizin;  iş kapasitesinin azlığı, bilgisayar veya  personel  yokluğu, döner sermayenin çalışmaması gibi gerekçelerle bu uygulamanın dışında  tutulmaları mümkün değildir. Bu konu ile ilgili bir talepte de bulunulmayacaktır.

 

            5.2. Uygulama kapsamına  yeni  alınan  döner  sermayeler, bilgisayar  ve  eklentilerini temin  edene kadar; durumu müsait olan ve kendilerine en yakın döner  sermayeli veyahut döner sermayesi olmayan okul ve kurumlarımızın  birisinin bilgisayarından faydalanarak  ihtiyaçlarını  karşılayacaklardır.  Bu   durumdaki  döner  sermayelerimiz;  işlemlerini,    yoğunluğuna  göre 10 günü geçirmemek şartıyla belli aralıklarla kayıtlara geçebilirler.

 

            5.3. Okulun, döner sermaye dışında herhangi bir kaynaktan alınan bilgisayarı var  ise (idari işler, eğitim v.b.), bu makineler aynı zamanda döner sermaye işlerinde de kullanılacaktır.

 

            5.4.  DÖNERSİS Projesi kapsamında yürütülen faaliyetler;

                    

                     * 1996 yılı başında 920 döner sermaye işletmesinin uygulama kapsamına,

                     * 1997 yılı başında döner sermaye işletmelerinin tamamının kapsama,

                     * 1998 yılı başında, 1997 yılı bilanço ve eklerinin dosya yerine disket ile,

                     * 1999 yılından  itibaren de bilgilerin İLSİS ve OKULSİS projeleri kapsamında                                 

                     kurulacak iletişim hattından, alınmasını sağlayacak şekilde plânlanmış olup, çalışmalar bu doğrultuda sürdürülmektedir. 

 

            Döner sermaye ita amirleri ve çalışanları; bu hususları da gözönünde bulundurarak, bilgisayar uygulamasının istenilen verimlilikte ve süratte yürütülmesi için her türlü gayreti ve özeni göstereceklerdir.

 

5.5. Döner sermaye işletmelerimiz; Haziran ayı mizanını çıkardıktan sonra, bilgisayardaki döner sermaye muhasebe iş ve işlemleri ile ilgili bilgilerin tamamını bir diskete kopyalayacak ve Haziran ayı mizanı ile birlikte (en geç 5 Temmuz’a kadar) herhangi bir uyarıya gerek kalmadan İşletmeler Dairesi Başkanlığına göndereceklerdir. Şifre, disketin üzerinde (etiketinde) belirtilecektir.

 

5.6. Devlet Kitapları Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü, Millî Eğitim Basımevi Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü, Ders Aletleri Yapım Merkezi (2.Akşam Sanat Okulu) Müdürlüğü ve Başkent Öğretmenevi ve Akşam Sanat Okulu Müdürlüğü Döner Sermaye İşletmeleri; özelliği, personel sayılarının fazlalığı, iş kapasiteleri, cirolarının yüksek olması ve benzeri  sebeplerle, Tekdüzen Muhasebe Programı dışında kalan programları istedikleri takdirde kendi bünyelerine uygun yaptırabilirler.

 

Bu durumda; alınacak veya yaptırılacak programlar için İşletmeler Dairesi Başkanlığından yazılı izin alınacak, programların, Tekdüzen Muhasebe Programı ile uyumlu çalışması hususu da gözönünde bulundurulacaktır.

 

            5.7. Bu talimatla belirlenmeyen hususlarda; ilgili mevzuat, döner sermaye  bilgisayar programı  ve  kullanım  kılavuzunda  belirlenen   esas   ve   usûllere   göre   işlem yapılacaktır.

 

            5.8. 95/190 sayılı onay ve ekleri ile 96/809 sayılı onay ve eki Uygulama Talimatının, bu onay ile belirlenen esaslara aykırı hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır.

 

            5.9. İşletmeler Dairesi Başkanlığı; bu konu ile ilgili her türlü düzenlemeyi yapmaya, formları geliştirmeye, belirlenen esaslarda yorum, ek ve değişiklikler yapmaya yetkilidir.

 

            5.10. Bu uygulama  esasları, 01/01/1997 tarihinden geçerli olmak üzere 14/03/1997 tarihinde yürürlüğe girer.

 

 

 

 

N O T   :   * Ders  Aletleri Yapım Merkezi Döner Sermaye İşletmesinin;

                   - Hesap Numarası  : T.C. Ziraat Bankası Gazi Mahallesi Şubesi 30423/50064-4

                   - Adresi                   : Silahtar Cad. No:21 06560 Gazimahallesi / ANKARA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          EK : 2

BİLGİSAYAR VE EKLENTİLERİ

DONANIM TEKNİK ŞARTNAMESİ

 

1.  PC BİLGİSAYAR

 

            1.1. Microprocessor (Mikroişlemci) : Pentium olup,  işlemci  hızı  minimum  133 Mhz.          yada daha üstü olmalıdır.

           

            1.2. Main Memory (Ana Hafıza) : Minimum    16 Mb.    ve    72  pin  şeklinde olmalıdır.                    64 Mb.’a kadar yükseltilebilmelidir.  (2 adet 8 Mb.’lık SIMM olmalıdır)

 

            1.3. Cache Memory (Ön Bellek) : L2  seviyesinde  256 Kb. olmalı ve 512 Kb.’a kadar            çıkabilmelidir.

 

1.4. Data Bus : Minimum 32 bit PCI olmalıdır.

 

1.5. Hard Disk : Minimum 1.2 GB. olmalı ve diske erişim süresi maximum 13 msn.                                                                             

 

1.6. Floppy Driver (Disket Sürücü) : 3.5  1.44 Mb. olmalıdır.

 

1.7. Video (Ekran) Kartı : Video  kartı PCI  ve  bellek  minimum  1 Mb.  olmalı,  grafik               

                  accelator bulunmaktadır.

 

1.8. I/O Port (Giriş/Çıkış Ara Birimi) : 2 Adet Seri, 1 Adet Paralel Port bulunmalıdır.

 

1.9. Expansion Slots (Genişleme Yuvaları) : En az üç adet PCI ve en az üç adet ISA                                                                                 

                  genişleme yuvası olmalı.

 

1.10. Monitör(Ekran) : Minimum 14” renkli, titreşimsiz ve düşük radyasyonlu olmalıdır.                                                

                     1024x768 çözünürlükte, 256 rengi desteklemeli ve nokta boyu 0.28 mm olmalıdır.

                    Ekran MPR Il standartlarını sağlamalı ve bu özellik belgelendirilmelidir.

 

1.11. Keyboard (Klavye) : Türkçe  F  Klavye  olup,  TS  2117  standardına  uygun  ve     

                    Windows-95 104/105 tuş olmalıdır.              

 

            1.12. Pointing Device (İşaretleme Cihazı) : Mouse ve Pad verilmelidir.

           

1.13. Operating System (İşletim Sistemi) : Türkçe   Windows’ 95    veya   daha  yeni

                    versiyon  işletim   sistemi  yüklenmiş  olmalıdır.  İşletim  sistemi;  orijinal  yükleme

                    disketleri ve kullanıcı kitapları ile birlikte verilmelidir.

 

2.        YAZICI  (PRINTER)

 

2.1. 10 CPI’de 136 kolon genişliğinde (minimum 400 mm genişlik) kâğıt kullanabilmelidir.

 

            2.2. RS - 232 C ve paralel arabirim olmalıdır.

 

            2.3. Yazıcı kafası 24 iğneli olmalıdır.

 

            2.4. Yazma kafasının ömrü minimum 150 milyon karakter olmalıdır.

 

            2.5. Letter Quality (LQ) yazabilmelidir.

 

            2.6. 10 CPI ve Draft modda yazım hızı minimum 300 cps olmalıdır.

 

2.7. Türk Standartları Enstitüsü’nün TS 5881 (ISO/EC 8859-9) standartlarında belirtilen

                  karakter kodları ile sorunsuz çalışmalıdır.

 

            2.8. IBM, PPR ve EPSON emulasyonlarını sağlamalıdır.

 

            2.9. Teklif  edilen  PC  ve  işletim  sistemine  uygun  Türkçe  fontları EPROM üzerinden

                  sağlanmalıdır.

 

 

 

           

2.10. Traktör ve A4 otomatik kağıt besleyici olmalıdır.

           

2.11. 4 (1+3) kopyayı okunabilir şekilde yazmalıdır.

           

2.12. Gürültü seviyesi 60 db’li geçmemelidir.

 

2.13. Her yazıcı için 4 adet orijinal ribon şerit verilmelidir.

 

2.14. Yazıcı ile birlikte kullanım kitapları verilmelidir.

           

2.15. Yazıcı  önerilen  işletim  sisteminde  en  yüksek  verimlilikte  çalışmalı, bunun için 

                    gerekiyorsa ihtiyacı  olan  sürücü  yazılımları,  donanımları  ile  kullanım  kitapları

                    sağlanmalıdır.

 

3.         ÇALIŞTIRMA, EĞİTİM  ve SATIŞ SONRASI HİZMETLER

 

3.1. Satıcı veya imalatçı  firma   bilgisayar  donanımı  ve  eklentilerini  çalışır  durumda

                  teslim edecektir.

                

3.2. Satıcı  veya  imalatçı  firma  teknisyenleri  veya  mühendisleri  alıcıya yeterli teknik

                  desteği vereceklerdir.

 

3.3. Bilgisayar ve eklentileri her türlü hata ve arızalara karşı kesin kabul tarihinden                                   itibaren  BİR YIL  süreyle  üretici  (satıcı)  firma  garantisi altında olacaktır. Garanti      süresinin uzunluğu tercih sebebidir.

           

3.4. Bilgisayar donanımı üzerinde iş güvenliği önlemleri alınmış olacaktır.

           

3.5. Teklif dosyasına referans listesi konulacaktır.

           

3.6. Türkiye’de teknik servis hizmetlerinin yapılacağı taahhüt edilecektir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                     

                                                                                                                                  EK : 3

 

                        ÖN MALİYET VE SATIŞ FİYATININ BELİRLENMESİ                  

( MAL  ÜRETİMİ ) *

 

 

 

 

 

 

 

--- İlk Madde ve Malzeme

 

 

  XX

 

 

--- İşçilik

 

  XX

 

 

      - İşçi Ücreti

 

 

 

 

      - Fazla Çalışma Ücreti

 

 

 

 

      - Öğrenci Hakkı (ücreti)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

--- Dışardan Sağlanan Fayda ve Hizmetler

 

  XX

 

 

       

 

 

 

 

        TOPLAM

 

XXX

 

 

 

** Faaliyet  Gideri  %10    (en az)

 

  XX

 

 

 

 

 

 

 

        TOPLAM

 

XXX

 

 

 

--- Kâr %5    (en az)

 

  XX

 

 

 

 

 

 

 

        TOPLAM

 

  XXX

 

 

 

*** Peşin Gelir

 

  XX

 

 

      (Maliye Bakanlığınca belirlenen % ?+1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        SATIŞ FİYATI

 

XXX + KDV

 

 

 

 

                                                                            ..............................

                                                                      Bölüm/Atölye Şefi 

 

 

 

UYGUNDUR

.../.../199

 

 

.............................

Müdür (İta Amiri)

 

                                              

NOT :    * Her türlü mal üretimi (fason üretim hariç).

            ** Faaliyet Gideri,  bundan  evvelki  uygulamalarda  bulunan  İşletme ve  İdari

                Masraflar Karşılığı veya Giderler Hesabının yerine kullanılmıştır.

           *** Peşin Gelir, bundan evvelki uygulamalarda bulunan Amortisman Hesabının

                yerine kullanılmıştır.

 

 

 

                                                                                                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                    

                                                                                                                                 EK : 4

 

                TİCARİ MALLARIN  SATIŞ FİYATININ BELİRLENMESİ

                                        ( TİCARİ  MAL  SATIŞI ) *                                     

 

 

 

 

 

 

--- Ticari Mal  

 

  XX

 

 

      (Ticari mal bedeli, nakliye v.b.)

 

 

 

 

 

** Faaliyet Gideri  %10    (en az)

 

 

 XX

 

 

 

 

 

 

 

        TOPLAM

 

XXX

 

 

 

     Pazarlama, Satış ve Dağıtım Giderleri

 

  XX

 

 

 

 

 

 

 

--- İşçilik

 

  XX

 

 

      - İşçi Ücreti

 

 

 

 

      - Fazla Çalışma Ücreti

 

 

 

 

      - Öğrenci Hakkı (ücreti)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

--- İlk Madde ve Malzeme  (Ambalaj v.b.)

 

 

  XX

 

 

--- Dışardan Sağlanan Fayda ve Hizmetler

 

  XX

 

 

 

 

 

 

 

        TOPLAM

 

XXX

 

 

 

--- Kâr %5    (en az)

 

  XX

 

 

 

 

 

 

 

        TOPLAM

 

  XXX

 

 

 

*** Peşin Gelir

 

  XX

 

 

      (Maliye Bakanlığınca belirlenen % ?+1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        SATIŞ FİYATI

 

XXX + KDV

 

 

 

                                                                             ...............................

                                                                                  Bölüm/Atölye Şefi 

 

UYGUNDUR

.../.../199

 

 

.............................

Müdür (İta Amiri)

 

 

                                              

NOT :    * Her türlü ticari mal satışı.

            ** Faaliyet  Gideri,  bundan  evvelki  uygulamalarda bulunan  İşletme ve  İdari

                Masraflar Karşılığı veya Giderler Hesabının yerine kullanılmıştır.

           *** Peşin Gelir, bundan evvelki uygulamalarda bulunan Amortisman Hesabının

                yerine kullanılmıştır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                     EK : 5

 

                          ÖN MALİYET VE SATIŞ FİYATININ BELİRLENMESİ

                                                   ( HİZMET  ÜRETİMİ ) *                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

--- İlk Madde ve Malzeme

 

  XX

 

 

 

--- İşçilik

 

  XX

 

 

      - İşçi Ücreti

 

 

 

 

      - Fazla Çalışma Ücreti

 

 

 

 

      - Öğrenci Hakkı (ücreti)

 

 

 

 

 

--- Dışardan Sağlanan Fayda ve Hizmetler

 

  XX

 

 

       

 

 

 

 

        TOPLAM

 

XXX

 

 

 

**  Faaliyet Gideri  %10    (en az)

 

  XX

 

 

 

 

 

 

 

        TOPLAM

 

XXX

 

 

 

--- Kâr %5    (en az)

 

  XX

 

 

 

 

 

 

 

        TOPLAM

 

  XXX

 

 

 

***Peşin Gelir

 

  XX

 

 

      (Maliye Bakanlığınca belirlenen % ?+1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        SATIŞ FİYATI

 

XXX + KDV

 

 

 

                                                                            ..............................

                                                                                  Bölüm/Atölye Şefi 

 

UYGUNDUR

.../.../199

 

 

.............................

Müdür (İta Amiri)

 

                                  

NOT :     *   Malzemesi müşteri tarafından getirilen işler (fason üretim) ile otelcilik-turizm,

                anaokulu, eğitim-öğretim, tamir-bakım ve bunlara benzeyen her türlü hizmet

                üretimi.

            **  Faaliyet Gideri,  bundan  evvelki  uygulamalarda  bulunan  İşletme  ve  İdari 

                Masraflar Karşılığı veya Giderler Hesabının yerine kullanılmıştır.

           ***  Peşin Gelir, bundan evvelki  uygulamalarda bulunan Amortisman Hesabının

                yerine kullanılmıştır.