T.C.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
İşletmeler Dairesi Başkanlığı
14/12/2001
SAYI :B.08.0.İDB.0.28.01.00.200.0.2001/6330
KONU :DÖSE İşletmeleri Saymanlık
Hizmetlerinin Birleştirilmesi
İLGİ : a)
Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğünün 15/11/2000 tarih ve 22481, 25/05/2001 tarih ve
9769, 25/09/2001 tarih ve 20926 sayılı yazıları.
b) İşletmeler Dairesi Başkanlığının 24/07/2001 tarih ve 4465, 08/11/2001
tarih ve 5656 sayılı yazıları.
c) İşletmeler Dairesi Başkanlığının Bakanlık Makamından aldığı 26/10/2001
tarih ve 2001/5565 sayılı onay.
d) İşletmeler Dairesi Başkanlığının 08/11/2001 tarih ve 2001/5656 sayılı
yazısı.
e) İşletmeler Dairesi Başkanlığının 27/06/1997 tarih ve 97/2556 sayılı
genelgesi.
Ülkemizin
içinde bulunduğu ekonomik durum nedeniyle, kamu kesiminin yeniden yapılandırılması
çalışmaları ve " Türkiye'nin Güçlü Ekonomiye Geçiş Programı " doğrultusunda yapılmakta olan genel uygulama kapsamında; Bakanlığımıza
bağlı okul ve kurumların bünyesindeki döner sermaye işletmelerinin malî
ve muhasebe iş ve işlemlerinin, il veya ilçe bazında bir veya birden fazla
sayman tarafından yürütülmesi, buna bağlı olarak da döner sermaye saymanlığı
sayısının azaltılması konusu, Maliye Bakanlığının talebi üzerine değerlendirilmiş,
döner sermaye saymanlığı sayısının 1073'den 484'e indirilmesi ve yeni
uygulamaya 01/01/2002 tarihinden itibaren geçilmesi ilgi (c) onay ile
uygun bulunmuş, durum ilgi (d) yazımız ile Maliye Bakanlığına da bildirilmiştir.
Bu sebeple,
Bakanlığımıza bağlı döner sermaye (DÖSE) işletmelerinde 01/01/2002 tarihinden
itibaren geçilecek yeni uygulama esasları ile bu yeni düzenlemeye bağlı
olarak kadrolarının bulunduğu okul veya kurumlarda ihtiyaç fazlası duruma
gelecek saymanlarla ilgili yapılacak işlemler ve diğer hususlar aşağıda
belirtilmiştir.
1. DÖSE işletmelerinin;
cirosu, bulunduğu okulun fiziki yapısı, atölye kapasitesi, makine parkı,
personel durumu, diğer okullara olan ulaşım kolaylığı, saymanlık görevini
yürüten personelin öğrenim durumu, bu işe yatkınlığı v.b. kriterler göz
önünde bulundurularak muhasebe kayıt ve işlemleri ile ilgili saymanlık
görevleri, ek:2'de belirtildiği şekilde birleştirilmiştir.
Bu yeni uygulamayla, DÖSE işletmelerinin; üretim, alım-satım, stok, ita
amirliği, tahakkuk memurluğu, sermaye v.b. hususlarda mevcut yapısı korunacak,
sadece, muhasebe kayıt ve işlemleriyle ilgili saymanlık hizmetleri belirlenen
okul veya kurumlarda görevli saymanlar tarafından yürütülecektir.
2. Bu uygulama nedeniyle, döner sermaye saymanlarının işlerinde eskiye
oranla önemli bir artış olacağı açıktır. Hizmetin aksamaması, daha süratli
ve sağlıklı yürütülmesine katkı sağlanması v.b. nedenlerle, birden fazla
DÖSE işletmesinin işlerini yürüten saymanlara; müstakil oda, bilgisayar
ve ihtiyaç duyulan diğer demirbaş malzeme tahsis edilecek, döner sermaye
ile ilgili işlerin dışında, başka ek iş ve görev verilmeyecektir.
3. Saymanlar;
kadrosunun bulunduğu okulun ve diğer okulların, görev alanı ile ilgili
işlerini hiçbir şekilde geciktirmeden ve aksatmadan yürütmekle görevli
ve sorumludurlar. Ayrıca, döner sermaye işletmelerinin muhasebe ve malî
konularla ilgili belge ve evrakının kayıt, takip ve muhafazasından da
birinci derecede sorumludurlar.
4. DÖSE Bilgisayar
Programı 2000 Versiyonunda; daha önce sayman veya sayman görevlileri tarafından
yürütülen F2 stok, F3 personel ve F4 müşteri programları ile ilgili (fatura
düzenlenmesi hariç) iş ve işlemler; bundan böyle, ilgili bölüm veya atölye
şefleri tarafından yürütülecektir. Şeflerin, bu konudaki bilgilendirilme
çalışmaları; okul müdürlükleri tarafından yapılacak bir program dahilinde,
31/01/2002 tarihine kadar saymanlar tarafından gerçekleştirilecektir.
5. Fazla
çalışma yapılması zorunlu olan hallerde; Bütçe Kanunu, ilgili diğer mevzuat
ve genelge hükümlerine uygun hareket edilmek şartıyla, sayman, hangi DÖSE
işletmesinin işi için fazla çalışma yapıyor ise, fazla çalışma ücreti
o, DÖSE işletmesinden ödenecektir.
6. Saymanların
sicil ve disiplin amirliği ile ilgili iş ve işlemler, yürürlükteki mevzuat
hükümlerine göre yürütülmeye devam edilecektir.
7. Döner
sermaye işletmesi adına yapılan işlemlerde imza yetkililerini belirleyen
imza sirküleri; ilgi (e) genelgeye uygun olarak, değişen duruma göre yeniden
düzenlenecek ve ilgili banka şubesine verilecektir.
8. Yukarıda
da işaret edildiği gibi, bu yeni düzenlemeyle; kadrolarının bulunduğu
okul veya kurumlarda sayman olarak göreve devam etmeleri olanaksız hale
gelen ve ek:3'de isimleri belirtilen saymanların, DÖSE saymanına ihtiyaç
duyulan ve ek:4'de belirtilen okul veya kurumlara naklen atanmaları gerekmektedir.
Bu itibarla; kadrolarının bulunduğu okullarda sayman olarak görev yapmaları
olanağı kalmayan ve ek:3'de isimleri belirtilen DÖSE saymanlarının, yapılacak
atama işlemlerine esas olmak üzere, ilişikte gönderilen (ek:5) form dilekçeyi,
DÖSE saymanına ihtiyacı bulunan okullardan dört tercih içerecek şekilde
eksiksiz olarak düzenlemeleri ve bu form dilekçelerin Valiliklerce (eksiksiz
ve topluca) en geç 22 Ocak 2002 tarihine kadar İşletmeler Dairesi Başkanlığına
ulaştırılması gerekmektedir.
Kadrosunda bulundukları okul veya kurumlarda DÖSE saymanı olarak göreve
devam etme olanağı kalmayan saymanların form dilekçeleri; İşletmeler Dairesi
Başkanlığı tarafından, personelin tercih sırasına ve formda yer alan bilgilerine
göre değerlendirilecek ve gerekli işlemler bu değerlendirmelere göre yapılacaktır.
Ayrıca,
emeklilik, istifa ve benzeri sebeplerle DÖSE saymanı kadrolarında boşalma
olması halinde, konuyla ilgili evrakların birer örneği gönderilmek suretiyle,
en hızlı bir şekilde bu konudan İşletmeler Dairesi Başkanlığına bilgi
verilecektir.
9. Yukarıda
belirtilen hususların dışındaki konularda; ilgili mevzuat hükümlerine
ve İşletmeler Dairesi Başkanlığınca verilecek talimatlara göre işlem yapılacaktır.
Bilgi ve
gereğini önemle rica ederim.
Mehmet TEMEL
Bakan a.
Müsteşar V.
E K L E R :
Ek : 1 - İlgi (c) onay sureti
Ek : 2 - DÖSE İşletmeleri saymanlık hizmetleri
birleştirilmiş listesi
Ek : 3 - Saymanlık görevi sona eren personel listesi
Ek : 4 - Sayman ihtiyacı olan DÖSE işletmeleri listesi
Ek : 5 - Form dilekçe
D A Ğ I T I M :
Gereği İçin : Bilgi İçin :
1 - Valilikler (İl Millî Eğitim Müdürlükleri) 1 - Sayıştay Başkanlığı
2 - Döner Sermayeli Okul ve Kurum Müdürlükleri 2 - Maliye Bakanlığı (Muhasebat
Genel Müdürlüğü)
3 - Teftiş Kurulu Başkanlığı
4 - İlgili Genel Müdürlük ve Daire Başkanlıkları
|