Oluşturmacı Öğrenme Yaklaşımına Göre Hazırlanmış Örnek Bir Ünite Etkinliği
Yrd.Doç.Dr. Aşkın
ASAN(*)
Gönül
GÜNEŞ(**)
İlköğretimin 1, 2 ve 3. sınıflarında
okutulmakta olan Hayat Bilgisi dersi, doğal, toplumsal, sanatsal, çağdaş
düşünce ve değerlerin bileşkesinden oluşmaktadır. Sönmez (1996) Hayat
Bilgisi”ni şöyle tanımlamıştır: “Hayat bilgisi; doğal ve toplumsal gerçekle
kanıtlamaya dayalı bir bağ kurma süreci ve bu sürecin sonunda elde edilen dirik
bilgilerdir. Hayat bilgisi dersi ile çocuk, çevresinde olup biten sosyal ve
doğal olaylara, eşyalara ve varlıklara karşı duyduğu merakı giderir. Öğrenci,
ilköğretimde somut işlemler dönemindedir. Bu dönemde öğrenme-öğretme ortamında
ona sunulacak olgular gerçek yaşamdan ve yakın çevreden alınmalıdır” (1).
Günümüzde öğrenme-öğretme ortamlarında
davranışçı yaklaşım ilkeleri kullanılmaktadır. Hedeflerin ve hedef
davranışların belirlenmesi, sınıf içi etkinliklerin bu davranışları kazandırma
amacıyla düzenlenmesi ve öğrencilerin bu davranışları kazanma düzeylerinin test
edilmesi gibi öğrenme-öğretme etkinlikleri davranışçı teori ilkeleri göz önüne
alınarak düzenlenmektedir (2). Belirlenen davranışlar öğrenciye genellikle düz
anlatım yöntemiyle kazandırılmaya çalışılmaktadır. Bu yöntem günümüzde
ilköğretim ve orta öğretim okullarında Sosyal Bilgiler ve Hayat Bilgisi
derslerinde en çok kullanılan yöntemlerden biridir.
Anlatma, öğretmenin ya da onun yerinde
olan birinin bir konuya ilişkin bilgileri, karşısında pasif bir biçimde
oturarak dinleyen öğrencilere iletmesi biçiminde uygulanan bir öğretim
yöntemidir (3). Öğrencilerin pasif olarak oturmalarına neden olduğu, onlara
düşüncelerini açıklama fırsatı vermediği için sıkıcı bir yöntem olarak kabul
edilmektedir. Çok sık ve yanlış kullanımı nedeniyle en etkisiz yöntem olarak da
bilinmektedir. Gerçekte de öğrenciler pasif bir durumda oturdukları ve
genellikle öğretim sırasında soru sorma ve düşüncelerini açıklama imkanına
sahip olmadıkları için etkin bir yöntem sayılmaz. Bu yöntemle dinleyicilerin
ilgi ve ihtiyaçlarının karşılanıp karşılanmadığını belirlemek güçtür.
Soru-cevap yöntemi, anlatma yönteminin sıkıcılığını gidermek ve öğretimi daha
etkili bir şekilde gerçekleştirmek isteğine dayalı olarak geliştirilmiştir. Bu
yöntemde etkileşim daha çok öğretmenle öğrenci arasında ve çok sınırlı bir konu
üzerinde olmaktadır.
Düz anlatım yöntemi ile bilişsel alanın
bilgi, duyuşsal alanın alma ve tepkide bulunma, devinişsel alanın uyarılma
basamağındaki davranışlar kazandırılabilir. Ancak bu yöntem ile daha üst
düzeydeki hedef davranışlar öğrenciye mal edilmeyebilir (4) ve ayrıca anlatma
yöntemi ile öğrenciler pasif kaldıkları için dersler etkililiklerini
kaybedebilirler. Bundan dolayı öğrencilerin daha aktif ve derslerin daha
etkileyici ve konuların daha kalıcı olması için farklı yöntemler ve farklı
öğrenme yaklaşımları denenmelidir.
Son zamanlarda farklı bilim adamları
tarafından savunulan öğrenme kuramlarında öğrencinin aktifliği ilkesi önem
kazanmıştır. Oluşturmacı öğrenme modeli (constructivist) olarak bilinen öğrenme
yaklaşımında ise, öğrencilerin daha önceki deneyimlerinden ve önbilgilerinden
yararlanarak yeni karşılaştıkları durumlara anlam verebilecekleri
savunulmaktadır.
Oluşturmacı öğrenme yaklaşımına göre
bilgi pasif olarak alınamaz. Kişi, yeni bir bilgi aldığında onu kendisinde
önceden var olan bilgileriyle karşılaştırdıktan sonra özümser. Yani; önceden
var olan bilgilerin kapsam ve niteliklerini değiştirir ve yeni edinilen
deneyimlerin gerektirdiklerine uygun davranır. Kişilerin önceki bilgileri aynı
olmadığından dolayı yeni alınan bilgi kişiler tarafından farklı özümsenmiş
olur. Öğrencinin veya bireyin herhangi bir anda sahip olduğu bilgi birikimi
yeni bir bilgiye veya uyarımlara cevap vermede çok önemlidir. Öğrenci kendine
özgü olarak bilgiyi oluşturur. Bu süreç öğrenciyi aktif kılan bir süreçtir.
Öğrencilerin daha önceki
deneyimlerinden ve önbilgilerinden yararlanarak yeni karşılaştıkları durumlara
anlam verebileceklerini ve onları özümleyebileceklerini savunan oluşturmacı
yaklaşıma göre öğretmenin rolü; öğrencilerin zihinsel yapılarının oluşmasına
rehberlik yapmak ve anlama kabiliyetlerinin gelişmesine uygun öğrenme
etkinliklerini düzenlemektir. Öğretmen, öğrencinin dikkatini çekmek amacıyla
bilgiyi kavramsal problemler ve sorular çevresinde organize eder. Öğretmen,
öğrencinin dikkatini çekmek amacıyla bilgiyi kavramsal problemler ve sorular
çevresinde organize eder. Öğretmen öğrencilerin yeni görüşler oluşturmalarında
ve bu görüşlerini daha önceki bilgilerine bağlamalarında yardımcı olur.
Öğretmen öğrenci dikkatini geniş kavramlar üzerinde yoğunlaştırır daha sonra bu
geniş kavramlar parçalara bölünür. Etkinlikler, öğrenci merkezlidir. Öğrenciler
kendi sorularını sormaya, kendi deneylerini yapmaya ve kendi sonuçlarına
varmaya özendirilir. Böylece öğrenciler kendi öğrenmelerini kendileri
oluştururlar.
Oluşturmacı yaklaşım modelinde
öğrencilerin, öğretmen tarafından belirlenecek bir problemin çözümüne, tüm
teknoloji kaynaklarını kullanarak ulaşmaları, kendi öğrenmelerini
oluşturmalarında yardımcı olur (5). Teknoloji, bilimsel bilgi ya da diğer
düzenlenmiş bilgilerin işe koşulmasını sağlayan uygulamalardır (6). Teknoloji,
çağımızda eğitimin temel modellerini etkilemiş, öğrenme-öğretme süreçlerinin
verim ve etkinliği için vazgeçilmez öğelerinden biri olmuştur. Eğitim isteminin
artması, öğrenci sayısının hızla çoğalması, bilgi miktarının artması ve bilgi
içeriğinin karmaşıklaşması, öğretmen yetersizliği ve bireysel farklılıkların
önem kazanması (7) gibi faktörler tüm diğer alanlarda olduğu gibi sosyal
bilimler alanında da teknoloji kullanımını gerekli kılmıştır. Hayat bilgisi
dersinde bilgilerin kavratılması, olayların açıklanması, bilgilerin üzerinde
gözlem ve araştırmaların yapılmasında bilgi teknolojisi ürünleri
kullanılabilir. Bilgisayar destekli eğitim, multimedia, çoklu ortam, internet gibi
bilgi teknolojisi ürünlerinin kullanılması öğrenme-öğretme etkinliklerinde
öğrenci ve öğretmene büyük kolaylıklar sağlar, eğitim yaşantılarını
zenginleştirir.
Bu yaklaşımda ayrıca, öğrencilerin
gruplara ayrılarak belli işler üzerinde çalışmaları esastır (8). Araştırmalar;
grup içi çalışmaların; öğrenciler arasındaki etkileşimi arttırdığını,
öğrencilere birlikte çalışma alışkanlığı kazandırdığını, öğrencilerin derse
yönelik olumlu tutum geliştirmelerine yardımcı olduğunu ve kendine güven
duygusu geliştirdiğini ortaya koymuştur (9). Hayat bilgisi dersi için oldukça
elverişli olan bu yöntem öğrencilerin bilişsel, sosyal ve duyuşsal hedeflere
ulaşmasına katkıda bulunmaktadır.
Bu çalışmada, öğrenciyi öğrenme
sürecinde daha aktif hale getirmek için oluşturmacı öğrenme yaklaşımın bu
ilkeleri göz önünde tutulmuş ve ilköğretim 3. Sınıf Hayat Bilgisi dersinin
“Cumhuriyet Bayramı ve Atatürk” ünitesini konu alan örnek bir ünite etkinliği
düzenlenmiştir. Bu ünite etkinliği, problem oluşturma, küçük grup çalışması ve paylaşma
ve tartışma olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır.
Birinci bölümde yani problem oluşturma
bölümünde, öğrencilere genel bir kavram verilir. Öğrenciler tartışma yoluyla
verilen kavramla ilgili problemi bulmaya çalışırlar. Burada öğretmenin rolü
öğrencilerin zihinsel yapılarının oluşmasında rehberlik yapmaktır. İkinci
bölümde, öğrenciler 5’er kişilik gruplara ayrılır ve projelendirilirler.
Öğrencilerin farklı teknoloji kaynaklarından ve yazılı kaynaklardan
yararlanmaları sağlanır. Üçüncü bölümde ise öğrencilerin projelerini diğer
gruplarla paylaşmaları istenir. Gruplar vardıkları ortak görüşleri içeren
projeleri sunarlar. Öğretmen, sunu sırasında rehber konumundadır. Grup
tartışmalarının problemin dışına çıkmamasını ve herkesin tartışmaya eşit
katılmasını sağlar.
Öğretmen, projeleri değerlendirirken
öğrencilerin teknoloji kaynaklarının hangilerinden ne kadar yararlandıklarını
kontrol eder. Öğrencilerin birbirlerini değerlendirmeleri sağlanır. Veriler
toplandıktan sonra gruplara projeleri hakkında dönüt verilir.
Birinci
Aşama: Problem Oluşturma
Süre:
1 gün
Öğretmen, “Cumhuriyet niçin ilan
edildi?” sorusunu öğrencinin zihninde uyandırma amacıyla çeşitli etkinlikler
düzenler. Öğretmen öğrencilerle birlikte genel problemi belirler.
Öğrenci
Etkinlikleri:
1- “Cumhuriyet” kavramı üzerinde
tartışmak.
2- Cumhuriyetin
ilanından önceki yönetim biçimini tartışmak.
3-Eski yönetim biçiminin iyileştirilip
iyileştirilemeyeceği hakkında tartışmak.
4-“Cumhuriyet niçin ilan edildi?”
sorusunun öğrencinin zihninde uyanması.
Öğretmen, tüm öğrencilerin görebileceği
ve kolayca ulaşabileceği bir konumda yer alır.Soru sorar.Öğrencileri eğer’li
sorulara teşvik eder.Sorulara gelebilecek cevapları düşünür ve beklenmeyen
durumları not eder.Öğrencilerin algılamalarındaki farklılıklara neden olan
durumları belirler.Öğrencilerin soru sorma ve tartışma sırasında kendi
yöntemlerini kullanmalarını sağlar ve sağlıklı iletişim ortamı oluşturarak
öğrencilerin farklı fikirlerini destekler. Yönlendirici olur, öğrencileri
tartışmaya motive eder, tartışma sırasında taraf olmaz ve her türlü fikre açık
olur. Tartışmanın sonunda varılan tüm fikirleri toparlar ve açıklar.
İkinci
Aşama:KüçükGrupÇalışması
Süre:
10 gün
Bu aşamada öğretmen, öğrencileri küçük
gruplara ayırır ve her grubu daha önce belirlenen genel problemin bir parçasını
incelemek üzere projelendirir. Grup projelerine katkı sağlayacak teknoloji
olanaklarını hazırlar.
Öğrenci
Etkinlikleri:
1-Grup içi görev dağılımı yapmak.
2-Sorunu ya da problemi tanımak.
3- Aynı amaç ya da hedeflere yönelmek.
4- Hazırlanan teknoloji olanaklarını
kullanarak projeleri için gerekli bilgileri toplamak.
• “Cumhuriyet Bayramı ve Atatürk” (10)
adlı ders yazılımını incelemek.
• Ders kitabının Cumhuriyet Bayramı ve
Atatürk ünitesini incelemek.
• Okul kütüphanesindeki ilgili
kaynakları incelemek.
• Gruplara çalışmalarında “Cumhuriyetin
İlanı”, “Atatürk ve Millî Mücadele” ve “Atatürk ve Kurtuluş Savaşı” video
kasetlerini izlemek.
• İnternet yoluyla Atatürk hakkında
bilgi almak (bkz. Şekil 1).
Örnek İnternet adresleri:
http://www.akdeniz.edu.tr/internet/ataturk/.html
http://www.doruk.net.tr/ataturk
http://www.kho.edu.tr/ata/
http://web.mktup.gov.tr/Ataturk/okey/14.html
http://www.ada.net.tr/ataturk/e-main.html
Öğretmen grupları 5’er kişi olarak oluşturur. Cinsiyet, etnik grup, sosyo-ekonomik statü ve akademik başarı gibi öğeleri göz önünde tutarak grupların heterojen olmasına dikkat eder. Grup etkinliklerinde rehber konumunda yer alır ve öğrencilerin grup içi etkileşimde bulunmalarını sağlar. Öğrencilerin teknoloji kaynaklarına ulaşmalarında ortaya çıkabilecek sorunları belirler ve sorunları giderici tedbirler alır. “Cumhuriyet Bayramı ve Atatürk” ve diğer yazılımları tüm öğrencilerin teker teker incelemelerini sağlar.
Örnek
Etkinlik
Araçlar
logosu “Cumhuriyet Bayramı ve Atatürk” adlı yazılımın ana sayfasında
bulunmaktadır. Bu logoya tıklandığında 12 ayrı seçeneğin bulunduğu ekran ortaya
çıkmaktadır. Bu seçenekler öğrenciyi bayramlarımız ve Atatürk’ün hayatı ile
ilgili resimlerin bulunduğu sayfalara götürmektedir. Öğrenciye bu resimlerden
herhangi birini seçme olanağı verilmiştir. Resimlerden herhangi birinin üzerine
tıkladığında öğrenciye seçtiği resimi içeren yeni bir sayfa açılır. Bu ekranda
öğrenciye seçtiği resimle ilgili bir kompozisyon yazma olanağı tanınmıştır
(bkz. Şekil 2).
Öğrenciler yazılımın araçlar logosunu kullanarak projeleri
ile ilgili yazı ve resim içeren materyal oluşturabilir.
Üçüncü
Aşama: Paylaşma ve Tartışma
Süre:
10 gün
Bu aşamada, öğretmen, elde edilen
bilgilerin paylaşılması için sınıf ortamını düzenler. Grup sunularının sırasını
belirler.
Öğrenci
Etkinlikleri
1- Elde edilen bilgileri sınıfa sunma.
2- Grupların birbirini eleştirmesi ve
değerlendirmesi.
Tartışma ortamında sağlıklı iletişim
kurulmasında öğrencilerin birbirini görmeleri önemli rol oynar. Bu nedenle
öğrencilerin daire biçiminde oturmalarının sağlanması gerekir. Öğretmen, grup
tartışmalarının problemin dışına çıkmamasını ve herkesin tartışmaya eşit
katılımını sağlar. Tartışmayı tekeline alanları uyarır. Grubun hangi konularda
başarısızlığa uğradığını tespit eder. Öğretmen grupların ulaştıkları sonuçları
özetlemelerini ister. Açık olmayan fikirler öğrenciler tarafından belirlenir ve
yeni öneriler sunulur.
Öğretmen, öğrencilerin birbirleri
hakkındaki eleştirilerini bilgisayar ortamında kelime işlemci programını
kullanarak yazmalarını sağlar. Yazılan eleştirileri grup sunuları sonrası
öğrencilere dağıtır. Bu eleştiriler doğrultusunda öğrenciler projelerini tekrar
gözden geçirerek gerekli düzeltmeleri yaparlar.
Değerlendirme
Grupların sunuları ve projeleri,
öğretmen ve diğer gruplar tarafından değerlendirilir. Öğretmen grup projelerini
toplar ve öğrencilerin birbirleri hakkındaki değerlendirmelerini inceler, sonuçlarının
güvenirliğini kontrol eder. Öğrenciyi ölçme amacıyla çoktan seçmeli test ya da
klasik test uygulayabilir. Ya da “Cumhuriyet Bayramı ve Atatürk” yazılımının
içinde yer alan test sonuçlarını kontrol eder (bkz. Şekil 3). Projeleri
değerlendirirken öğrencilerin teknoloji kaynaklarının hangilerinden ne kadar
yararlandıklarını tespit eder. Projeler hakkında gruplara dönüt verir. Son
olarak öğrenci projelerini sergiler.
Sonuç
ve Öneriler
Bilgi ve teknoloji
çağına girdiğimiz şu günlerde öğrenme-öğretme ortamlarını daha etkili hale
getirmek amacıyla araştırmalar yapılmakta farklı öğrenme yaklaşımları
denenmektedir. Öğrenci sayısının artması, bilginin çoğalması ve farklılaşması
gibi etkenler eğitimde değişikliklere yol açmış, bilgi teknolojisi ürünlerinin
kullanılmasını gerekli kılmıştır. Günümüzde teknoloji kullanımının yanı sıra
öğrencinin aktifliği ilkesi de oldukça önem kazanmıştır. Öğrencilerin daha
önceki deneyimlerinden ve ön bilgilerinden hareketle yeni karşılaştıkları
durumlara anlam vererek kendi öğrenmelerini kendilerinin oluşturduklarını
savunan oluşturmacı öğrenme yaklaşımında öğrencinin aktifliği esas
alınmaktadır. Bu yaklaşıma göre, öğretilecek konular, problemler halinde
öğrencilere sunulmalıdır. Öğrenciler belirlenen problemi, bilgi teknolojisi
ürünlerini kullanarak çözmeye çalışırlar. Bu yaklaşıma göre öğretmen rehber
konumundadır.
Bu çalışmada, oluşturmacı öğrenme
yaklaşımına uygun bir ünite etkinliği hazırlanmıştır. Bu ünite etkinliğinin
kullanılması, hem öğretmenlerin öğretim işinde yardımcı hem de öğrencilerin
öğrenmelerinin daha kolay ve kalıcı olmasını ve ayrıca bu tür çalışmalar
öğrencilerin daha yaratıcı etkinliklerde bulunmalarını sağlayacaktır. Örneğin;
bu çalışmanın projelendirme bölümü öğrencilerin kendi yaratıcı etkinliklerinin
ortaya çıkmasını sağladığı gibi, arkadaşlarıyla olan iletişimini de olumlu
yönde etkileyecektir.
Teknoloji ürünlerini kullanılarak
yapılan öğretim etkinlikleri ile öğrenciler daha aktif, dersler daha
etkileyici, konular daha kalıcı olur. Bu nedenle farklı dersler için de benzer
ünite etkinlikleri düzenlenerek eğitim öğretim etkinliklerinde kullanılmasını
önerilmektedir.
(*) Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi
(**)
Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü
Araştırma Görevlisi.
(1)Veysel
Sönmez, Hayat Bilgisi Öğretimi ve
Öğretmen Klavuzu, Anı Yayıncılık, Ankara, 1996, s. 2
(2)
J.E. Ormrod, Human Learning,
Colombus: Merill Publishing Company, 1990, s. 24.
(3)Savaş
S.Büyükkaragöz, Cuma Çivi, Genel Öğretim
Metotları, Atlas Kitabevi, 3. Baskı, Konya, 1994.
(4)
VeyselSönmez, HayatBilgisi Öğretimi ve
Öğrenme Kılavuzu, Anı Yayıncılık,Ankara, 1996, s.7.
(5)Marilyn
J. Heath, Instructional Design Models
forEmerging Technologies, Technology andTeacher EducationAnnual 1997-460.
(6)R.Heinich,
M.Molenda ve J.D.Russell, Instructional
Media (New York:MacMillanPublishing Company, 1985), s.19.
(7)Cevat
Alkan, Eğitim Teknolojisi, Anı Yayıncılık,
Ankara. 1997, s.1.
(8)
David T. Crowther, The Constructivist
Zone, Electronic Journal of Science Education, Vol. 2, No.2-December
1997-Editorial.
(9)
Münire Erden, Sosyal Bilgiler Öğretimi, Alkım
Yayınevi, s. 127.
(10)
Aşkın Asan, “Cumhuriyet Bayramı ve Atatürk”, Multimedia Yazılımı, 1999, KTU,
Araştırma Fonu tarafından desteklenmiştir.