Eğitim
ile ilgili yapılan çalışmalarda ortak amaç, öğrenci başarısıdır. Bundan dolayıdır
ki yapılan araştırmalar genellikle öğrencilerin başarılarının nasıl
artırılacağı konusunda yoğunluk göstermektedir. Öğrenme ve öğretmenin en etkili
ve verimli olduğu yerler okullar olduğu için eğitimin büyük bir bölümü bu
kurumlarda gerçekleşmektedir (1).Eğitim sistemi içinde değişik düzeylerde ve
değişik alanlarda problemlerin olduğu bilinmektedir. Batılı ülkelerdeki fen
eğitimi standartların aksine, Türkiye’de fen derslerinin orta öğretimdeki önemi
ve ders saatlerinin ağırlıklı ortalaması bugün Cumhuriyet döneminin belkide en
düşük düzeyine inmiştir. MEB Talim Terbiye Kurulu, dünyadaki gelişmelerin
aksine; orta öğretimde pahalı ve başarı düzeyi düşük olduğu için fen eğitimini
azaltarak, maliyeti düşük, başarı oranı yüksek olan ve ansiklopedik derslere
ağırlık veren bir eğitim politikası uygulamaya çalışmaktadır(2). Bu çalışmada,
önemine binaen 6., 7. ve 8. sınıflarda Fen Bilgisi öğretiminde Fen Bilgisi
dersinin amaçları problem alanı olarak seçildi. Çünkü geçmişten günümüze kadar
uzanan süreç içinde ve bu anketin uygulandığı iller de gördük ki, öğrencilerin
en çok zorlandıkları, anlamakta güçlük çektikleri ve başarısız oldukları
derslerin başında Fen Bilgisi dersinin geldiği görüldü. Bunun nedeni ne
olabilirdi?Acaba Fen Bilgisi dersinin amaçları öğrencileri iyi yönlendiremiyor
muydu yoksa başka nedenler mi vardı (3). İşte bu çalışmada, bu problemi çözmek
amacıyla Fen Bilgisi dersinin amaçlar konusu anketler doğrultusunda çözüme
kavuşturulmaya çalışıldı.
YÖNTEM
Bu
çalışma, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü’nün “Temel
Bilimlerde Eğitim Modelimizin Sorunları ve Yeni Bir Model Arayışı” başlıklı
projenin bir alt basamağında yer alan Fen Bilgisi Eğitiminde Amaçlar konusunu
kapsamaktadır. Ülkemizde uygulanmakta olan Fen Eğitimi ve Öğretimi ile ilgili
olarak“Gelecekte Fen Eğitiminin Hedefleri (Amaçları) ne olmalı” ile ilgili
olarak, öğrenci ve öğretmenlere 10 sorudan oluşan kapalı uçlu anketler
hazırlandı. Hazırlanan bu anketler yurdun çeşitli bölgelerinde bulunan
illerdeki (İzmir,Sinop, Trabzon,Edirne, Adana,Urfa ve Erzurum) ilköğretim 6.,
7. ve 8. sınıflarda okuyan öğrenci ve öğretmenlerden oluşan 426 kişilik bir
grup üzerinde uygulandı. Denetlerin anketteki sorulara cevap verirken;
“katılıyorum, kararsızım, katılmıyorum” şeklinde cevap vermeleri istendi. Daha
sonra deneklerin verdikleri cevaplar önce ülke bazında sonra da il bazında ele
alınarak faktör analizi ile değerlendirildi.
Faktör
analizi, çeşitli değişkenler arasındaki ilişkiyi araştıran istatistik bir
tekniktir. Bu analizdeki temel düşünce, ölçülebilen bir takım değişkenler
arasındaki bağımlılık yapısını yok ederek ve boyut indirgeyerek daha az sayıda
yeni ve birbirinden bağımsız değişkene indirgemektir. Faktör analizi
indirgenmiş faktör analitik çözüme dayanan bir matematik modeldir. Modelde n
tane bireyin p tane özelliğini gösteren matris X ise, bu veri matrisi; faktör yüklerini gösteren matris A, faktör puanlarını gösteren matris F ve artık matris de U olmak üzere üç kısıma ayrılabilir ve
bu eşitlik şöyle gösterilir.
X(p,n)
= A(p,m) F(m,n) + U(p,n)
Burada,
n: bireyin sayısını, p: değişken sayısını, m: faktör sayısını gösterir.
Faktör
analizinin hesaplanmasında genellikle dört temel adım vardır. İlk olarak tüm
değişkenler arasındaki korelasyon matrisi hesaplanır. İkinci adımda faktör
ayrımı yapılır. Bu adımda değişkenlerin özdeğerleri hesaplanır, verileri
açıklamakta gerekli olacak faktör sayısı seçilir. A yükler matrisinin hesaplandığı bu adıma temel faktör adımı denir.
Üçüncü adımda faktörlerin iyi bir şekilde yorumlanabilmeleri için temel bileşen
sonuçlarına döndürme yapılarak D
döndürülmüş matris hesaplanır. Son olarak da dördüncü adımda her bir örnekleme
noktasının faktör puanları hesaplanır(4). Fen Eğitiminin Amaçlarına ilişkin
olarak hazırlanan tutum ölçeğinde yer alan sorular aşağıda verilmiştir.
1.
Gelecekte Fen Egitimi amaçları arasında: analiz, sentez ve değerlendirme
yapan bireylerin yetiştirilmesi bulunmalıdır. |
Katılıyorum |
Kararsızım |
Katılmıyorum |
q |
q |
q |
|
2.
Gelecekteki Fen derslerinin amaçlanndan biri de, bireyi yaşama hazırlamak
olmalıdır. |
q |
q |
q |
3.
Gelecekteki Fen derslerinde amaç, öğrencinin veni teknoloji üretebilmesine
imkân sağlayacak tarzda olmalıdır. |
q |
q |
q |
4.
Gelecekteki Fen dersleri yeni gelişmelere göre sürekli yenilenmelidir. |
q |
q |
q |
5.
Gelecekteki Fen dersleri bireylerin kişilikli yetişmesine katkıda
bulunmalıdır. |
q |
q |
q |
6.
Gelerekteki Fen dersleri ile amaç çevre ve doğal dengenin varlığını ve önemini
kavrayacak bireyler yetiştirmek olmalıdır. |
q |
q |
q |
7. Gelecekteki Fen derslerinin hedefleri açık ve öğrenciler tarafından anlaşılacak biçimde düzenlenmelidir. |
q |
q |
q |
8.
Gelerekteki Fen derslerinin hedefleri öğrencilerle birlikte düzenlenmelidir. |
q |
q |
q |
9.
Gelecekleki Fen derslerinin hedefleri arasında uygulamaya da yeterli derecede
yer verilmelidir. |
q |
q |
q |
10.Gelecekteki Fen Eğitiminde ulusal bilim ve
teknoloji politikası bulunmalıdır. |
q |
q |
q |
BULGULAR
Türkiye
genelinde öğrenci ve öğretmenlerden oluşan toplam 426 kişilik grup üzerinde fen
eğitiminin amaçlarının neler olması hususunda yapılan anketin güvenilirlik
katsayısı 0.7234 olarak bulundu. Sonra bu anket soruları faktör analizi ile değerlendirildi.
Faktör analiz ve diğer istatistik bilgiler aşağıdaki çizelgede verildi.
Çizelge
1. Türkiye geneli istatistik sonuçları (n=426)
Alt Ölçekler |
Madde No |
Maddeler |
Madde Ortalaması |
Standart Sapma |
Faktör Yükü |
Faktör 1 (Eğitim) |
5 6 4 8 2 7 10 |
Kişilikli yetişmeye katkıda bulunma Çevreci bireyler yetiştirme Gelişmelere göre sürekli yenilenme Hedefleri belirlemem öğrenciden
yararlanma Bireyi yaşama hazırlama Hedeflerin açık bir şekilde
düzenlenmesi Ulusal bilim ve teknoloji
politikasının olması |
2,64 2,66 2,59 2,55 2,62 2,74 2,62 |
0,63 0,61 0,67 0,69 0,67 0,57 0,64 |
0,64 0,62 0,59 0,59 0,57 0,51 0,38 |
Faktör 2 (Gelişme) |
9 1 3 |
Uygulamaya yeterince yer verme Düşünenen ve analiz yapan bireyler yetiştirme Öğrencinin yeni teknoloji üretmesine
imkan sağlama |
2,71 2,74 2,73 |
0,62 0,51 0,57 |
0,71 0,65 0,58 |
SONUÇ VE ÖNERİLER
Çizelgeden
görüldüğü gibi faktör analizi sonucunda Türkiye bazında iki faktör ayrıldı. 1. faktörü
oluşturan maddeler incelendiğinde 10. maddenin faktörü düşük (<0.40) olduğu
için anket de fazla bir önem taşımadığı görüldü. 1. faktör daha çok öğrenciyi
yaşama hazırlama ile ilgili bir faktör olarak karşımıza çıkmaktadır. 5. madde,
öğrencinin akademik benliğini geliştirmesi açısından eğitimin önemini
vurgulamaktadır. Bunu da sağlayacak olan eğitimdir ve bu olgunun gelişmesinde
okul, aile ve yaşanılan çevre önemli rol oynayacaktır. Dolayısıyla bu madde de
temelde öne çıkan eğitim olgusudur. 6. madde öğrencinin çevreci birey olarak
yetiştirilmesi ile ilgilidir. Bu bilinç, öğrenciye ancak okulda
verilebilecektir. Dolayısıyla bu maddenin oluşması ve gelişmesi eğitim ile
sağlanabilecektir. 4. madde de, gelişmeler doğrultusunda sürekli yenilenmeyi
sağlamak eğitimin önde gelen görevlerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır.
8. madde, fen dersinin amaçları belirlenirken öğrencinin bireysel
özelliklerinin(bilişsel ve duyuşsal) bilinmesi fen eğitiminin amaçlarının
belirlenmesinde özel bir öneme sahiptir. Çünkü etkili bir fen eğitimi, bu nokta
göz önüne alınırsa sağlanabilir. 2. madde de yer alan bireyin yaşama
hazırlanması da doğrudan eğitim ile ilgili olup, iyi bir eğitim ile çocuğun
yaşam içersinde yönünü daha iyi bulabilmesi sağlanmış olacaktır. 7. madde fen
dersinin hedefleri belirlenirken öğrenciyi bir karmaşa içine sokmaması ve
ikilem yaratmaması ile ilgilidir. Bunda da eğitim rol oynamaktadır. Görüldüğü
gibi bu yedi maddenin sağlanmasında eğitimin payı çok büyüktür. 2. faktörün
kapsadığı maddeler ise genelde fen dersinin hedefleri belirlenirken gelişmeyi
sağlamak amacıyla eğitimde uygulamanın önemini vurgulamaktadır. Maddeler
incelendiğinde, bu maddelerin daha çok öğrencilerin el ve zihinsel becerilerini
kullanarak yeni bir şeyler üretebilmesine imkân sağlayan olaylarla ilişkili
maddeler olduğu görüldü. Uygulamalı eğitim ile yapılacak bir fen dersinde,
öğrenci el becerilerini geliştirecek ve yeni şeylerin üretilmesi, plânlanması
ile ilgili olarak ileriki dönemlerde teknolojik gelişmelere katkıda bulunabilecektir.
1. maddedeki düşünen ve analiz yapan bireylerin yetiştirilmesi de,
geliştirilmiş teknolojik bir fen eğitimi ile mümkün olabilecektir. Yine fen
dersinin hedeflerinin öğrencilerin yeni teknoloji üretebilmelerine imkân
sağlayacak şekilde belirlenmesi de, doğrudan ülkenin gelişmesi ile ilgilidir.
Çünkü öğrenciye yapılacak her yatırım ülkenin gelişmesi, diğer ülkelerle
yarışması anlamındadır. Bunun için eğitime verilecek önemin ne olması gerektiği
ortadadır.
Belirlenen
iki faktörün ışığında gelecekte öğrencilere daha iyi bir fen eğitimi vermede
hedefler saptanırken, eğitim alanındaki teknolojik gelişmelere daha çok önem
verilmesi gereği ortaya çıkmaktadır. Buna bağlı olarak belirlenen hedeflerin
uygulayıcısı konumunda olan okulların öğrencinin kişiliğini geliştirecek ve fen
eğitimini etkili kılacak şekilde eğitim vermeleri kaçınılmazdır. Diğer yandan
kendi ülkemizin geleceği açısından fen eğitiminde hedefleri belirlerken
uygulamalı eğitimin ne kadar gerekli olduğu unutulmamalı, okullardaki
laboratuvar olanakları sürekli artırılmalı ve yenilenmelidir. Ancak böyle
olduğu takdirde gelişen teknolojiye ayak uydurabiliriz. Bütün bunların
gerçekleştirilebilmesi içinde öncelikle fen öğretiminde kavram haritalarının
çıkarılması gereklidir. Böylece bilgi, fikir veya kavramlar arasındaki ilişki
hiyerarşik olarak görsel hâle getirilebilecektir. Konu ile ilgili çalışmalar
bazı araştırıcılar tarafından sürdürülebilmektedir (5).
(*)Dokuz
Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, Fizik Eğitimi Ana Bilim Dalı.
(1)H.Soran
ve M.Oruç. “İlköğretim okulu II. kademe öğrencilerinin fen tutumları ile fen
başarıları arasındaki ilişki” I.Ulusal
Fen Bilimleri Eğitim Sempozyumu Bildirileri, DEÜ-Buca Eğitim Fakültesi,
15-17 Eylül 1994, İzmir, s.21-30.
(2)
M.A.Çorlu. “Fen Bilimleri Eğitiminde yeniden yapılanma (ilkeler, standartlar)”I.Ulusal Fen Bilimleri Eğitim Sempozyumu
Bildirileri, DEÜ-Buca Eğitim Fakültesi, 15-17 Eylül 1994, İzmir, s.53-65.
(3)M.Bakaç,T.Kesercioğlu,S.H.
Durmuş ve H.Akçay. “Türkiye genelinde ilköğretim okullarının II.Kademesinde Fen
Eğitiminin Geleceğine Yönelik Bir Çalışma” II.
Ulusal Eğitim Sempozyumu Bildirileri, Marmara Üniv.Atatürk Eğitim
Fakültesi, 18-20 Eylül 1996, İstanbul, s.10-17.
(4)J.
Kim and C.W. Mueller. 1987 Factor
Analysis. Statistical Methods and PracticalIssues, Sage University Papers,
London, 1987, p.87
(5)A.Gürdal
ve N. Kulaberoğlu.“Fen Öğretiminde Kavram Haritaları” Millî Eğitim Dergisi. Sayı: 140, (Ekim-Kasım-Aralık 1998).
s.47-53.
(6)Wolf-Micheal
Roth. “Student iews of Collaborative Concept Mapping:An Emancipatory Research
Project”, Science Education,Cilt 78,
Sayı: 1, 1994, s.1-34.