Manisa İlinde Makine Meslek Alanında Çırakların Eğitimleri ve Çalışma Şartları
Doç.Dr. Ulvi ŞEKER(*)
Yrd.Doç.Dr. Mahmut İZCİLER(**)
Ünsal ÖZSOY(***)
1. GİRİŞ
Çıraklık
eğitimi, ülkemizde hızla kurumlaşmakta ve gerek meslekler gerekse uygulandığı
yerleşim birimleri itibarıyla yaygınlaşmaktadır. İkili bir eğitim modeli olan
bu sistemde teorik eğitim Millî Eğitim Bakanlığı’nca açılmış olan Çıraklık
Eğitim Merkezleri’nde, pratik eğitim ise yine bu merkezlerin kontrolünde ve iş
yerlerinde gerçek iş ortamında verilmektedir. Çıraklık eğitiminde beklenen
hedeflerin yakalanabilmesi bakımından her iki eğitim uygulamasının da
plânlandığı şekilde ve birbirine paralel olarak yürütülmesi kaçınılmaz
bulunmaktadır(1). Ancak, eğitim modelinin gereği olarak beceri eğitimini iş
yerlerinde görmekte olan çırak öğrencilerin, diğer çalışanların karşı karşıya
bulundukları risklerden belirli ölçüde etkilendikleri de tartışılmaz bir
gerçektir. Çıraklık eğitimine devam eden öğrencilerin iş yerlerinde karşılaşabilecekleri
çeşitli risklerden korunması için gerekli tedbirlerin alınması,Çıraklık Eğitim
sisteminin temel hedeflerinden biri olarak belirlenmiştir(2, 3). Bu hedeflerin
gerçekleştirilebilmesi için öncelikle çırakların karşı karşıya bulundukları
risklerin belirlenmesi gerekmektedir. Makine meslek alanına dahil olan meslek
dallarında eğitim görmekte olan çırak öğrencilerin, iş yerlerinde karşı karşıya
bulundukları riskler ile bu risklere karşı alınabilecek tedbirleri belirlemek
amacıyla gerçekleştirilmiş olan bu araştırmada öncelikle, Çıraklık Eğitimi
uygulamalarının mevcut durumu hakkında bazı özet bilgiler verilmesinde de fayda
vardır. Bu durumun araştırılması için Manisa Bölgesi’ndeki Çıraklık Eğitim
Merkezleri pilot bölge olarak seçilmiş, çırak adayları ve çıraklar hakkındaki
anketler bu bölgedeki çırak öğrencilere uygulanmıştır. Değerlendirme bu
sonuçlara göre yapılmıştır.
2.AMAÇ
Bu
araştırmanın temel amacı, makine meslek alanında eğitime devam eden çırak
öğrencilerin pratik eğitim ortamlarının incelenmesi ve bu iş yerlerinde çırak
öğrencilerin karşı karşıya bulundukları risklerin belirlenmesidir. Bu temel
amaç doğrultusunda, araştırma sonucunda makine meslek grubuna dahil olan meslek
dallarında faaliyet göstermekte olan iş yerleri ve bu iş yerlerinde istihdam
edilen aday çırak, çırak, kalfa ve diğer elemanlara ilişkin bir durum
tespitinin yapılması ve aşağıdaki sorulara cevap aranması amaçlanmıştır(4).
* Çırak
öğrencilerin pratik eğitim gördükleri iş yerinde:
a.Çalışma
ortamı nasıldır?
b.
Makine, alet ve donanım eğitim için yeterli midir?
c.
Tehlikeli madde bulunuyor mu? Bulunduruluyorsa gerekli tedbirler alınıyor mu?
d.
Yangın vb. gibi tehlikelere karşı gerekli tedbirler alınmış mı?
* Çırak
öğrencilere işverenler tarafından tanınan sosyal imkânlar nelerdir?
* Çırak
öğrencilerin çalışma süreleri ne kadardır?
* Pratik
eğitim, programlara uygun şekilde veriliyor mu?
* İşveren,
usta ve diğer çalışanlar çırak öğrencilere nasıl davranıyorlar?
Yukarıda belirlenen sorulara cevap
aramak için Manisa ili referans il olarak alınmıştır. Araştırma bu ildeki durum
değerlendirilmek suretiyle yürütülmüştür.
3.MANİSA
İLİNDE ÇIRAKLIK EĞİTİMİ UYGULAMALARI
Manisa ilinde Çıraklık Eğitimi
uygulamalarına, 2089 sayılı çırak, kalfa ve ustalık kanunu çerçevesinde 1982
yılında Manisa Endüstri Meslek Lisesi bünyesinde 16 meslek dalında 113 öğrenci
ile başlamış ve 1987 yılına kadar aynı yerde sürdürülmüştür.
1986 yılında Manisa Özel İdaresi’ne 4
sanayi dükkanının birleştirilip okul hâline getirilmesinden sonra ilk kez bağımsız
olarak kendi imkânları ile Eğitim ve Öğretime başlamıştır. 19.06.1986’da
çıkarılan 3308 sayılı “Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanunu” ile öğrenci sayısında
hızlı bir artış olmuştur. 1989 yılında,Manisa Kenan Evren Sanayi Sitesi Yapı
Kooperatifinin yaptırmış olduğu Çıraklık Eğitimi Merkezi ile imkânlar daha da
iyileştirilmiştir. Kenan Evren Sanayi Sitesi’nde şu an eğitim-öğretim’in
sürdürüldüğü bu okul 1991 yılında Millî Eğitim Bakanlığı’nın tip projesi ile
ana bina hâline getirilmiştir. Manisa ilinde, Çıraklık Eğitimi uygulamaları
kapsamında 89 meslek dalında toplam 6855 çırak öğrenci eğitim görmektedir(Tablo
3.1.) Makinecilik meslek dalındaki iş yerleri genellikle küçük ölçekli
işletmeler olup ve bu işletmeler Esnaf ve Sanatkârlar Odalarının üyesidirler.
Ancak yetkili durumda olan servis ve işletmeler Sanayi ve Ticaret Odası
üyesidirler.
3.1.Manisa İlinde Çıraklık Eğitimi Merkezlerinin Durumu
Toplam 15 ilçesi bulunan Manisa ilinin,
10 ilçesinde Çıraklık Eğitimi Merkezi mevcuttur. Bunlardan ikisi Endüstri
Meslek Lisesi (Alaşehir,Kula), birisi Halk Eğitim Merkezi (Demirci)
bünyesindedir. Müstakil olarak açılmış olan 6 Çıraklık Eğitimi
Merkezinin(Merkez, Akhisar,Kırkağaç, Salihli,Soma, Turgutlu) eğitime elverişli
projeli binaları mevcuttur. Çıraklık Eğitimi Merkezlerine ilişkin bazı özet
bilgiler Tablo 3.1.’de gösterilmiştir.
Merkez
Adı |
Mekinecilik
Mesleğindeki Çırak Sayısı |
Merkezdeki
Toplam Çırak sayısı |
Bulunduğu
Yer |
Merkez |
47 |
2068 |
K.E.S. San Sitesi |
Akhisar |
28 |
1029 |
San. Sitesi |
Alaşehir |
8 |
607 |
E. M.L. Binası |
Demirci |
- |
70 |
H.E.M. Binası |
Kula |
- |
174 |
E.M.L. Binası |
Kırkağaç |
3 |
267 |
Sanayi Sitesi |
Salihli |
26 |
1108 |
Sanayi Sitesi |
Saruhanlı |
8 |
230 |
Sanayi Sitesi |
Soma |
12 |
545 |
Sanayi Sitesi |
Turgutlu |
17 |
980 |
Sanayi Sitesi |
Genel Toplam |
149 |
7078 |
|
Tablo 3.1. Manisa
İlindeki Çıraklık Eğitimi Merkezlerine İlişkin Bilgiler
Makinecilik meslek alanında eğitim görmekte
olan öğrenciler ile bu öğrencilerin pratik eğitim görmekte oldukları iş yerleri
arasından seçilmiş olan 54 iş yeri örneklemi oluşturmuştur. Bilgileri toplanmış
olan iş yerlerine ilişkin sayılar, meslek dalları ve istihdam edilen çırak
öğrenci sayılarının dağılımı Tablo 3.2.’de verilmiştir.
Meslek Dalının Adı |
İş Yeri
Sayısı |
Çırak
Öğrenci Sayısı |
Tesviye |
27 |
67 |
Döküm |
1 |
1 |
Motor Yenileştirme |
8 |
22 |
Metal İşleri (Zir. Mak. Alet.Y.Tamiratı) |
3 |
12 |
Tesisat |
15 |
47 |
TOPLAM |
54 |
149 |
Tablo 3.2. Meslek
Dalları İtibarı ile Örneklemede Yer Alan İş Yeri ve Çırak Öğrenci Sayısı
3.2.
İş Yerleri ve Bu İş Yerlerindeki Elemanlara İlişkin İstatistiki Bilgiler
Örneklemde yer alan toplam 54 iş yerinin
% 79,6’sında 1-3 eleman % 14,8’inde 4-5 eleman çalışmaktadır. Bu iş yerlerinden
sadece % 5,6’sında altı ve daha fazla eleman çalışmaktadır (Tablo 3.3.). Altı
ve daha fazla eleman çalıştıran iş yerleri yetkili servis durumundadır. Yetkili
servis durumunda olan iş yerlerinin sayısı üç olup, bütün iş yerleri içindeki
oranı % 5,6’dır.
Çalıştırdığı Eleman Sayısı |
İşyeri
Sayısı |
Yüzdesi |
1-3 Eleman Çalıştıran İşyeri |
43 |
79,6 |
4-5 Eleman Çalıştıran İşyeri |
8 |
14,8 |
6’dan fazla Eleman Çalıştıran İşyeri |
3 |
5,6 |
Toplam |
54 |
100 |
Tablo 3.3. Örneklemde
Yer Alan İş Yerlerinin Çalıştırdıkları Eleman Sayısına Göre Tasnifi
Bu iş yerlerinin 42’si(% 77,7) sanayi sitesi
bünyesinde, 9’u (%16,6) ise sanayi siteleri dışında muhtelif yerleşim
bölgelerinde bulunmaktadır. Çıraköğrenci istihdam eden iş yerlerinin büyük
çoğunluğunda ustalık belgesine sahip usta istihdam edilmektedir. Diğerlerinde
ise, belgeli olmamakla birlikte, usta unvan ve yetkisi ile çalıştırılmakta olan
eleman bulunmaktadır. Örneklemde yer alan 54 iş yerinde toplam 79 usta
bulunmaktadır. Bu ustalardan 61’inin(% 77) ayrıca usta öğreticilik belgesi
bulunmaktadır (Tablo 3.4).
Ustalık belgesi |
İşyeri sayısı |
Yüzdesi |
Ustalık belgesi sahibi |
63 |
79-75 |
Ustalık belgesi olmayanyan |
16 |
20-25 |
Toplam usta sayısı |
79 |
100 |
Tablo 3.4. Örneklemde
Yer Alan İş Yerlerinin Çalıştırdıkları Usta Sayısına Göre Tasnifi
Makinecilik meslek grubunda yer alan
meslek dalları arasında en çok çırak öğrenci istihdamının Tesviyecilik meslek
dalında olduğu görülmüştür. Örneklemde bulunan iş yerlerinde tespit edilen
toplam 149 çırak öğrencinin 67’si (%45) bu meslek dalında faaliyet gösteren iş
yerlerinde istihdam edilmektedir. Yaş grubu itibarı ile iş yerlerinde bulunan
çırak öğrencilerin büyük çoğunluğu (% 38) 14-16 yaş grubunda bulunmaktadır
(Tablo 3.5).
Meslek Dalı |
Yaş
Grupları |
||||
12-13 |
14-16 |
17-18 |
19-> |
Toplam |
|
|
|
|
|
|
|
Tesviye |
13 |
24 |
18 |
12 |
67 |
Döküm |
- |
- |
- |
1 |
1 |
MotorYenileme |
12 |
8 |
2 |
- |
22 |
Met. İşl. (Zir. Alt.) |
- |
8 |
2 |
2 |
12 |
Tesisat |
11 |
17 |
9 |
10 |
47 |
Toplam |
36 |
57 |
31 |
25 |
149 |
Yüzdesi ("(.) |
25 |
38 |
20 |
17 |
100 |
Bulundukları sınıf (Çıraklık Eğitimi Dönemi) itibarı ile örnekleme dahil olan iş yerlerindeki çırak öğrencilerin % 25’i birinci sınıfta, % 38’i ikinci sınıfta bulunmaktadır.
4.RİSKLER
Sanayide çalışanlar meslek alanlarında
birtakım risklerle karşı karşıya bulunmaktadırlar. Bu riskler çalışma
ortamından kaynaklanabildiği gibi çevreden de kaynaklanabilmektedir. Makine
meslek alanında karşılaşılan birtakım riskler aşağıda açıklanmıştır.
4.1.Gürültü
Durumu
Makine meslek alanında, mesleğin
özelliği itibarı ile gürültü kirliliği risk oluşturacak boyutta bulunmaktadır.
54 iş yerinde yapılan incelemelerde, 38 iş yerinde işler sonucu gürültü
oluşmakta iken 16 iş yerinde bu gürültü oluşmamaktadır. Bu iş yerlerinin 12’si
çevreden gelen gürültüden etkilenirken, 42’si ise etkilenmemektedir.
4.2.Toz,Gaz
ve Rahatsız Edici Kokular
Makine meslek alanında 54 iş yerinde
toz, benzin, tiner, gaz gibi maddelerin kirlilik oluşturduğu tespit edilmiştir.
Tesviye Motor ve Metal meslek dallarında iş yerlerinin % 87’sinde toz
kirliliğinin var olduğu, Motor,Metal ve Ağaç işleri meslek alanlarındaki iş
yerlerinin % 16’sında benzin ve tiner kirliliği bulunduğu, ayrıca Tesviye,Metal
ve Motor meslek alanlarındaki iş yerlerinin % 12’sinde gaz(eksoz) kirliliği
bulunduğu belirlenmiştir.
4.3.
Kişisel Korunma Araçlarının Yetersizliği
Makine meslek alanındaki meslek
dallarında, iş yerlerinde yapılan tespitlerde mesleğin gerektirdiği kişisel
korunma araçlarının yetersizliği gözlemlenmiştir. Mevcut korunma araçlarının
ise adeta kullanmak için değil, zorunlu olduğu için bulunduruldukları kanaatına
varılmıştır.
4.4.YangınTehlikesine
Karşı Tedbirlerin Yetersizliği
Gözlemlenen iş yerlerinin tamamında
yangın tüpü bulunduğu görülmüştür. Fakat bu tüplerin bir kısmının(% 20’si
kadar)boşalmış olduğu, bir kısmının(% 35’i kadar) ise kullanım tarihi geçmesine
rağmen kontrol ettirilmediği gözlemlenmiştir. Tüpler dolu bile olsa kullanımını
yeterince bilen personelin bulunmadığı da sorulara alınan cevaplardan
anlaşılmıştır. Yangın tatbikatı yapan iş yerine ise hiç rastlanılmamıştır.
4.5.Uzun
Çalışma Süreleri
Bu araştırmanın konusu meslek
dallarında ortalama günlük çalışma süresi 9-10 saat olarak belirlenmiştir. İş
yerleri ile yapılan görüşmelerde, yıllık izin kullanımı da yetersizdir. Bunun
en önemli nedeni çalışanların yaz döneminde izin kullanmak istemeleridir. Yaz
döneminin iş açısından yoğun geçmesi işverenleri izin verme konusunda sıkıntıya
sokmaktadır. Haftalık izin ise sadece bir gündür. Çırak öğrencilerle yapılan
görüşmelerden elde ettiğimiz tespitlere göre, çırakların izin gününde de
genellikle ev işlerine yardımcı oldukları sonucu ortaya çıkmaktadır. Haftada
bir gün olan teorik eğitim, bu çocuklar için bir dinlenme ve oyun oynama imkânı
da sağlamaktadır. Bu meslek dallarında çalışma süreleri oldukça uzundur. Çırak
öğrencilerden alınan bilgilerden örneklemede bulunan 54 iş yerinden 44’ünde (%
82 ) günlük çalışma süresinin 9-10 saat olduğu tespit edilmiştir. 3308 sayılı
Çıraklık ve Meslekî Eğitim Kanunu’nda, aday çırak ve çırak öğrenciler için
öngörülen bir ay süreli yıllık izinlerin(Madde-26) tamamının kullandırılmadığı,
iş yerlerinin % 25’inin de bu izinleri ücretsiz olarak verdiği tespit
edilmiştir. Çok az (% 5 kadar) olmakla birlikte bazı iş yerlerinin yıllık
izinleri ücretsiz bile kullandırmadığı çırak öğrenciler tarafından ifade
edilmiştir. Acil olmayan hastalık durumlarında çırak öğrencilerin hastaneye
sevkinin haftada sadece bir gün olan teorik eğitim gününe denk getirilmesi için
işverenlerce özel gayret sarf edildiği çırak öğrenciler tarafından ifade
edilmiştir.
4.6.
İş Ortamının Elverişsizliği
Makine meslek alanına dahil olan iş
yerlerinde iş ortamı genellikle sağlıklı olmadığı gibi iş kazalarına karşı da
gerekli tedbirler yeterince alınmamaktadır. Bu iş yerleri ısınma, havalandırma,
iş güvenliği vb. şartların elverişsizliği sebebi ile diğer çalışan çocuklar
için olduğu gibi aday çırak ve çırak öğrenciler içinde büyük bir risk
oluşturmaktadır.
4.7.Uzun
Süre Ayakta Çalışma Zorunluluğu
Makine meslek alanına dahil olan meslek
dallarında iş yerlerinde yapılmakta olan iş ve işlemlerin büyük çoğunluğu
ayakta çalışmayı gerektirmektedir. Günlük çalışma süresinin de uzun olması
sebebi ile ayakta çalışma zorunluluğu bu mesleklerde istihdam edilmiş olan
çırak öğrenciler için bir risk oluşturmaktadır. Makine ana meslek grubundaki
bütün meslek dallarında mesleğin gerektirdiği iş ve işlemlerin uzun süre ayakta
kalmayı gerektirmesi nedeniyle yorucu olduğu ve çırak öğrencilerin yaptıkları
işlerin tek düze, monoton işler olduğu tespit edilmiştir. İşe yeni başlamış
olan çırak öğrencilerin ise genellikle temizlik ve getir-götür işlerinde
kullanılmaları, çırakların işlerinde sıkılmalarına sebebiyet vermektedir.
4.8.Makine
ve Aletler
Makine meslek alanındaki meslek
dallarında faaliyet göstermekte olan iş yerlerinde, kullanılan makine ve el
aletlerinin 54 iş yerinde yapılan araştırmada, % 79’unun yeterli ve amaca uygun
durumda olduğu ve % 21’inin yapılan işe uygun olmadığı tespit edilmiştir. Amaca
uygun olmayan aletlerin kullanımı iş hayatını bozduğu gibi iş kazası riskini de
artırmaktadır.
4.9.
Tehlikeli Makine ve Maddeler
İş yerlerinin genelinde kompresör,
lift, taşlama, alet bileme vb. tehlikeli alet ve makinelerle birlikte benzin,
tiner vb. gibi tehlikeli maddeler bulunmaktadır. Bu tehlikeli maddelerin
aletlerin iş riskini artırmakta olduğu da bir gerçektir. Bunlar aynı zamanda
yangın riskini de beraberinde getirmektedir. Makine meslek dalında çalışan 54
iş yerinde yapılan araştırmada, iş yerlerinin % 50’si torna, matkap tezgâhı,
vargel, freze ve planya gibi tehlikeli tezgâhları kullanmaktadır. Yine aynı
işyerlerinin % 46’sı kompresör kullanmaktadır. Taşlama tezgâhına sahip olanak
ise % 3, alet bileme tezgâhı ise % 96’sında mevcuttur. Lift ise bu iş yerlerinin
sadece % 8’inde bulunmaktadır. Araştırma yapılan bu 54 iş yerinin tamamında
benzin veya tiner gibi yanıcı tehlikeli maddeler mutlaka bulundurulmaktadır.
4.10.
Ücret ve Sosyal İmkânlar
Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanunu’nun
25. maddesi gereğince, aday çırak ve çırak öğrencilere ödenecek ücret, asgari
ücretin 1/3’ünden az olmamalıdır. Buna göre yaptığımız araştırmada çırak
öğrencilerin % 15’i belirtilen yasal limitler düzeyinde diğerlerinin ise daha
fazla ücret aldığı görülmüştür. Ancak ücreti yüksek olanların, genellikle iş
yerlerinde çalışma kıdemi fazla ve 16 yaşından büyük olan çırak öğrenciler
olduğu tespit edilmiştir. Görmekte oldukları sosyal yardımlar incelendiğinde
ise, çırak öğrencilerin çok azına 6 ayda bir giysi, tulum ya da iş önlüğü verildiği
(Bu da yaklaşık çırakların % 3’üne tekabül etmektedir) çırak öğrencilerin %
76’sının öğle yemekleri veya yol giderlerinden biri işverenlerince
karşılanmaktadır. Hem öğle yemeğini hem de yol giderini birlikte karşılayan iş
yeri sayısı % 21’i geçmemektedir. Çırak öğrenciler, teorik eğitim için Çıraklık
Eğitimi Merkezlerinde bulundukları günlerde, genel bütçe ve mahallî imkânlarla
temin edilmekte olan ödeneklerden ilgili merkez müdürlüğünce verilmekte olan
öğle yemeği imkânından faydalanmaktadırlar. Aday çırak ve çırak öğrenciler,
devlet tarafından hastalık ve iş kazaları, meslek hastalıkları yönünden sigorta
ettirildiklerinden sosyal güvenlikleri bulunmaktadır.
4.11.
Risklerin Farkında Olma Durumu
Yapılan araştırmalar sonucunda çırak
öğrencilerin % 70’inin, ustaların ise % 60’ının karşı karşıya bulundukları
risklerin farkında olmadıkları görülmüştür. Farkında olduğunu söyleyenlerin ise
gereken önlemleri almadıkları görülmüştür.
5.
SONUÇ VE DEĞERLENDİRME
Çıraklık Eğitimi, çeşitli sebeplerle iş
hayatına atılmış olan çocuklara meslek eğitimi imkânı ile birlikte diğer bazı
sosyal imkânlar da sunmaktadır. Manisa Bölgesi’nde;
*Makine meslek alanına dahil olan iş
yerlerinin büyük çoğunluğu 1-3 eleman çalıştırmakta olan küçük ölçekli
işletmelerdir.
*Makine meslek alanına dahil olan
işletmelerin büyük çoğunluğunda (% 68) ustalık belgesi sahibi olup, bu
ustaların % 77’si usta öğretici belgesi sahibidir.
*Makine meslek alanında istihdam
edilmiş olan çırak öğrencilerin % 58’i 15-17 yaş grubundadır.
*Makine meslek dalında faaliyet
göstermekte olan iş yerlerinde ısınma, havalandırma yetersiz olup risk
oluşturacak gürültü mevcut olup, iş yerlerinin büyük çoğunluğunda taşlama, alet
bileme, lift, kompresör gibi tehlikeli makineler bulunmaktadır.
* Yangın tehlikelerine karşı genellikle
tedbirleri almış olan iş yerlerinin sayısı çok azdır.
*Günlük çalışma süresi bu meslek
dallarında genellikle 9-10 saat olarak belirlenmiştir. Bu mesleklerde iş ve
işlemlerin büyük çoğunluğu ayakta çalışmayı gerektirdiğinden büyüme çağında
olan çırak öğrenciler için oluşturduğu risk daha da büyük olmaktadır.
* Çırakların % 85’i, Çıraklık ve Meslek
Eğitimi Kanunu ile öngörülmüş olan miktarın (asgari ücretin 1/3’ünden az
olmamalıdır) üstünde ücret almaktadırlar.
*İş yerlerinde verilmekte olan pratik
eğitim genel olarak,Çıraklık Eğitim Merkezlerince düzenlenmekte olan teorik
eğitime paralel şekilde yürütülmektedir.
*İşveren ve ustaların, aday çırak ve
çırakları öğrenci olarak değil, işletmelerde çalışmakta olan birer işçi olarak
kabul etmektedirler.
*İş yerlerinde çırak öğrencilerin karşı
karşıya bulundukları riskler, uzun çalışma süreleri, elverişsiz iş ortamında
çalışma zorunluluğu, ısınma, havalandırma, iş güvenliği ve bunlar gibi
elverişsiz şartların çırak öğrencilerin risk problemlerini artırmaktadır.
Çalışan çocuk probleminin çözümüne büyük katkılar sağlamakta olan çıraklık
eğitiminin daha etkili ve yaygın bir şekilde uygulanması ve bu eğitime devam
edenlerin karşı karşıya bulundukları risklerden korunmalarını temin amacıyla
öneriler getirilebilir.
*Çıraklık eğitiminin
yaygınlaştırılmasına hız verilmelidir.
*Teorik Eğitim programları sürekli
güncel hâle getirilmelidir.
*Meslekî rehberlik ve psikolojik
danışma servisleri kurulmalıdır.
*Çıraklık Eğitiminde görevli idareci ve
öğretmenlerin hizmet içi eğitimleri daha etkili bir şekilde yürütülmelidir.
İşveren ve ustaların hizmet içi eğitimi yaygınlaştırılmalıdır.
*Hastalık ve meslek hastalıklarına
karşı aday çırak, çırak ve ustalar bilinçlendirilmeli ve gerekli önlemlerin alınması
sağlanmalıdır.
* Etkili bir denetim sistemi kurulmalı;
ödüllendirme, denetleme ve cezalandırma etkin olmalıdır.
*İşletmeler üstü eğitim merkezleri
yaygınlaştırılmalıdır.
*Çıraklık eğitiminde sosyal imkânlar artırılmalı, çırak ve ailelerine duyarlılık eğitimi verilmelidir.
(*) Zonguldak Karaelmas Üniversitesi,
Karabük Teknik Eğitim Fakültesi, Makine Eğitimi, Talaşlı Üretim Ana Bilim Dalı.
(**) Zonguldak Karaelmas Üniversitesi,
Karabük Teknik Eğitim Fakültesi, Makine Eğitimi, Talaşlı Üretim Ana Bilim Dalı.
(***) Manisa Çıraklık Eğitim Merkezi Öğretmeni.
(1) Özkan,
Zeki. Çıraklık Eğitim Merkezi Öğretmeni.
(2) 3308
Sayılı Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanunu.
(3) Çıraklık
Eğitimi Yönetmeliği.
(4) Öztürk,
Mehmer. Çıraklık Eğitimi Uygulamaları ve Motor Meslek Çırak Öğrencileri
Bekleyen Riskler Araştırması. M.E. Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü,
1996, Ankara.