MİLLİ
EĞİTİM DERGİSİ |
Sayı
148 |
Ekim,
Kasım, Aralık 2000 |
Fizik Konularının Kavratılmasında Görsel Öğretim
Materyallerinin Önemi |
Doç.Dr. Bahattin DÜZGÜN (*) |
Giriş Öğretim materyalleri,
öğrenme sürecinin zihinsel etkinliklerine yardımcı olan gereçler olup, görsel
öğretim materyalleri, en genel anlamıyla sözel bilgilerin görsel
resimlendirilmeleridir(1). Grafikler, fotoğraflar, kavram haritaları,
slâytlar, filmler, bilgisayar ve televizyon ekran görüntüleri vb. bu tür
materyallerdendir. Görsel öğretim materyalleri, öğrencinin
yönlendirilmesinde, dikkatini toplamasında, analiz ve sentez yapabilmesinde
yardımcı olmaktadır. İyi tasarlanmış bir şematik gösterim, sözcüklerin tek
başına taşıyamayacağı bir kavrayış sağlamakta ve hatırlamayı
kolaylaştırmaktadır (1, 2). Görsel öğretim
materyallerinin, ses ve animasyonla görüntülenmesiyle, daha kalıcı bir
öğrenme meydana gelmektedir (1). Öğrenilenlerin, % 83’ü görme, % 11’i işitme,
% 3.5’i koklama, % 1.5’i dokunma % 1’i tatma ile sağlanmaktadır (1, 3). Daha
önemlisi, işitilenin, % 20-25’i görülüp işitilenin % 60-65’i
hatırlanmaktadır.Görme ve işitmenin, öğrenme üzerinde bu orandaki etkisi, görsel
materyallerin tasarımını son derece önemli kılmaktadır.İyi tasarlanmış 25-30
s’lik bir televizyon reklâmı, eğitim içısından bir ay sürecek bir öğretim
sürecine denk gelebilmektedir(1). Öğretim materyali
geliştirilirken, üzerinde durulması gereken ilk husus tasarımdır. Tasarım,
anlamlı bir sıralama için, bilinçli bir şekilde harcanan çaba şeklinde
tanımlanmaktadır (1, 4). Öğretim materyali tasarımı ise, geçerli ve önceden
kestirilebilen bir öğretim için hem materyallerin hem de görsel-işitsel
unsurların öğretim hedeflerine yönelik olarak seçimi, üretimi, kullanımı ve
bunlardan etkili şekilde faydalanılması olarak belirtilmektedir(5). Bu araştırmada, görsel
öğretim materyallerinin,Fizik konularının kavratılması üzerine etkisi
araştırılarak, elde edilen sonuçların bir değerlendirilmesi yapılmıştır. Materyal ve Yöntem Diğer bilim dallarında
olduğu gibi,Fizik öğretiminde de uygulanan öğretim yöntemleri ve kullanılan
materyaller son derece önemlidir.Uygulanan bazı yöntemler ve kullanılan bazı materyaller
kaliteyi ve başarıyı artırırken, diğer bazıları da hem kaliteyi düşürmekte
hem de başarıyı (6). Araştırma yöntemi olarak Bir Örnek Olay(case study) tekniği
kullanılmıştır(7,8). Dünya’da yaygın olarak kullanılan bu teknikte, bir örnek
seçilerek detaylı bir şekilde aratırılmaktadır (8,9). Bu çalışma bölümümüzde
Mekanik ve Termodinamik derslerini alıp başarmış olan öğrencilerden, yüz
kişilik bir öğrenci grubu üzerinde, bir örnek olay yaklaşımı kullanılarak
yürütülmüştür. Öğrencilere, biri Mekanik diğeri Isı ve Termodinamik
dersleriyle ilgili olarak seçilen konuların ve bu konularla ilgili problem
çözümlerinin kavratılması amacıyla, klâsik ve karmaşık bağıntılardan uzak,
iki diyagram (Şekil 1.a ve b) ve bunların geometrik yorumları verilmiştir. Görsel öğretim
materyallerinin, fizik konularının kavratılması üzerine etkisini tespit için
öğrencilere, bir ay sonra ve habersiz olarak, bu iki diyagramla ilgili
olarak, Soru1. 60 m/s hızla gitmekte olan bir trende
konduktör, 300 m ilerisinde aynı yönde 10 m/s hızla gitmekte olan başka bir
tren görüyor ve frene basıyor. a. Çarpışmanın olmaması
için trene verilmesi gereken ivme ne olmalıdır? b. Bu zaman içerisinde her
tren kaç metre yol alır? Soru 2. Kütlesi 300 g olan bir pirinç kalorimetre
kabı içinde 20oC de 400 g su bulunmaktadır. Buna -10oC de bulunan 20 g buz ve
110oC bulunan 20 g buhar katılırsa, karışımın son sıcaklığı ne olur. şeklinde iki problem
sorulmuş ve önceden kendilerine verilen görsel
yöntemle, problemlerin çözümü istenmiştir. Öğrencilerin 76’sı birinci
soruyu, 80’i ikinci soruyu, istenilen şekilde ve doğru olarak cevaplamış,
öğrencilerden 4’ü birinci soruya, 3’ü ikinci soruya, az bir hata ile,
yaklaşık olarak cevap vermiş olup, geri kalan 5 öğrenci ise, problemlere
yanlış cevap vermiştir. Öğrencilerin 68’i ise her iki soruyu da doğru olarak
cevaplamıştır. Sonuç ve Tartışma Sonuçlardan da anlaşılacağı
gibi, Görsel Öğretim Materyalleri etkili
bir öğretimin temel unsurlarıdır. İyi tasarlanmış görsel bir materyal,
onlarca sayfa yazılı metnin verdiği mesajdan fazlasını, hem de daha etkili ve
daha kısa zamanda hedefe ulaştırabilir. Dolayısıyla, hem öğretim
elemanları ve hem de öğrencilerimizin, alanları ile ilgili konuları, daha
kolay ve kalıcı olarak öğrenmeleri için, görsel okur yazarlığı kavramaları
programlanmalıdır. Bunun için,Eğitim Fakültelerinin programlarında görsel
okur-yazarlığa yer verilmelidir(1, 6, 9). Eğitim Fakültelerindeki öğretmen
adaylarının, bu yetenekleri almaları mutlaka sağlanmalıdır. Cohen and
Manion’un(9) belirttiği gibi, fizikteki bilgilerin elde ediliş süreçlerini ve
görsel öğretim materyallerinin kullanımını bilmeyen öğretmen adayları ve
öğretim elemanlarının, fiziğin doğasını anlamakta büyük güçlüklerle
karşılaşacaklarının, fizik derslerini anlamakta zorluk çekeceklerinin ve
verecekleri konuları yüzeysel olarak öğretebileceklerinin kaçınılmaz olduğu
bilinmektedir.
(*) Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir
Eğitim Fakültesi Fizik Eğitimi Bölümü. (1)R.Kılıç,“Görsel Öğretim Materyalleri
Tasarım İlkeleri”, Millî Eğitim
Dergisi, Sayı 136, 1997, s.74. (2)C.G. Gentry, Introduction to Instructional Development:Process and Tecnuques,
Wadsworth Publihing Company, Belmont, California, 94002, 1994, s.88. (3)D.Festo, Learning Materials, Festo GmbH, Hamburg,Almanya, 1994, s.35. (4)S. Diemond, Inside Desing:Creating Your Environment Canfield Press. San
Frasisco, 1997, s.125. (5)L. Setterthwaite, Instructionla Media:Materials Producton and Utilization.
Kendal/Hunt Publishing Company, 2460.Karper Boullevard P.O Box.539 Dubuque,
Iowa 52004-0539. 1990. s.25. (6)B.Düzgün, “Fizik Eğitiminde Öğretim
Yöntemlerinin Önemi”,II.Ulusal Eğitim
Sempozyumu, 18-20 Eylül 1996, M.Ü.Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul. (7)A.P.Ayas, “Lise-I Kimya Öğrencilerinin
Maddenin Tanecikli Yapısı Kavramını Anlama Seviyelerine İlişkin Bir Çalışma”,
II.Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi
Sempozyumu, ODTÜ, Eğitim Fakültesi, Eylül, 1995. (8)S.Çebni, Y.Özbay, A.P. Ayas, “Eğitim
Araştırmalarında Kullanılan Metodlar Üzerine Tartışma”, Akademik Yorum,Sayı 6, 1994, s.41. (9)L. Cohen and L.Manion, Research Methods inEducation, Croon
Helm Ltd., Beckenham, 1989. |
İçindekiler...o
Kâzım
Karabekir Eğitim Fakültesinde “Okul Deneyimi” Uygulaması ve Sonuçlarının
Değerlendirilmesi o
Fizik Konularının Kavratılmasında
Görsel Öğretim Materyallerinin Önemi o
Okul
Psikologluğu ve Okul Psikolojik Danışmanlığı Meslekleri: Karşılaştırmalı Bir
Çalışma o
Fen
Bilimlerinde Değerlendirmenin Önemi o
Bazı
Avrupa Ülkelerinde ve Türkiye'de Zorunlu Eğitimde Yönlendirme Çalışmalarının
Değerlendirilmesi o
Türkiye’de
Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Süreci o
Yirmibirinci
Asrın Başında Balkanlarda Yaşayan Türkçe o
Divan
Şiiri Öğretimi Üzerine o
Lise
Resim Dersi Öğretim Programının Çağdaş Sanatsal Eğitim Bağlamında
Değerlendirilmesi o
İlköğretim
Öğretmeni Adaylarına İlkokuma-Yazma Çalışmaları ile İlgili Pratik Öneriler o
Eşrefzâde
Mehmet Şevketi’nin Medrese Talebelerinin Durumlarına İlişkin Görüşleri ve
Çözüm Önerileri ©
T.C. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı |
[ yukarı ] |