Page 13 - E- Bülten
P. 13
DHGM E-Bülten 01-15 Aralık 2022
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
KÜLTÜR ESERLERİ
Türkçey y b len nsanlar hem Türkçen n zeng nleşmes n sağlayacak hem de
b reysel gel ş mler n hızlandıracaklardır. Türk ye’de
Çocuklara programlı b r b ç mde Türkçey kullanma b l nc kazandırma sürec n n Türk ye’de İlkokuma ve Y
lk ve en öneml boyutu h ç kuşkusuz lköğret m çağıdır. Okul önces nde d l n dört İlkokuma ve Yazma
temel becer s nden konuşma ve d nleme becer ler n bell b r öğren m görmeden
serg leyeb len çocuklar, lköğret m n b r nc sınıfında lk kez d l n okuma ve yazma
becer ler yle karşı karşıya gelmekted r. Öğret m n n
Türkçen n eğ t m ve öğret m b r bütün olarak değerlend r ld ğ nde lk okuma ve
yazma öğret m bu bütünün lk ve en öneml parçasıdır. Çocuklara lk okuma Tar hsel Gel ş m - I
ve yazma öğret m n n en sağlıklı yollarla (yöntem, araç ve gereç açısından)
ulaştırılması ç n gerekl çabaların mesafe katetmes b l msel ver ler ışığında
olacaktır.
İlk okuma ve yazma öğret m n n geçm ş n yazının bulunuşuna kadar götürmek Prof. Dr. Namık Kemal Şahbaz
mümkündür. Bu, nsanlık tar h nde yaklaşık dört b n yıllık b r kes t kapsamaktadır.
Alfaben n keşfiyle ortaya çıkan s steml b r lkokuma yazma öğret m , sürekl
kend n yen leyerek gel ş m n sürdürmekted r. Çağlar boyunca eğ t mc ler n azma Öğret m n n Tar hsel Gel ş m - I
“Gelecek kuşağa, nasıl daha sağlıklı ve daha y okuma yazma öğret r m?”
sorusuna aradıkları cevaplar, lk okuma ve yazma öğret m nde b rtakım yöntem
ve tekn kler n ortaya çıkmasını sağlamıştır.
Prof. Dr. Namık Kemal Şahbaz
2009 yılında MEB tarafından lk baskısı yapılan eser, beş ana
bölümden oluşmuştur. Bu ana bölümlerde müfredat programları,
ders k tapları, kuramsal eserler ve yazılar yardımıyla lk okuma Tanıtım ve satış ç n
ve yazma öğret m değerlend r lm şt r. Eserde sözü ed len “mebyay nlar .meb.gov.tr”
“kultureserler .meb.gov.tr”
beş bölüm dışında g r ş, sonuç, kaynakça ve ekler bölümler ne
de yer ver lm şt r. K tabın yazılış amacını “Ülkem zde, Türkçe lk MEB KÜLTÜR YAYINLARI'nda…
okuma ve yazma öğret m n n tar hsel gel ş m n n tam olarak
ortaya konulmuş olmaması b z bu tar hsel araştırmaya
TÜRKİYE’DE İLKOKUMA VE YAZMA
yönlend rm şt r” b ç m nde açıklayan yazar, ayrıca “Esk yazılı ÖĞRETİMİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ - I
met nlerdek alıntılarda yazım b rl ğ sağlamak amacıyla ISBN: 978-975-11-3276-5
günümüz mlasına uyulmuştur.” b lg s n de okuyucusu le En:16
paylaşmıştır.“İlk okuma ve yazma öğret m n n tar hî gel ş m nde Boy:24
görülen yen l kler n b l nmes , gelecekte bu alanda atılacak Sayfa Sayısı:424
adımların daha sağlıklı olmasını sağlayacaktır.” görüşü üzer ne Yazar: Prof. Dr. Namık ŞAHBAZ
temellend r len eser, Prof. Dr. Namık Kemal ŞAHBAZ'ın
kalem nden MEB Kültür Yayınları'nda.
-12-
T
https://dhgm.meb.gov
https://dhgm.meb.gov.tr/.tr/ Twtter: meb_dhgmwtter: meb_dhgm