Page 13 - E- Bülten
P. 13

DHGM E-Bülten                                                                          01-15 Aralık 2022







                                   T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI

                                            KÜLTÜR ESERLERİ






                 Türkçey   y  b len  nsanlar hem Türkçen n zeng nleşmes n  sağlayacak hem de
                 b reysel gel ş mler n  hızlandıracaklardır.                 Türk ye’de
                 Çocuklara programlı b r b ç mde Türkçey  kullanma b l nc  kazandırma sürec n n   Türk ye’de İlkokuma ve Y
                  lk ve en öneml  boyutu h ç kuşkusuz  lköğret m çağıdır. Okul önces nde d l n dört   İlkokuma ve Yazma
                 temel becer s nden konuşma ve d nleme becer ler n  bell  b r öğren m görmeden
                 serg leyeb len çocuklar,  lköğret m n b r nc  sınıfında  lk kez d l n okuma ve yazma
                 becer ler yle karşı karşıya gelmekted r.                   Öğret m n n
                 Türkçen n eğ t m ve öğret m  b r bütün olarak değerlend r ld ğ nde  lk okuma ve
                 yazma öğret m  bu bütünün  lk ve en öneml  parçasıdır. Çocuklara  lk okuma   Tar hsel Gel ş m  - I
                 ve yazma öğret m n n en sağlıklı yollarla (yöntem, araç ve gereç açısından)
                 ulaştırılması  ç n gerekl  çabaların mesafe katetmes  b l msel ver ler ışığında
                 olacaktır.
                 İlk okuma ve yazma öğret m n n geçm ş n  yazının bulunuşuna kadar götürmek   Prof. Dr. Namık Kemal Şahbaz
                 mümkündür. Bu,  nsanlık tar h nde yaklaşık dört b n yıllık b r kes t  kapsamaktadır.
                 Alfaben n keşfiyle ortaya çıkan  s steml  b r  lkokuma yazma  öğret m , sürekl
                 kend n   yen leyerek  gel ş m n   sürdürmekted r.  Çağlar  boyunca  eğ t mc ler n   azma Öğret m n n Tar hsel Gel ş m  - I
                 “Gelecek kuşağa, nasıl daha sağlıklı ve daha  y  okuma yazma öğret r m?”
                 sorusuna aradıkları cevaplar,  lk okuma ve yazma öğret m nde b rtakım yöntem
                 ve tekn kler n ortaya çıkmasını sağlamıştır.













                                                           Prof. Dr. Namık Kemal Şahbaz








      2009 yılında MEB tarafından  lk baskısı yapılan eser, beş ana
      bölümden oluşmuştur. Bu ana bölümlerde müfredat programları,
      ders k tapları, kuramsal eserler ve yazılar yardımıyla  lk okuma                  Tanıtım ve satış  ç n
      ve  yazma  öğret m   değerlend r lm şt r.    Eserde  sözü  ed len                “mebyay nlar .meb.gov.tr”
                                                                                       “kultureserler .meb.gov.tr”
      beş bölüm dışında g r ş, sonuç, kaynakça ve ekler bölümler ne
      de yer ver lm şt r. K tabın yazılış amacını “Ülkem zde, Türkçe  lk          MEB KÜLTÜR YAYINLARI'nda…
      okuma ve yazma öğret m n n tar hsel gel ş m n n tam olarak
      ortaya  konulmuş  olmaması  b z   bu  tar hsel  araştırmaya
                                                                          TÜRKİYE’DE İLKOKUMA VE YAZMA
      yönlend rm şt r” b ç m nde açıklayan yazar, ayrıca “Esk  yazılı     ÖĞRETİMİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ - I
      met nlerdek   alıntılarda  yazım  b rl ğ   sağlamak  amacıyla       ISBN: 978-975-11-3276-5
      günümüz   mlasına  uyulmuştur.”  b lg s n   de  okuyucusu   le      En:16
      paylaşmıştır.“İlk okuma ve yazma öğret m n n tar hî gel ş m nde     Boy:24
      görülen  yen l kler n  b l nmes ,  gelecekte  bu  alanda  atılacak   Sayfa Sayısı:424
      adımların daha sağlıklı olmasını sağlayacaktır.” görüşü üzer ne     Yazar: Prof. Dr. Namık ŞAHBAZ
      temellend r len  eser,  Prof.  Dr.  Namık  Kemal  ŞAHBAZ'ın
      kalem nden MEB Kültür Yayınları'nda.








                                                         -12-
                                                                                                T
   https://dhgm.meb.gov
   https://dhgm.meb.gov.tr/.tr/                                                                 Twtter: meb_dhgmwtter: meb_dhgm
   8   9   10   11   12   13   14