MİLLİ EĞİTİM DERGİSİ

Sayı 151

Temmuz, Ağustos, Eylül 2001


Okulöncesi Öğretmenlerinin Fiziksel Şartlar, Program, Yöntem, Teknik, Sınıf ve Davranış Yöntemi Sorunlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Uzm. ayşe TURLA (*)
Yrd. Doç. Dr. Fatma TEZEL ŞAHİN (**)
Dr. Neslihan AVCI (***)

GİRİŞ

Okulöncesi eğitimin istenilen nitelikte yapılabilmesi; fiziksel şartların, programın ve personelin iyi şekilde seçilmesi ve planlanmasına bağlıdır. Fiziksel koşullar ve program ne kadar mükemmel olursa olsun personel içinde en önemli yeri tutan öğretmen iyi niteliklerle donatılmışsa amaca ulaşmak mümkün olmayacaktır (1).

Öğretmen nitelikleri ne kadar istenen düzeyde olursa olsun, sağlanan  olanaklar performansını büyük ölçüde etkilemektedir. Bu nedenle okulöncesi öğretmenlerinin iş verimlerinin arttırılması; çalışma koşullarının düzenlenmesine ve sorularının ortaya konmasına bağlıdır(2,3).

Çeşitli kaynaklardan okulöncesi öğretmenlerinin sorunları incelendiğinde; insan ilişkileri, sınıfta davranış yönetimi, anne-baba eğitimi ve desteklenmesi, sınıf içi eğitsel faaliyetler, eğitim programı, çocukların gelişimlerinin desteklenmesi şeklinde sıralandığı görülmektedir (3)

Herhangi bir araştırmaya rastlanmamakla birlikte, öğretmenlerin; okulun fiziksel koşulları, sağlanan araç-gereçler, meslekî gelişme olanakları, diğer personelle ilişkileri, özlük hakları, denetim ve yönlendirme konularındaki problemlerden de etkilendikleri düşünülmektedir. Ayrıca mezun olduğu okul ve meslekte geçirdiği sürenin öğretmenin sorunlarını algılama durumunu etkilediği sanılmaktadır.

Bu araştırma, okulöncesi öğretmenlerinin mezun oldukları okul ve meslekte geçirdikleri sürenin; okulöncesi eğitim kurumlarının fiziksel şartları, plan ve program, kullanılan yöntem ve teknikler, sınıf ve davranış yönetimine ilişkin sorunlarını algılamaları üzerinde farklılık yaratıp yaratmadığını belirlemek amacıyla planlanmıştır.

YÖNTEM VE ARAÇLAR

Araştırmanın evrenini Ankara il merkezindeki kamu kurum ve kuruluşlarına bağlı anaokulları ile özel anaokullarında görev yapan öğretmenler oluşturmuştur. Bu evrenden seçilen 440 okulöncesi öğretmeni araştırmanın örneklemine alınmıştır.

Araştırma verilerini toplamak için ilgili literatür taranarak araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Anket formu, öğretmenin mezun oldukları okul, meslekte geçirdikleri süre, çalışmakta oldukları kurumdaki görev sürelerini içeren bölüm ile okulöncesi eğitim alanında özlük hakları kendini yenileme, yönetim ve diğer personelle ilişkiler, fiziksel şartlar, yöntem ve teknikler, plan program, denetim, sınıf ve davranış yönetimi ve anne babalar ile ilgili karşılaştıkları sorunları içeren 89 maddenin bulunduğu 11 bölümden meydana gelmektedir.

Bu çalışmada, fiziksel şartlar, yöntem ve teknikler, plan program, sınıf ve davranış yönetimi bölümlerinin sonuçlarına yer verilmiştir.

Toplanan veriler öğretmenin mezun oldukları okul ve meslekte geçirdikleri süre değişkenlerine göre çapraz tablolarda frekans ve yüzde değerleri ile gösterilmiştir. Gruplar arası farklılıkları saptamak için Khi-Kare testi kullanılmıştır.

BULGULAR

Tablo 1: Örnekleme Alınan öğretmenlerin Meslekte Geçirdikleri Süre ve Mezun Oldukları Okula Göre Dağılımı

Mes.Geç.Süre Mez.Ol.Okul

1-3 YIL

4-6 YIL

7-9 YIL

11 YIL ve ÜSTÜ

TOPLAM

Sayı

%

Sayı

%

Sayı

%

Sayı

%

Sayı

%

Lisans

14

11.2

14

10.6

19         

24.4

24

22.9

71

16.1

Ön Lisans

12

9.6

11

8.3

9

11.5

26

24.8

58

13.2

Kız Meslek Lisesi

87

69.6

95

72.0

44

56.4

36

34.3

262

59.5

Diğer

12

9.6

12

9.1

6

7.7

19

18.1

49

11.1

TOPLAM

125

100.0

132

100.0

78

100.0

105

100.0

440

100.0

Tablo 2: Okulöncesi öğretmenlerinin Mezun Oldukları Okula Göre Çalıştıkları Okulun ve Sınıfın Fiziksel Koşulları İle İlgili Sorunları

Okulun ve Sınıfın Fiziksel Koşulları ile İlgili Sorunlar

MEZUN OLUNAN OKUL

Lisans

Önlisans

Kız Meslek Lisesi

Diğer

Önemlilik

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

Sınıfın Çocuk Sayısına Oranla Çok Küçük Olması

37

52.1

34

47.9

28

48.3

30

51.7

93

35.5

169

64.5

18

36.7

31

63.3

8.43*

Sınıftaki Çocuk Sayısının Fazla Olması

40

56.3

31

43.7

32

55.2

26

44.8

82

31.3

180

71.0

15

30.6

34

69.4

24.37*

Sınıftaki Çocukların Seviyelerinin Birbirinden Çok Farklı Olması

15

21.1

56

78.9

15

25.9

43

74.1

76

29.0

186

71.0

8

16.3

41

83.7

4.5

Köşelerde Çocuklar İçin Yeterli Sayıda Araç-Gereç ve Oyuncak Olmaması

26

36.6

45

63.4

35

60.3

23

39.7

110

42.0

152

58.0

19

38.8

30

61.2

15.98*

Köşelerde Araç-Gereç ve Oyuncakların Çok Eski Olması

17

23.9

54

76.1

31

36.2

37

63.8

83

31.7

179

68.3

12

24.5

37

75.5

3.34

Masa, Dolap, Sandalye, Pano vb. Demirbaş Araç-Gereçlerin Yetersiz Olması

10

14.1

61

85.9

18

31.0

40

69.0

58

22.1

204

77.9

7

14.3

42

85.7

7.06

Masa, Dolap, Sandalye, Pano vb. Demirbaş Araç-Gereçlerin Çok Eski Olması

11

15.5

60

84.5

18

31.0

40

69.0

51

19.5

211

80.5

4

8.2

45

91.8

9.76*

Bahçe Araç-Gereçlerinin Yetersiz Olması

37

52.1

34

47.9

32

55.2

26

44.8

128

48.9

134

51.1

21

42.9

28

57.1

1.85

Bahçe Araç-Gereçlerinin Çok Eski Olması

21

29.6

50

70.4

20

34.5

38

65.5

80

30.5

182

69.5

16

32.7

33

67.3

0.48

Bahçenin Çocuklara Uygun Düzenlenmemiş Olması

32

45.1

39

54.9

27

46.6

31

53.4

10

40.1

157

59.9

23

46.9

26

53.1

9.77

Bahçenin Çocuk Sayısına Göre Küçük Olması

31

43.7

40

56.3

26

44.8

32

55.2

109

41.6

152

58.4

14

28.6

35

71.4

4.44

Bina Bölümleri ve Bahçenin Çocuklar İçin Tehlike Yaratacak Biçimde Olması

19

26.8

52

73.2

11

19.0

47

81.0

42

16.0

220

84.0

11

22.4

38

77.6

4.68

Tuvalet, Vestiyer, Mutfak ve Depo Gibi Bölümlerin Kullanıma Uygun Olmaması

11

15.5

60

84.5

16

27.6

42

72.4

19

7.3

243

92.7

5

10.2

44

89.8

20.44*

Tablo 2'de öğretmenlerin Okulun ve Sınıfın Fiziksel Koşulları ile ilgili sorunları mezun oldukları okul türüne göre incelendiğinde; "Sınıfın Çocuk Sayısına Oranla Çok Küçük Olması", "Sınıftaki Çocuk Sayısının Fazla Olması", "Köşelerde Çocuklar İçin Yeterli Sayıda Araç-Gereç Olmaması", "Masa, Dolap, Sandalye, Pano vb. Demirbaş Araç Gereçlerinin Çok Eski Olması" ve "Tuvalet, Vestiyer, Mutfak ve Depo gibi Bölümlerin Kullanıma Uygun Olmaması" maddelerinde gruplar arası farkın istatistiksel olarak önemli olduğu saptanmıştır (p<0.05).

Tablo 3: Okulöncesi öğretmenlerinin Meslekte Geçirdikleri Süreye Göre Çalıştıkları Okulun ve Sınıfın Fiziksel Koşulları İle İlgili Sorunları

Okulun ve Sınıfın Fiziksel Koşulları ile İlgili Sorunlar

MESLEKTE GEÇİRİLEN SÜRE

1-3 Yıl

4-6 Yıl

7-9 Yıl

10 Yıl ve Üstü

Önemlilik

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

Sınıfın Çocuk Sayısına Oranla Çok Küçük Olması 52 41.6 73 58.4 47 35.6 85 64. 4 32 41.0 46 59.0 45 42.9 60 57.1 1.59
Sınıftaki Çocuk Sayısının Fazla Olması 40 32.0 32.0 68.0 44 33.3 88 66.7 30 38.5 48 61.5 55 52.4 50 47.6 21.66*

Sınıftaki Çocukların Seviyelerinin Birbirinden Çok Farklı Olması

38 

30.4

87

69.6

35 

26.5

97

73.5

19 

24.4

59

75.6

22 

21.0

83

79.0

2.78

Köşelerde Çocuklar İçin Yeterli Sayıda Araç-Gereç ve Oyuncak Olmaması

50 

40.0

75

60.0

51 

38.6

81

61.2

31

39.7

47

60.3

58 

55.2

47

44.8

10.42

Köşelerde Araç-Gereç ve Oyuncakların Çok Eski Olması

35 

28.0

90

72.0

39

29.5

93

70.5

17 

21.8

61

78.2

42

40.0

63

60.0

7.7

Masa, Dolap, Sandalye, Pano vb.Demirbaş Araç Gereçlerin Yetersiz Olması

21

16.8

104

83.2

29

22.0

103

78.0

15

19.2

63

80.8

28 

26.7

77

73.3

3.56

Masa, Dolap, Sandalye, Pano vb. Araç Gereçlerin Çok Eski Olması

25

20.0

100

80.0

21

15.9

111

84.1

13

16.7

65

83.3

25

23. 8

80

76.2

2.74

Bahçe Araç-Gereçlerinin Yetersiz Olması

62 

49.6

63

50.4

60 

45.5

72

54.5

32

41.0

46

59.0

64

61.0

41

39.0

8.61*

Bahçe Araç-Gereçlerinin Çok Eski Olması

39

31.2

86

68.8

38

28.8

94

71.2

20

25.6

58

74.4

40

38.1

65

61.9

3.81

Bahçenin Çocuklara Uygun Düzenlenmemiş Olması

54

43.2

71

56.8

50 

37.9

82

62.1

28

35.9

50

64.1

55

52.4

50

47.6

11.2

Bahçenin Çocuk Sayısına Göre Küçük Olması

44

35.2

81

64.8

61

46.2

71

53.8

26

33.3

52

66.7

49 

46.7

56

53.3

10.92

Bina Bölümleri ve Bahçenin Çocuklar İçin Tehlike Yaratacak Biçimde Olması

18 

14.4

107

85.6

26

19.7

106

80.3

14 

17.9

64

82.1

25

23.8

80

76.2

3.41

Tuvalet, Vestiyer, Mutfak ve Depo Gibi Bölümlerin Kullanıma Uygun Olmaması

13 

10.4

112

89.6

8

6.1

124

93.9

7

9.0

71

91.0

23 

21.9

82

78.1

15.53*

Tablo 3 incelendiğinde meslekte geçirdikleri süreye göre "Sınıftaki Çocuk Sayısının Fazla Olması", "Bahçe Araç-Gereçlerinin Yetersiz Olması" ve "Tuvalet, Vestiyer, Mutfak ve Depo gibi Bölümlerin Kullanıma Uygun Olmaması" maddelerinde gruplar arası farkın istatistiksel olarak önemli olduğu saptanmıştır (p<0.05).

Tablo 4: Okulöncesi Öğretmenlerinin Mezun Oldukları Okula Göre Yöntem ve Teknik İle İlgili Sorunları

Yöntem ve Teknik ile ilgili Sorunlar

MEZUN OLUNAN OKUL

Lisans

Önlisans

Kız Meslek Lisesi

Diğer

Önemlilik

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

Sınıfta Tek öğretmen Olmanın İdeal Eğitim Yöntemlerini Kullanmayı Engellemesi

25

35.2

46

64.8

15 

25.9

43

74.1

72

27.5

190

72.5

14

28.6

35

71.4

1.89

Yeni Eğitim Yöntemleri (Drama,Proje Çalış. vb.) Konusunda Bilgi ve Deneyimlerin Yetersiz Olması

41

57.7

30

42.3

35 

60.3

23

39.7

132

50.4

130

49.6

21

42.9

28

57.1

4.47

İstenilen Eğitim Yöntemini Kullanma Konusundaki İsteğin İdare Tarafından Onaylanmaması

23 

32.4

48

67.6

11

19.0

47

81.0

46

17.6

216

82.4

4

8.2

45

91.8

12.32*

Öğretmenin Çocuklar İçin Bulduğu Eğitim Yöntemi ile İdarenin Benimsediği Eğitim Yönteminin Benzerlik Göstermemesi

26

36.6

45

63.4

14

24.1

44

75.9

46

17.6

216

82.4

3

6.1

46

93.9

19.57*

Yeni Eğitim Yöntemlerinin Kulllanılması İçin Yeterli Araç-Gereç ve Ortamın Sağlanmaması

19 

26.8

52

73.2

22

37.9

36

62.1

57

21.8

205

78.2

12.2

43

87.8

10.99*

Tablo 4’de öğretmenlerin Yöntem ve Teknikler ile ilgili sorunları mezun oldukları okul türüne göre incelendiğinde; "İstenilen Eğitim Yöntemini Kullanma Konusundaki İsteğin İdare Tarafından Onaylanmaması", "Öğretmenin Çocuklar İçin Uygun Bulduğu Eğitim Yöntemi İle İdarenin Benimsediği Eğitim Yönteminin Benzerlik Göstermemesi" ve "Yeni Eğitim Yöntemlerinin Kullanılması İçin Yeterli Araç-Gereç ve Ortamın Sağlanmaması" maddelerinde gruplar arası farkın istatistiksel olarak önemli olduğu görülmektedir (p<0.05).

Tablo 5: Okulöncesi Öğretmenlerinin Meslekte Geçirdikleri Süreye Göre Yöntem ve Teknik İle İlgili Sorunları

Yöntem ve Teknik ile İlgili Sorunlar

MESLEKTE GEÇİRİLEN SÜRE

1-3 Yıl

4-6 Yıl

7-9 Yıl

10 Yıl ve Üstü

Önemlilik

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

Sınıfta Tek Öğretmen Olmanın İdeal Eğitim Yöntemlerini Kullanmayı Engellemesi

34

27.2

91

72.8

37

28.0

95

72.0

18

23.1

60

76.9

37 

35.2

68

64.8

3.57

Yeni Eğitim Yöntemleri (Drama,Proje Çalış. vb.) Konusunda Bilgi ve Deneyimlerin Yetersiz Olması

60 

48.0

65

52.0

60

45.5

72

54.5

40 

51.3

38

48.7

69 

65.7

36

34.3

10.99*

İstenilen Eğitim Yöntemini Kullanma Konusundaki İsteğin İdare Tarafından Onaylanmaması

23

18.4

102

81.6

26

19.7

106

80.3

12 

15.4

66

84.6

23 

21.9

82

78.1

1.3

Öğretmenin Çocuklar İçin Uygun Bulduğu Eğitim Yöntemi ile İdarenin Benimsediği Eğitim Yönteminin Benzerlik Göstermemesi

22

17.6

103

82.4

29

22.0

103

78.0

14

17.9

64

82.1

24

22.9

81

77.1

1.48

Yeni Eğitim Yöntemlerinin Kullanılması İçin Yeterli Araç-Gereç ve Ortamının Sağlanmaması

31 

24.8

94

75.2

27

20.5

105

79.5

15

19.2

63

80.8

31

29.5

74

70.5

3.69

Öğretmenlerin meslekte geçirdikleri süreye göre Tablo 5 incelendiğinde ise, sadece "Yeni Eğitim Yöntemleri (Drama, Proje Çalışmaları vb.) Konusunda Bilgi ve Deneyimlerinin Yetersiz Olması" maddesinde gruplar arası farkın istatistiksel olarak önemli olduğu saptanmıştır (p<0.05).

Tablo 6: Okulöncesi öğretmenlerinin Mezun Oldukları Okula Göre Plan ve Program İle İlgili Sorunları

Plân ve Program ile İlgili Sorunlar

MEZUN OLUNAN OKUL

Lisans

Önlisans

Kız Meslek Lisesi

Diğer

Önemlilik

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

Plân-Programı Yalnız Yapmanın Zor Gelmesi

21  

29.6

50

70.4

17

29.3

41

70.7

53

20.2

209

79.8

13 

26.5

36

73.5

4.33

Öğretmenin Fikri Alınmadan Düzenlenen Eğitim Programını Uygularken Sorun Çıkması

25

35.2

46

64.8

24 

41.4

34

58.6

86

32.8

176

67.2

10

20.4

39

79.6

5.52

Şu Anda Yürürlükte Olan Okulöncesi Eğitim Programının Planlarını Hazırlamanın Çok Zaman Alması

29 

40.8

42

59.2

34

58.6

24

41.4

101

38.5

161

61.5

17 

34.7

32

65.3

11.96

Çabalara Rağmen Programı Çocukların Yaratıcılığını Destekleyecek Etkinliklerle Zenginleştirememe

14

19.7

57

80.3

6

27.6

42

72.4

58

22.1

204

77.9

14

28.6

35

71.4

10.21

Program Konusunda Danışabilecek Bir Kişi veya Kuruma İhtiyaç Duyma

32 

45.1

39

54.9

25 

43.9

32

56.1

121

46.2

141

53.8

20

40.8

29

59.2

0.52

Tablo 7: Okulöncesi Öğretmenlerinin Meslekte Geçirdikleri Süreye Göre Plan ve Program İle İlgili Sorunları

Plân ve Program ile İlgili Sorunlar

MESLEKTE GEÇİRİLEN SÜRE

1-3 Yıl

4-6 Yıl

7-9 Yıl

10 Yıl ve Üstü

Önemlilik

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

Plân-Programı Yalnız Yapmanın Zor Gelmesi

30

24.0

95

76.0

35

26.5

97

73.5

13

16.7

65

83.3

26

24.8

79

75.2

2.79

Öğretmenin Fikri Alınmadan Düzenlenen Eğitim Programını

Uygularken Sorun Çıkması

34

27.2

91

72.8

45

34.1

87

65.9

24

30.8

54

69.2

42

40.0

63

60.0

4.48

Şu Anda Yürürlükte Olan

Okulöncesi Eğitim Programının Plânlarını Hazırlamanın Çok Zaman Alması

52

41.6

73

58.4

47

35.6

85

64.4

33

42.3

45

57.7

49

46.7

56

53.3

6.23

Çabalara Rağmen Programı Çocukların Yaratıcılığını Destekleyecek Etkinliklerle Zenginleştirememe

23

18.4

102

81.6

33

25.0

99

75.0

15

19.2

63

80.8

31

29.5

74

70.5

8.27

Program Konusunda Danışabilecek Bir Kişi veya Kuruma İhtiyaç Duyma

66

52.8

59

47.2

59

45.0

72

55.0

30

39.0

48

61.5

43

41.0

62

59.0

5.11

Tablo 6 ve 7’de öğretmenlerin Plan ve Program ile ilgili sorunları mezun oldukları okul türüne ve meslekte geçirdikleri süreye göre incelendiğinde, gruplar arasındaki fark istatistiksel olarak önemli bulunmamıştır (p>0.05).

Tablo 8: Okulöncesi Öğretmenlerinin Mezun Oldukları Okula Göre Sınıf ve Davranış Yönetimi İle İlgili Sorunları

Sınıf ve Davranış Yönetimi ile ilgili Sorunlar

MEZUN OLUNAN OKUL

Lisans

Önlisans

Kız Meslek

Diğer

Önemlilik

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

Sınıf Kalabalık Olduğu İçin öğretmenin Çocuklara Sözünü Dinletememesi

9

12.7

62

87.3

11

19.0

47

81.0

45

17.2

217

82.8

8

16.3

41

83.7

1 08

Çocukları Kontrol Edebilmek İçin Zaman Zaman Bağırma

49

69.0

22

31.0

39

67.2

19

32.8

163

62.2

99

37.8

29

59.2

20

40.8

1.86

Olumsuz Davranışları Ortadan Kaldırabilmek İçin Ceza Verme

38

53.5

33

46.5

32

55.2

26

44.8

165

63.0

97

37.0

27

55.1

22

44.9

3.21

Çocuklara İstediği Davranışları Yaptırabilmek için önceden ödül Verme

50

70.4

21

29.6

34

58.6

24

41.4

161

61.5

101

38.5

31

63.3

18

36.7

3.87

Küfür, Saldırganlık Gibi Davranışları Ortadan Kaldırmada Güçlük Çekme

24

33.8

47

66.2

19

32.8

39

67.2

87

33.2

175

66.8

13

26.5

36

73.5

7.52

Çocuklara Yeni Davranışlar Kazandırmada Zorluk Çekme

10

14.1

61

85.9

15

25.9

43

74.1

39

14.9

223

85.1

10

20.4

39

79.6

4.92

Çocukları Kontrol Edebilmek İçin Zaman Zaman Ses Tonunun Yeterli Olmaması

23

32.4

48

67.6

30

51.7

28

48.3

91

34.7

171

65.3

16

32.7

33

67.3

6.99

Çocukları Etkinliklere Yönlendirmede ve Etkinliklerarası Geçişte Zorlanma

9

12.7

62

87.3

11

19.0

47

81.0

49

18.7

213

81.3

6

12.2

43

87.8

2.41

Bazı Zamanlarda Çocuklara Karşı Sabırlı Olamama

27

38.0

44

62.0

29

50.0

29

50.0

89

34.0

173

66.0

17

34.7

32

65.3

5.38

Çocukların Bazı Sorularına Nasıl Cevap Verileceğini Bilememe

18

25.4

53

74.6

23

39.7

35

60.3

83

31.7

179

68.3

11

22.4

38

77.6

4.82

 

Tablo 9: Okulöncesi Öğretmenlerinin Meslekte Geçirdikleri Süreye Göre Sınıf ve Davranış Yönetimi İle İlgili Sorunları

Sınıf ve Davranış Yönetimi ile İlgili Sorunlar

MESLEKTE GEÇİRİLEN SÜRE

1-3 Yıl

4-6 Yıl

7-9 Yıl

10 Yıl ve Üstü

Önemlilik

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

Evet

Hayır

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

S

%

Sınıf Kalabalık Olduğu İçin öğretmenin Çocuklara Sözünü Dinletememesi

18

14.4

107

85.6

19

14.4

113

85.6

15  

19.2

63

80.0

21

20.0

84

80.0

2.17

Çocukları Kontrol Edebilmek İçin Zaman Zaman Bağırma

84  

67.2

41

32.8

76

57.1

56

42.4

49  

62.8

29

37.2

71  

67.6

34

32.4

3.52

Olumsuz Davranışları Ortadan Kaldırabilmek İçin Ceza Verme

75

60.0

50

40.0

79

59.8

53

40.2

47

60.3

31

39.7

61

58.1

44

41.9

0.12

Çocuklara İstediği Davranışları Yaptırabilmek İçin önceden Ödül Verme

70

56.0

55

44.0

87

65.9

45

34.1

47  

60.3

31

39.7

72

68.6

33

31.4

6.55

Küfür, Saldırganlık Gibi Davranışları Ortadan Kaldırmada Güçlük Çekme

36

28.8

89

71.2

38

28.8

94

71.2

30  

38.5

48

61.5

39

37.1

66

62.9

6.13

Çocuklara Yeni Davranışlar Kazandırmada  Zorluk Çekme

23

18.4

102

81.6

15

11.4

117

88.6

12  

15.4

66

84.6

24  

22.9

81

77.1

5.88

Çocukları Kontrol Edebilmek İçin Zaman Zaman Ses Tonunun Yeterli Olmaması

41

32.8

84

67.2

48

36.4

84

63.6

27  

34.6

51

65.4

44  

41.9

61

58.1

2.18

Çocukları Etkinliklere Yönlendirmede ve Etkinliklerarası Geçişte Zorlanma

14  

11.2

111

88.8

26

19.7

106

80.3

18  

23.1

60

76.9

17  

16.2

88

83.8

5.73

Bazı Zamanlarda Çocuklara Karşı Sabırlı Olamama

44

35.2

81

64.8

49

37.1

83

62.9

27  

34.6

51

65.4

42  

40.0

63

60.0

0.76

Çocukların Bazı Sorularına Nasıl Cevap Verileceğini Bilememe

42

33.6

83

66.4

42  

31.8

90

68.2

20  

25.6

58

74.4

31  

29.5

74

70.5

1.57

 

Tablo 8 ve 9’da öğretmenlerin Sınıf ve Davranış Yönetimi ile ilgili sorunları mezun oldukları okul türüne ve meslekte geçirdikleri süreye göre incelendiğinde gruplar arasındaki farkı istatistiksel olarak önemli bulunmamıştır (p>0.05).

TARTIŞMA

Okulöncesi öğretmenlerinin mezun oldukları okul ve meslekte geçirdikleri süreye göre fiziksel şartlar, yöntem ve teknik, plan-program, sınıf ve davranış yönetimi ile ilgili sorunlarına ilişkin bulgular ışığında;

- Lisans ve Önlisans mezunu öğretmenlerin "Sınıfın çocuk sayısına göre çok küçük olması" ve "Sınıftaki çocuk sayısının fazla olması" sorununu daha yüksek oranda (Lisans %52.1, Önlisans %48.3) dile getirdikleri görülmektedir. Bu sorunların, öğretmenin eğitim seviyesi yükseldikçe daha fazla dile getirildiği düşünülmektedir.

Baykan ve arkadaşlarının Türkiye’de Okulöncesi Eğitim Kurumlarının Durum Tespit Araştırması’nda binası yetersiz veya vasat düzeyde olan okulöncesi eğitim kurum oranı %43.28 olarak bulunmuştur. Sınıfların %37.65 oranında yetersiz, vasat düzeyde olduğu da saptanmıştır (4).

- Köşelerdeki araç-gereçlerinin yetersiz, sınıf demirbaşlarının eski, tuvalet vestiyer, mutfak ve depo gibi bölümlerin kullanıma uygun olmaması konularını üniversite mezunu öğretmenlerin daha yüksek oranda sorun olarak algıladıkları görülmektedir. Baykan ve arkadaşlarının yaptığı çalışmanın sonuçları da öğretmenlerin algılamalarını destekler niteliktedir (4).

- On yıl ve üzerinde hizmet yılına sahip öğretmenlerin, sınıftaki çocuk sayısının fazla olmasını ve bahçe araç gereçlerinin yetersiz olmasını diğer öğretmenlere göre daha yüksek oranda sorun olarak belirttikleri görülmektedir. Bu sonuç, öğretmenlerin mesleki deneyimlerinin artmasının sınıftaki çocuk sayısının fazlalığını ve bahçe araç-gereçlerinin yetersizliğini sorun olarak algılamalarını etkilediği düşünülmektedir. Kalemci ve Metin’in Okulöncesi Eğitim Kurumlarının Fiziksel Koşulları ve Personel Nitelikleri ile ilgili araştırmalarında kurumların büyük bir kısmında bahçe araç-gereçlerinin olmadığı ya da yetersiz olduğu saptanmıştır (5).

- Okulöncesi öğretmenlerinin eğitim düzeyinin artması ile yeni yöntem ve teknikleri kullanma konusunda istekli oldukları, ancak bunları kullanmada çalıştıkları kurumun yönetimi ile çelişkiye düştükleri saptanmıştır.

Kandır araştırmasında, öğretmenlerin yıllık planı uygulamada karşılaştıkları en büyük sorunun öğrenci sayısının fazlalığı ve araç-gereç yetersizliğini birinci derecede ifade ettiklerini ortaya koymuştur (6).

- Okulöncesi öğretmenlerinin meslekte geçirdikleri süre arttıkça (10 yıl ve üstü %65.7) alanları ile ilgili yeni eğitim yöntemlerini kullanma konusunda daha yüksek oranda sorun yaşadıkları görülmektedir. Öğretmenlerin alan ile ilgili bilgilerinin meslekte geçirilen süre ile eskimesi ve yenilenememesinin bu sonucu doğurduğu düşünülmektedir. Öğretmenlik mesleği tüm meslek yaşamı boyunca yenilenme ve öğrenmeyi gerektirmekte, sürekli olarak hizmetiçi eğitim programlarına katılımı zorunlu kılmaktadır (7).

- Okulöncesi öğretmenlerinin okulöncesi program ile ilgili sorunları mezun oldukları okul ve meslekte geçirdikleri süreye göre farklılık göstermemektedir. Can Yaşar öğretmenlerin hizmet yılı arttıkça kendilerini program konusunda yeterli görme oranının istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaştığını belirlemiştir (8). Bu sonuç çalışma sonuçlarıyla benzerlik göstermemektedir.

- Öğretmenlerin sınıf ve davranış yönetimi ile ilgili sorunları incelendiğinde, mezun olunan okul ve meslekte geçirilen süre değişkenlerine göre gruplar arası farklılık bulunmamaktadır (p>0.05). Öğretmenlerin çocukları kontrol edebilmek için zaman zaman bağırmak, olumsuz davranışları ortadan kaldırabilmek için ceza vermek ve olumlu davranışa yönlendirebilmek için önceden ödül vermek (rüşvet) zorunda kaldıklarını yüksek oranda ifade ettikleri belirlenmiştir. Bu sonuç öğretmenlerin disiplin konusunda ciddi problemler yaşadığını ortaya koymaktadır.

Okulöncesi öğretmeninin disiplinle ilgili sorunlarını ortadan kaldırabilmek için kendini bu konuda sürekli geliştirmesi ve diğer profesyonellerle  işbirliği yapmaktan kaçınmaması gerekmektedir (9,10).

SONUÇ

Okulöncesi öğretmenlerinin fiziksel şartlar, yöntem ve teknikler, plan-program, sınıf ve davranış yönetimi ile ilgili bazı sorunları mezun olunan okul ve meslekte geçirilen süreye göre farklılıklar göstermiştir. Lisans ve önlisans mezunu öğretmenlerin karşılaştıkları sorunları daha üst düzeyde ve gerçekçi bir şekilde algıladıkları görülmüştür. Öğretmenlerin meslekte geçirdikleri sürenin artması ile mesleki olgunluklarının da arttığı ve buna bağlı olarak meslek alanları ile ilgili daha fazla sorunu dile getirdikleri saptanmıştır.

ÖNERİLER

Okulöncesi öğretmenlerinin sorunlarının belirlenerek bu sorunların giderilmesi için gerekli önlemlerin alınması, okulöncesi eğitimin niteliği ve öğretmenin iş verimini arttırmak açısından büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle;

• Araştırmamızda kullanılan ölçme aracının revizyondan geçirilerek farklı kurumlarda ve bölgelerde çalışan okulöncesi öğretmenlerinin sorunlarının belirlenmesi amacı ile Türkiye çapında bir durum tespit araştırmasının yapılması uygun olacaktır.

• Okulöncesi eğitim öğretmenlerinin sorunlarının tespiti çalışması kadar önemli olan fiziksel koşullarında düzenlenmesi konusunda gerekli birimlerin işbirliği yapmaları sağlanmalıdır.

• Öğretmenlerin alanları ile ilgili yeni bilgi ve teknolojileri takip edebilmeleri amacı ile düzenli aralıklarla hizmet içi eğitim çalışmaları planlanmalı ve bunlara ulaşılabilirliğin sağlanması uygun olacaktır.


(*) Gazi Üniversitesi Meslekî Eğitim Fakültesi,Çocuk Gelişimi ve Okulöncesi Eğitimi ABD.

(1) Ülkü Üstünoğlu, “Okulöncesi Öğretmeninin Nitelikleri”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3:1, 1990, s.155-160.

(2)Olivia N. Saracho, “A Study of the Roles of Early Childhood Teachers”, Early Childhood Development of Care, Cilt:38, 1988, s.43-56.

(3)Stephen J. Micklo, “Perceived Problems of Public School Prekindergarten Teachers”, Journal of Research in Childhood Education,Cilt:8, Sayı:1, 1993, s.57-68.

(4)Suna Baykan, Esra Ömeroğlu, Fatma Şahin,Nilay Dereobalı ve Ayşe Turla. “Türkiye’de Okulöncesi Eğitim Kurumlarının DurumTespit Araştırması Sonuçları”,Okul Öncesi Eğitimi I.Sempozyumu Kitabı. Ders Aletleri Yapım Merkezi Matbaası,Ankara, 1993, s.64.

(5)Fatma Kalemci,Nilgün Metin, Okulöncesi Eğitim Kurumlarının Çevre Düzenlemesi ve Çalışan Eğitimci Personelin Nitelikleri Yönünden İncelenmesi. Aydoğdu Ofset, Ankara, 1998, s.81--85.

(6)Adalet Kandır,“Dört Altı Yaş Çocukları İçin Okulöncesi Eğitim Kurumlarındaki Program Hazırlama Durumu”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1991, s.34.

(7)Hayrettin Akyıldız,“Öğretmen Özelliklerinin Öğretim Sürecine Etkisi”,Yaşadıkça Eğitim, Sayı:6, 1989, s.43-52.

(8) Münevver Can Yaşar, “Ankara İl Merkezindeki Anasınıfı Öğretmenlerinin Yeni Eğitim Programı Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Saptanması”, Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi,Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 1998, s.Ek 6.

(9) Ahmet Mahiroğlu, “Sınıf Yönetimi”, Eğitim Dergisi,Sayı:4, 1993, s.71-80.

(10) Zühal Cafoğlu,“Sınıf Yönetimi”, Eğitim Dergisi, Sayı:2, 1992

 

İçindekiler...

© T.C. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı
Teknikokullar, ANKARA
Tel. (312) 2128145
Fax (312) 2124668
med@meb.gov.tr

[ yukarı ]

Arşiv