MİLLİ
EĞİTİM DERGİSİ |
Sayı
148 |
Ekim,
Kasım, Aralık 2000 |
Lise Resim Dersi Öğretim Programının Çağdaş Sanatsal
Eğitim Bağlamında Değerlendirilmesi |
Dr. Yıldız KURTULUŞ (*) |
GİRİŞ
1998-1999 öğretim yılında
Lise Resim dersinde yeni bir öğretim programı uygulamaya konulmuştur (1). Bu
incelemenin amacı, program içeriğinin çağdaş sanatsal eğitim bağlamında
değerlendirilmesidir. Sanatsal eğitim, insanın
sanatla ilintilerinin biçimlendirilmesidir. Bu durum, sanat sevgisini, sanata
içten gereksinim duyulmasını; sanatın anlamı, özgül değeri ve imgesel dili
ile ilgili anlayışın gelişimini içine alır(2). Sanat donmuş kalıplar
dizisi değil, devingen bir süreçtir. Yeterli çağdaş sanatsal eğitim almamış
bireylerden oluşan bir toplumda eskimiş değer ölçüleri, önyargılar olarak
ortaya çıkacaktır. Yeni sanat biçemlerinin sevilmemesinde, anlaşılamamış
olmalarının payı büyüktür. Çağdaş sanatın bilincine varılması, çağdaş
sanatsal eğitimle mümkündür. Sanatın en yeni
biçimleriyle, erken yaşlarda tanıştırılan bireyler, çağcıl sanatlara hoşgörü
geliştirir ve doğru estetik yargılara daha kolay ulaşırlar(3). Çağdaş sanat
eğitimiyle, sanat denen çok yönlü ve boyutlu olguyu ve sanat sorunlarını tüm
biçimleriyle yaşatarak eğitilen çocuk ve gencin, olay ve olguları çok
yönlülükleri ve boyutlulukları içinde görüp yorumlayan, kavrayan,
yeniliklere, çağdaş her türlü gelişmeye, her tür yeni biçim ve
biçimlendirmeye açık, çağındaki gerek bilim ve teknolojide, gerek toplumsal
ve kültürel değişme süreçlerindeki yeni gelişmeleri anlamaya yatkın,
hoşgörülü, aynı zamanda dinamik bir kişilik geliştireceği kesindir(4). Gerçek anlamda çağdaşlaşma,
çoğunluğun çağdaş bilince sahip olması ile olasıdır. Çağdaş uygarlık düzeyi
ile çağdaş sanat düzeyi birbirine koşut gelişim göstermektedir. Gençleri
sanatla biçimlendirmek, sanat eğitiminin görevi olmalıdır (5). Yöntem Lise Resim 1, 2, 3 Dersi
Öğretim Programı’nda çağdaş sanatın öğretilmesi boyutunun değerlendirilmesi
için eğitsel eleştiri modeli (6) kullanılmaktadır. Modelin betimleme,
yorumlama ve değerlendirme olmak üzere üç temel boyutu vardır. Başlıca şu sorulara yanıt
aranmaktadır:Lise Resim 1, 2, 3 Dersi Öğretim Programı’nda çağdaş sanatların
öğretilmesi hedeflenmiş midir? Programın uygulanmasında çağdaş sanatın
öğretilmesini öğretmenler benimsemiş midir?Çağdaş sanatın öğretilmesi için
öğretmenler kendilerini yeterli bulmakta mıdır?Çağdaş sanatın öğretilmesi
için ders araç-gereçleri kullanılmakta mıdır?Programın uygulanmasında
öğretmenlerin karşılaştıkları başlıca sorunlar nelerdir? Verilerinin toplanmasında;
tarama modelinin yanısıra, bir anket kullanılmıştır. Anket, tesadüfi
örnekleme yöntemiyle, Ankara İl Millî Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı 16 lisede
çalışan 42 resim öğretmenine uygulanmıştır. Verilerin analizinde frekans (f)
ve yüzde (%) dağılımları kullanılmıştır. Ankette öğretmenle ilgili 5 soru,
kurumla ilgili 5 soru ve programın uygulanmasıyla ilgili 19 soru
bulunmaktadır. BULGULAR 1. Çağdaş Sanatçılar Açısından Programın
Özellikleri Lise programında, resim
dersi seçmeli derstir. Seçmeli derslerin amacı, öğrenciyi hayata ve iş
alanlarına hazırlamak olduğu gibi, onu belirli bir yükseköğretim alanına da
daha iyi hazırlamaktır. Seçmeli derslerden hangilerinin açılacağına liselerin
Öğretmenler Kurulunun karar vermesi öngörülmüştür (7). Lise Resim 1, 2, 3 Dersi
Öğretim Programında, sanatın öğretilmesiyle ilgili “Genel Amaçlar”
şunlardır:“Güzel sanatlardaki yöntem, teknik, ilke ve akımlarla ilgili
kavramları doğru olarak kullanabilme” (md.1); “Görsel sanatlarda kullanılan
yöntem ve teknikleri değişik konularda uygulayabilme” (md.2); “Sanat
eserlerindeki estetik yönlerin farkında oluş” (md.7); “Güzel sanatların
hayattaki önemini ve gerekliliğini kavrayabilme” (md.8); “Sanata ve sanat
olaylarına değer veriş” (md.9). Programda çağdaş sanatların
öğretilmesine ilişkin üniteler,1. Sınıfta “Çağdaş Sanat Akımlarına Genel Bir
Bakış”, 3. Sınıfta “Çağdaş Sanat Akımları”, ve “Türk Resim Sanatı” olarak
belirlenmiştir. Lise 1’de, “Çağdaş Sanat Akımlarına Genel Bir Bakış” ünitesi,
çağdaş sanatların öğretilmesine yönelik olup, yöntem ve teknikler arasında
“yaptırmaya” yer verilmemiştir(s.403). Lise 2’de, benzer bir ünite
ayrılmamıştır. Lise 3’te, “Çağdaş Sanat Akımları” ve “Türk Resim Sanatı”
üniteleri, çağdaş sanatların öğretilmesine elverişlidir.“Çağdaş Sanat
Akımları” ünitesinin, “Çağdaş Sanat Akımlarına Genel Bir Bakış” ünitesinden
tek farkı uygulama yapılacak olmasıdır. Lise Resim Alanı, 2. ve 3.
Sınıfta uygulanmaktadır. Lise (Resim Alanı)Resim 1, 2 Dersi Öğretim
Programı’nın amaçları Lise Resim 1, 2, 3 Dersi Öğretim Programı’nınkinden
farklı değildir. Bu çalışmada incelenen üniteler açısından farklılık,
yalnızca sürenin uzatılmış olmasıdır (479). 2. Anket Sonuçları Öğretmenle ilgili
bilgiler:Anket uygulanan öğretmenlerin,“Kaç yıllık öğretmen olduğu”yla ilgili
dökümde, öğretmenler oluşturulan beş basamağın tümüne dağılmakta ve en büyük
grubu % 31’lik payla, 16-20 yıl aralığındakiler oluşturmaktadır. Anket uygulanan
öğretmenlerin biri hariç tamamı Eğitim Fakülteleri Resim-İş Öğretmenliği
Bölümlerinden mezun olmuştur. Öğretmenlerin haftalık ders yükü açısından, en
büyük grup % 33.3’lük pay ile 16-20 ders saati çalışanlardır. “Resim dersinde çağdaş
sanat akımlarının öğretilmesi gerektiğini düşünüyor musunuz?” sorusuna,
ankete katılan öğretmenlerin tümü “Evet” yanıtı vermişlerdir. Öğretmenlerin
çalıştıkları kurumla ilgili bilgiler: Anket uygulanan
öğretmenlerin çalıştığı okullar; Atatürk Anadolu Lisesi, Ayrancı Lisesi,
Bahçelievler Deneme Lisesi,Cumhuriyet Lisesi, Eryaman Lisesi, Farabi Lisesi,
Fatih Sultan Mehmet Lisesi,Gazi Anadolu Lisesi, İncirli Lisesi,Kalaba Anadolu
Lisesi, Keçiören Lisesi, Kocatepe Mimar Kemal Lisesi, Mustafa Kemal Lisesi,
Ömer Seyfettin Lisesi, Rauf Denktaş Lisesi, Tınaztepe Lisesi’dir. Anket uygulanan
öğretmenlerin çalıştığı okulların, % 75’inde “zorunlu/seçmeli ders”
anlayışıyla, sınıftaki öğrencilerin tümünün katıldığı resim dersi uygulaması
yapıldığı görülmektedir. Sınıf mevcutları ortalaması, okulların % 68.6’sında
31-51 ve yukarısı aralığındadır. Öğretmenlerin çalıştığı
okulların % 56.25’inde bir resim atölyesi vardır. Atölyesi bulunan okulların
yarısında, atölyenin küçük ve yetersiz olduğu açıklanmaktadır. Anket
uygulanan öğretmenlerin çalıştığı okulların % 62.5’inde Slayt makinesi,
tepegöz, röprodüksiyon vb. araçların bulunmadığı açıklanmıştır. Uygulama ile ilgili
bilgiler: Ankete katılan öğretmenlerden, “Çağdaş Sanat Akımları ve Çağdaş Türk
Sanatı konusunda bilgi yönünden kendinizi yeterli buluyor musunuz?” sorusuna
% 33.3oranında “Hayır” yanıtını verenlerin kıdem durumu 5-23 yıl
aralığındadır. Öğretmenlerden,“Aldığınız lisans eğitimini yeterli buluyor
musunuz?” sorusuna % 54.8’i oranında “Hayır” yanıtı verenlerin kıdem durumu
7-24 yıl aralığındadır. “Çağdaş Sanat Akımlarına
Genel Bir Bakış” ve “Çağdaş Sanat Akımları” ünitelerini işleyen
öğretmenlerin, öğretildiğini açıkladığı sanat akımlarının tamamı, yeni
programda yer alanlardır. Öğretildiği söylenen akımlar içinde en çok yer alan
“Empresyonizm”, en az yer alan ise “Dadaizm” ve “Fütürizm”dir. Lise 1’de ve
3’te öğretilen sanat akımlarında ve bunların sıralamasında değişiklik
olmadığı görülmektedir. “Çağdaş Sanat Akımlarına
Genel Bir Bakış” ünitesini işleyen öğretmenlerin % 60’ı, “Çağdaş Sanat
Akımları” ünitesini işleyen öğretmenlerin % 73.3’ü ve “Türk Resim Sanatı”
ünitesini işleyen öğretmenlerin % 47.4’ü “Bu üniteyi işlerken, röprodüksiyon
ve slayt gibi araçlar kullandınız mı?” sorusuna “Hayır” yanıtı vermişlerdir. “Çağdaş Sanat Akımlarına
Genel Bir Bakış” ünitesini işleyen öğretmenlerin% 76’sı, “Çağdaş Sanat
Akımları” ünitesini işleyen öğretmenlerin % 66.7’si ve “Türk Resim Sanatı”
ünitesini işleyen öğretmenlerin% 68.4’ü “Bu ünitenin kuramsal boyutuyla
etkili bir şekilde işlendiğini düşünüyor musunuz?” sorusuna “Hayır” yanıtı
vermişlerdir. “Çağdaş Sanat Akımlarına
Genel Bir Bakış” ünitesini işleyen öğretmenlerin % 66.7’si, “Çağdaş Sanat
Akımları” ünitesini işleyen öğretmenlerin %73.4’ü ve “Türk Resim Sanatı”
ünitesini işleyen öğretmenlerin %57.9’u “Bu ünitenin uygulama boyutuyla
etkili bir şekilde işlendiğini düşünüyor musunuz?” sorusuna “Hayır” yanıtı
vermişlerdir. “Türk Resim Sanatı”
ünitesini işleyen 15 öğretmen“Cumhuriyet Dönemi Sanatçıları’ndan hangilerini
tanıttınız?” sorusuna yanıt olarak 22 sanatçı adı yazmıştır. En çok tanıtılan
sanatçılar sırasıyla; İbrahim Çallı, Abidin Dino, Nuri İyem,B.Rahmi Eyüboğlu
ve Hikmet Onat’tır. Ankete katılan
öğretmenlerin, yeni programı incelemiş ve bir ders yılı uygulamış olanlarının
% 57.1’i “1998 Programını uygulanabilir buluyor musunuz?” sorusuna “Evet”
yanıtı vermişlerdir. Anket Uygulanan Öğretmenlerin “Çağdaş
Sanat Akımlarına Genel Bir Bakış”, “Çağdaş Sanat Akımları” ve “Türk Resim Sanatı” Ünitesiyle İlgili Sorunları Uygulanan anketin,
sorunları saptamaya dönük açık uçlu sorularına verilen yanıtlar
gruplandırılmıştır: 1. Lise programı
ile ilgili sorunlar Son sınıf öğrencilerinin üniversite
sınavına hazırlanma endişesi konuların işlenmesinde problem yaratmakta;
ayrıca seçmeli dersler için öğrencilere seçim olanağı tanınmamaktadır. 2. Atölye ile
ilgili sorunlar Atölyelere çok sayıda
öğrenci girip çıktığı için uygun çalışma ortamı yaratılamamaktadır. Sanat
uğraşlarına elverişli mekanlar ve yeterli sayıda öğretmen bulunmamaktadır. 3. Ders aracı ile
ilgili sorunlar Okullarda atölye
donanımları yeterli değildir. Okul kütüphanelerinde ünitelerle ilgili röprodüksiyon
ve slaytlar bulunmadığı için, görsel malzeme ile zenginleştirilmeyen
konuların işlenme şansı yoktur. SONUÇ 1.Özet ve Sonsöz 1998 Programında, çağdaş
sanat akımlarına yer verilmesi bir yeniliktir. Çağdaş sanatların öğretilmesi,
program amaçlarının içinde yer almaktadır. Ancak sanatın çağdaş biçemleri
konusu açık olarak tanımlanmamıştır. Programda, “Çağdaş Sanat
Akımları” olarak, 20. yy’ın ilk yarısında ortaya çıkan akımlara yer
verilmektedir. E. Batur’un genel yayın yönetmeni olduğu, “Avant-garde
1945-1995”de, 1940-1995 tarihleri arasında yer alan yetmiş bir akımdan söz
edilmektedir (8). Bunlardan, “Kavramsal Sanat”, “Minimalizm”, “Yerleştirilmiş
Yapıt (Enstelasyon)” gibi terimlerin, sanat çevrelerinin bile dışına
taşmışken, programa girmemiş olması eksikliktir. Programdaki çağdaş sanatın
öğretilmesi amacını öğretmenler benimsemektedirler. Ancak, öğretmenler çağdaş
sanat akımlarını yeterince tanımamaktadırlar. Çağdaş sanat eğitimi
anlayışı, kuramsal bilgilerin aktarımının uygulamalı sanatsal etkinlik ile
birleştirilmesini ön görmektedir. 1. sınıfta sanat akımları, 3. sınıfta Türk
resim sanatı konularının işlenmesinde önerilen yöntemler bundan yoksundur. Programda çağdaş sanatsal
eğitim ağırlıklı olarak, 3. sınıf programında yer almaktadır. 3. sınıfların
üniversiteye hazırlık soruları nedeniyle programın uygulanamadığı dikkate
alındığında, amaca ulaşılamadığı görülmektedir. Öğretmenlerin yarıdan
çoğunun aldığı lisans eğitimi programını yeterli bulmadığı ve çağdaş
sanatların öğretilmesine ilişkin üniteleri kuramsal olarak da, uygulama
boyutuyla da yeterince işleyemediklerini düşündükleri görülmektedir.
Öğretmenler lisans eğitiminin geliştirilmesine ve hizmet içi eğitime
gereksinim duyduklarını açıklamaktadırlar. Anket uygulanan
öğretmenlerin çalıştığı okulların çoğunda, resim dersinin seçmeli ders
olmasına karşın, başka seçmeli ders açılmadığı için sınıfların kalabalık
olmasının sorun yarattığı görülmektedir. Okulların yarıya yakınında yeterli
olmayan bir tek resim atölyesi olduğu ve slayt makinesi, tepegöz,
röprodüksiyon vb. araçların bulunmadığı anlaşılmaktadır.
Programın“Açıklamalar” bölümünde,“... atölye yetersizliğinin, öğretmenin
programı uygulamasına engel olmaması için konuların oldukça esnek ve atölye
dışında da uygulanabilir olmasına çalışılmıştır”(s.386) denmektedir.Ancak
öğretmenler, dersliklerde, kalabalık öğrenci gruplarıyla ve ders
araç-gereçleri olmaksızın programı uygulayamadıklarını açıklamaktadırlar. Yeni programı 1998-1999
öğretim yılında uygulayan öğretmenlerden ankete katılanların tamamı çağdaş
sanatsal eğitimi benimsediğini söylerken, yarısının programı uygulanamaz
bulması dikkat çekicidir. Bir öğretmen, sorunu “Bu program uygulanabilir, ama
bizimki gibi kısıtlı olanaklarla değil.” şeklinde ifade etmektedir. 2. Öneriler 1) Programa ilişkin
öneriler: a)Program geliştirme çalışmalarında
öğretmenlerin görüşleri alınmalıdır. b)Programda çağdaş sanatlar eğitiminin,
kuramsal ve uygulamalı çalışmalar bütünlüğü içinde verilmesi ilkesi açıklık
kazanmalıdır. c) Lise
2. sınıf programına çağdaş sanat akımları ve Türk resim sanatı üniteleri
konmalı, temel konular 1. ve 2. sınıfa kaydırılmalıdır. 2) Öğretmen
eğitimine ilişkin öneriler: a) Sanat eğitimcisi yetiştiren kurumlarda
sanat felsefesi, estetik, sanat tarihi öğretiminin etkinliği artırılmalıdır. b) Hizmet içi eğitim yapılmalıdır. 3) Atölye ve
araç-gereç gereksinimine ilişkin öneriler: a)Okulların atölye ve donanım
gereksiniminin karşılayabilmesi için gerekli düzenlemeler yapılmalıdır. b)FRTEB’den ve İl Eğitim Araçları Donatım
Merkezi Müdürlüklerinden resim derslerinde kullanılan ders araçlarının
sağlanması için çözümler üretilmelidir. Okullara ödünç ders aracı veren,İl
Eğitim Araçları Donatım Merkezi Müdürlükleri etkili bir işleyişe kavuşturulmalıdır.
(*)Ankara Gazi Anadolu Lisesi Resim
Öğretmeni. (1)Lise Resim Dersi Öğretim Programı,
Tebliğler Dergisi Tarih: Nisan 1998, Cilt:61, Sayı:2487, Ankara. (2)Kagan, M., Estetik ve Sanat Dersleri,
İmge Kitabevi, 2. Basım, Ankara, 1993, s.203. (3)San, İ., “Kültür Eğitbilimi ve Çocuk”,
içinde:Çocuk Kültürü 1.UlusalÇocukKültürü Kongresi (6-8 Kasım 1996)
Bildirileri,A.Ü. Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları No:1,
Ankara, 1997, s.204. (4)San,İ., “Kültür Aktarımı ve Çağdaş Kültür
Sorunu İçinde Sanat Eğitiminin Yeri”, içinde: A.Ü.E.B.F.Dergisi, Sayı:2,
Ankara, 1993, s.140. (5)Etike, S., Sanat Eğitimi Yazıları, İlke
Yayın Evi,Ankara, 1995, s.48-49. (6)Erden, M., Eğitimde Program
Değerlendirme, 3.Baskı, Ankara, 1998, s.14. (7)Oğuzkan, A.F., Orta Dereceli Okullarda
Öğretim(Amaç, İlke,Yöntem ve Teknikler), Emel Matbaacılık Sn., 2.Basım,
Ankara, 1989, s.34. (8)Batur,E., Avant-garde
1945-1995, Sanat Dünyamız,Yapı Kredi Yayınları, Yıl:20, Sayı:59, İstanbul,
1995, s.1. |
İçindekiler...o
Kâzım
Karabekir Eğitim Fakültesinde “Okul Deneyimi” Uygulaması ve Sonuçlarının
Değerlendirilmesi o
Fizik
Konularının Kavratılmasında Görsel Öğretim Materyallerinin Önemi o
Okul
Psikologluğu ve Okul Psikolojik Danışmanlığı Meslekleri: Karşılaştırmalı Bir
Çalışma o
Fen
Bilimlerinde Değerlendirmenin Önemi o
Bazı
Avrupa Ülkelerinde ve Türkiye'de Zorunlu Eğitimde Yönlendirme Çalışmalarının
Değerlendirilmesi o
Türkiye’de
Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Süreci o
Yirmibirinci
Asrın Başında Balkanlarda Yaşayan Türkçe o
Divan
Şiiri Öğretimi Üzerine o
Lise Resim Dersi
Öğretim Programının Çağdaş Sanatsal Eğitim Bağlamında Değerlendirilmesi o
İlköğretim
Öğretmeni Adaylarına İlkokuma-Yazma Çalışmaları ile İlgili Pratik Öneriler o
Eşrefzâde
Mehmet Şevketi’nin Medrese Talebelerinin Durumlarına İlişkin Görüşleri ve Çözüm
Önerileri © T.C. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı |
[ yukarı ] |