MİLLİ
EĞİTİM DERGİSİ |
Sayı
148 |
Ekim,
Kasım, Aralık 2000 |
Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesinde “Okul Deneyimi”
Uygulaması ve Sonuçlarının Değerlendirilmesi |
Prof.Dr. Mansur Harmandar(*) Prof.Dr. Samih Bayrakçeken(*) Doç.Dr. Remzi Y.Kıncal (*) Doç.Dr. Erdoğan Büyükkasap(*) Okt. Selahattin Kızılkaya(*) |
Öğretmenlik mesleği için
gerekli olan bilgi ve beceriler başlıca üç grupta toplanmaktadır. Bunlar;
alan bilgisi, genel kültür ve öğretmenlik meslek bilgisidir. Hizmet öncesi
öğretmen eğitiminin niteliğinin yükseltilmesi amacına yönelik olarak 1994
yılında uygulamaya konulan, YÖK/Dünya Bankası Millî Eğitimi Geliştirme
Projesi çerçevesinde yerli ve yabancı uzmanların eşliğinde Eğitim Fakülteleri
öğretim elemanlarının da katılımıyla panel çalışmaları yapılmış ve nitelikli
öğretmenin nasıl yetiştirileceği tartışılmıştır. Bu tartışmalar
sonucunda,Eğitim Fakültelerinde öğretmen adaylarına, öğretmenlik
formasyonunun yeterince kazandırılamadığı kanısına varılmıştır. Başka bir
ifadeyle; öğretmen adaylarının alan bilgisi bakımından yeterli oldukları,
ancak öğretmenlik mesleğinin uygulanmasına yönelik bilgi ve beceri açısından
eksikliklerinin olduğu kanaati oluşmuştur. Yapılan araştırmalar, okul
uygulamalarının hizmet öncesi öğretmen eğitiminin en önemli kısmını
oluşturduğunu ortaya koymaktadır. Uygulama yapmak, yeni bilgi ve beceri
kazanılmasında son derece etkili olmaktadır. Çünkü, öğretmen adaylarının
fakültede edindikleri bilgileri, meslekî ortamda verimli ve güvenli olarak
kullanabilmeleri ancak hizmet öncesinde yeterli uygulama imkânı bulmaları ile
mümkündür (1-8). Okul uygulamalarının hizmet
öncesi öğretmen eğitiminin temel bir unsuru olduğu açıkça görülmektedir. Uygulamanın
bu kadar önemli olmasına rağmen daha önce öğretmen adayları, 8. yarıyılda,
staj adı altında iki haftalık bir uygulamaya katılmakta idiler. Öğretmen
adayları, bu kadar kısa süre içerisinde ancak bir veya iki saatlik bir
uygulama imkânı bulabilmekte idiler ki; bu da öğretmenlik uygulamalarında
hedeflenen özelliklerin kazandırılması açısından son derece yetersiz
kalmaktaydı. Bu nedenle; 1996-1997 öğretim yılı ikinci yarıyılından itibaren
uygulamaya konulan 5 haftalık(Blok hâlinde) “Öğretmenlik Uygulaması”na
ilâveten 1997-1998 öğretim yılı I. yarıyılından itibaren de fakültemizin tam
bölümlerinin ders programlarına “Okul Deneyimi” dersi konulmuştur. Okul deneyimi uygulamasının
amacı; hizmet öncesinde okul iklimine alışmak, okuldaki yapılanmayı kavramak,
okuldaki brim ve unsurları tanımak ve öğretmenlik için gerekli olan bilgi ve
beceriyi kazanmak olup, daha çok gözlem ağırlıklıdır. Haftada 6 saat olarak
konulan bu uygulamanın 4 saati okulda, kalan iki saati ise Fakültede
gerçekleştirilmektedir. Uygulamanın Fakültede gerçekleştirilen iki saatlik
kısmında; öğretmen adayları, rehber öğretim elemanı ve uygulama okulundaki
rehber öğretmenlerin gözetiminde, uygulama okullarında kazandıkları
deneyimleri tartışarak eksikliklerini giderme imkânı bulmaktadırlar.
Fakültemizdeki okul deneyimi uygulaması, 850 öğretmen adayının katılımıyla
Erzurum merkezinde seçilmiş 40 lise ve ilköğretim okulunda
gerçekleştirilmiştir. Bu uygulama için fakülteden 35 rehber öğretim elemanı
ve İl Millî Eğitim Müdürlüğü nezaretinde her okuldan biri koordinatör, biri
de rehber öğretmen olmak üzere toplam 80 öğretmen, öğretim görevlisi
statüsünde 3 saat/hafta ders yükü ile resmî olarak görevlendirilmiştir.
Uygulamaya katılan, rehber öğretim elemanı, koordinatör öğretmen, rehber
öğretmen ve öğretmen adaylarına; yapılacak olan etkinliklerin, açıklamaların
ve genel hükümlerin yer aldığı kılavuz ve formlar hazırlanıp dağıtılmaktadır.
Okul deneyimi uygulaması süresince fakülte ile uygulama okulları arasında
sürekli iş birliği ortamı oluşturulmuş ve bu çerçevede rehber öğretim
elemanları, koordinatör öğretmenler ve rehber öğretmenler sık sık biraraya
gelerek uygulamanın işleyişi hakkında değerlendirmeler yapıp bilgi
alış-verişinde bulunmaktadırlar. Öğretmen adayları, uygulama
süresince kendilerine verilen kılavuzda yer alan etkinlikleri
gerçekleştirerek; iki nüsha olarak hazırladıkları raporların bir nüshasını
rehber öğretim elemanına, diğer nüshasını da rehber öğretmene sunmaktadırlar.
Rehber öğretim elemanları ve rehber öğretmenler; öğretmen adaylarının
sundukları raporların içeriğini, sınıf içi, sınıf dışı etkinliklere
katılımlarını ve Fakültedeki iki saatlik derste gösterdikleri aktiviteleri
göz önünde bulundurarak değerlendirme yapmaktadırlar. Bu değerlendirmelerin
ortalaması alınarak okul deneyimi dersinin notu belirlenmektedir. Başarısız
olan öğretmen adayı öğretmenlik uygulamasına katılamamakta ve bir sonraki yıl
bu dersi tekrar etmektedir. Okul deneyimi
uygulamasının, öğretmen adaylarında meydana getirdiği davranış
değişikliklerini belirlemek, başka bir ifadeyle süreci değerlendirmek amacına
yönelik olarak, 9. haftanın sonunda uygulamanın yapıldığı 40 okula gidilerek
uygulamadan sorumlu koordinatör öğretmen ve rehber öğretmenlerle yüz yüze
görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerde; koordinatör ve rehber öğretmenlere;
“Uygulamanın başlangıcından bu güne kadar geçen süre içerisinde, öğretmen
adaylarımızda; -öğretmenlik meslek bilgisi açısından- ne gibi davranış
değişiklikleri gözledikleri” sorusu yöneltilmiş ve uygulama hakkındaki
görüşlerini belirtmeleri istenmiştir. Verilen cevaplar ifade edildiği
şekliyle aşağıda belirtilmiştir: *Kısa sürede okul iklimine
alıştılar. *Okulun nasıl işletildiği
ve ihtiyaçlarının nasıl karşılandığı konularında bilgi sahibi oldular. *Uygulama ilerledikçe,
öğretmen adayları okul eğitiminin temel ögesi gibi davranmaya başladılar. * Okulun fizikî ve örgütsel
yapılanmasını tanıdılar. *Stajyer öğretmenlerin,
okul iklimine alışmada çektiği zorlukları dikkate aldığımızda, öğretmen
adayları için çok güzel ve faydalı bir uygulama olduğuna inanıyoruz. *Millî Eğitim
bürokrasisinin işleyişini tanıdılar. * Öğretmen adaylarına
yaklaşımımız, onları birer öğretmen olarak görme ve öyle davranma şeklinde
oldu, bu da verimi arttırdı. * Öğretmen adayları,
öğrencilerin seviyesine inmenin önemini anladılar ve bu konuda beceri
kazandılar. * Derse hazırlanma ve dersi
sunma konularında ilerlemeler kaydettiler. *Ders anlatımında
uygulamanın önemini kavradılar. *Gözlemleriyle ve
diyaloglarıyla öğrencilerin dünyasını tanıdılar. *Özel gün ve haftalarda
yapılan etkinliklere aktif olarak katıldılar. *Adaylar, öğrencileri sınıf
ortamında derse motive etme becerisi kazandılar. *Öğretmen adaylarının,
öğretmenlik mesleği ile ilgili çok ciddi sorunlarıyla karşılaştık ve
öğretmenlik mesleği üzerinde yoğunlaştıklarını gözlemledik. *Değişik seviyedeki
sınıflara girdiklerinde seviyeler arasındaki farkı gözlemleme imkânı
buldular. *Okulumuza ilk geldiğinde
öğretmenlik mesleğini sevmediğini ve öğretmenlik yapmayı düşünmediğini
söyleyen bazı adaylar, uygulama ilerledikçe, artık başka bir meslek
düşünmediklerini ifade etmeye başladılar. *Adayları hiç bir zaman
okulumuz öğretmenlerinden ayrt etmedik, bu düşüncemizin oluşmasında, onların
şevkleri önemli rol oynadı. *Bazı adaylar uygulama
günleri dışında da okulumuza gelerek etkinliklerini sürdürüyorlar. Bu durum,
bizleri de öğrencilerimizi de sevindiriyor. *Uygulama okullarının her
birine az sayıda öğrenci gönderilmesi, verimi arttırdı ve onlarla daha fazla
ilgilenebilme imkânı bulduk. *Öğretmenlik mesleği
uygulama ile geliştirilebilecek bir meslektir. Dolayısıyla, bu uygulamanın
faydası tartışılamaz. *Çok yoğun işlerimiz
arasında bile, adaylarla ilgilenmekten büyük haz duyuyoruz. *Öğrencilerimiz, öğretmen
adaylarını kendi öğretmenleri gibi görmeye başladılar. *Öğretmenler, ilk defa
okula gelip göreve başladıklarında, bilmedikleri birçok şeyi sorup
öğrenmekten çekinmektedirler. Oysa, öğretmen adayları bu uygulama süresince
her şeyi rahatlıkla sorup öğrenebiliyorlar. *Öğretmen adayları, gerektiği
zaman öğrencilere anne-baba şefkati ile yaklaşmanın önemini kavradılar. *Öğretmen adayları,
öğrencilerle kısa sürede kaynaştılar, aralarında bir sevgi bağı oluştu. *Adaylar; öğrenci, öğretmen
ve okul idaresi ile iletişimlerinde önemli gelişmeler kaydettiler. *Çocuklarla yetişkinler
arasındaki farklılıkları algılamaya başladılar. *Adaylar, okulumuza ilk
geldiklerinde farklı bir dünyaya gelmiş gibi, çekingen davranışlar
gösterirken, zamanla bu çekingenlik ortadan kalktı ve kendilerine güven duymaya
başladılar. *Zamanla, öğretmen
adaylarıyla okulumuzun öğretmenleri arasında çok iyi iletişim kuruldu ve her
konuda fikir alış-verişi gerçekleşmeye başladı. *Fakültenizin uygulamaya
verdiği önem ve uygulamayı ciddi şekilde takip etmeniz, bizleri de aynı
şekilde davranmaya yöneltti. *Bu uygulama, okullarımızda
eğitim-öğretimi aksatmayıp, tam aksine eğitim sürecine dinamizm kazandırdı. *Fakülte-okul iş
birliğinin, uygulamanın verimi açısından son derece faydalı olduğu
görüşündeyiz. *Adaylar, öğretmenlik
mesleği açısından, bu uygulamanın önemini kavramış gözüküyorlar. *Uygulama süresince;
adayların, fakültedeki derslerinin yoğunluğu, uygulamanın verimini olumsuz
yönde etkilemektedir. *Bu uygulamaya köy okulları
da dahil edilmiş olsaydı çok daha iyi olurdu. *Okul deneyimine katılan
öğretmen adaylarından bazılarının aileleri; bizleri arayarak, çocuklarının
meslekî gelişmelerine katkılarımızdan dolayı teşekkür ettiler. *Öğrenci velilerimiz okula
gelerek, uygulamaya katılan öğretmen adaylarının, okula heyecan getirdiğini,
çocuklarının evlerinde bu durumu sürekli dile getirdiklerini ifade ettiler. Yukarıdaki ifadelerden de
anlaşılmaktadır ki; Okul Deneyimi uygulaması, hizmet öncesi öğretmen
eğitiminde çok önemli bir yere sahip olup, nitelikli öğretmen yetiştirmede
mutlaka gerekli olan bir süreçtir. Ayrıca uygulama süresince, fakültedeki
derslerin yoğunluğunun öğretmen adaylarının etkinliklerine olumsuz etki
yaptığı ve köy okullarının da uygulamaya dahil edilmesinin faydalı olacağı
yönündeki öneriler dikkat çekicidir. Koordinatör ve rehber
öğretmenlerden uygulama hakkındaki bu görüşler alındıktan sonra, öğretmen
adaylarımızın da uygulamaya ilişkin görüşlerinin alınmasının gerekli olduğu
kanaati oluşmuştur. Bunun için, aynı soru uygulamaya katılan öğretmen adaylarına
da yöneltilmiştir. Alınan izlenimler, kendilerinin ifade ettikleri şekliyle
aşağıda sıralanmıştır: *Okul Deneyimi uygulaması,
okul ortamını tanımamızı sağladı. *Değişik öğretmen tiplerini
tanıdık ve birbirleriyle mukayese etme imkânı bulduk. *Öğretmenlerin sınav yapma
ve değerlendirme şekillerini öğrendik. *Öğretmenin, genellikle
öğrenciler tarafından örnek alındığını ve bu sebeple çok dikkatli olması
gerektiğini öğrendik. *Öğretmenin sabırlı olması
gerektiğini anladık. *Öğretmenlerin maddî sıkıntı
içerisinde olduklarını ve boş zamanlarında çoğu kez eğitim öğretim
problemleri yerine, bu tür problemler üzerinde tartıştıklarını gözlemledik. *Öğretmenin yeterli
öğretmenlik bilgi ve becerisinin yanı sıra, alanı ile ilgili gelişmeleri de
yakından takip etmesi gerektiğini öğrendik. *Kendimize olan güvenimiz
arttı. *Öğretmen adayı olarak
bizler, görevimizin bilincinde olmamız gerektiğini kavradık. *Bu uygulama sayesinde,
kendimi öğretmen olarak hissetmeye başladım. *Okullarımızın mevcut
şartlarını öğrenip, kendimizi bu şartlara göre hazırlamamız gerektiğini
anladım. * Okul deneyimi dersi
sayesinde, öğretmenlikle ilgili korkularımızı yenmeye başladık. *Bir süre önce mezun
olduğumuz okulları yeni kimliğimizle gözleme imkânı bulduk. *Bu uygulamada kazandığımız
deneyimi, öğretmenliğe başladıktan sonra edinme durumunda kalsaydık, büyük
bir zaman israfı olacaktı. Bu deneyim, öğretmenliğe başladığımız, intibak
süresini kısaltacak ve verimimizi arttıracaktır. *Öğretmenlik mesleğinin
zorla veya parasal yönü ölçü alarak yapılamayacağını, bunun bir gönül işi
olduğunu anladım. *Bu uygulama, öğretmenlik
mesleğine başlamadan önce, öğrencileri tanımak için iyi bir fırsat oluşturdu.
*Sınıfta, öğrenciye konunun
kavratılabilmesi için neler yapıldığını öğrendik. *Öğrencinin derse nasıl
motive edildiğini gözlemledik. *Öğrencilere değer
verilmesi gerektiğini daha iyi özümsedik. * Bir öğretmenin sınıfa
nasıl hakim olabileceğini ve problemli öğrencilerle nasıl ilgilenileceğini
öğrendik. *Öğretmenin dersi işleyiş,
tahtayı ve eğitim araç-gereçlerini kullanış biçimini gözlemledik. *Öğrencileri gözleyerek;
onların nelerle ilgilendiklerini, nelerden sıkıldıklarını ve derslere
ilgisizliklerinin sebeplerini irdelemeye çalıştık. *Bir öğretmen için, en çok
gerekli olan; yıllık plânın, ünite plânının, günlük plânın nasıl yapıldığını
ve bunların eğitim süreci içerisindeki önemini öğrendik. *Bilgilerin pratiğe dönük
olarak öğretilmesinin gerekli olduğunu gözlemledik. *Öğrencilerin dersi anlamasında,
hitabetin ve ses tonunun etkili olduğunu öğrendik. *Ders işlenirken sadece
kitaba bağlı kalınmamasının, günlük hayattan örnekler verilerek,
anlatılmasının, öğrencilerin daha çok ilgisini çektiğini gözlemledik. *Ders işlenirken,
öğrencilerin seviyelerinin dikkate alınmasının önemini kavradık. *Sınav sorularının hazır
bilgiye değil, kavramayı ölçecek şekilde hazırlanması gerektiğini öğrendik. *Derste sadece öğretmenin
değil, öğrencilerin de aktif olması gerektiğini anladık. *Önemli gün ve haftalarla
ilgili etkinliklere katıldık. Bu etkinliklerin nasıl hazırlanıp
gerçekleştirildiğini gördük. * Hazırlanan materyaller ve
izlenen farklı yaklaşımlarla, öğretim ortamının zenginleştirilmesinin önemli
olduğunu kavradık. *Veli-öğretmen,
öğrenci-öğretmen,öğretmen-idareci ve diğer personel arasındaki ilişki
biçimlerini gözlemledik. *Öğrencilerin, konuyu
anlamalarında sadece ders işleme biçiminin değil, sosyo-kültürel
farklılıkların da rol oynadığını gözledik. * Öğretmenin, öğrenci
psikolojisinden haberdar olması ve öğrencide nasıl ilgi uyandıracağını
bilmesi gerektiğini öğrendik. *Okul Deneyimi,II.
yarıyılda katılacağımız öğretmenlik uygulaması için iyi bir temel oluşturdu. *OkulDeneyimi dersinin
saatlerinin artırılması gerektiği kanaatindeyiz. *Bu uygulama, öncelikle
bize, hangi fakültenin öğrencisi olduğumuzu hatırlattı. * Öğretmen adaylarının,
meslekî yetersizliklerini fark edip, kendilerini geliştirmelerine vesile
olması bakımından bu uygulamanın iyi bir fırsat olduğunu düşünüyorum. *Uygulama süresince,
fakültemizdeki derslerin yoğun olması, bu uygulamanın verimini azalttığı
görüşündeyiz. *Uygulamaya katılan
adayların fakülte tarafından daha sıkı izlenmesinin faydalı olacağı
görüşündeyiz. Bunun için de, daha fazla rehber öğretim elemanı
görevlendirilmelidir. *Fakültemizdeki ders
programlarıyla, ilk ve orta öğretimdeki ders programları arasında yeterli
ölçüde uyumun bulunmadığını gözlemledik. *Uygulamanın sadece
merkezde değil, köy okullarında da olması gerektiğini düşünüyoruz. Öğretmen adaylarının, okul
deneyimi uygulaması hakkındaki görüşlerinin bir çok bakımdan; koordinatör
öğretmen ve rehber öğretmenlerin görüşleriyle önemli ölçüde örtüştüğü
görülmektedir. Her iki kesim de, bazı aksaklıklara dikkat çekmekle birlikte,
bu uygulamanın öğretmenlik bilgi ve becerisinin kazandırılması açısından son
derece yararlı olduğu noktasında birleşmektedirler. Uygulama ile ilgili olarak
her iki kesimin de üzerinde birleştikleri problemler; 1.Okul deneyimi uygulaması
süresince fakültedeki derslerin yoğun olduğu, 2.Uygulamanın süresinin
kısa olduğu, 3. Uygulama okullarına, köy
okullarının da dahil edilmesi gerektiği, 4.Fakülteden daha çok
rehber öğretim elemanı görevlendirilerek, öğretmen adaylarının daha sıkı
izlenmesi gerektiği, 5. Uygulamanın veriminin
arttırılması için fakülte-okul iş birliğinin daha da güçlendirilmesinin
gerekli olduğu, şeklinde ifade edilebilir. Sonuç olarak, bu çalışmada
elde edilen bulguların, bundan sonraki uygulamalara ışık tutacağı
kanaatindeyiz. KAYNAKLAR 1-Book.C., Byers,J. ve
Freeman J., “Student Expectations and Teacher Education Traditions with which
we can and can not live.”Journal of
Teacher Education, 1983, 34. 2-Gehrke, N., Retionale for
Field Experience in the Professions. In C.Webb, N.Gehrke,P., Ishler ve
A.Mendoza (Edz), Exploratory Field
Experience in Teacher Education.Reston,VA; Association of Teacher
Educators, 1981. 3-Güçlü,N., Güçlü, M.,
“Öğretmen Eğitimi ve Nitelik Sorunu ”Modern
Öğretmen Yetiştirmede Gelişme ve İlerlemeler Sempozyumu, Ankara. 1996. 4-Kitchers,R.H., An Early
Field Experience Program in Teacher Education:A Grounded Theory Study. Unpublished Doctoral Dissertation.
Arizona State University. 1983. 5-Mc Intyre, D.J., A
Response to the Crities of Field Experience Supervisors. Journal of Teacher Education, 1984, 35. 6-Okullarda Uygulama Çalışmaları-Orta Öğretim, YÖK/Dünya Bankası
Millî Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
1997. 7-Sıdal,C., “Öğretmen
Eğitiminde Okul Deneyiminin Önemi ve Bir Yaklaşım Önerisi”, Modern Öğretmen Yetiştirmede Gelişme ve
İlerlemeler Sempozyumu,Ankara. 1996. 8-Thomson, L.L., Faculty
and Student Perception of Early Field Experience, In Advances in Teacher Education, Vol.2, 1982, Ed.Rats ve Katz.
Ablex Pub.Corb. New Jersey. 1986.
(*)Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi. |
İçindekiler...o
Uygarlığın Oluşumunda Eğitimin Rolu o
Kâzım Karabekir Eğitim
Fakültesinde “Okul Deneyimi” Uygulaması ve Sonuçlarının Değerlendirilmesi o
Fizik
Konularının Kavratılmasında Görsel Öğretim Materyallerinin Önemi o
Okul
Psikologluğu ve Okul Psikolojik Danışmanlığı Meslekleri: Karşılaştırmalı Bir
Çalışma o
Fen
Bilimlerinde Değerlendirmenin Önemi o
Bazı
Avrupa Ülkelerinde ve Türkiye'de Zorunlu Eğitimde Yönlendirme Çalışmalarının
Değerlendirilmesi o
Türkiye’de
Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Süreci o
Yirmibirinci
Asrın Başında Balkanlarda Yaşayan Türkçe o
Divan
Şiiri Öğretimi Üzerine o
Lise
Resim Dersi Öğretim Programının Çağdaş Sanatsal Eğitim Bağlamında
Değerlendirilmesi o
İlköğretim
Öğretmeni Adaylarına İlkokuma-Yazma Çalışmaları ile İlgili Pratik Öneriler o
Eşrefzâde
Mehmet Şevketi’nin Medrese Talebelerinin Durumlarına İlişkin Görüşleri ve
Çözüm Önerileri ©
T.C. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı |
[ yukarı ] |