MİLLİ EĞİTİM DERGİSİ |
Sayı
148 |
Ekim,
Kasım, Aralık 2000 |
Uygarlığın Oluşumunda Eğitimin
Rolü |
Dr. Bekir TURGUT Yayımlar Dairesi Başkanı |
Yeni
binyıl, 20. yüzyılın ikinci yansında başlayan ve son çeyreginde ivme kazanarak
devam eden hızlı bir degişim süreciyle başlamıştır. Bu süreçle birlikte, bilgi uygarhk tarihinin hiç
bir döneminde görülmedik bir biçimde değer kazanırken, bilginin transferinde
kullanılan iletişim teknolojilerinde de büyük ve hızlı gelişmeler olmuştur. Bu oluşumun dogal sonucu olarak, bilginin transferinde kullanılan iletişim teknolojilerinin küresel boyutta yaygmlaşması, bilginin hızlı dönüşümünün meydana getirdigi uluslar ötesi etkileşim, bilgi ve teknolojiyi, toplumlann gelecegini etkileyen ve belirleyen güç konumuna getirirken, diğer taraftan da içinde bulunduğu toplumun, ekonomik, sosyal, siyasal hatta kültürel yapı ve sistemlerini etkileyerek köklü degişimlere neden olmuş ve olmaktadır. Bu durum ise, bilginin insan haklarrıa ve
demokratik kuralların öngördüğü amaçlara uygun bir şekilde kullanılmasını
zorunlu hâle getirirken, teknolojinin de bu esaslar çerçevesinde
yönlendirilmesini ve yönetilmesini gerekli kılmaktadır. Aksi hâlde bu
amaçlara uygun kullanılmayan bilgi, siyasal bunalımlara, ekonomik
dengesizliklere, sosyal patlamalara ve kültürel çatışmalara neden olur.
Yönlendirilmeyen ve yönetilemeyen teknoloji de ülkeleri ve insanlığı telâfısi
mümkün olmayan felaketlere sürükleyebilir. Bu durum sadece ülkemiz aydınlarını değil, tüm
dünya aydınlarını da kaygılandıran bir sorun olarak görülmektedir. Onun
içindir ki, H. Küng; "Sonuçta, adetâ dev bir teleskopla Merih
gezegenindeki değişmeleri inceliyormuşuz gibi, üzerinde yaşadığımız gezegene
neler yaptığımızı anlamakla yetinmemiz yeterli değildir. Hepimiz bu dünyanın
vatandaşları olduğumuza göre, yirmi birinci yüzyıla kişi ya da toplum olarak,
hangi yollardan gitmekle daha iyi hazırlanabiliriz konusunu ele alırken,
kendimize bir ahlâk sistemi, bir adalet ve hakkaniyet duygusu edinmek
zorundayız." sözleriyle bugünkü uygarlık yürüyüşümüzde önemli bir
hatılatmada bulunurken, Peter F. Drucker de "Bilgi toplumu için yapılan
eğitimin sosyal bir amacı olacaktır. Değerlerden yoksun bir eğitim
olmayacaktır. Hiçbir eğitim sistemi böyle değildir." diyerek eğitimin
önemine dikkat çekmektedir. Çünkü eğitim tarih
boyunca bireyin davranışlarının olumlu yönde etkilemede, bireyle-toplumu,
toplumla-birey arasındaki ilişkileri düzenlemede en etkin araç olmuştur. Bu da gösteriyor ki
eğitim, yeni binyılın öngördügü uygarlığın oluşmasında en etkin rolü
oynayacaktır. Öyleyse insanlar ve toplumlar yeni binyılda eğitime her
zamankinden daha fazla önem vermelidirler. Hatta eğitim, okullarla sınırlı
kalmamalı, işveren durumundaki her kururn adetâ okula dönüştürülmelidir. Bireylerin
ve toplumlann idraklerinde sürekli öğrenme bilinci geliştirilerek, gelişen
teknolojiye her an hazır bir birey ve toplum meydana getirilrnelidir.
"Millî Eğitim" böyle bir bilinçle yeni binyılda da sizlerle beraber
olmaya devam edecektir. Bu duygu ve düşüncelerle yeni binyılda herkese
başanlar diliyor, saygılar sunuyorum. |
İçindekiler...
o
Uygarlığın Oluşumunda Eğitimin Rolu o
Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesinde “Okul Deneyimi”
Uygulaması ve Sonuçlarının Değerlendirilmesi o
Fizik Konularının Kavratılmasında Görsel Öğretim
Materyallerinin Önemi o
Okul Psikologluğu ve Okul Psikolojik Danışmanlığı
Meslekleri: Karşılaştırmalı Bir Çalışma o
Fen Bilimlerinde Değerlendirmenin Önemi o
Bazı Avrupa Ülkelerinde ve Türkiye'de Zorunlu Eğitimde
Yönlendirme Çalışmalarının Değerlendirilmesi o
Türkiye’de Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Süreci o
Yirmibirinci Asrın Başında Balkanlarda Yaşayan Türkçe o
Divan Şiiri Öğretimi Üzerine o
Lise Resim Dersi Öğretim Programının Çağdaş Sanatsal
Eğitim Bağlamında Değerlendirilmesi o
İlköğretim Öğretmeni Adaylarına İlkokuma-Yazma
Çalışmaları ile İlgili Pratik Öneriler o
Eşrefzâde Mehmet Şevketi’nin Medrese Talebelerinin
Durumlarına İlişkin Görüşleri ve Çözüm Önerileri © T.C. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı |
[ yukarı ] |