MİLLİ
EĞİTİM DERGİSİ |
Sayı
148 |
Ekim,
Kasım, Aralık 2000 |
Okula Dayalı Yönetim |
Doç.Dr.Nezahat GÜÇLÜ(*) |
Giriş Okula dayalı yönetim, son
yıllarda eğitimin geliştirilmesi için önerilen en önemli bir kaç yenilikten
biridir. Karar verme yetkisinin okullara verilmesi 1980’lerden sonraki en
önemli eğitim stratejisidir(1). Günümüzde, okul çevresinin güçlendirilmesi,
yönetim etkinliğinin artırılması ve merkezî otoritesinin azaltılması
hedeflenmektedir. Okula dayalı yönetim, eğitimde yenileşme, personelin
yenileştirilmesi, sürekli personel gelişimi, okul faaliyetlerinin
iyileştirilmesi konuları üzerinde odaklanmaktadır. Okula dayalı yönetim,
eğitimle ilgili her türlü kararın okulda alınması demektir. Okula dayalı
yönetim, eğitim-öğretimi geliştirmek amacıyla okul düzeyinde yetki ve
sorumlulukların artırılmasına, özerklik ve katılımlı karar almaya dayalı,
okulları temel karar alma birimi olarak kabul eden eğitimin yerinden yönetim
biçimidir (2, 3). Okula dayalı yönetim şöyle
formüle edilebilir:Otonomi ve karara katılma (4). Okula dayalı yönetim, okula
karar verme yetkisi ve sorumluluğu vererek özerkliği artırır. Bu yönetim şekli,
değişim konusunda iç dinamiklerin etkili olduğu ve yenileşmelerin
sahiplenildiği, yetki paylaşımına gidildiği, okul ve çevresinin program,
bütçe ve personel seçimi konusunda tam yetkili olduğu bir sistemdir (5, 6, 7,
8, 9). Özellikle bu yaklaşım okulda
karar verme sürecinde okul içi ve dış ögelerin katılımının sağlanması, bütçe,
eğitim programı, personel ve öğretim boyutlarında okulların özerk bir yapıya
kavuşturulması, öğretmenin okulda daha etkin rol oynaması, öğretimin
zenginleştirilmesi, okul ortamı, eğitimci personelin rollerinin yeniden
belirlenmesi, okulun amaçlarının (vizyon, misyon ve yapı açısından)
belirlenmesinde yönetici, öğretmen, uzman, öğrenci ve toplum katılımının
sağlanması ve belirlenmesi konuları üzerinde yoğunlaşmıştır (10, 11, 12). Okula dayalı yönetimin en önemli
başarılarından birisinin, öğrencinin eğitim ve öğretim çevresinin
geliştirilmesi ve bunun öğrenci performansındaki olumlu etkisi olduğu
belirtilmektedir. Okula dayalı yönetimde kararların ortak alınması önemlidir.
Öğretmenler, müdürler, bölge eğitim yöneticileri, veliler, öğrenci ve
toplumun diğer üyelerinden oluşan grup kararlarının daha yüksek nitelikte
kararlar olacağı şüphesizdir. Yeni araştırmalar ise, okula dayalı yönetim,
eğitimde öğrenci merkezli olmada, demokratikleşmede, yetki aktarımında,
okulun amaçlarının ve işlevlerinin gerçekleştirilmesinde, kültürün yeniden
yapılanmasında güçlü bir eğitim reformu hâline gelmelidir. Çünkü, yetkiyi
paylaşma ancak eğitim sürecini daha fazla kontrol etme ile işe yarar hâle gelecektir
(13, 14). Okula dayalı yönetimin
dayandığı iki temel ilke vardır(15, 16): 1.Okullar temel ve birincil
karar alma birimidir ve okulu etkileyen kararlar mümkün olan en alt düzeyde ve
katılıma dayalı olarak alınmalıdır. Özerklik olmadan ortak karar alma fazla
bir anlam ifade etmez. 2. Değişim sahiplenmeyi
gerektirir. Bu da okulun koşullarına uyma esnekliğinin ve tanımlanan değişime
uygun katılım ortamıdır. Okula dayalı yönetimin temel
varsayımları ise şunlardır(17, 18): 1. Öğrencinin Yükselen Akademik Başarısı: Karar alma yapısındaki değişimlerin öğrenci başarısını
yükselteceği ve eğitim öğretim uygulamalarını destekleyici yönde
yaklaşımların gündeme gelmesini sağlayacağı varsayılmaktadır. Karar alma
yetkisinin dağılımı sayesinde, yönetim, personel seçimi, bütçe ve
programların kontrolü alanlarındaki değişimlerin eğitimin niteliği
yükselteceği varsayılmaktadır. 2. Sorumluluğun Artması: Ortak sorumluluğun altında yatan varsayım,
karar alma sürecinde katılımcılar alınan kararların sonuçlarına ilişkin
sorumluluğu kabul ettiklerinde daha nitelikli kararlar alınacaktır. Okula
dayalı yönetimin merkezi olarak okullar alındığında öğrenci başarısının
yükseleceği ileri sürülmektedir. 3. Yetkilendirme: Yetkilendirme varsayımı, ortak yönetimin güçlü ve
tutarlı bir okul kültürünün yaratılmasına ön ayak olacağıdır. 4. Politik Fayda: Okula dayalı yönetim, okul toplumu üyelerinin
özellikle velilerin ve öğretmenlerin okula sahipliğini artırır. Okul toplumu
üyeleri, okulu geliştirebilmek için gerekli en iyi koşulları yaratma
fırsatına sahiptir. Okula Dayalı Yönetimde İzlenecek Adımlar Okula dayalı yönetimde
aşağıdaki adımlar izlenmelidir (19): -Sistemde farklılıkları
geliştirmek, -Sistemin ve okulun neye
hazır olduğunu belirlemek, -Okulla ilgili çevrede
yaşayanlardan(Stakeholders) oluşan gelişmiş bir komite kurmak, -Eğitimi geliştirmek için
gerekli değerleri tayin etmek, -Eğitimin hedef ve
önceliklerini belirlemek, -Kendini geliştirme,
komiteyi seçme, gerekli bilgileri toplama ve yeni bütçe prosedürünü uygulamak
için gerekli zamanı plânlamak, -Komite üyelerini eğitmek
ve sistemi öğretmek, -Yürütmenin ihtiyaçlarına
göre, yönetme, değerlendirme ve düzenleme, -Engelleri ortadan
kaldırmak için hazırlıklı olmak. Okullar okula dayalı
yönetimde başarı sağlayabilmek için şu hususlar üzerinde durulmalıdır (20): -Öğrencinin eğitim ve
öğretimi üzerinde odaklanmış açık bir misyonla işe başlanmalı, -Karar vermenin gelişiminde
açık ve net başarılar hedeflenmeli, -Okula dayalı yönetimin
yerleşip güçlenebilmesi için konseyler tarafından bir dizi yenilik
getirilmeli, -Öğretmenlere, velilere ve
diğer toplum üyelerine okulla ilgili işlerde yetki verilmeli, -Velilerin ve okul ile
ilgili diğer toplum üyelerinin sorumluluklarının farkına varmaları
sağlanmalı, -Karar vermede yer
alabilmeleri için program değişikliği yapmaları konusunda öğretmenlere zaman
tanınmalı, -Yüksek kalitede
profesyonel gelişmeler için aktivitelerde önemli değişiklikler plânlanmalı, organize
edilmeli ve yürütülmeli, -Gerekli uzmanlardan temel
konularda yararlanılmalı, -Örgütün bütün safhalarında
aktif destek sağlanmalı, -Küçük veya büyük her
başarı ödüllendirilmeli, -Gelişme üzerine odaklanmış
iş birlikçi bir okul kültürü oluşturmak için çalışılmalı. Okula dayalı yönetim
sistemi, her okulda kendi yegane kültürünü oluşturur. Bu yönetim şekli kendi
kültürüne sahiptir. Okulu yönetmek için güçlü bir yapı oluşturur ve
üyelerinin kendi kişiliklerini belirleme şansı tanır. Bu da, yüksek bir
örgütleme performansını gösterir. Bu güçlü toplumsal duygular okulların kendi
vizyonlarını belirlemede okuldan okula değişiklik gösterir(21). Okula dayalı yönetimin
savunucuları bazan başarı kazanmada, iyi çalışma koşullarının artışında ve
disiplin sorunlarının azalmasında, sistemin olumlu yanlarını ortaya koyarken,
bazıları ancak öğrenci başarısının artmasına yaptığı etki kadar başarılı
olduğunu belirtmektedirler. Liontos ve Lashway (22), okula dayalı yönetimin
öğrenci performansını etkilemediği sürece hiç bir anlam taşımadığını
belirtmektedirler. Onlara göre, öğrencinin öğrenmesindeki gelişme önemlidir;
çocukların öğrenmesini daha iyi seviyeye getirmek temel amaçtır, yoksa daha
rahat bir örgüt kurmak için değildir. Okula dayalı sistemi
değerlendirirken de aşağıdaki hususlar dikkate alınmalıdır(23): -Güç, -İletişim, -Eğitim-öğretim rehberliği,
-Liderlik, -Bilgi, -Ödüller, -Kaynaklar. Okula Dayalı Yönetimi Oluşturan Temel Unsurlar Okula dayalı yönetim, hem okullara,
hem de okul bölgelerine yeni rol ve sorumluluklar yüklemektedir. Bunlar
aşağıda incelenmektedir(24): 1.OkulYönetimKurulları Okul yönetim kurulları,
bölge eğitim politikalarını belirlerler. Bu kurullar daha az uygulamanın
içindedirler, ama daha çok politika oluştururlar. Bunların görevleri şöyle
sıralanabilir: 1. Okula dayalı yönetimi
geliştirmek ve desteklemek için politikalar oluşturup düzenlenme. 2.Anlaşmazlıkları yönetme. 3. Kapsamlı fonların
tahsisini yapma. 4.Okula dayalı yönetimi
destekleyen bir iklim oluşturulması. 5. Bölgesel öncelikleri
belirleme. 6. Okula dayalı yönetimin
başarısını yönlendirme. 7. Hükûmet programıyla aynı
hareket etme. 8. Okula dayalı yönetimi
halka benimsetme. 2. Bölge Eğitim Yöneticileri ve Bölge Eğitim Büroları Okula dayalı yönetimde
bölge yöneticilerinin rolü “kolaylaştırıcı” niteliktedir. Onlar, bölgesel
genel politikaları belirlemede yetkili olmakla birlikte, kolaylaştırıcı ve
yardımcı bir rol üstlenmeleri de gerekmektedir. Onların rolleri “okullara ne
yapacaklarını söylemekten ziyade okullara, “neye karar verecekleri” konusunda
yardım etmektir. Bölge eğitim yöneticileri,
bölgedeki baş yöneticilerdir. Bunlar, okul kurullarının yönetim kararlarında
sorumludurlar. Bölge eğitim yöneticileri dönüşümcü ve vizyoner liderlik
özelliklerine sahiptirler. Bu yöneticiler, iyi bir dinleyici, güvenilen,
anlaşmazlıkları çözebilen veya yönlendirebilen, risk alabilen ve değişime
vasıta olabilme yeteneklerine sahip kişilerdir(25). Bölge eğitim
yöneticilerinin görevleri şunlardır: -Bölge bazında öncelikleri
geliştirme. -Her seviyedeki öğrenci
için eğitim hedeflerini geliştirme. -Eğitim hedeflerini
müfredat programlarıyla birleştirme. -Bölge eğitim bütçelerini
belirleme. -Ana harcamaları denetleme.
-Okul kitaplarını seçme. -Okul müdürlerini seçme. -İş başvurularını
değerlendirme. -Okul kurullarının
politikalarının kısa ve uzun vadedeki öncelikli hedeflerini bölgesel
plânlarla bütünleştirme. -Okulların yapısal
plânlarını onaylama ve yönlendirme. -Okulun gelişim plânlarının
başarısı için personel gelişimini sağlama. -Müdür ve kurul üyelerine
örnek davranışlarıyla model olma. -Personelin performans
standardını geliştirme. -Okullara teknik elemanlar
önerme. -Sistem genelinde plânlama,
idare etme ve değerlendirmeyi yönetme. -Öğrenci başarı ve
başarısızlığı ile ilgili ölçütleri belirleme. -Okul gününün uzunluğunu
belirleme. -Personelin işe alınması,
terfisi ve işten çıkarılması ile ilgili önerilerde bulunma. -Bölgedeki bütçe tahsisini
ve denetlemesini yapma. -Bölgedeki eğitimsel
faaliyetlerin federal ve eyalet yasalarına uygun olup olmadığını denetleme. -Bölgedeki okullara
araç-gereç satın almada iş birliği yapma. -Federal ve eyalet
yetkililerine bilgi verme. -Özel eğitim için bölge
bazında program üretme. -Okullara kendi kararlarını
verirken ihtiyaçları olan desteği sağlama. Bölge eğitim büroları ise,
öğrenci başarısını ve personelin performans standardını geliştiren, okullara
teknik yardım öneren ve bölgesel harcamalarda bir kontrol merkezi görevini
üstlenen kurumlardır (26). 3.Müdür Müdür, seçilmiş yönetici
olarak okula dayalı yönetimin temel ögesidir. Okula dayalı yönetimde
müdürlerin sadece sorumlulukları artmaz aynı zamanda önemleri de
artar.Oswald’e (27) göre, müdürler, okul programları, yönetimi paylaşma,
bölgesel karar verme gibi alanlarda daha fazla yetki sorumluluklara sahiptir.
Müdürlerin, okul
genelindeki ihtiyaçlara göre, hedefler belirleme, müfredatı seçme ve
geliştirme, eğitim-öğretim yöntemlerini belirleme, aileleri bilinçlendirme,
diğer bölge okullarıyla uyumlu çalışma, okul fonlarını hedef ve ihtiyaçlara
göre tahsis etme, ihtiyaç duyulan personel sayısını ve pozisyonunu belirleme
ve personel temin etme gibi önemli rolleri vardır. Müdürler, yönetim
süreçlerini iyi bilmelidirler. Personel yönetimi, iş yönetimi, bina ve
tesisatın uygun şekilde kullanılması, güvenlik, danışma, iletişim, halkla
ilişkiler konularında iyi yetişmiş olmalıdır. Okula dayalı yönetimde
müdürlerin artan rolleri şunlardır: -Karar verme gruplarını
geliştirme, güçlendirme, plânlama ve örgütleme. -Güdüleme, değişiklikleri
yönlendirme. -Okulunu, dışarıdaki dünya
ile birleştirme (Örneğin, eğitim ve öğretim hakkındaki yeni fikir ve
araştırmaları okula getirme). Okula dayalı yönetim
programının başarılı bir lideri olmak için, müdürler bu vizyona sahip olarak
bütüne hakim ve bütün aktivitelerini anlamlı bir bütünlük içerisinde
tamamlamalıdır. Burada insan ilişkileri konusundaki yetenekleri hayati önem
taşır. Müdürlerin, okuldaki grupların gelişimini kolaylaştırıcı, kişiler arası
iletişime hakim ve üyelerin çabalarının olumlu yanlarını onaylarken, takım
ruhunu oluşturmaları gerekir. Hepsinden de önemlisi, müdürler herkesin
hedeflerine ulaşması için beraberce uyum içerisinde çalışmasını sağlayacak
etkiye sahip olmalıdırlar. Kısaca, müdürlerin yeni rolü, bütün personelin
okul başarısındaki rollerini en yüksek düzeye çıkarmanın yollarını bulmaktır.
Şüphesiz bu da, güven, sabır, grup başarısının pozitif sonuçlarına sıkı bir
inanç gerektirir(28). 4. Öğretmenler Öğretmenler, okula dayalı
yönetimin, güçlü, güvenilir ve en önemli ögelerindendir. Öğretmenler plânlama
yaparak, sınıf liderliği yaparak ve eğitim-öğretim programlarını geliştirerek
karar vermeye katılırlar. Öğretmenler, bütçe tahsisatı, müfredat, öğrenci
disiplini gibi onları dolaylı veya dolaysız etkileyen konularda karara
katılmada söz sahibidirler. Aslında okula dayalı yönetim, öğretmenlerin rol
ve sorumluluklarında önemli değişiklikler yapmada çok büyük esneklik ve
fırsatlar tanımaktadır. Öğretmenler neyi daha iyi yapacakları ve öğrencilere
neyi daha iyi öğretecekleri konusunda güçlenmektedirler. Öğretmen okul
iklimi, öğrenci devamsızlığı, disiplin politikaları, bölgesel politikalara
göre materyal seçimi, öğretme yöntem ve stratejileri, personel gelişimi ve
hedef plânlamasında kararlara katılmalıdırlar. Öğretmenler, okula dayalı
yönetimde yer almakla, politik yöntemler hakkındaki temel bilgileri, grup
dinamizmini, genelde bütün okulları etkileyen olayları, eğitim ve öğretimdeki
gelişmelerle ilgili araştırma sonuçlarını öğrenme konusundaki ihtiyaçlarını
karşılayabilirler. Okula dayalı yönetimin,
öğretmen üzerinde bütün bu bahsedilen yararları şu şekilde özetlenebilir: -Artan moral. -Artan görev ve
sorumluluğu, göreve geç gelme veya bulunmama alışkanlıklarında düşüşü. -Yönetim kararlarında
gelişme. -Değişiklikleri büyük
oranda kabul etme. -Birlikte hareket etmenin
güçlenmesi ve anlaşmazlıkların azalması. -Disiplinin uygulanmasında
daha fazla etkinlikte bulunma. -Daha fazla
bilgilendirilmiş öğretmenler. -Öğretmen iletişiminin
kendi içlerinde ve okullar arasında gelişimi. -Karara katılmanın artması.
-Öğretmen ve yöneticiler
arasındaki ilişkilerin artması. 5. Veliler ve Toplum Üyeleri Velilerin okula dayalı
yönetimde yetki sahibi olmaları gereklidir. Ancak, bunu ne şekilde
kullanabilecekleri tartışma konusudur. Çok fazla yetki güvenilir olmayan çok
fazla güç gerektirebilir, çok az yetki ise, gerçek iletişime engel olabilir. Velilerin okula dayalı
yönetimde yer almaları öğrencilerin daha başarılı olmalarını, okula karşı daha
olumlu davranışlar içerisine girmelerini sağlar. Velilerin okulda ne olup
bittiğinin farkında olmasının, öğrenci motivasyonuna olumlu etkide bulunduğu
bilinmektedir. Pek çok müdür ve öğretmen, velilerin karar sürecine
katılmalarını sınırlarlar. Bazı okullar, önemli formal yetkilerini veli ve
diğer toplum üyelerine dağıtmazlar. Bazı okullar ise, bazı yetkilerini
velilerin ve öteki toplum üyelerinin okul politikasını ilgilendiren sorunlara
makul düzeyde katılmaları için kullanırlar. Toplum, okula gerekli
desteği verebilmek için öğrenci ihtiyaçları konusunda bilinçlendirilmeli ve
bu sorumluluğu duymalıdır. 6.Öğrenciler Öğrenciler, kişisel
bilgileri ve yaşantılarıyla ilgili konuları okul konseyine getirirler. Orta
ve yüksek okul düzeyinde pek çok okul konseyine öğrenciler de dahil
edilirler. Hatta ara sıra ilkokullarda bile öğrenciler konseye dahil
edilmektedirler. Öğrenciler okul
konseylerine personelin tavsiyesiyle seçilirler. Okula dayalı yönetime
katılan öğrenciler büyük okulu sahiplenirler. Okul kararlarında ve
uygulamalarında daha fazla söz sahibi olurlar. Okula dayalı yönetim, öğrenci
ve öğretmen arası ilişkileri geliştirirken, program ve etkinliklerin öğrenci
ihtiyaçlarına uygunluğunu sağlar, öğrencilerin bu etkinliklerde yer almalarına
yardımcı olur. Öğrenciler okula dayalı yönetim kurullarında düşüncelerini
rahatça ifade ederler ve atılgan olurlar. 7.Okul Konseyleri Okula dayalı yönetimde okul
konseyi diye adlandırılan formal bir yönetim yapısı vardır. Buna okul takımı,
tavsiye komitesi ve yönetim takımı da denmektedir. Bu konseyin amacı, karar
vermede yer alan üyelerin temsil gücünü artırmaktır. Öğretmenler, veli,
halktan üyeler ve bazı durumlarda öğrenciler nitelikli karar vermenin
sağlanması amacıyla bu konseyi oluştururlar. Bazı okul konseyleri müdürleri
de bir üye olarak kabul ederken, bazıları müdürleri, konseyin tavsiye ve
kararlarını kabul eden bir kişi olarak görürler. Konseyin iki önemli işlevi
vardır. Birincisinde, konsey müdüre, bütçe, müfredat, personel konularında
yardım ve tavsiye eder ama müdürler burada son kararı verir. İkincisinde ise,
konsey müdüre karar verme yetkisi vermez, bütün yetki kendilerindedir ve
müdür sadece kolaylaştırıcı araç rolünü üstlenir. Bu durumda konsey, hedef
belirleme ve kaynak tahsisinde yetkili tek güçtür.Bazı okullar ise, yönetici
düzeyinde bu yetkiyi dağıtırlar. Örneğin, müdür yetkisini personel seçiminde
saklı tutarken, okul bütçesi, müfredat, yeni programlar okul konseyi
tarafından belirlenir. Müdür burada başkan gibi hizmet etse de konsey
kararlarını veto edemez. Konsey üyelerinin seçimi ve
rolleri her bölge ve okula, bölgede hakim olan felsefeye, okulun
ihtiyaçlarına göre çeşitlilik gösterir. Personel, hizmetli, sekreter, nöbetçi
veya güvenlik elemanları da önemli konsey üyeleridir. Çünkü aileler gibi
onlar da okulun informal karar verme mekanizmalarıdır. Buna ek olarak bazı
okul konseyleri, okul psikologları ve diğer uzman personelden profesyonel
destek alabilirler. 8.Yürütme Okula dayalı yönetim
sisteminde yönetici ve diğer personel karar verme yetkilerini bütçe, müfredat
ve personel seçiminde kullanırlar. Bunlar aşağıda incelenmektedir. a.Okula Dayalı Bütçe Okula dayalı yönetimde
bütçe büyük oranda yöneticilerin yönetim tarzlarına göre farklılık
gösterir.Genellikle okula dayalı bütçe aşağıdaki şekilde yapılır: -Müdür, bütçenin
oluşturulmasında ve güvenirliğinde tek yetkilidir. -Müdür, küçük bir yönetici
grubu ve grup başkanlarına kararlar alınırken başkanlık eder. -Özel bir bütçe komisyonu
bütçe kararlarını alır. -Okul konseyi bütçeyi
kontrol eder. Bütçe kontrolü okula dayalı
yönetimin kalbidir, çünkü müfredat ve personel seçimi büyük oranda bütçe
oranlarına bağlıdır. Chapman’in(29) belirttiği gibi okul, kaynaklara nerede
ihtiyaç duyuyorsa orada etkili bir şekilde kullanmalıdır. İkincisi, okullar
büyük bir kontrol mekanizmasıyla paranın öğrenci ihtiyaçları yerine, menfaat
sağlamak amacıyla kullanılıp kullanılmadığını denetlemelidir. Son olarak,
bütçe kararları, toplum üyeleri arasında büyük bir sahiplenme duygusuyla
desteklenmelidir. Örneğin, Oregon’daki SalemKeizer adlı okul bölgesinde,
fonlar okulda öğrenciler için tahsis edilir. Bölgedeki her müdür, tahsis
edilen fonların öncelikli ihtiyaçlara göre yeniden dağıtımında tam yetkiye
sahiptir. Bununla beraber, müdürlerin, genel bölge bürosunun onayı olmaksızın
fazladan personel tutma yetkileri yoktur. Öğretmenler kullandıkları
materyaller ve araç-gereç hakkındaki kendi önceliklerini ortaya koyarlar.
Yöneticiler, öğretmenler ve diğer meslekdaşlarıyla bütçe önceliklerini
görüşüp fikir alışverişinde bulunarak okulun ihtiyaç ve harcamaları hakkında
daha fazla bilgi sahibi olurlar. Bütçe öncelikleri hakkında bilgi sahibi
oldukça, neler için kullanılacağını daha iyi bilirler (30). b.Okula Dayalı Müfredat Okula dayalı yönetimi
uygulayan pek çok okul, yetkilerini yeniden düzenlemeleri, gelişmeleri ve
okul müfredat programı üzerinde odaklanmaları için okul konseyine yeterli
yetki verir. Diğer bir deyişle, bölge ve eyaletin rehberliğinde müfredatın
“nasıl” olacağını kontrol ederken, eğitim-öğretimde “neyin” olacağını da
belirler. Bazı durumlarda, merkez büro değişik bölge okullarının bölge eğitim
yöneticisi (superintendent) başkanlığında müfredat seçimini sürdürürler.
Örneğin,Florida’da Martin Country okulunda müfredat eyaletin rehberliğinde
seçilen üç veya dört standart serisiyle sınırlanmış ders kitapları arasından
belirlenir. Okula dayalı müfredat öğretmenlere yeni konularda, programdaki
değişikliklere göre ders kitaplarının seçiminde yetki tanır. Okullar bölgesel
müfredat programlarının adapte edilmesinde, bölge eğitim yöneticisinin iznini
alarak özgür davranabilirler (31). c.Personel Seçimi Okula dayalı yönetimde
personel seçimi genellikle müdürün sorumluluğundadır. Bazı okullarda konsey
üyeleri ve öğretmenler bu konuda müdüre yardımcı olur. Bazılarında ise,
müracaatlar bölge bürosundan boş yer ile ilgili gerekli bilgiyi aldıktan
sonra, müdürle irtibat kurulur. Her iki durumda da müdür personeli işe alma
ve çıkarmada tam yetkiye sahiptir.Bölgeler genellikle maaş ve çalışma
koşulları gibi konularda sendika ile görüşürler (32). Okula Dayalı Yönetim Modelleri Okula dayalı yönetimi
savunanlar, eğitim yönetiminin merkezi olmaktan ziyade yerelleşmesinin,
öğrenci üzerindeki etkisinin başarıya dönüşeceğini söylerken, bunu öğretmen
ve müdürlerin okul ve öğrenci ihtiyaçları hakkında merkez yöneticilerinden
daha duyarlı olacaklarına bağlamaktadırlar. Bu konuda Peterson(33)
öğretmenlerin içinde olup, plânlamadığı ve karara katılmadığı eğitimin
başarısız olacağını belirtmektedir. Okula dayalı yönetimin pek çok yararından
birinin de karara katılmanın, personel moralini ve iletişimini artıracağı,
doğrudan öğretmen performansını etkileyeceğidir. Aslında, okula dayalı
yönetim uygulaması, çeşitli okullarda değişiklik gösterebilir. Örneğin, bir
okulun öğretmen, veli ve müdürden oluşan ve bütçenin uygulanması, personelin
işe alımı ve çıkarılması işleriyle meşgul olan aktif bir okul konseyi
olabilir. Bazı okul konseyleri ise, müdüre bu tip kararlarda sadece öğüt
verebilir veya konsey üyeleri sadece öğretmenlerde oluşuyor olabilir veya
konsey kararları kaynak yaratma ve kitap seçimi konuları ile sınırlı
kalabilir. Araştırma sonuçları, okula
dayalı yönetimin öğrenci performansı üzerindeki doğrudan etkisini
ölçtüklerini kabul etseler de önemli dolaylı etkileri de vardır.
Örneğin,Kanada’nın iki okul bölgesindeki araştırmalarda yerel okul
yönetimlerinin etkin eğitim çevresi yarattığı görülmüştür. Okulların yıllık
incelemelerinde lise öğrencilerinin okula dayalı yönetim başladıktan sonra
pek çok alanda başarılı oldukları görülmüştür (34). Okula dayalı yönetimde, hem
bölgesel, hem de okullar düzeyinde yetkinin dağılacağı kesindir. Ama asıl
dağıtılacağı hakkında çeşitli görüşler vardır. Buna göre bazı okula dayalı
okul modelleri ortaya çıkmıştır(35, 36). Bunlardan birincisine göre,
okula dayalı yönetimde müdür, veliler ya da uzman personelin karara
katılımını sağlar. Fakat, kontrol tamamıyla okul yönetimine aittir. Yetkiler,
karar almada anahtar rolü oynayan okul müdürüne aktarılır. Öğretmenlere ve
velilere danışman gözüyle bakılır. Okul müdürünün yetkilerini okul toplumu
üyelerine aktarılması beklenir. Okul kurulları, bütçe, personel ve program
ile ilgili konularda okul yöneticilerine önerilerde bulunabilir. Kurul
üyeleri sadece öğretmenlerden oluşur ve kurulun yetkisi kaynak yaratma ile
kitapların seçimi gibi belli konularda sınırlıdır. Başka bir okul modeline
göre ise, okulun kontrolünün, okul içi toplum üyelerinden (yönetici,
öğretmen, uzman ve yardımcı personel) okul dışı toplum üyelerine (veliler ve
çevredeki grupları) geçtiği okula dayalı bir yönetim şeklidir. Genellikle,
seçimle gelen velilerden oluşan bir yönetim kurulu okulu yönetir. Diğer bir modelde ise,
yönetici, öğretmen, uzman, veli ve gerektiğinde öğrenci ve çevre grup
temsilcilerinden oluşan okul yönetim kurulu, okulu etkileyen bütün kararları
(bütçe, personel, program vb. ile ilgili) alır. Yöneticiler, öğretmenler,
uzmanlar ve velilerden meydana gelen etkili bir okul yönetim kurulu bütçe,
personelin işe alınması ve çıkarılması, eğitim programlarının içeriğinin
belirlenmesi ve geliştirilmesi ile ilgili kararlar alır. Genellikle, yetki
okul yönetim kuruluna aktarılır, kurul kendi içinde bir iş bölümü yapar ve
alt kurullar ya da takımlar oluşturur. Kurulda, herkes eşit oy hakkına
sahiptir. Okul yöneticilerinin işe alınması ve çıkarılmasında, kurul üyeleri
karar alma yetkisine sahiptir. Okula Dayalı Yönetimin Güçlü Yönleri Okula dayalı yönetimin
güçlü yönleri şöyle sıralanabilir(37). -Öğrenciler için daha iyi programlar. Öğrenci ihtiyaçları ile iş
yerleri ve öğretim programları arasında paralellikler kurulmuştur. -İnsan kaynaklarının etkili bir şekilde kullanımı. Uzmanlık ve
yeterliklerin farkında olan eğitim programlarına sahiptir. - Yüksek nitelikli kararlar. Örgüt içerisindeki farklı bireylerin
farklı bakış açıları ve uzmanlıklarından faydalanılması gerekmektedir. Bu
amaçla örgüt mensuplarının karar sürecine etkili katılımları sağlanmaktadır. - Okul personelinin okula bağlılığının ve sahiplik duygusunun
yükselmesi. Karara katılma fırsatı bulan personel hem kararın
geliştirilmesine katkıda bulunur, hem de onu sahiplenir. Böylece kararların
uygulamada başarı şansı artar. -Okul personelinin liderlik becerilerinin gelişmesi, geniş katılım
daha fazla bireyin liderlik özelliklerinin gelişimini sağlar. Personel
örgüt içerisinde birbirlerini tanır ve daha fazla kendi rollerini anlama ve
yeniden düzenleme fırsatı bulur. -Açık ve herkes tarafından anlaşılan okulun misyon ve hedefleri.
Başarılı bir okula dayalı yönetim, örgüt içerisinde bağımsızlık ve kontrol
arasında özenle kurulmuş dengeye bağlıdır. Bunu gerçekleştirmek için de
örgütsel amaçların daha belirgin kılınması ve tüm örgüt üyelerince tam olarak
anlaşılması sağlanmaktadır. -İletişimin artması. Personelin geniş katılımının bir sonucu
olarak her türlü mesajın örgüt üyelerince tam olarak anlaşılmasının
kolaylaştırılmasıdır. -Okul personelinin moralinin yükselmesi. Örgüt içerisinde karara
katılma, değerleri paylaşma, bir gruba mensup olma duygusu, personelin
moralini yükseltir. Böylece personelin girişim kabiliyeti ve cesareti artar. -Yeniliklerin ve okul personelinin yaratıcılığının desteklenmesi.
Okula dayalı yönetimin esneklik anlayışı ile örgütsel bürokrasi ve personelin
özgürce risk alması arasında bir denge kurar. Böylece personelin girişimciliği
ve yaratıcılığı artar. -Toplumun okula artan güveni. Tüm grupların okuldan olan
taleplerini ve ihtiyaçlarını gözönüne alır. Kamuoyunun okula karşı ilgi ve
isteklerini devamlı canlı tutmaya çalışır. Bu tür oluşumları destekler. - Bütçe üzerinde sorumlulukların artması. Kamuoyunun kontrolü
arttığından, personel kaynakları kullanırken daha dikkatli davranır. - Yeniden yapılanma yaklaşımı. Değişen roller ve sorumluluklar
kurumun daha amaca dönük ve etkili olarak örgütlenmesine imkân sağlar. - Güdülenmenin artması. Öğrenciler okula karşı daha olumlu tutum
geliştirirler, daha iyi güdülenirler. Sonuçta daha iyi notlar alacakları
varsayılır. Okula Dayalı Yönetimin Zayıf Yönleri Okula dayalı yönetimin
zayıf yönleri ise şu şekilde sıralanabilir(38): - Daha fazla iş. Paylaşılan kararlar daha fazla zaman harcanmasını
gerektirir. Bazı önemsiz sorunların tartışılması uzun zaman alacağından veya
üst yönetim huzurunda tartışmadığından ve zamanın çoğu üst yönetim tarafından
alındığından daha fazla iş ve iş gücü gerektirir. -Düşük etkililik. Merkezi örgütlerin çalıştırılması yerel
örgütlere göre daha ucuz görünmektedir. Merkezde alınan bir karar kolayca
örgütün tamamına uygulanabilmektedir. -Uzmanlığın etkisini zayıflatma. Okula dayalı yönetim, uzmanların
örgüt içerisindeki rollerini kısıtlamaktadır. Bir uzman, bazen tek başına bir
gruptan daha fazla teknik bilgiye sahip olabilir. Ancak okula dayalı yönetim,
merkezi otoriteyi okula kaydırdığı için bu uzmanlık bilgisi etkili olarak
kullanılmaz. Okul bölgesindeki veli ve öğretmenlerin gücü artmakla beraber
eğitimde profesyonelleşmeyi olumsuz olarak etkilemektedir. -Okul Performansında belirsiz. Mahallî yöneticilerin verilen
otonomiyi etkili kullanacakları kesin değildir. - Personel geliştirmeye artan ihtiyaç. Personel, okula dayalı
yönetimin gerektirdiği yeni rolleri öğrenmek ihtiyacındadır. Üstelik yeni
bilgi ve beceri ihtiyacı sürekli olarak devam edecektir. -Yeni rol ve sorumlulukların karıştırılması. Geliştirilen yeni rol
ve sorumluluklar bir takım yanlış anlamalara da sebep olabilir. Personel
arasında belirsizlik ve yanlış anlamalar görülebilir. -Koordinasyon güçlüğü. Yöneticiler, öğretmenler, öğrenciler ve
veliler arasında bir takım koordinasyon problemleri ortaya çıkabilir. Örgüt içerisindeki
farklı ilgi ve yaklaşımlar, gruplar arasında bir takım çatışmalara sebep
olabilir. Sonuç Son yıllarda ülkemizde
merkezi yönetimin yetersizliğinden kaynaklanan genel yönetimdeki tıkanıklığı
aşmak için, yerel yönetimlere daha fazla yetki aktarılarak güçlendirilmeye
çalışılmaktadır. Aynı zamanda, eğitimin de merkeziyetçi yapıdan kurtarılarak
yerinden yönetime geçilmesi tartışma konusu olmuştur. Türk eğitim sistemini
yeniden yapılandırma girişimlerine yönelik olarak sistem boyutunda bir
değişimi öngören bir okul geliştirme yaklaşımı olan okula dayalı yönetimin en
büyük yararı, öğrenciyi merkeze alarak, öğrencinin ve çevrenin ihtiyaçlarına
uygun bir okul örgütlenmesine ortam sağlanmasıdır. Bu yaklaşım, eğitime
velilerin dahil edilmesine, toplumla bağlar oluşturulmasına ve iş çevresi ile
aktif bağlantılar kurulmasına katkı sağlayacaktır. Bu da “bizim okulumuz”
anlayışını hakim kılacaktır. Okula dayalı yönetim, çevre
desteğinin artmasını, personel arasında güven ve desteğin oluşmasını,
öğrencinin öğrenmesi üzerine odaklanmasını, liderlik ve yöneticilik
becerilerinin artmasını, sistemin rasyonel ve pratikliği sayesinde okulla
ilgili çevredeki gruplar arasında bilgi akışının ve iletişimin güçlü olmasını
sağlar. KAYNAKÇA Aytaç, T. “Okul Merkezli
Yönetim”, Eğitim ve Bilim, 23
(111), 1999, 69-75. Caldwell,
B.“Strategic Leadership, Resource Management and Effective School Reform”, Journal of Educational Administration, 36(5), 1998, 445. Carlson,
R.W. Reframing andReform:Perspectives
on Organization, Leadership and School Change.
USA:LongmanPublishers. 1996. Cahpman, J.D. School-Based Decision-Making and
Management. London:The FalmerPress. 1990. Erdoğan,İ. “OkulMerkezli
Yönetim”, Yaşadıkça Eğitim, 49,
1996, 26-29. Hanson, E.M. “Strategies of
EducationalDecentralization: Key Questions and Core Issues”, Journal of Educational
Administration, 36
(2), 1998, 111-123. Herman, J.J. ve Herman,
J.L. “Educational Administration:School Based Management”, The Clearing House, 65(5), 1992,
261-263. Lane,J.J. Walberg,
H.J.Site-BasedManagedSchools, Organizing
for Learning Toward the 21 Century Edited by:John, J. Lane andHerbert J. Walberg,
Virginia:NASSPCurriculum
Council.1989. Lionton, L.B. ve Lashway,
L.Shared-DecisionMaking, School Leadership. Handbook for Excellence
Edited by:StuartC.Smith andPhilip K. Piele, 3. Edition, University of
Oregon. 1997. McPike.“SharedDecision
making at theSchool Site:Moving Toward a
Professional Model”. American
Educator, 46,1987, 10-17. Oswald, L.J.School-Based Management. ED. No:99.
1995. Oswald,
L.J.School-BasedManagement. School
Leadership, Handbook for Excellence Edited by:Stuart C.Smith and Philip K.Piele, 3. Edition, University of
Oregon. 1997. Özdemir, S. Eğitimde Örgütsel Yenileşme.Ankara:Pegem.
1997. Özden, Y.Eğitimde Dönüşüm:Yeni Değerler ve
Oluşumlar. Ankara:Pegem. 1998. Peterson, D.School-Based Management and Student
Performance.ED. No:62. 1991. Young,
J.School-Based Management:
Implications for Education Service Districts. ED. No:313814. 1989.
(*)Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi
Öğretim Üyesi. (1)Lori Jo. Oswald, School-Based Management. ED.No:99, 1995. (2)Yüksel Özden, Eğitimde Dönüşüm:Yeni Değerler ve Oluşumlar.Ankara:Pegem, 1998,
s.107. (3)Brain Caldwell, “Strategic Leadership,
Resource Management and Effective School Reform”, Journal of Educational Administration, 1998, Cilt:36, Sayı:5,
s.445. (4)John Young, School-Based Management: Implications for Education Service Districts.
ED.No:313814, 1989. (5)John. J. Lane Herbert. J.Walberg.,
Site-Based ManagedSchools, Organizing
for Learning Toward the 21 Century Edited by:John, J.Lane andHerbert
J.Walberg, Virginia:NASSPCurriculumCouncil, 1989, s.16. (6)İrfanErdoğan, “OkulMerkezli Yönetim”, Yaşadıkça Eğitim, Sayı:49, s.29. (7)ServetÖzdemir, Eğitimde Örgütsel Yenileşme. Ankara:Pegem, 1997, s.30. (8)Özden, a.g.e., s.108. (9)Tufan Aytaç, “OkulMerkezli Yönetim”, Eğitim ve Bilim, Cilt:23, Sayı:111,
1999:70. (10)DavidPeterson, School-Based Management and Student Performance.ED. No:62, 1991. (11)Oswald, 1997, a.g.e. (12)Aytaç, a.g.e., s.70. (13)Peterson, a.g.e. (14)Oswald, 1995, a.g.e., s.1. (15)Chapman, a.g.e., s.11. (16)Aytaç, a.g.e., s.71. (17) E.Mark Hanson, “Strategies of
Educational Decentralization:Key Questions and Core Issues”, Journal of Educational Administration,
1998, Cilt:36, Sayı:2, s.111-123. (18) Aytaç, a.g.e., s.71. (19)Oswald, 1997, a.g.e., s.199. (20) Aynı,
s.181-182. (21)Oswald, 1997, a.g.e., s.200. (22)Lionton, L.B. ve Lashway, L.(1997).
Shared-Decision Making, School
Leadership. Handbook for Excellence Edited by:StuartC.Smith and Philip
K.Piele, 3. Edition, University of Oregon, 1997, s.239. (23)Oswald, 1997, a.g.e., s.201-203. (24)Oswald, 1997, a.g.e., s.183-184. (25)Chapman, 1990, a.g.e., s.35-38. (26) Chapman, 1990, a.g.e., s.35-38. (27)Oswald, 1997. (28)Lionton ve Lashway, a.g.e., s.232-233. (29)Chapman, 1990, a.g.e. (30) Oswald, 1997, a.g.e. (31)Oswald, 1997, a.g.e., s.197-198. (32)Aynı,
s.197-198. (33)Peterson, 1991, a.g.e., s.1-2. (34) Aynı,
s.2. (35) Oswald, 1995, a.g.e., s.1. (36) Aytaç, a.g.e., s.71-72. (37) Liontos ve Lashway, 1997, a.g.e., s.228-229. (38) Liontos ve Lashway, 1997, a.g.e., s.229-230. |
İçindekiler...o
Kâzım
Karabekir Eğitim Fakültesinde “Okul Deneyimi” Uygulaması ve Sonuçlarının
Değerlendirilmesi o
Fizik
Konularının Kavratılmasında Görsel Öğretim Materyallerinin Önemi o
Okul
Psikologluğu ve Okul Psikolojik Danışmanlığı Meslekleri: Karşılaştırmalı Bir
Çalışma o
Okula Dayalı Yönetim o
Fen
Bilimlerinde Değerlendirmenin Önemi o
Bazı
Avrupa Ülkelerinde ve Türkiye'de Zorunlu Eğitimde Yönlendirme Çalışmalarının
Değerlendirilmesi o
Türkiye’de
Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Süreci o
Yirmibirinci
Asrın Başında Balkanlarda Yaşayan Türkçe o
Divan
Şiiri Öğretimi Üzerine o
Lise
Resim Dersi Öğretim Programının Çağdaş Sanatsal Eğitim Bağlamında
Değerlendirilmesi o
İlköğretim
Öğretmeni Adaylarına İlkokuma-Yazma Çalışmaları ile İlgili Pratik Öneriler o
Eşrefzâde
Mehmet Şevketi’nin Medrese Talebelerinin Durumlarına İlişkin Görüşleri ve Çözüm
Önerileri © T.C. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı |
[ yukarı ] |