MİLLİ EĞİTİM DERGİSİ | 
  
   Sayı
  150  | 
  
   Mart,
  Nisan, Mayıs 2001   | 
 
  Küreselleşme ve Millî Duyarlılıklar
       | 
  
   Dr. Bekir TURGUT  Yayımlar Dairesi Başkanı  | 
 
| 
   Geride bıraktığımız yüzyılın son çeyreğinde ivme
  kazanarak süregelen değişim süreci yaşadığımız dünyanın şartlarını da
  değiştirmiştir. Bu değişim sürecinin doğal bir sonucu, bilgi ve buna paralel
  olarak da bilişim teknolojileri hızla ve sürekli olarak değişmektedir. Bilhassa haberleşme teknolojisindeki inanılması güç
  gelişme sayesinde ülkeler, dünyanın herhangi bir yerinde meydana gelen
  olayları anında herkese ulaştıracak imkanlara ve yaygın bir altyapıya
  kavuşmuşlardır. Böylece dünya küçülmüş, insanlar ve kültürler birbirleriyle
  tanışmış, haber ve konular küreselleşmiştir. Ancak küreselleşme olgusunun, ekonomiden başlayarak
  ulusal sınırları ve millî kimlikleri tehdit eder bir hale dönüşeceği
  beklentisi, bazı tereddütleri de beraberinde getirmiş, millî devletin
  varlığı, ülkenin bağımsızlığı, millî sınırların korunması, millî kültürün
  yaşatılması gibi temel kavramlarda yüksek duyarlılıkların oluşmasına sebep
  olmuştur. Dünyanın önde gelen yönelim araştırmacıları da bu kaygıları
  paslaşmakta, daha 21. yüzyıla başlamadan önce bu kaygıları şöyle dile
  getirmekteydiler; "Yaşam tarzlarımız ne denli homojenleşirse, köklü
  değerlere, dil, sanat ve edebiyata da o denli bağlanırız. Dış dünyalarımız
  birbirine yaklaştıkça iç dünyalarımıza özgü geleneklerin değeri
  artacaktır." (Megatrends 2000 s.100) Bu tür hassasiyetleri ülkemiz açısından
  değerlendirdiğimizde ve Büyük Atatürk’ün "Yetişecek çocuklarımıza ve
  gençlerimize görecekleri tahsilin hududu ne olursa olsun, en evvel ve
  herşeyden evvel, Türkiye’nin istikbâline kendi benliğine, millî geleneklerine
  düşman olan bütün unsurlarla mücadele etmek lüzumu öğretilmelidir."
  sözleriyle yorumladığımızda çok haklı gerekçelere dayandığını görür, millî
  eğitime ilişkin hedeflerimizi daha kolay belirleriz.   Bütün bunlara rağmen küreselleşme karşıtı bir tavır
  oluşturmak, tüm dünyayı etkisi altında tutan küresel olgulara karşı koymak da
  mümkün değildir. Zira küreselleşme yüzyıllardır ulus-devlet ortamı içinde ve
  yerel boyutta gelişmiş insanın ufkunu bir anda küresel boyuta çıkarmış,
  küresel düşünen, yerel çözümleyen bireye olan ihtiyacı artırmıştır. Böylesi
  bir durum ise adeta çağdaş uygarlığa ayak uydurabilmek için bir önşart,
  çağdaş uygarlığın üzerine çıkmak için de millî bir hedef gibi yorumlanmalı,
  çocuklarımızı ve gençlerimizi bir taraftan millî ve manevî değerlerimize
  bağlı bireyler olarak yetiştirirken, diğer taraftan da millî kimliklerinden
  ödün vermeden evrensel değer ve oluşumlarla uyumlu kuşaklar hâline getirmek
  bilinci içinde olmalıyız. Zira geleceğin bilgi toplumunu kuracak olan
  gençlerimizin akıl, zekâ ve beyin melekelerini geliştirmeleri ve etkin bir
  biçimde kullanabilmeleri ve etkin bir biçimde kullanabilmeleri ise eğitim
  etkinliklerinde bilinçli bir çabayı gerektirmektedir. Bilgi bolluğu ve hızlı
  iletişimle küçülen günümüz dünyasında bu baş döndürücü hıza yetişebilmek,
  sürekli üretilen ve çok kısa zamanda tüketilen bilgiyi gereği gibi
  kullanabilmek ve dönüşümünü sağlayabilmek; kuşkusuz zihinsel güçlerini çok
  iyi kullanabilen, muhakeme edebilen ve yeniden üretebilen bireylere sahip
  olmakla mümkün olacaktır.    | 
  
  İçindekiler...
  o       
  Küreselleşme ve Milli
  Duyarlılıklar o       
  Öğretmenlerin Sahip
  Olmaları Gereken Davranış Olarak Sosyal Beceri o       
  Öğretmen Yetiştirmenin
  Uluslararası Boyutu (UNESCO 45. Uluslararası Eğitim Kongresi) o       
  Avrupa, Amerika Birleşik
  Devletleri, Çin ve Türkiye’de Beden Eğitimi ve Sporun Gelişimi o       
  Türkiye’de Spor
  Yöneticisi Yetiştirme Faaliyetlerinin Görünümü o       
  İş Birliğine Dayalı
  Öğrenme: Etkili Ancak İhmal Edilen ya da Yanlış Kullanılan Bir Metot o       
  Okul Alanlarının
  Bedelsiz Olarak Kamuya Kazandırılması o       
  Hizmet İçi Eğitim
  Programlarının Değerlendirilmesi o       
  Üniversite
  Öğrencilerinin İnternet Kullanım Düzeyleri ve Beklentilerinin
  Değerlendirilmesi o       
  Avrupa Birliği Eğitim
  Programları “Leonardo da Vinci Programı” © T.C. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı   | 
 
| 
   [ yukarı ]  |