MİLLİ EĞİTİM DERGİSİ
|
Sayı
150 |
Mart,
Nisan, Mayıs 2001 |
Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanım
Düzeyleri ve Beklentilerinin Değerlendirilmesi
|
Öğr. Grv. Mehmet Karahan (*) Yrd. Doç Dr. Eyüp İzci (**) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Son
yıllarda dünyada gelişmekte olan eğitim teknolojleri, yazılım sektörü ve
telekomünikasyon alanlarında olağanüstü ilerlemeler yaşanmaktadır. Bu yeni
teknolojiler günlük yaşamın görüntüsünü ve biçimini değiştirmekle kalmayıp
özellikle gelişmiş ülkelerde eğitim ve öğretimin de yapısını değiştirmeye
başlamıştır. Bu noktada üretilen eğitim yazılımları yanında çok sayıda eğitim
reformu alanında uğraş veren kurum ortaya çıkmıştır. Uluslar arası bir kalite
standardını yakalayabilmek için üniversitelerimiz arasında çağın getirilerine
uygun bir eğitim politikası uygulanmalıdır. Bilişim teknolojilerinin etkin
kullanımı esas alındığında, bilişim teknolojisi yüksek farklılıkları
dengeleyici bir rol oynayacaktır(1). Geleneksel
eğitim ve öğrenme anlayışında öğrenci, öğretmen/öğretim elemanı tarafından
doldurulmayı bekleyen boş bir kaba benzetilir. Öğretmen/öğretim elemanından
bilgiyi sunması beklenirken öğrenciden sunulan bilgileri soğurması
beklenirdi. Bu anlayış zamanla değişim göstermekle beraber daha az gelişmiş
toplumlarda hâlâ büyük ölçüde geçerliliğini korumaktadır. İnternet bu
değişimin hızlanmasında çok etkin bir rol oynamaktadır (2). Geleneksel
eğitim ve öğrenme anlayışında iki temel öge olan öğrenci ve öğretmen
kavramları, öğrenen ve kolaylaştıran olarak değişime uğramıştır. Bu durumda
hâlâ ağırlıklı olarak kabul gören öğretmen merkezli öğretim/öğretme
yaklaşımına karşı ileri sürülen öğrenci merkezli öğretim/öğretme yaklaşımına
bir de öğrenen merkezli yaklaşımın eklenmesi gerekmektedir. Geleneksel
anlayışın“öğrenmesi”, yerini 21. yüzyılın anlayışı olan “öğrenmeyi öğrenmeye”
bırakmış bulunmaktadır. Ders kitabını ana kaynak kabul eden anlayış
görsel-işitsel ve yazılı olan çok çeşitli kaynaklarla yer değiştirirken,
seçkinci ve okulla sınırlı olan eğitim anlayışı yerini herkes için yaşam boyu
bir eğitim anlayışına terk etmektedir. Doğaldır ki böylesine büyük
değişimlerin olduğu bir eğitim anlayışında geleneksel okuryazarlık yerini
bilgi okuryazarlığına bırakmaktadır(3). Günümüzde
bilginin kapsamı gittikçe arttığından, bilgi farklı kitle iletişim araçları
içinde çeşitli bölüm ve şekillerde kaydedilebilmektedir. Diğer taraftan bu
şekilde kaydedilmiş sayısal bilgi dediğimiz bu sayısız miktarlardaki
kaynakları etkili bir şekilde kullanmak ve erişmek de insanlar için gittikçe
kaçınılmaz bir ihtiyaç olmuştur. İşte bunun için artık günümüzde “Bilgi
Okuryazarı” olmak zorunlu hâle gelmiştir diyebiliriz(4). Bilgi
Okuryazarlığı ifadesi oldukça yeni bir ifade olmakla beraber bu ifadeyle
ilgili çeşitli tanımlamalar getirilmiştir. Bunlardan(ALA, 1998) tarafından
yapılan tanımlamaya göre Bilgi Okuryazarlığı; “Bilgi kaynaklarını etkince
kullanmak ve bilgi kaynaklarını araştırabilme yeteneği, depolanmış bilgi
kaynaklarının ve bilgi teknolojilerinin nasıl kullanılacağının
bilinmesidir.”(5) İnternetli
eğitim, yeni öğrenme biçimlerini gündeme getirir. Bağımsız ve öz yönelimli
öğrenme becerilerini geliştirir. Çok değişik kaynaklardan milyonlarca sayfa
bilgi kaynağı sunarak daha zengin bir öğrenme ortamının oluşmasına yardım
eder. Böylesine zengin bilgi kaynağı çok yönlü öğrenmelerin deneyime dayalı
olarak gerçekleşmesine yardım eder. Örneğin bilgiyi aramak, bulmak, seçmek,
sınıflamak, tümleştirmek, bu bilgilerden yeni bilgiler üretmek ve bunları
yaşama aktarma becerileri İnternet ile yaparak öğrenilebilir(6). Günümüzde
bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, bilgiyi organize etme, bilgiyi
kullanma ve bilgiyi diğerleriyle paylaşma çok önem kazanmıştır.Bütün bunların
sonucu olarak da, öğretim ortamında bizi bilgiye ulaştıracak, bilgiyi
kullanabilmemizi ve yayabilmemizi sağlayacak her türlü aracı kullanmak
zorunda olacağımızı söyleyebiliriz. Günümüzde geçerli olan beceriler için
kullandığımız yöntemlerin ve öğretim programlarının yeniden gözden
geçirilmesi ve değişmesi gerekmektedir.Artık, bilgi teknolojileri kültürü ve
ekonomiyi zorlayan bir güç olmuştur. Bu nedenle, teknoloji ile öğretim
programının değişmesi gerekmektedir.Öğretim yöntemleri ve kapsamı, çağın ve toplumun gereksinimlerine göre
yeniden ele alınması gerekmektedir. Bütün bunların yanı sıra, bireylerin
yaşama hazırlanması gereken eğitim kurumlarının yukarıda sözü edilen
becerileri kazandırmada bilişim teknolojilerinden yararlanması zorunlu hâle
gelmiştir. Bilgi
toplumlarında bilgisayarlar bir motif oluşturmuş, bizi bilgiye ulaştıran en
etkili araç olmuştur.90’lı yıllarda İnternet bilgi teknolojilerinin
yaygınlaşmasını sağlayan, kültürel, siyasal, ekonomik bütün alanları
ilgilendiren geniş bir çerçeveye sahip olmuştur.Daha önce hiçbir toplumsal
süreçte olmadığı kadar demokratik olanİnternet, aynı zamanda insanları
katılıma teşvik eden etkileşimli (İnteraktif) yapısıyla geliştirici bir
özellik taşımaktadır. Yaşamımızın
her alanını etkileyen bu hızlı değişmelerin, öğretim sürecimizi de
etkileyeceği açıktır. Yaşamımızda alışık olduğumuz araçların yerlerini
alışkın olmadığımız araçlar almaktadır.Bu araçlar hızla yaygınlaşmakta ve
kullanılmaktadır.Bu süreçte öğretmenin rolü de değişmektedir.Teknoloji
kullanabilen öğretmen sınıfın kalbini oluşturmaktadır. Bu değişim süreci
içerisinde öğrenmenin felsefesinin değiştiğini kabul etmek zorundayız. İnternet
ve Web(World Wide Web) kavramlarının popüler olduğu günümüzde, Web servisi
ile erişilebilecek kaynak kapasitesi ve erişilebilirlik göz önüne
alındığında, Web servisinin hem eğitim hem de bilgi amaçlı olarak
kullanılabileceği açıktır. Herhangi
bir Web tabanlı eğitim materyali için İnternet, bilgi aktarma, arama ve
geliştirme aracı olarak kullanılabilir. Web sayfaları ses ve görüntü
araçlarına, etkileşimli araçlara (sohbet, video, konferans vb.), haberleşme
araçlarına (elektronik mektup, liste ve haber grupları) ve diğer Web
sayfalarına bağ içerebildiğinden, eğitim materyali hazırlanırken herhangi bir
kısıtlama olmadan tüm bu servisler kullanılabilir. Diğer pek çok kaynağa
bağlar içeren Web sayfaları kolayca hazırlanabilir(7). İnternet’in
öğretim sürecinde kullanılmasıyla birlikte, sınıflar, öğretmenin rehber
olduğu, iş birlikli öğrenmenin gerçekleştirildiği ortamlara dönüştürülebilir.
İnternet’in Sınıf
Uygulamaları Yaşantımızın
her alanında yaygın olarak kullanılan İnternet, eğitim kurumlarında da çok
yaygın olmasa da kullanılmaya başlanmıştır.Yaygın olarak kullanılamamasının
temelinde ise kuşkusuz İnternet dilinin İngilizce olması yatmaktadır.İnternet
eğitim kurumlarında farklı amaçlarla kullanılabilir. İnternet ile sınıflar
dünyaya açılmakta öğrenme ortamları daha ilginç hâle gelmektedir.Öğretmen ve
öğrenciler için zaman ve mekân sınırı ortadan kalkmaktadır. 21. yüzyılda
toplumlar, bireylerin yaşam boyu öğrenme için gerekli olan temel becerilerle
de (bilgiye ulaşma, bilgiyi dağıtma ve bilgiyi paylaşma gibi) donanık kılmak
istemektedirler.Bu becerilerin kazanılmasında İnternet yardımcı
olacaktır.Çünkü,İnternet öğrencilerin ihtiyacı olan bilgiye ulaşmalarını ve
onların dünya ile iletişim kurmalarını sağlamakta ve onların öğrenme
ihtiyaçlarını karşılamaktadır.İnternet ayrıca sınıf ortamında iş birliğini
geliştirme, bilgilerini yapılandırma ve iletişim kurma konusunda geleneksel
öğretim ortamına göre daha fazla olanak sağlamaktadır. Bu durum ise ortamda
öğrenciyi daha aktif kılmaktadır (8). Günümüzde
bilginin sınıf ortamından çıkarak dünyaya açıldığını görüyoruz.Daha önce de
belirtildiği gibi öğretmenin rolü öğrenciye “Bilgiyi aktaran”dan, öğrenciyi
bilgiye ulaşması için “yönlendiren” şekline dönüştürmüştür. Öğrencilerin İnternet ortamında kendilerini geliştirmek için yapabilecekleri etkinlikleri şu şekilde sıralamak
mümkündür. • Öğrenciler ödev, proje ve
araştırmalara yönlendirilerek İnternet araştırma kaynağı ve bilgiye ulaşma aracı
olarak kullanılabilir. Bu şekilde öğrencilerin hem bilgiye ulaşma hem de
bilgiyi ve teknolojiyi kullanma becerileri gelişecektir. • En çok bilinen ve kullanılan
İnternet uygulamalarından birisi olan elektronik posta (e-mail)’dir.
Elektronik posta ile dünyanın her yanındaki kullanıcılara mesaj gönderip
onlardan mesaj alınabilir. İnternet’in en güçlü özelliği kuşkusuz iletişim
amaçlı kullanılmasıdır. Diğer okullardaki/bölgelerdeki/ülkelerdeki
yaşıtlarıyla bireysel ya da grup olarak elektronik posta aracılığıyla
projeler yürütebilir, fikir alışverişinde bulunabilir. Öğrenciler diğer sınıf
ya da okullarda yapılan projelere de elektronik posta aracılığıyla
katılabilirler. Birbirleri hakkında, okulları hakkında bilgi toplayabilirler,
bu yolla, öğrenciler veri toplama ve analiz becerilerini geliştirebilirler. • İnternet uygulamalarından bir
diğeri de WEB dır. WEB, dev bir bilgi hazinesi içeren ve grafik tabanlı
olduğu için kullanılması oldukça basit olan bir İnternet
sistemidir.İnternet’e bağlı olan bilgisayarlarda doküman, resim, müzik,
animasyon ve video görüntülerinin birleştiği sayfaları içeren bir
hizmettir.Eğitim kurumları Web sitelerini geliştirerek okulları ile ilgili
bilgileri geniş bir kitleye sunabilme olanağı yaratmaya çalışmaktadırlar. Eğitim
kurumlarında Web siteleri, bilgi vermek, eğitim ortamını desteklemek ve
öğretim ortamını desteklemek olmak üzere üç temel amaçla
geliştirilmektedir.Bunlardan öğrenme/öğretme sürecini desteklemek amacıyla
hazırlananWeb sitelerinde her zümrenin kendi Web sayfalarını oluşturmaları
sağlanarak, öğrencilerin bu sitelerde; konu özetleri ve eğitici oyunlarla
konu tekrarı yapmaları, Web üzerinden sorulan sorularla değişik soruların
cevaplarını araştırmaları, ünite sonlarında kısa sınavlarla öğrencilerin
kendilerini değerlendirmeleri, araştırmaya yönelik ödevlerle konunun farklı
boyutlarıyla tekrar edilmesi, öğrenci projeleri ve araştırmaları sergilenerek
bilgi paylaşımı sağlanmaktadır(9). Eğitimdeki
önemli konulardan biri de kuşkusuz öğrencilerde yaşam boyu öğrenme için
gerekli olan temel becerileri geliştirmektir. İnternet öğrencilerimizin
ihtiyacı olan bilgiyi sağlamalarına yardımcı olacak bir araçtır.İnternet
onların ihtiyacı olan bilgiye ulaşmaları için sorumluluk almalarını sağlar.
İnternet’teki bir çok olanak buna izin vermektedir.Bu yolla öğrencilerin
öğrenme ihtiyaçları karşılanabilir.Bilgiye ulaşmaları ve dünya ile iletişim
kurmaları kolaylaşır. İnternet,
sınıf ortamında iş birliğini geliştirme ve bilgilerini yapılandırma konusunda
geleneksel ortama göre daha fazla olanak sağlar. Burada öğrenci aktif olmak
durumundadır. Yaptığımız
bu çalışmadaki amaç YÖK’ün 1998-1999 eğitim-öğretim yılında ülkemiz genelinde
üniversitelerimizde TBT(TemelBilgi Teknolojileri) dersinin açılmasını
istemesi ve bu doğrultuda öğrencilere verilen bu dersin kapsamı içerisinde
İnternet eğitiminin öğrencilere katkılarının neler olduğu,
öğrencilerinİnternet kullanımı ile ilgili ihtiyaç ve beklentilerinin
belirlenmesi araştırmanın temel hedeflerini oluşturmaktadır. YÖNTEM Evren ve Örneklem Araştırmanın
evrenini 1999-2000 öğretim yılında İnönü Üniversitesi EğitimFakültesinde
öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır.Araştırmanın örneklemi ise random
örnekleme yöntemiyle seçilmiş 356 öğrenci ile oluşturulmuştur. Araştırmada
veri toplama aracı olarak, üniversite
öğrencilerinin“İnternetKullanımDüzeylerinin ve
BeklentilerininDeğerlendirilmesi” anketi uygulanmıştır, iki bölümden oluşan
anketin birinci bölümünde, araştırmaya katılan öğrencilerin kişisel
özellikleri, ikinci bölümde ise öğrencilerinİnternet kullanım düzeylerinin ve
beklentilerinin belirlenmesine yönelik sorular bulunmaktadır. Anket
uygulamasıyla elde edilen veriler frekans (f) ve yüzdelerle (%) betimlenip
yorumlanmıştır.Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS8.0 programından
yararlanılarak çözümlenmiştir. BULGULAR Kişisel Bilgiler
Araştırmanın
örneklemine katılan öğrencilerin (356) %43.8’i kız, %56.2’si ise erkek
öğrencilerden oluşmaktadır.
Öğrenim
gördükleri bölümlere göre, öğrencilerin% 40.4’ü Türkçe Öğretmenliği bölümü, %
34.6’sı Güzel Sanatlar Eğitimi bölümü (Müzik,Resim-İş ve BedenEğitimi ve
Spor), % 25’i ise İlköğretim Bölümü (Sınıf Öğretmenliği, FenBilgisi
Öğretmenliği, Matematik Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği)
öğrencilerinden oluşmaktadır.
Öğrenim
gördükleri sınıflara göre ise, öğrencilerin % 50.6’sı Birinci sınıf, %
34.6’sı İkinci sınıf, % 10.7’si Üçüncü sınıf ve % 4.2’si de Dördüncü sınıf
öğrencilerinden oluşmaktadır. Öğrencilerin İnternet
Kullanım Düzeylerine İlişkin Bulgular Öğrencilerin
% 42’si İnternet’i kullanabilme ile ilgili aldıkları TBT(Temel Bilgi
Teknolojileri) dersini “kısmen yeterli buluyorum” şeklinde görüş belirtirken,
% 44’ü TBTdersini yeterli bulmadıklarını belirtmişlerdir. İnternet ile ilgili
bilgilerinizi nereden edindiniz sorusuna öğrencilerin, % 78’i üniversite,
geriye kalan kısmı ise sırasıyla,İnternetCafe, lise ve İnternet ile ilgili
yazılı materyallerden edindiklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin
% 31’i İnternet ortamında FTP(Dosya transferi) yapabiliyor iken, % 69’u
yapamadıklarını belirtmişlerdir. Buna karşın öğrencilerin% 64’ü E-Mail
(Elektronik Posta) programlarından birini kullanarak mesaj gönderip
alabildiklerini, % 36’sının ise bu soruya “Hayır” dedikleri
görülmüştür.Herhangi bir servis sağlayıcıdan E-Mail adresi bulunan
öğrencilerin oranı % 57 iken, % 43’ünün E-Mail adreslerinin henüz bulunmadığı
anlaşılmıştır. Web
sayfası hazırlayabilme ile ilgili öğrencilerin ancak % 11’inin “Evet” dediği,
% 49’unun “Hayır” ve % 40’ının “Yardım alarak” Web sayfası
hazırlayabileceklerini belirtmişlerdir. İnternet
ile ilgili kavramların anlamlarını “KısmenBiliyorum” şeklinde görüş belirten
öğrencilerin oranı % 63 iken,“Evet Biliyorum” diyenlerin oranı ise ancak%22
düzeyindedir.Aynı şekilde İnternet ile ilgili yayınları takip eden öğrenciler
yaklaşık% 7 civarındadır. İnternet’i
hangi amaçla kullanıyorsunuz sorusuna öğrencilerin %2’si Dosya ve Program
aktarımı, % 6’sı oyun, % 19’u Chat, % 28’u Güncel konuların takibi ve % 44’ü
de ders amaçlı kullanıyorum şeklinde görüş
belirtmişlerdir.ÖğrencilerinTBTdersi dışında İnternet’i kullananların oranı
ancak% 12’dir. Okul
içinde ve dışındaki İnternet kullanım düzeylerine göre öğrencilerin% 46’sı
haftada bir gün, % 25’i ayda bir gün, % 24’ü hiç kullanmadım derken, her gün
kullanıyorum diye görüş belirtenler% 5 civarındadır. İnternet’i
kullanmak için yabancı dil bilmeye gerek vardır düşüncesine öğrencilerin%
51’i“Evet” derken, %32’si “Kısmen” ve % 17’si “Hayır” gerek yoktur şeklinde
cevap vermişlerdir. İnternet’i
kullanmak üzere Üniversitemizdeki Bilgisayar sayısını yeterli buluyor musunuz
sorusuna öğrencilerin % 77’si “Yetersiz”,% 4’ü “Yeterli” şeklinde görüş
belirtmişlerdir. Üniversitemizin
Web sayfasını “İyi” bulanların oranı % 24 iken, % 16’sı “Kötü”, % 59’u ise
“Orta” demişlerdir.Üniversitemizdeki İnternet erişim hızını Yavaş bulan
öğrenciler yaklaşık %66 iken,Hızlı bulanlar% 34 civarındadır. İnternet
kullanımı ile ilgili aradığınız soruların cevabını hocalarınızdan alabiliyor
musunuz sorusuna ise öğrencilerin, % 44’ü “Evet”,% 19’i “Hayır” ve % 38’i ise
“Yeterince değil” şeklinde görüş belirtmişlerdir. Öğrencilerin İnternet
Kullanımı İle İlgili Beklentilerine İlişkin Bulgular İnternet
Eğitimi ile ilgili aldığınız dersler sizce kaç dönem olmalıdır sorusuna
öğrencilerin % 30’u 4 dönemden daha fazla, % 27’si 4 dönem, % 26’sı 2 dönem,
% 9’u da 3 dönem olmalıdır demişlerdir.İnternet ile ilgili kurs açılmasını
isteyen öğrencilerin oranı araştırmaya katılanların% 88’ini oluşturmaktadır.
İnternet’in hangi derslerde kullanımı daha yararlı olur görüşüne
öğrencilerin, % 59’u “Sosyaldersler”, % 19’u “Yabancı Dil dersleri”,% 16’sı
ise “FenBilimleri dersleri”, %6’sı ise “Matematik dersleri” demişlerdir. Diğer
Üniversiteler ile karşılaştırdığınızda Üniversitemizin İnternet
teknolojisiyle ilgili yerini nasıl buluyorsunuz görüşüne öğrencilerin % 59’u
“Orta”, % 22’si “Kötü”,% 19’u ise “İyi” şeklinde görüş belirtmişlerdir. Öğrenciler
beklentilerini, İnternet kullanımına teşvik edilmeleri, uygulamaya daha fazla
yer verilmesi,İnternet ile ilgili seminerler düzenlenmesi ve İnternet
merkezlerindeki bilgisayar sayısının artırılması şeklinde sıralamışlardır. SONUÇ VE ÖNERİLER Sonuçlar Üniversite
öğrencilerinin İnternet kullanım düzeylerini ve beklentilerini belirlemek
amacıyla yapılan bu araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır. • Üniversite öğrencileri, İnternet
kullanımına yönelikverilenTBT(TemelBilgi Teknolojileri) dersini yeterli
bulmamaktadırlar.Karahan ve İzci (1999) tarafındanTBTdersinin etkililiği
üzerine yapılan araştırmada da benzer bulgulara rastlanmaktadır (10). • Üniversite öğrencileri
İnternet’i daha çok oyun, chat ve güncel konuların takibinde
kullanmaktadırlar. • Öğrencilerİnternet ile ilgili
yayınları takip etmemektedirler. • Öğrencilerin FTP, E-Mail alıp
gönderme ve Web sayfası hazırlama gibi uygulamaya yönelik becerileri yeterli
düzeyde değildir. • Araştırmaya katılan
öğrencilerinİnternet’i kullanmaları hemen hemen TBTdersi ile sınırlı
kalmaktadır. • Üniversite öğrencileri
İnternet’i daha verimli kullanmak için yabancı dil bilmenin gereğine
inanmaktadırlar. • Öğrencilerin büyük bir çoğunluğu
Üniversitedeki bilgisayar sayısını yetersiz bulmaktadırlar. • Öğrenciler İnternet’i özellikle
Sosyal derslerde kullanmak taraftarıdırlar. • Öğrenciler İnönü
Üniversitesindeki İnternet erişim hızını yavaş bulmaktadırlar. Öneriler • Öğrencilerin İnternet
kullanımına da imkân tanıyan TBTdersi en az 4 sömestri verilmelidir. • İnternet kullanımında uygulamaya
yönelik çalışmalara daha fazla yer verilmelidir (FTP, E-Mail gönderme ve Web
sayfası hazırlama vb.). • Ülkemizde İnternet’e erişimin
daha hızlı olmasına yönelik alt yapı çalışmaları tamamlanmalıdır. • Öğrenciler TBTdersi dışında da
kurs ve seminer çalışmalarıyla desteklenmelidir. • İnternet kullanımının
yaygınlaştırılması ve daha fonksiyonel hâle gelmesi için“Eğitimde İnternet
Uygulamaları” isimli bir ders, TBTdersinden bağımsız olarakÜniversite
öğrencilerine verilmelidir. • Ülkemizde İnternet kullanımında
karşılaşılan en temel güçlüklerden birisi İnternet dilinin İngilizce
olmasıdır. Bu nedenle Türkçe içerikli bir ağ ortamına bir an önce kavuşulması
zorunlu hâle gelmiştir(Yerel ağlarla bunu gerçekleştirebiliriz). • Web ortamında kaynak siteler
oluşturup, farklı üniversitelerin katkılarını da alarak, zamanla herkesin
yararlanabileceği ve değişik ihtiyaçlara cevap verebilecek özelliklerde ders
materyali içerikli arşiv siteler oluşturulmalıdır.
(*)İnönü
Üniversitesi Eğitim Fakültesi,Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
Bölümü. (**)Gaziantep
Üniversitesi Adıyaman Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi. (1)Tokman
Tokman, Leyla Yekdane.“Eğitim ve
Öğretimde Uzaktan Erişim”, URLAdresi:http://inet-tr.org.tr/inetcont5/bildiri/Leyla-Tokman.html,
1999. (2)Duman,Ahmet.
“İnternet,Öğrenim ve Eğitim Üzerine Bir Deneme”,Bilim ve Utopya, Ankara, 1998, s.62-64. (3)Duman,
a.g.e., s.62-64. (4)Ercegovac,
Zorona; Yamasaki, Erika. Information Literacy:Search
Strategies, Tools & Resources. ERIC Digest, URLAdresi:
http://www.gse.ucla.edu/ERIC/eric.html, 1998. (5)AmericanLibrary
Association, New Visions:Beyond
ALAGoal 2000. Planning Document Chicago: American Library Association,
1998. (6)Duman,
a.g.e., s.62-64. (7)Yiğit,
Y; Özden, M.Y; “Web Tabanlı Eğitim
Materyali İçerisinde İnternet Üzerinden Görüntü Aktarımı”, URL
Adresi:http://inet-tr.org.tr/inetcont5/bildiri/Y-yasemin-Y-ozden.html, 1998. (8)Akkoyunlu,
B; “İnternet’in Öğretim Sürecinde Kullanımı”, ODTÜ Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı Bildiriler
Kitabı,Ankara, 1999, s.77-82. (9)
Akkoyunlu, a.g.e., s.77-82. (10)Karahan,
M.; İzci, E; “Bilgi Toplumu İnsanının Eğitimi (Bilgi Teknolojileri Eğitiminin
Etkililiği Üzerine Bir Araştırma)”, U.Ü.1.UluslarArası
Katılımlı Eğitimde Bilgi Teknolojileri Sempozyumu Bildiri Özetleri,
Bursa, 1999, s.27-28. |
İçindekiler...
o
Küreselleşme ve Milli
Duyarlılıklar o
Öğretmenlerin Sahip
Olmaları Gereken Davranış Olarak Sosyal Beceri o
Öğretmen Yetiştirmenin
Uluslararası Boyutu (UNESCO 45. Uluslararası Eğitim Kongresi) o
Avrupa, Amerika Birleşik
Devletleri, Çin ve Türkiye’de Beden Eğitimi ve Sporun Gelişimi o
Türkiye’de Spor
Yöneticisi Yetiştirme Faaliyetlerinin Görünümü o
İş Birliğine Dayalı
Öğrenme: Etkili Ancak İhmal Edilen ya da Yanlış Kullanılan Bir Metot o
Okul Alanlarının
Bedelsiz Olarak Kamuya Kazandırılması o
Hizmet İçi Eğitim
Programlarının Değerlendirilmesi o
Üniversite
Öğrencilerinin İnternet Kullanım Düzeyleri ve Beklentilerinin
Değerlendirilmesi o
Avrupa Birliği Eğitim
Programları “Leonardo da Vinci Programı” © T.C. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ yukarı ] |