MİLLİ EĞİTİM DERGİSİ
   | 
  
   Sayı
  150  | 
  
   Mart,
  Nisan, Mayıs 2001   | 
 
  Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanım
  Düzeyleri ve Beklentilerinin Değerlendirilmesi
   | 
  
   Öğr. Grv. Mehmet Karahan (*) Yrd. Doç Dr. Eyüp İzci (**)  | 
 ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
   Son
  yıllarda dünyada gelişmekte olan eğitim teknolojleri, yazılım sektörü ve
  telekomünikasyon alanlarında olağanüstü ilerlemeler yaşanmaktadır. Bu yeni
  teknolojiler günlük yaşamın görüntüsünü ve biçimini değiştirmekle kalmayıp
  özellikle gelişmiş ülkelerde eğitim ve öğretimin de yapısını değiştirmeye
  başlamıştır. Bu noktada üretilen eğitim yazılımları yanında çok sayıda eğitim
  reformu alanında uğraş veren kurum ortaya çıkmıştır. Uluslar arası bir kalite
  standardını yakalayabilmek için üniversitelerimiz arasında çağın getirilerine
  uygun bir eğitim politikası uygulanmalıdır. Bilişim teknolojilerinin etkin
  kullanımı esas alındığında, bilişim teknolojisi yüksek farklılıkları
  dengeleyici bir rol oynayacaktır(1).  Geleneksel
  eğitim ve öğrenme anlayışında öğrenci, öğretmen/öğretim elemanı tarafından
  doldurulmayı bekleyen boş bir kaba benzetilir. Öğretmen/öğretim elemanından
  bilgiyi sunması beklenirken öğrenciden sunulan bilgileri soğurması
  beklenirdi. Bu anlayış zamanla değişim göstermekle beraber daha az gelişmiş
  toplumlarda hâlâ büyük ölçüde geçerliliğini korumaktadır. İnternet bu
  değişimin hızlanmasında çok etkin bir rol oynamaktadır (2).  Geleneksel
  eğitim ve öğrenme anlayışında iki temel öge olan öğrenci ve öğretmen
  kavramları, öğrenen ve kolaylaştıran olarak değişime uğramıştır. Bu durumda
  hâlâ ağırlıklı olarak kabul gören öğretmen merkezli öğretim/öğretme
  yaklaşımına karşı ileri sürülen öğrenci merkezli öğretim/öğretme yaklaşımına
  bir de öğrenen merkezli yaklaşımın eklenmesi gerekmektedir. Geleneksel
  anlayışın“öğrenmesi”, yerini 21. yüzyılın anlayışı olan “öğrenmeyi öğrenmeye”
  bırakmış bulunmaktadır. Ders kitabını ana kaynak kabul eden anlayış
  görsel-işitsel ve yazılı olan çok çeşitli kaynaklarla yer değiştirirken,
  seçkinci ve okulla sınırlı olan eğitim anlayışı yerini herkes için yaşam boyu
  bir eğitim anlayışına terk etmektedir. Doğaldır ki böylesine büyük
  değişimlerin olduğu bir eğitim anlayışında geleneksel okuryazarlık yerini
  bilgi okuryazarlığına bırakmaktadır(3).  Günümüzde
  bilginin kapsamı gittikçe arttığından, bilgi farklı kitle iletişim araçları
  içinde çeşitli bölüm ve şekillerde kaydedilebilmektedir. Diğer taraftan bu
  şekilde kaydedilmiş sayısal bilgi dediğimiz bu sayısız miktarlardaki
  kaynakları etkili bir şekilde kullanmak ve erişmek de insanlar için gittikçe
  kaçınılmaz bir ihtiyaç olmuştur. İşte bunun için artık günümüzde “Bilgi
  Okuryazarı” olmak zorunlu hâle gelmiştir diyebiliriz(4).  Bilgi
  Okuryazarlığı ifadesi oldukça yeni bir ifade olmakla beraber bu ifadeyle
  ilgili çeşitli tanımlamalar getirilmiştir. Bunlardan(ALA, 1998) tarafından
  yapılan tanımlamaya göre Bilgi Okuryazarlığı; “Bilgi kaynaklarını etkince
  kullanmak ve bilgi kaynaklarını araştırabilme yeteneği, depolanmış bilgi
  kaynaklarının ve bilgi teknolojilerinin nasıl kullanılacağının
  bilinmesidir.”(5) İnternetli
  eğitim, yeni öğrenme biçimlerini gündeme getirir. Bağımsız ve öz yönelimli
  öğrenme becerilerini geliştirir. Çok değişik kaynaklardan milyonlarca sayfa
  bilgi kaynağı sunarak daha zengin bir öğrenme ortamının oluşmasına yardım
  eder. Böylesine zengin bilgi kaynağı çok yönlü öğrenmelerin deneyime dayalı
  olarak gerçekleşmesine yardım eder. Örneğin bilgiyi aramak, bulmak, seçmek,
  sınıflamak, tümleştirmek, bu bilgilerden yeni bilgiler üretmek ve bunları
  yaşama aktarma becerileri İnternet ile yaparak öğrenilebilir(6).  Günümüzde
  bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, bilgiyi organize etme, bilgiyi
  kullanma ve bilgiyi diğerleriyle paylaşma çok önem kazanmıştır.Bütün bunların
  sonucu olarak da, öğretim ortamında bizi bilgiye ulaştıracak, bilgiyi
  kullanabilmemizi ve yayabilmemizi sağlayacak her türlü aracı kullanmak
  zorunda olacağımızı söyleyebiliriz. Günümüzde geçerli olan beceriler için
  kullandığımız yöntemlerin ve öğretim programlarının yeniden gözden
  geçirilmesi ve değişmesi gerekmektedir.Artık, bilgi teknolojileri kültürü ve
  ekonomiyi zorlayan bir güç olmuştur. Bu nedenle, teknoloji ile öğretim
  programının değişmesi gerekmektedir.Öğretim yöntemleri ve kapsamı,  çağın ve toplumun gereksinimlerine göre
  yeniden ele alınması gerekmektedir. Bütün bunların yanı sıra, bireylerin
  yaşama hazırlanması gereken eğitim kurumlarının yukarıda sözü edilen
  becerileri kazandırmada bilişim teknolojilerinden yararlanması zorunlu hâle
  gelmiştir.  Bilgi
  toplumlarında bilgisayarlar bir motif oluşturmuş, bizi bilgiye ulaştıran en
  etkili araç olmuştur.90’lı yıllarda İnternet bilgi teknolojilerinin
  yaygınlaşmasını sağlayan, kültürel, siyasal, ekonomik bütün alanları
  ilgilendiren geniş bir çerçeveye sahip olmuştur.Daha önce hiçbir toplumsal
  süreçte olmadığı kadar demokratik olanİnternet, aynı zamanda insanları
  katılıma teşvik eden etkileşimli (İnteraktif) yapısıyla geliştirici bir
  özellik taşımaktadır.  Yaşamımızın
  her alanını etkileyen bu hızlı değişmelerin, öğretim sürecimizi de
  etkileyeceği açıktır. Yaşamımızda alışık olduğumuz araçların yerlerini
  alışkın olmadığımız araçlar almaktadır.Bu araçlar hızla yaygınlaşmakta ve
  kullanılmaktadır.Bu süreçte öğretmenin rolü de değişmektedir.Teknoloji
  kullanabilen öğretmen sınıfın kalbini oluşturmaktadır. Bu değişim süreci
  içerisinde öğrenmenin felsefesinin değiştiğini kabul etmek zorundayız.  İnternet
  ve Web(World Wide Web) kavramlarının popüler olduğu günümüzde, Web servisi
  ile erişilebilecek kaynak kapasitesi ve erişilebilirlik göz önüne
  alındığında, Web servisinin hem eğitim hem de bilgi amaçlı olarak
  kullanılabileceği açıktır.  Herhangi
  bir Web tabanlı eğitim materyali için İnternet, bilgi aktarma, arama ve
  geliştirme aracı olarak kullanılabilir. Web sayfaları ses ve görüntü
  araçlarına, etkileşimli araçlara (sohbet, video, konferans vb.), haberleşme
  araçlarına (elektronik mektup, liste ve haber grupları) ve diğer Web
  sayfalarına bağ içerebildiğinden, eğitim materyali hazırlanırken herhangi bir
  kısıtlama olmadan tüm bu servisler kullanılabilir. Diğer pek çok kaynağa
  bağlar içeren Web sayfaları kolayca hazırlanabilir(7).  İnternet’in
  öğretim sürecinde kullanılmasıyla birlikte, sınıflar, öğretmenin rehber
  olduğu, iş birlikli öğrenmenin gerçekleştirildiği ortamlara dönüştürülebilir.
   İnternet’in Sınıf
  Uygulamaları Yaşantımızın
  her alanında yaygın olarak kullanılan İnternet, eğitim kurumlarında da çok
  yaygın olmasa da kullanılmaya başlanmıştır.Yaygın olarak kullanılamamasının
  temelinde ise kuşkusuz İnternet dilinin İngilizce olması yatmaktadır.İnternet
  eğitim kurumlarında farklı amaçlarla kullanılabilir. İnternet ile sınıflar
  dünyaya açılmakta öğrenme ortamları daha ilginç hâle gelmektedir.Öğretmen ve
  öğrenciler için zaman ve mekân sınırı ortadan kalkmaktadır. 21. yüzyılda
  toplumlar, bireylerin yaşam boyu öğrenme için gerekli olan temel becerilerle
  de (bilgiye ulaşma, bilgiyi dağıtma ve bilgiyi paylaşma gibi) donanık kılmak
  istemektedirler.Bu becerilerin kazanılmasında İnternet yardımcı
  olacaktır.Çünkü,İnternet öğrencilerin ihtiyacı olan bilgiye ulaşmalarını ve
  onların dünya ile iletişim kurmalarını sağlamakta ve onların öğrenme
  ihtiyaçlarını karşılamaktadır.İnternet ayrıca sınıf ortamında iş birliğini
  geliştirme, bilgilerini yapılandırma ve iletişim kurma konusunda geleneksel
  öğretim ortamına göre daha fazla olanak sağlamaktadır. Bu durum ise ortamda
  öğrenciyi daha aktif kılmaktadır (8).  Günümüzde
  bilginin sınıf ortamından çıkarak dünyaya açıldığını görüyoruz.Daha önce de
  belirtildiği gibi öğretmenin rolü öğrenciye “Bilgiyi aktaran”dan, öğrenciyi
  bilgiye ulaşması için “yönlendiren” şekline dönüştürmüştür.  Öğrencilerin İnternet ortamında kendilerini geliştirmek için yapabilecekleri etkinlikleri şu şekilde sıralamak
  mümkündür.  •               Öğrenciler ödev, proje ve
  araştırmalara yönlendirilerek İnternet araştırma kaynağı ve bilgiye ulaşma aracı
  olarak kullanılabilir. Bu şekilde öğrencilerin hem bilgiye ulaşma hem de
  bilgiyi ve teknolojiyi kullanma becerileri gelişecektir.  •               En çok bilinen ve kullanılan
  İnternet uygulamalarından birisi olan elektronik posta (e-mail)’dir.
  Elektronik posta ile dünyanın her yanındaki kullanıcılara mesaj gönderip
  onlardan mesaj alınabilir. İnternet’in en güçlü özelliği kuşkusuz iletişim
  amaçlı kullanılmasıdır. Diğer okullardaki/bölgelerdeki/ülkelerdeki
  yaşıtlarıyla bireysel ya da grup olarak elektronik posta aracılığıyla
  projeler yürütebilir, fikir alışverişinde bulunabilir. Öğrenciler diğer sınıf
  ya da okullarda yapılan projelere de elektronik posta aracılığıyla
  katılabilirler. Birbirleri hakkında, okulları hakkında bilgi toplayabilirler,
  bu yolla, öğrenciler veri toplama ve analiz becerilerini geliştirebilirler.  •               İnternet uygulamalarından bir
  diğeri de WEB dır. WEB, dev bir bilgi hazinesi içeren ve grafik tabanlı
  olduğu için kullanılması oldukça basit olan bir İnternet
  sistemidir.İnternet’e bağlı olan bilgisayarlarda doküman, resim, müzik,
  animasyon ve video görüntülerinin birleştiği sayfaları içeren bir
  hizmettir.Eğitim kurumları Web sitelerini geliştirerek okulları ile ilgili
  bilgileri geniş bir kitleye sunabilme olanağı yaratmaya çalışmaktadırlar.                  Eğitim
  kurumlarında Web siteleri, bilgi vermek, eğitim ortamını desteklemek ve
  öğretim ortamını desteklemek olmak üzere üç temel amaçla
  geliştirilmektedir.Bunlardan öğrenme/öğretme sürecini desteklemek amacıyla
  hazırlananWeb sitelerinde her zümrenin kendi Web sayfalarını oluşturmaları
  sağlanarak, öğrencilerin bu sitelerde; konu özetleri ve eğitici oyunlarla
  konu tekrarı yapmaları, Web üzerinden sorulan sorularla değişik soruların
  cevaplarını araştırmaları, ünite sonlarında kısa sınavlarla öğrencilerin
  kendilerini değerlendirmeleri, araştırmaya yönelik ödevlerle konunun farklı
  boyutlarıyla tekrar edilmesi, öğrenci projeleri ve araştırmaları sergilenerek
  bilgi paylaşımı sağlanmaktadır(9).  Eğitimdeki
  önemli konulardan biri de kuşkusuz öğrencilerde yaşam boyu öğrenme için
  gerekli olan temel becerileri geliştirmektir. İnternet öğrencilerimizin
  ihtiyacı olan bilgiyi sağlamalarına yardımcı olacak bir araçtır.İnternet
  onların ihtiyacı olan bilgiye ulaşmaları için sorumluluk almalarını sağlar.
  İnternet’teki bir çok olanak buna izin vermektedir.Bu yolla öğrencilerin
  öğrenme ihtiyaçları karşılanabilir.Bilgiye ulaşmaları ve dünya ile iletişim
  kurmaları kolaylaşır.  İnternet,
  sınıf ortamında iş birliğini geliştirme ve bilgilerini yapılandırma konusunda
  geleneksel ortama göre daha fazla olanak sağlar. Burada öğrenci aktif olmak
  durumundadır.  Yaptığımız
  bu çalışmadaki amaç YÖK’ün 1998-1999 eğitim-öğretim yılında ülkemiz genelinde
  üniversitelerimizde TBT(TemelBilgi Teknolojileri) dersinin açılmasını
  istemesi ve bu doğrultuda öğrencilere verilen bu dersin kapsamı içerisinde
  İnternet eğitiminin öğrencilere katkılarının neler olduğu,
  öğrencilerinİnternet kullanımı ile ilgili ihtiyaç ve beklentilerinin
  belirlenmesi araştırmanın temel hedeflerini oluşturmaktadır.  YÖNTEM Evren ve Örneklem Araştırmanın
  evrenini 1999-2000 öğretim yılında İnönü Üniversitesi EğitimFakültesinde
  öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır.Araştırmanın örneklemi ise random
  örnekleme yöntemiyle seçilmiş 356 öğrenci ile oluşturulmuştur.  Araştırmada
  veri toplama aracı olarak, üniversite
  öğrencilerinin“İnternetKullanımDüzeylerinin ve
  BeklentilerininDeğerlendirilmesi” anketi uygulanmıştır, iki bölümden oluşan
  anketin birinci bölümünde, araştırmaya katılan öğrencilerin kişisel
  özellikleri, ikinci bölümde ise öğrencilerinİnternet kullanım düzeylerinin ve
  beklentilerinin belirlenmesine yönelik sorular bulunmaktadır.  Anket
  uygulamasıyla elde edilen veriler frekans (f) ve yüzdelerle (%) betimlenip
  yorumlanmıştır.Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS8.0 programından
  yararlanılarak çözümlenmiştir.  BULGULAR Kişisel Bilgiler   
   Araştırmanın
  örneklemine katılan öğrencilerin (356) %43.8’i kız, %56.2’si ise erkek
  öğrencilerden oluşmaktadır.    
   Öğrenim
  gördükleri bölümlere göre, öğrencilerin% 40.4’ü Türkçe Öğretmenliği bölümü, %
  34.6’sı Güzel Sanatlar Eğitimi bölümü (Müzik,Resim-İş ve BedenEğitimi ve
  Spor), % 25’i ise İlköğretim Bölümü (Sınıf Öğretmenliği, FenBilgisi
  Öğretmenliği, Matematik Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği)
  öğrencilerinden oluşmaktadır.    
   Öğrenim
  gördükleri sınıflara göre ise, öğrencilerin % 50.6’sı Birinci sınıf, %
  34.6’sı İkinci sınıf, % 10.7’si Üçüncü sınıf ve % 4.2’si de Dördüncü sınıf
  öğrencilerinden oluşmaktadır.  Öğrencilerin İnternet
  Kullanım Düzeylerine İlişkin Bulgular Öğrencilerin
  % 42’si İnternet’i kullanabilme ile ilgili aldıkları TBT(Temel Bilgi
  Teknolojileri) dersini “kısmen yeterli buluyorum” şeklinde görüş belirtirken,
  % 44’ü TBTdersini yeterli bulmadıklarını belirtmişlerdir. İnternet ile ilgili
  bilgilerinizi nereden edindiniz sorusuna öğrencilerin, % 78’i üniversite,
  geriye kalan kısmı ise sırasıyla,İnternetCafe, lise ve İnternet ile ilgili
  yazılı materyallerden edindiklerini belirtmişlerdir.  Öğrencilerin
  % 31’i İnternet ortamında FTP(Dosya transferi) yapabiliyor iken, % 69’u
  yapamadıklarını belirtmişlerdir. Buna karşın öğrencilerin% 64’ü E-Mail
  (Elektronik Posta) programlarından birini kullanarak mesaj gönderip
  alabildiklerini, % 36’sının ise bu soruya “Hayır” dedikleri
  görülmüştür.Herhangi bir servis sağlayıcıdan E-Mail adresi bulunan
  öğrencilerin oranı % 57 iken, % 43’ünün E-Mail adreslerinin henüz bulunmadığı
  anlaşılmıştır.  Web
  sayfası hazırlayabilme ile ilgili öğrencilerin ancak % 11’inin “Evet” dediği,
  % 49’unun “Hayır” ve % 40’ının “Yardım alarak” Web sayfası
  hazırlayabileceklerini belirtmişlerdir.  İnternet
  ile ilgili kavramların anlamlarını “KısmenBiliyorum” şeklinde görüş belirten
  öğrencilerin oranı % 63 iken,“Evet Biliyorum” diyenlerin oranı ise ancak%22
  düzeyindedir.Aynı şekilde İnternet ile ilgili yayınları takip eden öğrenciler
  yaklaşık% 7 civarındadır.  İnternet’i
  hangi amaçla kullanıyorsunuz sorusuna öğrencilerin %2’si Dosya ve Program
  aktarımı, % 6’sı oyun, % 19’u Chat, % 28’u Güncel konuların takibi ve % 44’ü
  de ders amaçlı kullanıyorum şeklinde görüş
  belirtmişlerdir.ÖğrencilerinTBTdersi dışında İnternet’i kullananların oranı
  ancak% 12’dir.  Okul
  içinde ve dışındaki İnternet kullanım düzeylerine göre öğrencilerin% 46’sı
  haftada bir gün, % 25’i ayda bir gün, % 24’ü hiç kullanmadım derken, her gün
  kullanıyorum diye görüş belirtenler% 5 civarındadır.  İnternet’i
  kullanmak için yabancı dil bilmeye gerek vardır düşüncesine öğrencilerin%
  51’i“Evet” derken, %32’si “Kısmen” ve % 17’si “Hayır” gerek yoktur şeklinde
  cevap vermişlerdir.  İnternet’i
  kullanmak üzere Üniversitemizdeki Bilgisayar sayısını yeterli buluyor musunuz
  sorusuna öğrencilerin % 77’si “Yetersiz”,% 4’ü “Yeterli” şeklinde görüş
  belirtmişlerdir.  Üniversitemizin
  Web sayfasını “İyi” bulanların oranı % 24 iken, % 16’sı “Kötü”, % 59’u ise
  “Orta” demişlerdir.Üniversitemizdeki İnternet erişim hızını Yavaş bulan
  öğrenciler yaklaşık %66 iken,Hızlı bulanlar% 34 civarındadır. İnternet
  kullanımı ile ilgili aradığınız soruların cevabını hocalarınızdan alabiliyor
  musunuz sorusuna ise öğrencilerin, % 44’ü “Evet”,% 19’i “Hayır” ve % 38’i ise
  “Yeterince değil” şeklinde görüş belirtmişlerdir.  Öğrencilerin İnternet
  Kullanımı İle İlgili Beklentilerine İlişkin Bulgular İnternet
  Eğitimi ile ilgili aldığınız dersler sizce kaç dönem olmalıdır sorusuna
  öğrencilerin % 30’u 4 dönemden daha fazla, % 27’si 4 dönem, % 26’sı 2 dönem,
  % 9’u da 3 dönem olmalıdır demişlerdir.İnternet ile ilgili kurs açılmasını
  isteyen öğrencilerin oranı araştırmaya katılanların% 88’ini oluşturmaktadır.
  İnternet’in hangi derslerde kullanımı daha yararlı olur görüşüne
  öğrencilerin, % 59’u “Sosyaldersler”, % 19’u “Yabancı Dil dersleri”,% 16’sı
  ise “FenBilimleri dersleri”, %6’sı ise “Matematik dersleri” demişlerdir.  Diğer
  Üniversiteler ile karşılaştırdığınızda Üniversitemizin İnternet
  teknolojisiyle ilgili yerini nasıl buluyorsunuz görüşüne öğrencilerin % 59’u
  “Orta”, % 22’si “Kötü”,% 19’u ise “İyi” şeklinde görüş belirtmişlerdir.  Öğrenciler
  beklentilerini, İnternet kullanımına teşvik edilmeleri, uygulamaya daha fazla
  yer verilmesi,İnternet ile ilgili seminerler düzenlenmesi ve İnternet
  merkezlerindeki bilgisayar sayısının artırılması şeklinde sıralamışlardır.  SONUÇ VE ÖNERİLER Sonuçlar Üniversite
  öğrencilerinin İnternet kullanım düzeylerini ve beklentilerini belirlemek
  amacıyla yapılan bu araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır.  •               Üniversite öğrencileri, İnternet
  kullanımına yönelikverilenTBT(TemelBilgi Teknolojileri) dersini yeterli
  bulmamaktadırlar.Karahan ve İzci (1999) tarafındanTBTdersinin etkililiği
  üzerine yapılan araştırmada da benzer bulgulara rastlanmaktadır (10).  •               Üniversite öğrencileri
  İnternet’i daha çok oyun, chat ve güncel konuların takibinde
  kullanmaktadırlar.  •               Öğrencilerİnternet ile ilgili
  yayınları takip etmemektedirler.  •               Öğrencilerin FTP, E-Mail alıp
  gönderme ve Web sayfası hazırlama gibi uygulamaya yönelik becerileri yeterli
  düzeyde değildir.  •               Araştırmaya katılan
  öğrencilerinİnternet’i kullanmaları hemen hemen TBTdersi ile sınırlı
  kalmaktadır.  •               Üniversite öğrencileri
  İnternet’i daha verimli kullanmak için yabancı dil bilmenin gereğine
  inanmaktadırlar.  •               Öğrencilerin büyük bir çoğunluğu
  Üniversitedeki bilgisayar sayısını yetersiz bulmaktadırlar.  •               Öğrenciler İnternet’i özellikle
  Sosyal derslerde kullanmak taraftarıdırlar.  •               Öğrenciler İnönü
  Üniversitesindeki İnternet erişim hızını yavaş bulmaktadırlar.  Öneriler •               Öğrencilerin İnternet
  kullanımına da imkân tanıyan TBTdersi en az 4 sömestri verilmelidir.  •               İnternet kullanımında uygulamaya
  yönelik çalışmalara daha fazla yer verilmelidir (FTP, E-Mail gönderme ve Web
  sayfası hazırlama vb.).  •               Ülkemizde İnternet’e erişimin
  daha hızlı olmasına yönelik alt yapı çalışmaları tamamlanmalıdır.  •               Öğrenciler TBTdersi dışında da
  kurs ve seminer çalışmalarıyla desteklenmelidir.  •               İnternet kullanımının
  yaygınlaştırılması ve daha fonksiyonel hâle gelmesi için“Eğitimde İnternet
  Uygulamaları” isimli bir ders, TBTdersinden bağımsız olarakÜniversite
  öğrencilerine verilmelidir.  •               Ülkemizde İnternet kullanımında
  karşılaşılan en temel güçlüklerden birisi İnternet dilinin İngilizce
  olmasıdır. Bu nedenle Türkçe içerikli bir ağ ortamına bir an önce kavuşulması
  zorunlu hâle gelmiştir(Yerel ağlarla bunu gerçekleştirebiliriz).  •           Web ortamında kaynak siteler
  oluşturup, farklı üniversitelerin katkılarını da alarak, zamanla herkesin
  yararlanabileceği ve değişik ihtiyaçlara cevap verebilecek özelliklerde ders
  materyali içerikli arşiv siteler oluşturulmalıdır.    
   (*)İnönü
  Üniversitesi Eğitim Fakültesi,Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
  Bölümü.  (**)Gaziantep
  Üniversitesi Adıyaman Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi.  (1)Tokman
  Tokman, Leyla Yekdane.“Eğitim ve
  Öğretimde Uzaktan Erişim”, URLAdresi:http://inet-tr.org.tr/inetcont5/bildiri/Leyla-Tokman.html,
  1999.  (2)Duman,Ahmet.
  “İnternet,Öğrenim ve Eğitim Üzerine Bir Deneme”,Bilim ve Utopya, Ankara, 1998, s.62-64. (3)Duman,
  a.g.e., s.62-64.  (4)Ercegovac,
  Zorona; Yamasaki, Erika. Information Literacy:Search
  Strategies, Tools & Resources. ERIC Digest, URLAdresi:
  http://www.gse.ucla.edu/ERIC/eric.html, 1998. (5)AmericanLibrary
  Association, New Visions:Beyond
  ALAGoal 2000. Planning Document Chicago: American Library Association,
  1998.  (6)Duman,
  a.g.e., s.62-64. (7)Yiğit,
  Y; Özden, M.Y; “Web Tabanlı Eğitim
  Materyali İçerisinde İnternet Üzerinden Görüntü Aktarımı”, URL
  Adresi:http://inet-tr.org.tr/inetcont5/bildiri/Y-yasemin-Y-ozden.html, 1998.  (8)Akkoyunlu,
  B; “İnternet’in Öğretim Sürecinde Kullanımı”, ODTÜ Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı Bildiriler
  Kitabı,Ankara, 1999, s.77-82.  (9)
  Akkoyunlu, a.g.e., s.77-82.  (10)Karahan,
  M.; İzci, E; “Bilgi Toplumu İnsanının Eğitimi (Bilgi Teknolojileri Eğitiminin
  Etkililiği Üzerine Bir Araştırma)”, U.Ü.1.UluslarArası
  Katılımlı Eğitimde Bilgi Teknolojileri Sempozyumu Bildiri Özetleri,
  Bursa, 1999, s.27-28.     | 
  
  İçindekiler...
  o       
  Küreselleşme ve Milli
  Duyarlılıklar o       
  Öğretmenlerin Sahip
  Olmaları Gereken Davranış Olarak Sosyal Beceri o       
  Öğretmen Yetiştirmenin
  Uluslararası Boyutu (UNESCO 45. Uluslararası Eğitim Kongresi) o       
  Avrupa, Amerika Birleşik
  Devletleri, Çin ve Türkiye’de Beden Eğitimi ve Sporun Gelişimi o       
  Türkiye’de Spor
  Yöneticisi Yetiştirme Faaliyetlerinin Görünümü o       
  İş Birliğine Dayalı
  Öğrenme: Etkili Ancak İhmal Edilen ya da Yanlış Kullanılan Bir Metot o       
  Okul Alanlarının
  Bedelsiz Olarak Kamuya Kazandırılması o       
  Hizmet İçi Eğitim
  Programlarının Değerlendirilmesi o       
  Üniversite
  Öğrencilerinin İnternet Kullanım Düzeyleri ve Beklentilerinin
  Değerlendirilmesi o       
  Avrupa Birliği Eğitim
  Programları “Leonardo da Vinci Programı” © T.C. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı   | 
 ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
   [ yukarı ]  |