MİLLİ EĞİTİM DERGİSİ

Sayı 150

Mart, Nisan, Mayıs 2001


Avrupa Birliği Eğitim Programları “Leonardo Vinci Programı”

Doç Dr. Tayyip Duman (*)

I. Giriş

Bu derginin 149. sayısında, Avrupa entegrasyonu sürecinde olan ülkelere sosyal, kültürel, ekonomik ve bilimsel katkıda bulunmak amacıyla Avrupa Birliği Programları adı altında değişik alanlarda geliştirilmiş programların bulunduğunu; bunlardan birinin eğitim programları olduğunu, bu programın da   Sokrates, Leonardo da Vinci ve Avrupa İçin Gençlik Programlarından oluştuğunu belirterek, Sokrates Programını tanıtmaya çalışmıştık. Şimdi de bu yazıda Avrupa Birliği Eğitim Programlarının bir diğeri olan Leonardo da Vinci Programı tanıtılmaya çalışılacaktır.

II. Programın Tanımı, Amacı, Kapsamı ve Dayanağı 

Leonardo da Vinci Programı, Avrupa Birliğinde meslekî eğitimi geliştirmek amacıyla 6 Aralık 1994 tarihinde kabul edilmiş, birinci safhası 1995-1999 yılları arasında uygulanmış, ikincisi 2000-2006 yılları arasında uygulanmakta olan bir meslekî eğitim eylem programıdır.

Daha önce Avrupa’da uygulanan FORCE (sürekli eğitim), PETRA (temel eğitim), COMETT (üniversite-iş dünyası işbirliği), LİNGUA (dil öğrenimi) ve EUROTECNET (teknolojik yeniliklerle ilişkili niteliklerin yükseltilmesi) programlarını, daha fazla tutarlılık sağlanması amacıyla bünyesinde birleştiren Leonardo da Vinci Programının temel amacı, meslekî eğitimle ilgili farklı kuruluşları içeren uluslar arası ortaklıkların projelerini destekleyerek, üye ülkelerin bu alandaki politika ve yenilikçi eylemlerini geliştirmelerine yardımcı olmaktır.

Programa katılan ülkelerin, özellikle meslekî eğitim alanındaki yasal mevzuat, politikalar ve uygulamalar geliştirmeye zemin hazırlaması bakımından büyük önem taşıyan Leonardo da Vinci Programının ayrıca, ulusal sistemlere değer katarak ve her sistemin en iyi özelliklerini destekleyerek Avrupa’daki meslekî eğitimin kalitesini yükseltmeyi ve yenilikleri arttırmayı, toplumların değişmesiyle ortaya çıkan yeni beceri alanlarına olan talebi karşılamayı, Avrupa’da istihdam sorununa somut çözümler üretmeyi de hedefler.

Teknolojik ve endüstriyel değişme ve bu değişikliklerin iş organizasyonuna ve rekabetçiliğe olan etkilerini iyi öğrenmenin anahtar ögeleri olan meslekî eğitim sistemlerinin kalitesinin iyileştirilmesi ve yenilikçilik kapasitelerinin artırılması, bu programın 21. yüzyıla hazırlanma hedefini oluşturur. Leonardo da Vinci Programı meslekî eğitimi, yarının mesleklerini görmek ve hazırlamak, olası değişiklikleri tahmin etmek, geleceği okumak, yeni yollar ve yöntemleri hazırlamak ve hayata geçirmek açısından ele almaktadır. Avrupa Birliğinin meslekî eğitim politikaları ve uygulamalarına ilişkin yeni yaklaşımları desteklemeyi de amaçlayan Programın başlıca öncelikleri şunlardır:

• Yeni yetenekler kazandırmak,

• Eğitim ya da hizmete yönelik eğitim kurumları ile işletmeler arasında daha yakın ilişkilerin gerçekleşmesini hızlandırmak,

• İşsizlikle mücadele etmek,

• İnsan kaynaklarına yatırımın gelişmesine yardımcı olmak,

• “Yaşam boyu eğitim” bağlamında, bilgi toplumuna ilişkin araçları kullanarak, yeteneklere yönelik başarıyı genelleştirmek.

Programın 1995-1999 yıllarını kapsayan 620 milyon Euro bütçeli birinci safhasından 15 üye ülkenin yanı sıra Avrupa Ekonomik alanına dahil üç ülke ile Çek Cumhuriyeti, Estonya, Macaristan, Litvanya, Letonya, Polonya, Romanya, Slovakya ve Güney Kıbrıs Rum Yönetimi yararlanmıştır.

Programın bu safhası Türkiye’ye de açık olmasına rağmen, gerekli hazırlıkları yapamadığı için yararlanamamıştır. Programın birinci safhasını kaçıran Türkiye, Avrupa Birliği Konseyinin 26 Nisan 1999 tarihli kararı ile bu Programın 2000-2006 yıllarını kapsayan ikinci safhasına katılma imkânı elde etmiştir. Ancak programa dahil olan ülkelerin bu programı uygulamaya koyabilmesi için iki şartı yerine getirmesi gerekir. Bunlardan birincisi katılım payının ödenmesi, diğeri de, programın ülke düzeyinde uygulanmasını sağlayacak olan Ulusal Ajansın kurulmasıdır. Türkiye bu iki şartı yerine getirdikten sonra programdan yararlanabilecektir.

Leonardo da  Vinci Programının Dayanakları

Programın dayanaklarından bazılarını şu şekilde özetlemek mümkündür

-Topluluk icraatının kaliteli eğitim ve meslekî eğitim geliştirilmesine katkıda bulunmasını öngören Avrupa Topluluğunu kuran anlaşma,

-Programın ilk safhasında ortaya çıkan olumlu tecrübe,

-Yaşam boyu öğrenim ve meslekî eğitimin istihdama katkısı,uygulanabilirliği ve girişimciliği artırmak, fırsat eşitliğini güçlendirmek için üye devletlerin istihdam politikasına önemli bir katkıda bulunduğunu belirleyen 1997 tarihli  Avrupa Konseyi sonuçları,

-Sadece teknolojik değişimden dolayı değil, fakat aynı zamanda yaş piramidinde aktif olarak çalışan kişilerin sayısındaki azalmanın bir sonucu olarak, her yaştan ve meslekten kişiler için yaşam boyu öğrenim sağlanması gerekliliği,

-Yaşam boyu öğrenim ve meslekî eğitim hedefine ulaşma yeteneğinde bir Avrupa eğitim alanı yaratılmasına ilişkin “Bir Bilgi Avrupa’sına Doğru” başlıklı Komisyon Tebliği,

-Öğrenen toplumun doğuşu için yeni bilgi edinilmesinin teşvik edilmesi ve bu amaçla her fırsatta öğrenmek için özendiriciliğin sağlanması, Avrupa Birliğinde insanlar için hareketliliğin ve rekabet gücünün ortaya koyduğu avantajların değerlendirilmesi,

-Bu program çerçevesindeki etkinliklerin yaşam boyu öğrenimi teşvik etmeye yönelik olarak meslekî eğitim sistemleri ve uygulamalarında kaliteyi geliştirme, yenileşmeyi teşvik etme ve Avrupa boyutunu ilerletme amacına hizmet ediyor olması, programın uygulanmasında ırkçılık ve yabancı düşmanlığı dahil tüm biçimlerinde dışlamaya karşı mücadele edilmesi ilkesine uygunluğu; başkaları yanında özürlü insanlar için her türden ayrımcılığın ve eşitsizliğin giderilmesi, kadınlar ve erkekler için fırsat eşitliğinin artırılması konusuna özel önem verilmesi, 

-Program çerçevesinde uygulanan eylemler ve diğer topluluk müdahaleleri arasında bir uyum ve tamamlayıcılık sağlanması,

-İstihdam yaratılması ve korunmasında, eğitimin geliştirilmesinde oynadıkları rol dikkate alınarak, küçük ve orta boy işletmeler (KOBİ’ ler ) ve zanaat sektörünün bu programın uygulanmasına daha yakından katılmaları gerekli olduğundan,

-Üye devletler ile işbirliği içinde olarak Komisyon, bu program çerçevesinde geliştirilen yenilikçi yaklaşımların ve yöntemlerin, daha geniş bir ölçekte aktarılmasını ve yayılmasını kolaylaştırmak suretiyle, bu program çerçevesindeki eylemler ile diğer ilgili Topluluk Politikaları, araçları ve eylemleri, özellikle Avrupa Sosyal Fonu arasında uyum ve tamamlayıcılık sağlamayı hedeflediğinden,

-Avrupa Ekonomi Sahası üzerine anlaşma, öğrenim, meslekî eğitim ve gençlik alanında, bir tarafta Avrupa topluluğu ve onun üye devletleri ile, diğer tarafta Avrupa Ekonomi Sahasına katılan Avrupa Serbest Ticaret Birliği ülkeleri arasında daha fazla işbirliğini öngördüğünden,

-Özellikle tedbirlerin uygulanması için, önceliklerde yeniden ayarlamaları dikkate almak üzere, komisyon ve üye devletler arasında işbirliği içinde bu programın düzenli olarak izlenmesi ve değerlendirilmesi gerektiğinden, 

-Karmaşıklığı ve zorluğu nedeniyle, Topluluk aracılığı ile ancak, Avrupa düzeyinde etkin bir  meslekî eğitim politikasının uygulanması mümkün olduğundan, 2000-2006 yılları arasında Leonardo da Vinci olarak adlandırılan meslekî eğitim eylem programının ikinci safhasına geçilmiştir.

Meslekî eğitim alanında, uluslararası işbirliği yoluyla Avrupa alanında meslekî eğitimin standartlarını geliştirmeyi, küresel değişimler karşısında değişen iş koşullarına meslekî eğitim yoluyla ayak uydurmayı hedefleyen Leonardo da Vinci Programı kapsamında öncelikli olarak şu konulara yer verilecektir:

• Özellikle gençlerin beceri ve kapasitelerinin geliştirilmesine destek verilmesi, işe yönelik meslekî ve çıraklık eğitiminin sağlanması.

• Meslekî eğitimin kalitesinin ve erişim imkânlarının daha iyi düzeye getirilmesi, yaşam boyu  bilgi ve beceri kazanımının sürdürülmesi.

• Meslekî eğitimin yenilik sürecine katkının teşvik edilmesi ve desteklenmesi, bu kapsamda rekabetçiliğin ve girişimciliğin artırılması.

Programın Genel İlkeleri

İkinci safhası 2000-2006 yılları arasında uygulamaya konulan Leonardo da Vinci Programının belirlenmiş dört ilkesi bulunmaktadır.

1. Ortaya konulan amaçlar, topluluk tedbirleri temelinde eylem için teklifler sunan ülkeler arası ortaklıklar yoluyla olacaktır.

2. Ülkeler arası ortaklık tarafından sunulan her teklif, programın amaçlarından birine veya birkaçına yönelik olacak ve hedeflerine ulaşmak için uygulamayı plânladığı tedbirleri belirtecektir. Hareketlilik ve dil becerileri dışında, her teklif en az üç katılımcı ülkeden ortakları kapsayacak ve bu ülkelerden en az bir tanesi Avrupa Birliğine üye bir devlet olacaktır.

3. Topluluk, teklif davetleri, amaçlar için öncelikleri, takvimi, teklif verme şartlarını, özellikle ülkeler aşırı olma açısından ortak uygunluk ölçütlerini, proje değerlendirme ve seçim prosedürlerini tanımlayacaktır. İlk teklif daveti üç yıl boyunca geçerli olacak ve ikinci bir teklif daveti üç yıl süreyle geçerli olmak üzere 2002 yılında, üçüncü bir teklif daveti ise iki yıl süreyle geçerli olmak üzere 2004 yılında yayınlanacaktır.

4. Eylem teklifleri, ortaya konulan hedefleri, uygulama yöntemlerini, beklenen sonuçları, gerçekleşen sonuçların değerlendirilmesi için mekanizmaları, yaygınlaştırma planlarını, programdan yararlanacakları, ilgili ortakları, bu ortakların katılımının niteliğini ve düzeyini, mali katkılarını ve çalışma takvimini açıkça ortaya koymalıdır.

Programdan Yararlanacak Gruplar

Program, aşağıda tanımlanan türde meslekî eğitim ile ilgili tüm kamu veya özel kurum ve kuruluşlara açıktır.

-Her düzeydeki meslekî eğitim kuruluşları, merkezler ve üniversiteleri de içeren yapılanmalar,

-Araştırma merkezleri ve kuruluşları,

-Özellikle KOBİ’ler, sanayi kuruluşları, meslekî eğitimle ilgili kuruluşlar,

-Sanayi ve ticaret odaları da dahil olmak üzere ticaret ile ilgili kuruluşlar,

-Sosyal ortaklar: (Ulusal düzeyde ulusal yasalarla uygunluk içinde kurulmuş işverenler ve işçi örgütlenmeleri),

-Yerel ve bölgesel kurum ve kuruluşlar,

-Kar amacı gütmeyen kuruluşlar, gönüllü yapılanmalar ve hükümet dışı kuruluşlar.

II. Leonardo da Vinci Programının Eylem Alanları

1. Meslekî eğitimden geçen insanların, özellikle genç insanların ülkeler arasında hareketliliği için ve eğitimden sorumlu olanlar için destek (hareketlilik)

2. Meslekî eğitimde yeniliği ve kaliteyi geliştirmek üzere tasarlanmış ülke aşırı ortaklıklara dayalı pilot projeler için destek (pilot projeler)

3. Daha az yaygınlıkta kullanılan ve öğretilen diller dahil dil becerilerinin ve meslekî eğitim bağlamında farklı kültürlere ilişkin anlayışın geliştirilmesi (dil becerileri)

4. Deneyim ve iyi uygulama alışverişini kolaylaştıran ülke aşırı işbirliği şebekelerinin geliştirilmesi için destek (ülke aşırı şebekeler)

5. İnceleme ve analizler için destek yoluyla referans malzemesi geliştirilmesi ve güncelleştirilmesi, iyi uygulamaların gözlenmesi ve yayılması ve geniş ölçekte bilgi alışverişi (referans malzemesi)

Desteklenen Programlar ve Özellikleri:

1. Uluslararası Hareketliliğin Sağlanması:

Uluslararası yerleştirme projelerinin hazırlanması ve desteklenmesi: Bu kapsamda program süresince toplam 250.000 kişinin başka ülkelerde iş deneyimi kazanmasına ve eğitim görmesine imkân sağlanacaktır. Buna göre katılan ülkeler, temel meslekî eğitime başlayanlar için 3 hafta ile 9 ay, öğrenciler için 3 ay ile 12 ay, genç işçiler ve yeni mezunlar için 2 ile 12 aylık dönemler ile meslekî eğitim kurum ve kuruluşlarında yerleştirme yapacaklardır.

Uluslararası değişim projeleri: İşyerleri, üniversite ve meslekî eğitim kurumları arasında insan kaynakları yöneticileri, meslekî eğitim programları planlamacıları ve eğitimcileri ile meslekî rehberlik uzmanlarının değişimi sağlanacak ve söz konusu hedef gruplar için değişim süresi 1 hafta ile 6 hafta arasında değişebilecektir.

Çalışma ziyaretleri düzenlenmesi: Komisyonun önereceği konularda çalışan meslekî eğitim sorumluları, çalışma ziyaretleri gerçekleştireceklerdir.

Finansman: Uluslararası yerleştirme ve değişim projelerinin her biri için topluluk en çok 5000 Euro katkıda bulunacaktır. Projeye katılanlar özürlü ise bu miktarın üstüne çıkılabilecektir.

2. Pilot Projeler

Topluluk, bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) meslekî eğitimde kullanılmasını hedefleyen eylemler dahil, meslekî eğitimde yenilik ve kaliteyi geliştirmeye ve yaymaya  yönelik ülkelerarası projelerin tasarlanması, geliştirilmesi, test edilmesi ve değerlendirilmesine destek verecektir. Bu türden ülkelerarası pilot projeler, meslekî eğitimde kalitenin ve yeni meslekî eğitim yöntemlerinin geliştirilmesiyle ve yaşam boyu öğrenme bağlamında, meslekî rehberlikle ilgili olabilir. Ancak bu destek,  projelerin şu hedefler doğrultusunda gerçekleşmesi ile mümkün olacaktır.

Meslekî eğitime yönelik eylemlerde, bilgi iletişim teknolojilerinin kullanımının geliştirilmesi,

Meslekî eğitim sürecindeki bireylerin yeni araç ve hizmetlere ve bilgi iletişim teknolojilerinin kullanıldığı meslekî eğitim ürünlerine erişim imkânlarının artırılması, 

Bilgi iletişim teknolojilerinin  kullanımı yoluyla uluslar arası açık ve uzaktan meslekî eğitim ağlarının geliştirilmesine destek verilmesi,

Yeni çalışma durumlarından, (örneğin uzaktan çalışma) doğan yeni meslekî eğitim yaklaşımlarının tasarlanması, test edilmesi ve doğrulanması.,  denenmesi ve  doğrulanması.

 

Bu kapsamdaki projeler için, üç yıla kadar Topluluk desteği verilebilecektir.

Bununla birlikte Topluluk düzeyinde özel ilgi alanlarındaki şu eylemler de desteklenecektir:

İş üstünde edinilen beceriler ve uzmanlıkların belgelenmesi veya akreditasyonun yeni biçimleri üzerinde durularak  şeffaflığı geliştirmenin yeni yöntemlerinin bulunması,

İşgücü piyasasında dezavantajlı bir konumda olan kişileri, özellikle vasıfsız genç insanları veya vasıfları güncelleştirilmesi gereken insanları uygun beceriler ile donatmaya yönelik, üye devlet politikalarını ve girişimlerini destekleyen eylemler,

İş ile bağlantılı hizmetlerde meslekî rehberlik, danışmanlık ve meslekî eğitim için   Avrupa çapında düzenlemeler oluşturulması.

Finansman: Topluluk, proje masraflarının % 75’ini karşılayacak ve her proje için 200.000 Euro’luk bir üst sınır konulacaktır. Ancak  tematik eylemlerde, proje kapsamı bunu haklı kılıyorsa üst sınır, proje başına 300.000 Euro’ya yükselebilecektir.

3. Dil Becerilerinin Geliştirilmesi

Meslekî eğitimde dilsel ve kültürel becerilerin artırılması desteklenecektir. Bunun için meslekî eğitim çerçevesinde, dil becerilerinin geliştirilmesine yönelik uluslar arası pilot projelere kaynak aktarılacaktır. Bu kapsamda özellikle az kullanılan ve öğretilen dillere önem verilecektir.

Pilot projeler, her meslekî alanın ve ekonomik sektörün özel ihtiyaçlarına göre hazırlanmış öğretim malzemelerinin ve pedagojik yöntemlerin ve ayrıca kendi kendine dil öğrenmeye dayalı yeni pedagojik yaklaşımların tasarlanması, test edilmesi, doğrulanması, değerlendirilmesi ve yaygınlaştırılmasına yönelik olmalıdır. Özellikle uluslar arası hareketlilik programına katılan insanların pedagojik gözetiminden sorumlu olan eğiticiler ve öğretmenler arasında dil ve kültür becerilerini artırmak amacıyla, başka eylemler ve tedbirler kapsamında da dil ve kültür desteği için teklifler sunulabilir. İş dünyası ile, uzmanlaşmış dil meslek eğitim kuruluşları veya meslekî eğitim organları arasındaki ülkeler arası programlar için de Topluluk desteği sağlanır. Bu kapsamdaki projeler için Topluluk desteği üç yıla kadar sürebilir.

Finansman: Topluluk proje masraflarının % 75’ini karşılayacak ve her proje için üst sınır 200.000 Euro olacaktır.

4. Uluslar arası Meslekî Eğitim Ağlarının   

    Kurulması

Uluslar arası ağlar kurularak, deneyim ve iyi uygulama örneklerinin değişimi gerçekleştirecektir.  Ağlar, üye ülkelerden ulusal ve bölgesel düzeyde kamu ya da özel, çeşitli aktörleri bir araya getirerek, çeşitli etkinliklerin gerçekleştirilmesini sağlayacaktır. Bu aktörler arasında, doğrulanmış meslekî eğitim yöntemleri ve ürünlerine erişim konusunda hizmet, tavsiye ve bilgi sunucuları olarak, yerel yönetimler, yerel ticaret odaları, işveren ve işçi sendikaları, işletmeler ile üniversiteler de dahil araştırma ve meslekî eğitim merkezleri vardır.

Meslekî eğitim şebekeleri tarafından yürütülen faaliyetler aşağıdaki hedeflere yönelik olacaktır:

• Avrupaî uzmanlık ve yenilikçi yaklaşımların toplanması, damıtılması ve geliştirilmesi.

• Beceri ihtiyaçlarının tahlil ve tahmin edilmesinin iyileştirilmesi.

• Birlik çapında, ilgili çevrelerde şebeke çıktılarının ve proje sonuçlarının yayılması. 

Finansman: Topluluk desteği ülke aşırı şebekeler için üç yıla kadar süreyle olabilir. Topluluk, proje maliyetinin % 50’sini karşılayabilecek, her şebeke ağı başına yıllık üst sınır 150.000 Euro olacaktır.

5. Referans Malzemesi

Topluluk bu kapsamda, referans niteliğindeki malzemelerin hazırlanması, güncelleştirilmesi ve dağıtılmasına yönelik, meslekî eğitim sistemleri üzerine karşılaştırılabilir veri oluşturması, çeşitli inceleme, niteliksel ve niceliksel bilgilerin toplanması ve üretilmesi  gibi eylemleri destekleyecektir.

Bu kapsamdaki projeler için Topluluk desteği üç yıla kadar olan bir süre içindir. Komisyon ve üye devletler, meslekî eğitimde kamusal ve özel karar alıcıların kullanımına sunulması için, bu referans malzemesinin mümkün olduğu kadar geniş ölçekte yayılmasını temin edeceklerdir.

Finansman: Topluluğun mali katkısı, proje başına yılda 200.000 Euro tutarında bir tavan ile, uygun harcamaların  % 50’si ile % 100 arasında olacaktır. Projenin kapsamı haklı kılıyorsa,  bu rakam 300.000 Euro’ya kadar yükselebilecektir.

6. Ortak Eylemler

Topluluk, Avrupa ile ilgili bilgileri ve özellikle eğitim ve gençlik alanındaki Topluluk programları ile ilgili ortak eylemleri destekleyecektir. Bu destek üç yıllık bir süre için olabilecektir.

Finansman: Topluluk, proje maliyetinin % 75’ini karşılayabilecektir. Ancak her bir proje için yıllık 200.000 Euro’luk bir sınır konacaktır.

7. Destekleyici Eylemler

Program ile ilgili Konsey kararları dikkate alınarak, Topluluk tarafından programın hedefleri doğrultusunda aşağıdaki eylemlere destek sağlanacaktır:

• Üye devletlerin yönetim, koordinasyon, izleme ve değerlendirme faaliyetleri,

• Başka yöntemler yanında, geniş bir toplum kesimine açık olan veri bankaları yoluyla, programa erişimi kolaylaştırmak ve bu program çerçevesinde tasarlanan yöntemlerin, ürünlerin ve araçların ve elde edilen sonuçların aktarımını pekiştirmek için üye devletler ve komisyon tarafından yürütülecek bilgilendirme, izleme değerlendirme ve yayma faaliyetleri,

• Meslekî rehberlik için ulusal kaynak merkezlerinin ülke aşırı şebekesi,

• Üçüncü ülkeler ve ilgili uluslar arası örgütler ile ilgili işbirliği faaliyetleri mali katkılarını ve çalışma takvimini açıkça ortaya koymalıdır.

III. Programı Uygulamada Üye Ülkelere Düşen Temel Yükümlülükler ve Ulusal Ajansların Rolü

Leonardo Da Vinci Programının uygulanmasında programa üye ülkelerin üstlenmesi gereken temel yükümlülükler vardır ve bu yükümlülükleri şu şekilde sıralamak mümkündür:

-Programın hedeflerine ulaşmasını sağlamak üzere, meslekî eğitimle ilgili tüm tarafları da kapsayacak biçimde uygun yapıların oluşturulması, koordinasyonunun sağlanması, entegre yönetim ve izleme araçlarının geliştirilmesini sağlayacak adımların atılması,

-Programın eylem alanlarına ilişkin bilginin oluşturulması ve tanıtımının sağlanması,

-Programın etkin bir biçimde işleyişini sağlayacak önlemlerin alınması,

-Programa erişimin önündeki engellerin kaldırılmasına yönelik tedbirlerin geliştirilmesi ve uygulanması.

Bu yükümlülükleri yerine getirmede, Ulusal Ajansların rolü son derece önemlidir. Ulusal Ajansların üstlenmesi gereken sorumluluklar, teklif çağrılarının hazırlanıp duyurulmasından, projelerin kontratlarını hazırlama, ödemelerini yapma, değerlendirme, izleme, programı tanıtma ve Komisyonla bilgi alışverişinde bulunmaya kadar geniş bir alanı kapsamaktadır.

Ulusal Ajansların hangi biçimde kurulacağı, haklarının ve yükümlülüklerinin neler olacağı, finansman koşulları ve etkinliklerinin izlenmesi konuları, Avrupa Komisyonu ile ulusal otoriteler arasında yapılacak anlayış belgesinde dile getirilecektir.

Programın uygulanabilmesi için Avrupa Komisyonu ve Ulusal Ajans arasında bir çerçeve kontrat oluşturulacak ve bu kontrat çerçevesinde Ulusal Ajansın programın uygulamasına ilişkin olarak temel görevleri belirlenecektir.

Çerçeve kontrata dayanarak Avrupa Komisyonu ve Ulusal Ajanslar arasında bir çerçeve kontrat oluşturulacak ve bu kontrat çerçevesinde Ulusal Ajansın programın uygulanmasına ilişkin olarak temel görevleri belirlenecektir.

Çerçeve kontrata dayanarak Avrupa Komisyonu ve Ulusal Ajanslar arasında belirli dönemlerde yenilenmek üzere finansman anlaşmaları imzalanacaktır.

Ulusal Ajansların görevlerinden herhangi birini bir başka kurum ya da kuruluşa devredebilmesi ancak Avrupa Komisyonunun onay vermesi durumunda söz konusudur.

IV. Sonuç ve Değerlendirme

Leonardo da Vinci olarak adlandırılan Meslekî Eğitim Eylem Programı önümüzde, meslekî eğitim sistemimizi yeniden yapılandırmak, geliştirmek ve daha fonksiyonel hale getirmek için önemli bir fırsat olarak durmaktadır. Girmeye çalıştığımız Avrupa Birliği’nde, işgücü hareketliliğinin sağlanması için, meslekî eğitimde Avrupa standartlarının yakalanmasında bu programa katılmaya acilen ihtiyaç duyulmaktadır.

Ancak, Millî Eğitim Bakanı’nın basına yansıyan açıklamalarından, bu konudaki hazırlıkların önceki yıllarda başlatıldığını ve yoğun bir şekilde sürdürüldüğünü öğreniyoruz.  Bakanımız, 17-18 Mart 2000 tarihlerinde Portekiz’in başkenti Lizbon’da yapılan “Avrupa Birliği Eğitim Konferansı”na katılması nedeniyle yaptığı açıklamada, katıldığı konferansta meslekî ve teknik eğitim konusundaki Leonardo da Vinci II ile, genel eğitim konusundaki Sokrates II  Programlarının resmî açılışının yapıldığını; Türkiye’nin bu Programlara kabul edilmesinin eğitim sistemimizin yeniden yapılandırılması açısından önemli bir fırsat olduğunu belirterek, ülkemizin bu programlara katılabilmesi için, Leonardo da Vinci için 1.500.000 Euro, Sokrates II için de I.I00.000 Euro’luk bir bütçenin programların alt yapıları için düşünüldüğünü, bu paranın % 80’nin Avrupa Birliği tarafından karşılanacağını açıklamaktadır.

Fakat gerekli hazırlıkları henüz tamamlayamadığımız içindir ki, şimdiden, programın  ikinci safhasının ilk iki yılını kaçırmış bulunuyoruz.

KAYNAKÇA

Duman, Tayyip. “Avrupa Birliği Eğitim Programları: Sokrates Programı”, Millî Eğitim Dergisi, Sayı: 149, (Ocak, Şubat, Mart 2001), s. 36-45.

http://www.europa.eu.int./pol/educ/info-en.htm

http.//europa.eu.int/comm/dg22/leonardo/fagla-en.htm1

file///AI/LEONARDO DA VINCI.htm

http://www.byegm.gov.tr

http://www.deltur.cec.eu.ınt/kıtap/eg-ogretım.html    

http://www.eureptr.org.tr/guncel/ghaber2-14.html

CEDEFOP.Leonardo da Vinci, Meslekî Eylem Program Raporu: 1999

CEDEFOP.Leonardo da Vinci, Meslekî Eylem Program Raporu 2: 2000

 


 

 


(*) Gazi Üniversitesi, Meslekî Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölüm Başkanı.

 

 

İçindekiler...

o        Küreselleşme ve Milli Duyarlılıklar

o        Yaratıcı Tarih Öğretimi

o        Öğretmenlerin Sahip Olmaları Gereken Davranış Olarak Sosyal Beceri

o        5-6 Yaş Çocuklarının Öz Bakım Becerilerinin Cinsiyet ve Okulöcesi Eğitim Alma Durumlarına Göre İncelenmesi

o        Öğretmen Yetiştirmenin Uluslararası Boyutu (UNESCO 45. Uluslararası Eğitim Kongresi)

o        Yönetici Yetiştirme Sorunu

o        Avrupa, Amerika Birleşik Devletleri, Çin ve Türkiye’de Beden Eğitimi ve Sporun Gelişimi

o        Türkiye’de Spor Yöneticisi Yetiştirme Faaliyetlerinin Görünümü

o        İş Birliğine Dayalı Öğrenme: Etkili Ancak İhmal Edilen ya da Yanlış Kullanılan Bir Metot

o        Okul Alanlarının Bedelsiz Olarak Kamuya Kazandırılması

o        Hizmet İçi Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi

o        Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanım Düzeyleri ve Beklentilerinin Değerlendirilmesi

o        Avrupa Birliği Eğitim Programları “Leonardo da Vinci Programı”

o        Yazım Esasları

© T.C. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı
Teknikokullar, ANKARA
Tel. (312) 2128145
Fax (312) 2124668
med@meb.gov.tr

[ yukarı ]

Arşiv