MİLLİ EĞİTİM DERGİSİ
|
Sayı
150 |
Mart,
Nisan, Mayıs 2001 |
Avrupa Birliği Eğitim Programları “Leonardo Vinci
Programı”
|
Doç Dr. Tayyip Duman (*) |
I. Giriş Bu
derginin 149. sayısında, Avrupa entegrasyonu sürecinde olan ülkelere sosyal, kültürel,
ekonomik ve bilimsel katkıda bulunmak amacıyla Avrupa Birliği Programları adı
altında değişik alanlarda geliştirilmiş programların bulunduğunu; bunlardan
birinin eğitim programları olduğunu, bu programın da Sokrates, Leonardo da Vinci ve Avrupa
İçin Gençlik Programlarından oluştuğunu belirterek, Sokrates Programını
tanıtmaya çalışmıştık. Şimdi de bu yazıda Avrupa Birliği Eğitim
Programlarının bir diğeri olan Leonardo da Vinci Programı tanıtılmaya
çalışılacaktır. II. Programın
Tanımı, Amacı, Kapsamı ve Dayanağı Leonardo
da Vinci Programı, Avrupa Birliğinde meslekî eğitimi geliştirmek amacıyla 6
Aralık 1994 tarihinde kabul edilmiş, birinci safhası 1995-1999 yılları
arasında uygulanmış, ikincisi 2000-2006 yılları arasında uygulanmakta olan
bir meslekî eğitim eylem programıdır. Daha
önce Avrupa’da uygulanan FORCE (sürekli eğitim), PETRA (temel eğitim), COMETT
(üniversite-iş dünyası işbirliği), LİNGUA (dil öğrenimi) ve EUROTECNET
(teknolojik yeniliklerle ilişkili niteliklerin yükseltilmesi) programlarını,
daha fazla tutarlılık sağlanması amacıyla bünyesinde birleştiren Leonardo da
Vinci Programının temel amacı, meslekî eğitimle ilgili farklı kuruluşları
içeren uluslar arası ortaklıkların projelerini destekleyerek, üye ülkelerin
bu alandaki politika ve yenilikçi eylemlerini geliştirmelerine yardımcı
olmaktır. Programa
katılan ülkelerin, özellikle meslekî eğitim alanındaki yasal mevzuat,
politikalar ve uygulamalar geliştirmeye zemin hazırlaması bakımından büyük
önem taşıyan Leonardo da Vinci Programının ayrıca, ulusal sistemlere değer
katarak ve her sistemin en iyi özelliklerini destekleyerek Avrupa’daki
meslekî eğitimin kalitesini yükseltmeyi ve yenilikleri arttırmayı,
toplumların değişmesiyle ortaya çıkan yeni beceri alanlarına olan talebi
karşılamayı, Avrupa’da istihdam sorununa somut çözümler üretmeyi de hedefler. Teknolojik
ve endüstriyel değişme ve bu değişikliklerin iş organizasyonuna ve
rekabetçiliğe olan etkilerini iyi öğrenmenin anahtar ögeleri olan meslekî
eğitim sistemlerinin kalitesinin iyileştirilmesi ve yenilikçilik
kapasitelerinin artırılması, bu programın 21. yüzyıla hazırlanma hedefini
oluşturur. Leonardo da Vinci Programı meslekî eğitimi, yarının mesleklerini
görmek ve hazırlamak, olası değişiklikleri tahmin etmek, geleceği okumak, yeni
yollar ve yöntemleri hazırlamak ve hayata geçirmek açısından ele almaktadır.
Avrupa Birliğinin meslekî eğitim politikaları ve uygulamalarına ilişkin yeni
yaklaşımları desteklemeyi de amaçlayan Programın başlıca öncelikleri
şunlardır: •
Yeni yetenekler kazandırmak, •
Eğitim ya da hizmete yönelik eğitim kurumları ile işletmeler arasında daha
yakın ilişkilerin gerçekleşmesini hızlandırmak, •
İşsizlikle mücadele etmek, •
İnsan kaynaklarına yatırımın gelişmesine yardımcı olmak, •
“Yaşam boyu eğitim” bağlamında, bilgi toplumuna ilişkin araçları kullanarak,
yeteneklere yönelik başarıyı genelleştirmek. Programın
1995-1999 yıllarını kapsayan 620 milyon Euro bütçeli birinci safhasından 15
üye ülkenin yanı sıra Avrupa Ekonomik alanına dahil üç ülke ile Çek Cumhuriyeti,
Estonya, Macaristan, Litvanya, Letonya, Polonya, Romanya, Slovakya ve Güney
Kıbrıs Rum Yönetimi yararlanmıştır. Programın
bu safhası Türkiye’ye de açık olmasına rağmen, gerekli hazırlıkları
yapamadığı için yararlanamamıştır. Programın birinci safhasını kaçıran
Türkiye, Avrupa Birliği Konseyinin 26 Nisan 1999 tarihli kararı ile bu
Programın 2000-2006 yıllarını kapsayan ikinci safhasına katılma imkânı elde
etmiştir. Ancak programa dahil olan ülkelerin bu programı uygulamaya
koyabilmesi için iki şartı yerine getirmesi gerekir. Bunlardan birincisi
katılım payının ödenmesi, diğeri de, programın ülke düzeyinde uygulanmasını
sağlayacak olan Ulusal Ajansın kurulmasıdır. Türkiye bu iki şartı yerine
getirdikten sonra programdan yararlanabilecektir. Leonardo
da Vinci Programının Dayanakları Programın
dayanaklarından bazılarını şu şekilde özetlemek mümkündür -Topluluk
icraatının kaliteli eğitim ve meslekî eğitim geliştirilmesine katkıda
bulunmasını öngören Avrupa Topluluğunu kuran anlaşma, -Programın
ilk safhasında ortaya çıkan olumlu tecrübe, -Yaşam
boyu öğrenim ve meslekî eğitimin istihdama katkısı,uygulanabilirliği ve
girişimciliği artırmak, fırsat eşitliğini güçlendirmek için üye devletlerin
istihdam politikasına önemli bir katkıda bulunduğunu belirleyen 1997
tarihli Avrupa Konseyi sonuçları, -Sadece
teknolojik değişimden dolayı değil, fakat aynı zamanda yaş piramidinde aktif
olarak çalışan kişilerin sayısındaki azalmanın bir sonucu olarak, her yaştan
ve meslekten kişiler için yaşam boyu öğrenim sağlanması gerekliliği, -Yaşam
boyu öğrenim ve meslekî eğitim hedefine ulaşma yeteneğinde bir Avrupa eğitim
alanı yaratılmasına ilişkin “Bir Bilgi Avrupa’sına Doğru” başlıklı Komisyon
Tebliği, -Öğrenen
toplumun doğuşu için yeni bilgi edinilmesinin teşvik edilmesi ve bu amaçla
her fırsatta öğrenmek için özendiriciliğin sağlanması, Avrupa Birliğinde
insanlar için hareketliliğin ve rekabet gücünün ortaya koyduğu avantajların
değerlendirilmesi, -Bu
program çerçevesindeki etkinliklerin yaşam boyu öğrenimi teşvik etmeye
yönelik olarak meslekî eğitim sistemleri ve uygulamalarında kaliteyi
geliştirme, yenileşmeyi teşvik etme ve Avrupa boyutunu ilerletme amacına
hizmet ediyor olması, programın uygulanmasında ırkçılık ve yabancı düşmanlığı
dahil tüm biçimlerinde dışlamaya karşı mücadele edilmesi ilkesine uygunluğu;
başkaları yanında özürlü insanlar için her türden ayrımcılığın ve
eşitsizliğin giderilmesi, kadınlar ve erkekler için fırsat eşitliğinin
artırılması konusuna özel önem verilmesi,
-Program
çerçevesinde uygulanan eylemler ve diğer topluluk müdahaleleri arasında bir
uyum ve tamamlayıcılık sağlanması, -İstihdam
yaratılması ve korunmasında, eğitimin geliştirilmesinde oynadıkları rol
dikkate alınarak, küçük ve orta boy işletmeler (KOBİ’ ler ) ve zanaat
sektörünün bu programın uygulanmasına daha yakından katılmaları gerekli
olduğundan, -Üye
devletler ile işbirliği içinde olarak Komisyon, bu program çerçevesinde
geliştirilen yenilikçi yaklaşımların ve yöntemlerin, daha geniş bir ölçekte
aktarılmasını ve yayılmasını kolaylaştırmak suretiyle, bu program
çerçevesindeki eylemler ile diğer ilgili Topluluk Politikaları, araçları ve
eylemleri, özellikle Avrupa Sosyal Fonu arasında uyum ve tamamlayıcılık
sağlamayı hedeflediğinden, -Avrupa
Ekonomi Sahası üzerine anlaşma, öğrenim, meslekî eğitim ve gençlik alanında,
bir tarafta Avrupa topluluğu ve onun üye devletleri ile, diğer tarafta Avrupa
Ekonomi Sahasına katılan Avrupa Serbest Ticaret Birliği ülkeleri arasında
daha fazla işbirliğini öngördüğünden, -Özellikle
tedbirlerin uygulanması için, önceliklerde yeniden ayarlamaları dikkate almak
üzere, komisyon ve üye devletler arasında işbirliği içinde bu programın
düzenli olarak izlenmesi ve değerlendirilmesi gerektiğinden, -Karmaşıklığı
ve zorluğu nedeniyle, Topluluk aracılığı ile ancak, Avrupa düzeyinde etkin
bir meslekî eğitim politikasının
uygulanması mümkün olduğundan, 2000-2006 yılları arasında Leonardo da Vinci
olarak adlandırılan meslekî eğitim eylem programının ikinci safhasına
geçilmiştir. Meslekî
eğitim alanında, uluslararası işbirliği yoluyla Avrupa alanında meslekî
eğitimin standartlarını geliştirmeyi, küresel değişimler karşısında değişen
iş koşullarına meslekî eğitim yoluyla ayak uydurmayı hedefleyen Leonardo da
Vinci Programı kapsamında öncelikli olarak şu konulara yer verilecektir: •
Özellikle gençlerin beceri ve kapasitelerinin geliştirilmesine destek
verilmesi, işe yönelik meslekî ve çıraklık eğitiminin sağlanması. •
Meslekî eğitimin kalitesinin ve erişim imkânlarının daha iyi düzeye
getirilmesi, yaşam boyu bilgi ve
beceri kazanımının sürdürülmesi. •
Meslekî eğitimin yenilik sürecine katkının teşvik edilmesi ve desteklenmesi,
bu kapsamda rekabetçiliğin ve girişimciliğin artırılması. Programın
Genel İlkeleri İkinci
safhası 2000-2006 yılları arasında uygulamaya konulan Leonardo da Vinci
Programının belirlenmiş dört ilkesi bulunmaktadır. 1.
Ortaya konulan amaçlar, topluluk tedbirleri temelinde eylem için teklifler
sunan ülkeler arası ortaklıklar yoluyla olacaktır. 2. Ülkeler
arası ortaklık tarafından sunulan her teklif, programın amaçlarından birine
veya birkaçına yönelik olacak ve hedeflerine ulaşmak için uygulamayı
plânladığı tedbirleri belirtecektir. Hareketlilik ve dil becerileri dışında,
her teklif en az üç katılımcı ülkeden ortakları kapsayacak ve bu ülkelerden
en az bir tanesi Avrupa Birliğine üye bir devlet olacaktır. 3.
Topluluk, teklif davetleri, amaçlar için öncelikleri, takvimi, teklif verme
şartlarını, özellikle ülkeler aşırı olma açısından ortak uygunluk ölçütlerini,
proje değerlendirme ve seçim prosedürlerini tanımlayacaktır. İlk teklif
daveti üç yıl boyunca geçerli olacak ve ikinci bir teklif daveti üç yıl
süreyle geçerli olmak üzere 2002 yılında, üçüncü bir teklif daveti ise iki
yıl süreyle geçerli olmak üzere 2004 yılında yayınlanacaktır. 4.
Eylem teklifleri, ortaya konulan hedefleri, uygulama yöntemlerini, beklenen
sonuçları, gerçekleşen sonuçların değerlendirilmesi için mekanizmaları,
yaygınlaştırma planlarını, programdan yararlanacakları, ilgili ortakları, bu
ortakların katılımının niteliğini ve düzeyini, mali katkılarını ve çalışma
takvimini açıkça ortaya koymalıdır. Programdan
Yararlanacak Gruplar Program,
aşağıda tanımlanan türde meslekî eğitim ile ilgili tüm kamu veya özel kurum
ve kuruluşlara açıktır. -Her
düzeydeki meslekî eğitim kuruluşları, merkezler ve üniversiteleri de içeren
yapılanmalar, -Araştırma
merkezleri ve kuruluşları, -Özellikle
KOBİ’ler, sanayi kuruluşları, meslekî eğitimle ilgili kuruluşlar, -Sanayi
ve ticaret odaları da dahil olmak üzere ticaret ile ilgili kuruluşlar, -Sosyal
ortaklar: (Ulusal düzeyde ulusal yasalarla uygunluk içinde kurulmuş
işverenler ve işçi örgütlenmeleri), -Yerel
ve bölgesel kurum ve kuruluşlar, -Kar
amacı gütmeyen kuruluşlar, gönüllü yapılanmalar ve hükümet dışı kuruluşlar. II. Leonardo
da Vinci Programının Eylem Alanları 1.
Meslekî eğitimden geçen insanların, özellikle genç insanların ülkeler
arasında hareketliliği için ve eğitimden sorumlu olanlar için destek (hareketlilik) 2.
Meslekî eğitimde yeniliği ve kaliteyi geliştirmek üzere tasarlanmış ülke
aşırı ortaklıklara dayalı pilot projeler için destek (pilot projeler) 3.
Daha az yaygınlıkta kullanılan ve öğretilen diller dahil dil becerilerinin ve
meslekî eğitim bağlamında farklı kültürlere ilişkin anlayışın geliştirilmesi
(dil becerileri) 4.
Deneyim ve iyi uygulama alışverişini kolaylaştıran ülke aşırı işbirliği
şebekelerinin geliştirilmesi için destek (ülke aşırı şebekeler) 5.
İnceleme ve analizler için destek yoluyla referans malzemesi geliştirilmesi
ve güncelleştirilmesi, iyi uygulamaların gözlenmesi ve yayılması ve geniş
ölçekte bilgi alışverişi (referans malzemesi) Desteklenen Programlar ve Özellikleri: 1. Uluslararası Hareketliliğin Sağlanması: Uluslararası yerleştirme projelerinin hazırlanması ve desteklenmesi: Bu kapsamda program süresince toplam 250.000 kişinin başka ülkelerde iş
deneyimi kazanmasına ve eğitim görmesine imkân sağlanacaktır. Buna göre
katılan ülkeler, temel meslekî eğitime başlayanlar için 3 hafta ile 9 ay,
öğrenciler için 3 ay ile 12 ay, genç işçiler ve yeni mezunlar için 2 ile 12
aylık dönemler ile meslekî eğitim kurum ve kuruluşlarında yerleştirme
yapacaklardır. Uluslararası
değişim projeleri: İşyerleri, üniversite ve meslekî eğitim kurumları
arasında insan kaynakları yöneticileri, meslekî eğitim programları
planlamacıları ve eğitimcileri ile meslekî rehberlik uzmanlarının değişimi
sağlanacak ve söz konusu hedef gruplar için değişim süresi 1 hafta ile 6
hafta arasında değişebilecektir. Çalışma ziyaretleri düzenlenmesi:
Komisyonun önereceği konularda çalışan meslekî eğitim sorumluları, çalışma
ziyaretleri gerçekleştireceklerdir. Finansman: Uluslararası yerleştirme ve değişim
projelerinin her biri için topluluk en çok 5000 Euro katkıda bulunacaktır.
Projeye katılanlar özürlü ise bu miktarın üstüne çıkılabilecektir. 2. Pilot Projeler Topluluk,
bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) meslekî eğitimde kullanılmasını
hedefleyen eylemler dahil, meslekî eğitimde yenilik ve kaliteyi geliştirmeye
ve yaymaya yönelik ülkelerarası
projelerin tasarlanması, geliştirilmesi, test edilmesi ve değerlendirilmesine
destek verecektir. Bu türden ülkelerarası pilot projeler, meslekî eğitimde
kalitenin ve yeni meslekî eğitim yöntemlerinin geliştirilmesiyle ve yaşam
boyu öğrenme bağlamında, meslekî rehberlikle ilgili olabilir. Ancak bu
destek, projelerin şu hedefler
doğrultusunda gerçekleşmesi ile mümkün olacaktır. Meslekî
eğitime yönelik eylemlerde, bilgi iletişim teknolojilerinin kullanımının
geliştirilmesi, Meslekî
eğitim sürecindeki bireylerin yeni araç ve hizmetlere ve bilgi iletişim
teknolojilerinin kullanıldığı meslekî eğitim ürünlerine erişim imkânlarının
artırılması, Bilgi
iletişim teknolojilerinin kullanımı
yoluyla uluslar arası açık ve uzaktan meslekî eğitim ağlarının
geliştirilmesine destek verilmesi, Yeni
çalışma durumlarından, (örneğin uzaktan çalışma) doğan yeni meslekî eğitim
yaklaşımlarının tasarlanması, test edilmesi ve doğrulanması., denenmesi ve doğrulanması. Bu
kapsamdaki projeler için, üç yıla kadar Topluluk desteği verilebilecektir. Bununla
birlikte Topluluk düzeyinde özel ilgi alanlarındaki şu eylemler de
desteklenecektir: İş
üstünde edinilen beceriler ve uzmanlıkların belgelenmesi veya akreditasyonun
yeni biçimleri üzerinde durularak
şeffaflığı geliştirmenin yeni yöntemlerinin bulunması, İşgücü
piyasasında dezavantajlı bir konumda olan kişileri, özellikle vasıfsız genç
insanları veya vasıfları güncelleştirilmesi gereken insanları uygun beceriler
ile donatmaya yönelik, üye devlet politikalarını ve girişimlerini destekleyen
eylemler, İş
ile bağlantılı hizmetlerde meslekî rehberlik, danışmanlık ve meslekî eğitim
için Avrupa çapında düzenlemeler
oluşturulması. Finansman: Topluluk, proje masraflarının % 75’ini
karşılayacak ve her proje için 200.000 Euro’luk bir üst sınır konulacaktır.
Ancak tematik eylemlerde, proje
kapsamı bunu haklı kılıyorsa üst sınır, proje başına 300.000 Euro’ya
yükselebilecektir. 3. Dil Becerilerinin Geliştirilmesi Meslekî
eğitimde dilsel ve kültürel becerilerin artırılması desteklenecektir. Bunun
için meslekî eğitim çerçevesinde, dil becerilerinin geliştirilmesine yönelik
uluslar arası pilot projelere kaynak aktarılacaktır. Bu kapsamda özellikle az
kullanılan ve öğretilen dillere önem verilecektir. Pilot
projeler, her meslekî alanın ve ekonomik sektörün özel ihtiyaçlarına göre
hazırlanmış öğretim malzemelerinin ve pedagojik yöntemlerin ve ayrıca kendi
kendine dil öğrenmeye dayalı yeni pedagojik yaklaşımların tasarlanması, test
edilmesi, doğrulanması, değerlendirilmesi ve yaygınlaştırılmasına yönelik
olmalıdır. Özellikle uluslar arası hareketlilik programına katılan insanların
pedagojik gözetiminden sorumlu olan eğiticiler ve öğretmenler arasında dil ve
kültür becerilerini artırmak amacıyla, başka eylemler ve tedbirler kapsamında
da dil ve kültür desteği için teklifler sunulabilir. İş dünyası ile,
uzmanlaşmış dil meslek eğitim kuruluşları veya meslekî eğitim organları
arasındaki ülkeler arası programlar için de Topluluk desteği sağlanır. Bu
kapsamdaki projeler için Topluluk desteği üç yıla kadar sürebilir. Finansman: Topluluk proje masraflarının % 75’ini
karşılayacak ve her proje için üst sınır 200.000 Euro olacaktır. 4. Uluslar arası Meslekî Eğitim Ağlarının Kurulması Uluslar
arası ağlar kurularak, deneyim ve iyi uygulama örneklerinin değişimi
gerçekleştirecektir. Ağlar, üye
ülkelerden ulusal ve bölgesel düzeyde kamu ya da özel, çeşitli aktörleri bir
araya getirerek, çeşitli etkinliklerin gerçekleştirilmesini sağlayacaktır. Bu
aktörler arasında, doğrulanmış meslekî eğitim yöntemleri ve ürünlerine erişim
konusunda hizmet, tavsiye ve bilgi sunucuları olarak, yerel yönetimler, yerel
ticaret odaları, işveren ve işçi sendikaları, işletmeler ile üniversiteler de
dahil araştırma ve meslekî eğitim merkezleri vardır. Meslekî
eğitim şebekeleri tarafından yürütülen faaliyetler aşağıdaki hedeflere
yönelik olacaktır: •
Avrupaî uzmanlık ve yenilikçi yaklaşımların toplanması, damıtılması ve
geliştirilmesi. •
Beceri ihtiyaçlarının tahlil ve tahmin edilmesinin iyileştirilmesi. •
Birlik çapında, ilgili çevrelerde şebeke çıktılarının ve proje sonuçlarının
yayılması. Finansman: Topluluk desteği ülke aşırı şebekeler için üç
yıla kadar süreyle olabilir. Topluluk, proje maliyetinin % 50’sini
karşılayabilecek, her şebeke ağı başına yıllık üst sınır 150.000 Euro
olacaktır. 5. Referans Malzemesi Topluluk
bu kapsamda, referans niteliğindeki malzemelerin hazırlanması,
güncelleştirilmesi ve dağıtılmasına yönelik, meslekî eğitim sistemleri üzerine
karşılaştırılabilir veri oluşturması, çeşitli inceleme, niteliksel ve
niceliksel bilgilerin toplanması ve üretilmesi gibi eylemleri destekleyecektir. Bu
kapsamdaki projeler için Topluluk desteği üç yıla kadar olan bir süre
içindir. Komisyon ve üye devletler, meslekî eğitimde kamusal ve özel karar
alıcıların kullanımına sunulması için, bu referans malzemesinin mümkün olduğu
kadar geniş ölçekte yayılmasını temin edeceklerdir. Finansman: Topluluğun mali katkısı, proje başına yılda
200.000 Euro tutarında bir tavan ile, uygun harcamaların % 50’si ile % 100 arasında olacaktır.
Projenin kapsamı haklı kılıyorsa, bu
rakam 300.000 Euro’ya kadar yükselebilecektir. 6. Ortak Eylemler Topluluk,
Avrupa ile ilgili bilgileri ve özellikle eğitim ve gençlik alanındaki Topluluk
programları ile ilgili ortak eylemleri destekleyecektir. Bu destek üç yıllık
bir süre için olabilecektir. Finansman: Topluluk, proje maliyetinin % 75’ini
karşılayabilecektir. Ancak her bir proje için yıllık 200.000 Euro’luk bir
sınır konacaktır. 7. Destekleyici Eylemler Program
ile ilgili Konsey kararları dikkate alınarak, Topluluk tarafından programın
hedefleri doğrultusunda aşağıdaki eylemlere destek sağlanacaktır: • Üye
devletlerin yönetim, koordinasyon, izleme ve değerlendirme faaliyetleri, •
Başka yöntemler yanında, geniş bir toplum kesimine açık olan veri bankaları
yoluyla, programa erişimi kolaylaştırmak ve bu program çerçevesinde
tasarlanan yöntemlerin, ürünlerin ve araçların ve elde edilen sonuçların
aktarımını pekiştirmek için üye devletler ve komisyon tarafından yürütülecek
bilgilendirme, izleme değerlendirme ve yayma faaliyetleri, •
Meslekî rehberlik için ulusal kaynak merkezlerinin ülke aşırı şebekesi, •
Üçüncü ülkeler ve ilgili uluslar arası örgütler ile ilgili işbirliği
faaliyetleri mali katkılarını ve çalışma takvimini açıkça ortaya koymalıdır. III. Programı Uygulamada Üye Ülkelere Düşen Temel Yükümlülükler ve Ulusal
Ajansların Rolü Leonardo
Da Vinci Programının uygulanmasında programa üye ülkelerin üstlenmesi gereken
temel yükümlülükler vardır ve bu yükümlülükleri şu şekilde sıralamak
mümkündür: -Programın
hedeflerine ulaşmasını sağlamak üzere, meslekî eğitimle ilgili tüm tarafları
da kapsayacak biçimde uygun yapıların oluşturulması, koordinasyonunun
sağlanması, entegre yönetim ve izleme araçlarının geliştirilmesini sağlayacak
adımların atılması, -Programın
eylem alanlarına ilişkin bilginin oluşturulması ve tanıtımının sağlanması, -Programın
etkin bir biçimde işleyişini sağlayacak önlemlerin alınması, -Programa
erişimin önündeki engellerin kaldırılmasına yönelik tedbirlerin
geliştirilmesi ve uygulanması. Bu
yükümlülükleri yerine getirmede, Ulusal Ajansların rolü son derece önemlidir.
Ulusal Ajansların üstlenmesi gereken sorumluluklar, teklif çağrılarının
hazırlanıp duyurulmasından, projelerin kontratlarını hazırlama, ödemelerini
yapma, değerlendirme, izleme, programı tanıtma ve Komisyonla bilgi
alışverişinde bulunmaya kadar geniş bir alanı kapsamaktadır. Ulusal
Ajansların hangi biçimde kurulacağı, haklarının ve yükümlülüklerinin neler
olacağı, finansman koşulları ve etkinliklerinin izlenmesi konuları, Avrupa
Komisyonu ile ulusal otoriteler arasında yapılacak anlayış belgesinde dile
getirilecektir. Programın
uygulanabilmesi için Avrupa Komisyonu ve Ulusal Ajans arasında bir çerçeve
kontrat oluşturulacak ve bu kontrat çerçevesinde Ulusal Ajansın programın
uygulamasına ilişkin olarak temel görevleri belirlenecektir. Çerçeve
kontrata dayanarak Avrupa Komisyonu ve Ulusal Ajanslar arasında bir çerçeve
kontrat oluşturulacak ve bu kontrat çerçevesinde Ulusal Ajansın programın
uygulanmasına ilişkin olarak temel görevleri belirlenecektir. Çerçeve
kontrata dayanarak Avrupa Komisyonu ve Ulusal Ajanslar arasında belirli
dönemlerde yenilenmek üzere finansman anlaşmaları imzalanacaktır. Ulusal
Ajansların görevlerinden herhangi birini bir başka kurum ya da kuruluşa
devredebilmesi ancak Avrupa Komisyonunun onay vermesi durumunda söz
konusudur. IV. Sonuç ve
Değerlendirme Leonardo
da Vinci olarak adlandırılan Meslekî Eğitim Eylem Programı önümüzde, meslekî
eğitim sistemimizi yeniden yapılandırmak, geliştirmek ve daha fonksiyonel
hale getirmek için önemli bir fırsat olarak durmaktadır. Girmeye çalıştığımız
Avrupa Birliği’nde, işgücü hareketliliğinin sağlanması için, meslekî eğitimde
Avrupa standartlarının yakalanmasında bu programa katılmaya acilen ihtiyaç
duyulmaktadır. Ancak,
Millî Eğitim Bakanı’nın basına yansıyan açıklamalarından, bu konudaki
hazırlıkların önceki yıllarda başlatıldığını ve yoğun bir şekilde
sürdürüldüğünü öğreniyoruz.
Bakanımız, 17-18 Mart 2000 tarihlerinde Portekiz’in başkenti Lizbon’da
yapılan “Avrupa Birliği Eğitim Konferansı”na katılması nedeniyle yaptığı
açıklamada, katıldığı konferansta meslekî ve teknik eğitim konusundaki
Leonardo da Vinci II ile, genel eğitim konusundaki Sokrates II Programlarının resmî açılışının
yapıldığını; Türkiye’nin bu Programlara kabul edilmesinin eğitim sistemimizin
yeniden yapılandırılması açısından önemli bir fırsat olduğunu belirterek, ülkemizin
bu programlara katılabilmesi için, Leonardo da Vinci için 1.500.000 Euro,
Sokrates II için de I.I00.000 Euro’luk bir bütçenin programların alt yapıları
için düşünüldüğünü, bu paranın % 80’nin Avrupa Birliği tarafından
karşılanacağını açıklamaktadır. Fakat
gerekli hazırlıkları henüz tamamlayamadığımız içindir ki, şimdiden,
programın ikinci safhasının ilk iki
yılını kaçırmış bulunuyoruz. KAYNAKÇA Duman,
Tayyip. “Avrupa Birliği Eğitim Programları: Sokrates Programı”, Millî
Eğitim Dergisi, Sayı: 149, (Ocak, Şubat, Mart 2001), s. 36-45. http://www.europa.eu.int./pol/educ/info-en.htm http.//europa.eu.int/comm/dg22/leonardo/fagla-en.htm1
file///AI/LEONARDO
DA VINCI.htm http://www.byegm.gov.tr http://www.deltur.cec.eu.ınt/kıtap/eg-ogretım.html http://www.eureptr.org.tr/guncel/ghaber2-14.html CEDEFOP.Leonardo
da Vinci, Meslekî Eylem Program Raporu: 1999 CEDEFOP.Leonardo
da Vinci, Meslekî Eylem Program Raporu 2: 2000
(*) Gazi
Üniversitesi, Meslekî Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölüm Başkanı. |
İçindekiler...
o
Küreselleşme ve Milli
Duyarlılıklar o
Öğretmenlerin Sahip
Olmaları Gereken Davranış Olarak Sosyal Beceri o
Öğretmen Yetiştirmenin
Uluslararası Boyutu (UNESCO 45. Uluslararası Eğitim Kongresi) o
Avrupa, Amerika Birleşik
Devletleri, Çin ve Türkiye’de Beden Eğitimi ve Sporun Gelişimi o
Türkiye’de Spor
Yöneticisi Yetiştirme Faaliyetlerinin Görünümü o
İş Birliğine Dayalı
Öğrenme: Etkili Ancak İhmal Edilen ya da Yanlış Kullanılan Bir Metot o
Okul Alanlarının Bedelsiz
Olarak Kamuya Kazandırılması o
Hizmet İçi Eğitim
Programlarının Değerlendirilmesi o
Üniversite
Öğrencilerinin İnternet Kullanım Düzeyleri ve Beklentilerinin
Değerlendirilmesi o
Avrupa Birliği Eğitim
Programları “Leonardo da Vinci Programı” © T.C. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı |
[ yukarı ] |