MİLLİ EĞİTİM DERGİSİ

Sayı 160

Güz 2003


İlköğretimde Yeni Denetim Esasları: MEB İlköğretim Müfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve Teftiş Yönergesi Üzerine Bir İnceleme

Mustafa YALÇINKAYA*

 

GİRİŞ

Günümüzde eğitim sistemlerinin başarısı etkililiği ve verimliliği ile ölçülmektedir.Aynı zamanda başka sistemlerle etkileşim hâlinde kalan eğitim sisteminin etkililik ve verimliliğinin değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu da, yönetimin teftiş aracılığı ile elde edeceği bilgilerle sağlanır. Bu nedenle, teftişin yönetimin vazgeçilmez bir süreci olmasını ve her örgütte yer almasını zorunlu kılar.

Türk eğitim sisteminde bugünkü denetim uygulaması ilköğretim ve orta öğretim düzeylerinde ayrı ayrı yapılmaktadır.

Orta öğretimin denetiminde, 3797 sayılı Millî Eğitim BakanlığınınTeşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun 27. maddesine göre “Bakanlık teşkilâtı ile Bakanlık kuruluşlarının her türlü faaliyet ve işlemleri ile ilgili olarak teftiş, inceleme ve soruşturma işlerini yürütmek üzere”TeftişKurulu Başkanlığı görevlendirilmiştir. Böylelikle Teftiş Kurulu Başkanlığı Millî Eğitim Bakanlığının teşkilâtlanma yapısında Danışma ve DenetimBirimleri arasında yer almıştır(1).

İlköğretim denetiminde ise 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu’nun 23. maddesine göre de “İlköğretim kurumlarının rehberlik, teftiş ve soruşturma işlerini yürütmek” üzere İlköğretimMüfettişlerKurulu görevlendirilmiştir(2).

Orta öğretimin denetiminde meydana gelen yeni gelişmeler daha önce “Orta Öğretimde Yeni DenetimEsasları” başlığı altında anlatılmıştı (**).

Bu çalışmada da ilköğretim kurumlarının denetiminde meydana gelen yeni gelişmeler özellikle yeni “Millî EğitimBakanlığı İlköğretimKurumları Rehberlik ve Teftiş Yönergesi” açısından ele alınarak incelenecektir.MEBİlköğretimGenelMüdürlüğünce hazırlanarak 1 Şubat 2001 tarihinde yürürlüğe konan bu yönerge ile ilköğretimin denetimine sağlanan önemli ve olumlu katkılardan bahsedilerek, uygulamalarda başarı sağlanabilmesi konusundaki görüş ve önerilere yer verilecektir.

DENETİM VE DENETMENDEN BEKLENENLER

Şüphesiz, denetimden beklenen konular bu başlık altında incelenenlerden ibaret değildir. Burada ele alınan hususlar, son İlköğretim Müfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve Teftiş Yönergesine ilk defa konulmuş ya da daha kuvvetle vurgulanmış olanlardır.Ayrıca, önceki yönergede ele alınan bazı hususlar yeni yönergede de korunmuştur.Tabiidir ki, önceki mevzuatın tümünü olumsuz saymak da doğru değildir.Bilinen bir durum şudur ki, mevzuatın gelişen şartlara uygun olarak zaman içerisinde değişebileceği ve giderek daha mükemmel hâle geleceğidir.

Eğitimde denetim, öğretimi geliştirme amacıyla yöneltme, rehberlik etme ve öğretmenlerin öğretimsel davranışını geliştirme süreci olarak tanımlanabilir(3). Denetim anlayışında denetmenin değeri, eğitim ve öğretimin gelişmesine yaptığı katkı derecesi ile ölçülmektedir(4). Denetimden beklenen de bu katkı derecesinin artırılmasıdır. Bu bakımdan, etkili denetim, herkesin en iyi katkıyı yapabileceği bir çevreyi sağlamaya yardımcı olan liderlik davranışını gerektirir(5). Çünkü, eğitim denetçiliği, kontrol edip değerlendirme ve raporlama süreçlerinin dışında da işlevleri olan bir görevdir.Yalnızca bu işlevlerle sınırlı kalındığında, rehberlik, yetiştiricilik, program geliştirme gibi düzeltici ve geliştirici etkinlikler denetmen rolü olmaktan çıkarlar. O zaman müfettiş ve etkinlikleri, araç boyutundaki kontrol, değerlendirme ve raporlama ile sınırlanmış, amaç boyutu olan düzeltme ve geliştirme işlevleri gözardı edilmiş olur(6). Bu anlamda denetim, eğitimi geliştirme sürecinde, öğrencilerle çalışan kişiler olan öğretmenlere daha iyi görev yapmaları için sunulan yardım hizmetidir(7, 8).

Bugünkü sistemimizin içerisinde öğretmenlerimize yeterli ölçüde bir yardım ve rehberlikte bulunulamadığı bir gerçektir. Onların karşılaştıkları eğitim öğretim problemlerinin çözümünde eğitim-öğretim faaliyetlerinin daha verimli bir hâle gelmesinde bir çok yönlerden yardıma ihtiyaçları vardır.Modern eğitim anlayışında öğretmene bu yardımı denetmenlerin sağlaması bir temel prensip olarak kabul edilmektedir. Şu hâlde modern eğitimde denetmenden beklenen başlıca görev, okuldaki eğitim-öğretim çalışmalarının daha verimli olabilmesi için eğitim-öğretim faaliyetlerinde öğretmene yardımcı ve rehber olmaktır (9).

Yukarıdakilerden anlaşılacağı üzere denetmenlerden en önemli beklenti konusu rehberlik alanında yoğunlaşmaktır.

Denetmenlerden bir diğer önemli beklenti ise başarının ölçülmesinde objektif ya da tarafsız hareket edilmesi, geçerli ve güvenilir ölçme araçları ya da formları geliştirilmesi ve başarı sonunda da motivasyonu artırma amacı ile ödüllendirmeye yer verilmesidir.

Bugün öğretmenlerin değerlendirilmesi, gelişmiş ülkelerde bile yakınılan bir sorun olmaktadır(10). Çoğu öğretmenler değerlendirmeden kuşku ve endişe duymaktadır.Bunun başlıca iki nedeni, öğretmenleri gözleme ve değerlendirmede değerlendiricilerin akademik ve pedagojik yeterliklerinde eksiklik görülmesi ile değerlendirme formlarının yetersiz ve öğretmeni geliştirme bakımından yararsız bulunmasıdır(11). Değerlendirme için yapılan bu eleştiriler, öğretmen değerlendirmenin giderek artan bir kurallar yığını olduğunu ve öğretmenin yeterliğinin değerlendirilmesinden çok, öğretmenlerin çalışma standartlarına uyup uymadıklarının kontrol amacı ve bir hata arama mekanizması hâline gelindiğinin ileri sürülmesiyle en yoğun şeklini almıştır(12). Bu durum, değerlendirmede kullanılacak ölçüt ve araçların, kişisel tercihlere göre değil, öncelikle öğretmen etkinlikleri üzerinde yapılacak araştırmalara dayalı olarak geliştirilmesini zorunlu kılmaktadır (13). Bu nedenlerle değerlendirme, öğretmen ve öğretimin geliştirilmesini amaç edinmeli, güven verici olmalı, tüm alanı kapsamalı, bulgulara dayalı olmalı, çeşitli teknikler kullanılarak yapılmalı; bunlardan da önemlisi, öğretmenle birlikte plânlanmalı ve değerlendirilmelidir(14).

Öğretmenlerin denetmenlerce değerlendirilmesi gerek ilköğretim gerekse orta öğretimde pek çok araştırma çalışmasında ele alınmış ve genellikle öğretmenlerin bu konulardan yakındıkları ortaya çıkmıştır(15, 16, 17).Değerlendirmede kullanılan ölçütlerin okullardaki eğitim ve öğretimin kalitesini ölçmede yeterli olmadığına Bakanlık müfettişleri de katılmışlardır(18). Bir başka araştırma da Ders DenetimFormunda bulunan değerlendirme faktörleri araştırmaya katılan orta öğretim kurumları yöneticileri, öğretmenleri ve bakanlık müfettişlerince orta derece yeterli bulunmuştur (19).

Değerlendirme sonucunda morali yükseltmede ödüllendirmenin önemi ve yararı pek çok yazarın yüksek derecede paylaştığı bir konudur.Ödülü “işverenin eylemi sonucunda elde edeceği haz verici, gereksinme doğurucu sonuç” olarak tanımlayan Başaran, işgörenin elde ettiği ödülün gösterdiği çabaya, ürettiği edime denk olduğunda haz verici olacağını işaret ederek, doyumun gerçek ödülün alınmasıyla ortaya çıkacağını belirtmiştir(20). “Morali yükseltmek için ödüllendirme yöntemlerini kullanma” konusunun ele alındığı araştırmada, müfettişlerin ödüllendirmeyi “çok” derecede kullanıyoruz biçiminde işaretlemelerine karşın, okul yöneticileri ve öğretmenlerin bunun az uygulanan bir durum olduğuna değinmeleri düşündürücü bulunmuştur(21).

Yukarıda sözü edilen beklentilerin yeni “İlköğretimMüfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve Teftiş Yönergesi”nde ele alınışını aşağıdaki şekilde inceleyelim.

SON“İLKÖĞRETİM MÜFETTİŞLERİ BAŞKANLIKLARI REHBERLİK VE TEFTİŞ YÖNERGESİ” İLE GETİRİLEN YENİ KATKILAR

Yeni “İlköğretimMüfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve TeftişYönergesi” 01.02.2001 tarihinde yürürlüğe konmuştur(22). Bu yönergenin yürürlüğe girmesiyle aynı isimli ve 17.12.1999 tarihli yönerge yürürlükten kaldırılmıştır (23).

Bu kısımda önce yukarıda sözü edilen beklentilerin yeni yönerge ve eklerinde nasıl ele alındığı incelenecek, sonra da önemli görülen yeni değişikliklerden bazıları üzerinde durulacaktır. Kuşkusuz yeni yönergede yapılan değişiklikler burada ele alınanlardan ibaret değildir. Ancak, bir makalenin çerçevesinde sınırlılık olacağı da doğal karşılanmalıdır.

Rehberlik Konusunda GetirilenYeni Hükümler

√ Grup başkanınca; aylık çalışma programlarında plânlanan rehberlik yapılacak kurumların rehberlik tarihleri en az bir hafta önceden ilgili kurumlara bildirilir(Md. 15/o).

√ Rehberlik çalışmalarına başlamadan önce kurum yöneticisinden kurum ve çalışmalarının hangi konularda rehberliğe gereksinim duyduğu konusunda bilgi alınır ve çalışmalarda göz önünde bulundurulur(Md. 15/r).

√ Eğitim ve öğretimde rehberlik ve teftişin usul ve esasları başlığı altında yer alan maddenin altında yer alan fıkralarda teftişin önüne rehberlik kavramının eklenmesine özen gösterilmiştir(Md. 21/c, d, e, f, ı, j).

Başarının Ödüllendirilmesi Konusunda GetirilenYeni Hükümler

√ Yapılan denetim sonucunda eğitim veya yerleşim alanı bazında üstün başarılı olarak belirlenen kurumlar ile teftiş bölgelerine giren yönetici ve öğretmenleri ödüllendirmek üzere başkanlığa öneride bulunmak(Md. 9/j).

√ Yapılan denetim sonucunda eğitim bölgesi veya yerleşim alanı bazında kurum başarı puanına göre en yüksek puanla değerlendirilen kurum, valilikçe bu Yönergenin 11 numaralı ekinde yer alan“Başarı Belgesi” ile ödüllendirilir.Ancak, aynı eğitim bölgesi veya yerleşim alanının farklı teftiş gruplarınca denetlenmesi hâlinde en başarılı kurumun belirlenmesi, teftiş sonuçlarına göre en yüksek puan alan kurum ödüllendirilir(Md. 25).

Denetim Formlarına Eklenen Yeni Gözlenecek Davranışlar

Yeni yönergenin eklerinde yer alan denetim formlarının “Gözlenen Davranışlar” altında sıralanan davranışlar incelendiğinde önceki yönergede bulunan davranışlara yenilerinin eklendiği, bazı davranışların da tümüyle yeni yönergede yer aldığı görülmektedir. Böylece hem önceki yönergede yer alan davranışlar geliştirilerek daha ayrıntılı hâle getirilmiş hem de yeni bazı davranışlar eklenerek denetim formları daha işlevsel biçime dönüştürülmüştür.

Aşağıda bu formlarda yapılan değişikliklerden sadece bütünüyle gözlenen davranış olarak eklenenler verilmiştir.

Resmî ve Özel Okul Öncesi Eğitim, İlköğretim ve Özel Eğitim Okulları Yönetici Teftiş Formuna Eklenen Yeni Gözlenen Davranışlar

Kurumun Fizikî Durumu

√ Dershane ve diğer bölümlerde mevzuatına uygun donanım ve düzenlemeleri yapma.

Eğitim Öğretim ve Değerlendirme

√ Haftalık ders dağıtım çizelgesini, okulun ve çevrenin koşullarına uygun, öğrencilerin gelişim düzeyleri ve verimlilik esasları gözeterek hazırlama.

√ Öğrencilere, okuttuğu dersin öngördüğü hedef ve hedef davranışları kazandırma, öğrenci başarısını ölçme ve değerlendirme.

√ Öğretmenlerin, plânlama, uygulama ve öğrenci başarısını ölçme-değerlendirme etkinliklerinde birliği sağlama.

√ Okul öncesi eğitimini özendirme ve gelişmesini sağlama.

√ Yönetici ve öğretmenlerin yararlanacağı mevzuat, ders programları, kaynak kitapları, görsel, işitsel ve hareketli sunu araçlarını edinme ve kullanılmasını sağlama.

√ Derslerin/etüdlerin zamanında ve verimli olarak yapılmasını sağlama.

Büro İşleri

√ Personelin göreve başlama-ayrılma, görevlendirme, sağlık, izin, rapor, özlük hakları, devam-devamsızlık, sicil, disiplin vb. işlerini yürütme.

√ Demirbaş alımı, kayıt, sayım, düşüm, devir-teslim işlerini mevzuata uygun yürütme.

√ Aylık, ücret, özel gider indirimi, anasınıfı ücretleri,MEVpayları, kantin ve okul kooperatifleri ile ilgili iş ve işlemleri mevzuatına uygun yürütme.

Yönetim ve Çevre İlişkileri

√ Eğitim öğretim ve yönetim görevlerini yasa, tüzük, yönetmelik, yönerge, genelge, emir ve çalışma plân ve programlarına uygun olarak yürütme.

√ Eğitim öğretim ve yönetimin verimliliği-kalitesini artırmak üzere araştırmalar yapma, okul geliştirme programı, plân, projeler hazırlama ve uygulama.

√ Kurumda demokratik kuralların uygulandığı ve saygıya dayalı uyumlu bir çalışma ortamı oluşturma.

√ Personelin derslerini ve diğer etkinliklerini denetleme, rehberlik yapma ve motivasyonu sağlama.

√ Öğretmenlerin, aday öğretmenlerin ve hizmet içi eğitim ihtiyacı bildirilen personelin iş başında geliştirilmesini sağlama.

√ Rehberlik ve teftiş çalışmaları sonucunda bildirilen önerileri ve kurumun ihtiyaçlarını ilgili kurullarda değerlendirme ve yerine getirme.

√ Servis araçları ve taşımalı eğitim kapsamındaki öğrencilerin taşınma, güvenlik ve beslenmesi ile ilgili önlemleri alma ve uygulama.

√ Kurum kültürünü geliştirme becerilerini kurum misyonunu yerine getirme vizyonunu oluşturma.

“Yönetim ve Çevre İlişkileri” başlığı altında yer alan yukarıdaki davranışlar arasında dikkat edilirse çevre ilişkileri ile ilgili olanlarına yer verilmemiş olduğu görülmektedir.Form üzerinde çevre ilişkilerine, birsonraki “Kendini Yetiştirme” başlığı altında yer verilmiş.Formda buna uygun düzenlemenin yeniden yapılması daha uygun olabilir.

Kendini Yetiştirme

√ Eğitim ve öğretim etkinliklerini plânlarken okulun, öğrencinin, personelin ve çevrenin ihtiyaçlarını göz önünde bulundurma, okulu çevresine kültür ve eğitimi merkezi yapma, velilerle iş birliği sağlama, çevre olanaklarından yararlanma, okulu için vizyon ve misyon geliştirme.

√ Üniversiteler, yerel yönetimler, özel-kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum örgütleri ile ilişki kurma.

√ Mesleğinin ve görevlerinin gerektirdiği kurallara uyma ve örnek olma.

Bu formla birlikte yeni yönergede yer alan diğer formlara ayrıca “Hizmetİçi EğitimGereksinimi” bölümü eklenmesi olumlu karşılanmıştır.Önceki yönergede yer alan“Tavsiyeler” bölümü yeni formlarda da bulunmuş olsa daha iyi olurdu.

Öğretmen Teftiş Formu’na EklenenYeni GözlenenDavranışlar

Eğitim Öğretim Durumu

√ Öğrencilerin öğrenme etkinliklerine aktif katılımını sağlayacak ortam ve süreçleri hazırlama, öğrencilerle etkili iletişim kurma ve sürdürme.

√ Öğrenci seviyesine ve mevzuatına uygun ödev verme, araştırma yaptırma, bilgiye ulaşma yollarını öğretme, öğrenmeyi öğrenen bireyler yetiştirme.

√  Sınıflarda özel eğitimi gerektiren öğrencilerle ilgili etkinlikleri yürütme.

√  Öğretmenin sınıf içi çevredeki eğitimsel liderliği becerisi.

Yönetim-Çevre İlişkileri ve Meslekî Gelişimi

√ Öğrencileri, okulunu ve öğretmenlik mesleğini sevme, benimseme ve örnek olma. 

√ Mesleğin ve görevlerin gerektirdiği ilke ve kurallara uyma.

√  Kendini geliştirme, eğitimle ilgili eserleri okuma, mevzuatı ve çağdaş öğretim stratejilerini izleme, öğrenme ve uygulama.

Rehber ÖğretmenTeftiş Formu’na EklenenYeni Gözlenen Davranışlar

RehberlikHizmetlerini Plânlama Düzenleme Durumu

√ Yıllık çalışmalarını plânlama ve bu plânlamada okul ve çevrenin ihtiyaçlarını gözetme.

Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetlerini Yürütme Durumu

√  Öğrencilere zamanı plânlama, kaynaklardan ve kitaplardan yararlanma, etkili, verimli ders çalışma teknikleriyle ilgili yol gösterme. 

√  Öğrencinin sorunlarını görebilmesi ve çözebilmesi için seçenekler oluşturma ve uygulamasına yardımcı olma.

√  Öğrencilerin boş zamanlarını değerlendirme ve kendilerini gerçekleştirmelerine katkıda bulunma.

√  Grup etkileşimi yoluyla öğrencinin gelişimine katkıda bulunma.

√  Kaynaştırma eğitimi ve özel sınıf eğitimi gerektiren öğrencilerle ilgili etkinlikleri yürütme.

Yönetim ve Çevre İlişkileri ve Meslekî Gelişimi

√  Mesleği ile ilgili gelişmeleri izleme, kendini yetiştirme, mevzuatı kavrama ve uygulama.

√  Velilerle ilişki kurma, çevrenin değer yargılarını ve koşullarını anlama, çevrenin imkânlarından yararlanma.

√  Mesleğinin ve görevlerinin gerektirdiği kurallara uyma.

Yeni Yönerge ile GetirilenDiğerBazı Hükümler

Yeni Yönerge ile getirilen diğer hükümlerden bazıları yönetmelik başlık ve madde sıralamasına göre şu şekildedir:

Amaçlar-GenelAmaçlar

√  İnsan gücü, tesis, araç-gereç ve zamanın ekonomik ve verimli kullanılmasını sağlamak(Md 5/b). 

√  Güdülemeyi ve morali artırmak; iş doyumu sağlamak, üretim ve verimliliği en üst düzeye çıkarmak.

Yeni Yönergede Genel Amaçlardan sonra hem kurum ve yöneticiler hem de öğretmenler yönünden çok kapsamlı özel amaçlara yer verilmesi bir diğer yeniliktir(Md. 5/d) (burada 30 amaç yer almaktadır).

Rehberlikve Teftişİlkeleri

√ Rehberlik ve teftiş demokratik bir süreçtir(Md. 6/a).

√  Yetkiden çok etkiyi, özendirmeyi, ödülü, iş birliğini ve katılmayı içerir(Md. 6/c).

√  Açıklık ve güvenirliği gerektirir, müfettiş öğretmenlerin gereksinim duyduğu konuları birlikte belirler, teftiş sonrası görüşlerini öğretmenle paylaşır(Md. 6/n).

√  Ekonomiklik ve verimliliği gerektirir(Md. 6/o).

√  Sistemi amaçlarına uygun olarak yaşatmayı, madde ve insan kaynaklarının en verimli bir biçimde kullanılmasını esas alır(Md. 6/ö).

Grup Başkanının Görevleri

√ Grup üyeleri ile birlikte bölgesinde eğitimi öğretimi geliştirmeye yönelik inceleme ve araştırma yapmak(Md. 9/ı).

Hizmetiçi Eğitim Gereksinimi

√ Yapılan teftiş sonucu kurum teftiş raporu veya formlarında hizmetiçi eğitim gereksinimi belirlenen yönetici, öğretmen ve diğer personelin hizmet içi eğitim gereksinimi alanlarına göre gruplandırılarakMayıs ayının son haftası içerisinde grup başkanınca başkanlığa sunulur.Başkanlık, eğitim ve öğretim etkinliklerinin yapılmadığı bir zamanda, ilgili birimlerle eşgüdüm yaparak yerel olanaklarla hizmet içi eğitim gereksinimlerinin giderilmesini sağlar (Md. 23).

SONUÇ

İlköğretim kurumlarının denetimi konusunda MEBtarafından 1 Şubat 2001 tarihinde yürürlüğe konan MEBİlköğretimMüfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve TeftişYönergesi, ilköğretimin denetimi alanına getirdiği pek çok yenilik bakımından yerinde bir çalışma olarak bulunmaktadır.Yönergede özellikle, rehberliğin daha iyi vurgulanması, başarının ödüllendirilmesi, ayrıntılı denetim formları, denetmenlere araştırma görevlerinin verilmesi, denetlenen personelin hizmet içi eğitim, eğitim yönetimi ve denetimi alanının yeni bazı kavramlarının ele alınması bunların başlıcaları olarak görülmektedir.

Bundan sonra beklenen, ilköğretim müfettişlerinin uygulamadaki faaliyetleri ile mevzuatta öngörülenlerin en azından paralel gitmesidir.Çünkü, M.Feyzi Öz ile ondan on yıl sonra SadumanKapusuzoğlu’nun bu konuda yaptıkları araştırmalarda, ilköğretim müfettişlerinin uygulamadaki faaliyetlerinin, mevzuatın ve modern teftiş anlayışının öngördüğü faaliyetler seviyesinin altında kaldığı ortaya konmuştur(24, 25). Bu araştırmalardan sonra geçen zaman içerisinde yeni durumun böyle olmadığı ümidini taşımak isteriz.Kuşkusuz, bu konuda yapılacak yeni araştırmalar hepimize ışık tutacaktır.Ancak, her şeye rağmen yeni yönergeyi oldukça ileri ve olumlu bir adım, aşama ve gelişme olarak görmekte yarar olduğu açıktır.

KAYNAKÇA

Arslanoğlu,İbrahim. TürkEğitimSistemi,Ankara, 1997.

Aydın,Mustafa. Eğitimde DenetimselDavranış, Ankara, 1984.

Başar, Hüseyin. “EğitimMüfettişlerinin Yetiştirilmesi”(YayımlanmamışDoktora Tezi,A.Ü.S.B.E.)Ankara, 1985.

________. “ÖğretmenlerinDeğerlendirilmesinde Yeni Bir Model”, Eğitim ve Bilim, 13, 72, (Nisan 1989).

Başaran,İbrahimEthem. ÖrgütselDavranış, A.Ü. EğitimFakültesi Yayınları No:108. A.Ü.Basım Evi,Ankara, 1982.

________. ÖrgütselDavranış. A.Ü.EğitimFakültesi Yayınları No: 108, A.Ü.Basım Evi, Ankara, 1982.

Bilgen, Nihat.“Millî EğitimBakanlığı MerkezÖrgütü Analizi”(YayımlanmamışDoktora Tezi A.Ü.E.F.),Ankara, 1976.

Ersan,Nurgün.“EğitimSistemi,EğitimKurumları ve ÖğretmeninDeğerlendirilmesi”, Eğitim ve Bilim, 11, 61 (Temmuz 1986).

Johnston, Glady Styles ve CarolCamp Yeakey. “The Supervision of Teacher Evaluation” Journal of TeacherEducation, 30, 2 (March-April 1979).

Kapusuzoğlu, Şaduman. “Son OnYılda İlköğretimMüfettişlerininRolünde ve TeftişUygulamalarında Değişmeler”(Yayınlanmamış Doktora Tezi H.Ü.S.B.E.) Ankara, 1988.

Karagözoğlu,Galip.“İlköğretimde TeftişUygulamaları”(YayınlanmamışDoktora Tezi),Ankara, 1977.

________. TürkEğitimDüzeninde BakanlıkMüfettişlerininRolü (Araştırma Özeti),MEBPlânlama ve Araştırma ve Koordinasyon Dairesi, Ankara, 1972.

McCarty,Donald S., Johanna W. Kaufman ve Julie C.Stafford. “Supervision andEvaluation” The Clearing House, 59, 8 (April 1986).

MEB. “MEBİlköğretimMüfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve TeftişYönergesi”, TebliğlerDergisi, 2508, Ocak 2000.

________. “MEBİlköğretimMüfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve TeftişYönergesi”,TebliğlerDergisi, 2521, Şubat 2001.

MEGSB. Millî EğitimTemelKanunu ile İlköğretim ve EğitimKanunu,Millî EğitimBasım Evi,Ankara, 1987.

Öz, M.Feyzi. “TürkMillî EğitimSisteminde İlköğretimMüfettişlerininRolü”(YayınlanmamışDoktora Tezi H.Ü.E.F.) Ankara, 1977.

Sağlamer, Emin.Eğitimde Teftiş ve Teknikleri, Millî EğitimBasım Evi, Ankara, 1975.

Spears,Harold. Improving The Supervision of Intruction,Prentice-Hall Inc., New York, 1954.

Yalçınkaya, Mustafa.“Ortaöğretimde DersDenetimi”(YayınlanmamışDoktora Tezi A.Ü.S.B.E.)Ankara, 1992.


*Doç.Dr., Gazi Üniversitesi, Gazi EğitimFakültesi,EğitimBilimleri Bölümü.

(1)İbrahimArslanoğlu. TürkEğitimSistemi, Ankara, 1997, s.38, 43.

(2) MEGSB. MillîEğitimTemelKanunu ile İlköğretim ve EğitimKanunu, Millî EğitimBasım Evi,Ankara, 1987, s.38.

(**) Mustafa Yalçınkaya. “Orta Öğretimde Yeni Ders DenetimEsasları”, Aktif Eğitim, S.2, s.44-49.

(3)Donald S. McCarty, Johanna W. Kaufman ve Julie C.Stafford. “Supervision andEvaluation” The Clearing House, 59, 8 (April 1986), s.35.

(4)M.Feyzi Öz. “TürkMillî Eğitim Sisteminde İlköğretimMüfettişlerinin Rolü” (Yayınlanmamış Doktora Tezi H.Ü.E.F.) Ankara, 1977, s.7.

(5)Harold Spears. Improving The Supervision of Intruction, Prentice-Hall Inc., New York, 1954, s.165.

(6)HüseyinBaşar, “EğitimMüfettişlerinin Yetiştirilmesi” (YayımlanmamışDoktora Tezi A.Ü.S.B.E.) Ankara, 1985, s.224.

(7)Spears. a.g.e., s.16.

(8)Mustafa Aydın. Eğitimde DenetimselDavranış, Ankara, 1984, s.4.

(9)GalipKaragözoğlu. “İlköğretimde TeftişUygulamaları” (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara, 1977, s.2.

(10)HüseyinBaşar. “ÖğretmenlerinDeğerlendirilmesinde Yeni Bir Model”, Eğitim ve Bilim, 13, 72, (Nisan 1989), s.13.

(11)Glady StylesJohnston ve CarolCamp Yeakey. “The Supervision of Teacher Evaluation” Journal of TeacherEducation, 30, 2 (March-April 1979), s.17.

(12) NurgünErsan. “Eğitim Sistemi,EğitimKurumları ve Öğretmenin Değerlendirilmesi”, Eğitim ve Bilim, 11, 61 (Temmuz 1986), s.30.

(13)Johnson ve Yeakey. a.g.e., s.21.

(14)Emin Sağlamer. Eğitimde Teftiş ve Teknikleri, Millî Eğitim Basım Evi, Ankara 1975, s.122-123.

(15)Karagözoğlu. a.g.e., s.292-293.

(16)ŞadumanKapusuzoğlu. “Son On Yılda İlköğretimMüfettişlerinin Rolünde ve TeftişUygulamalarında Değişmeler” (YayınlanmamışDoktora Tezi H.Ü.S.B.E.) Ankara, 1988, s.273.

(17)Mustafa Yalçınkaya. “Orta Öğretimde Ders Denetimi” (YayınlanmamışDoktora Tezi A.Ü.S.B.E.) Ankara, 1992, s.144-148.

(18)NihatBilgen. “Millî EğitimBakanlığı MerkezÖrgütü Analizi” Yayımlanmamış Doktora Tezi A.Ü.E.F.)Ankara, 1976, s.85.

(19) Yalçınkaya. a.g.e., s.163.

(20)İbrahimEthemBaşaran. ÖrgütselDavranış, A.Ü.EğitimFakültesi Yayınları No:108, A.Ü.Basım Evi, Ankara, 1982, s.185.

(21)Yalçınkaya. a.g.e., s.149.

(22) ________. “MEBİlköğretimMüfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve TeftişYönergesi”, TebliğlerDergisi, 2521, Şubat 2001.

(23)MEB.“MEBİlköğretimMüfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve TeftişYönergesi”, TebliğlerDergisi, 2508, Ocak 2000.

(24)Öz. a.g.e., s.133.

(25)Kapusuzoğlu. a.g.e., s.273-274.

 

 

İçindekiler...

© T.C. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı
Teknikokullar, ANKARA
Tel. (312) 2128145
Fax (312) 2124668
med@meb.gov.tr

 

[ yukarı ]

Arşiv